Litra BHS i Frederikssund ca. 1970 (Generelt)
Litra BHS-CLL-MO-MO i Frederikssund ca. 1970Dreng der står ved siden af BHS styrevognen er mig som ca. 10 årig
Litra BHS-CLL-MO-MO i Frederikssund ca. 1970Dreng der står ved siden af BHS styrevognen er mig som ca. 10 årig
Ja, interessen begynde rjo oftest i den alder.
En ting der undrer mig er at banerømmerne på styrevognen sidder meget højt, så højt over sporet at de ikke kan være til meget nytte.
Lige nu har jeg kun et Mo billed ved hånden og der sidder de tættere på sporet.
Ja så er det man ønsker, at man havde et lignende af sig selv ved en CLS på Hareskovbanen. Var 9 samme år
Og Ja. Banerømmerne sidder uforholdsmæssigt højt.
Bh.
-Klaus
Hej
Pudsigt nok erindrer jeg slet ikke de mange "dimser"/ledninger/håndtag på fronten.
Jeg husker fronten som temmelig "clean", ihvertifald i det jydske.
MVH
Henrik
BHS-vognene har altid set ud som billedet; jeg tror du forveksler den med CLS, som ikke havde låger ind til kabler og kabeldåserne på fronten.
Venlig hilsen
Jens Møller
Jeg kan ikke rigtig få årstallet ca. 1970 til at passe. Den afbillede vogn ser allerede godt hærget ud i lakken, på trods af, at den allerede har været opmalet een gang, hvilket fremgår af frontlanternerne, som opr. var forkromede, men ved opmaling blev de malet i vognkassefarven. Endvidere var alle 10 vogne malet med sølvfarvet tag. Ved opmaling blev tagfarven mørk grå som på nyere materiel og endvidere blev tagmalingen trukket lidt længere ned mod frontruderene.
Billedet må være meget nyere, måske 1974 eller 1975, da der ses gamle slutlygter på MO-vognen, men til gengæld ser det ud som om, at togføreren bagerst i billedet har uniform af den gamle type. Jeg kan ikke huske nøjagtigt, hvornår uniformsprojektet, altså den brune uniform, var helt gennemført, men det har vel været i ca. 1975.
Venlig hilsen
Jens Møller
Ang. det med frontlanternerne mente jeg selvfølgelig, at lygtekransene, som er af støbt messing, opr. var forkromet, men ved senere opmalinger både i Århus og København, blev disse lygtekranse på både MO og styrevognene malet med vognkassefarven.
Venlig hilsen
Jens Møller
Og Ja. Banerømmerne sidder uforholdsmæssigt højt.
De to hvælvede plader er altså ikke banerømmere. Det forkommer mig at pladerne blev kaldt snenæser, men jeg er ikke sikker.
Banerømmerne er monteret på boggien og sidder længere inde under vognen. De er ikke særlig synlige på billedet i begyndelsen af tråden, men ses (lidt) bedre på de to nederste billeder her:
http://www.jernbanen.dk/dsb_pvognfotos.php?Aar=1966&litra=Bhs&typenr=
Banerømmerne skal i øvrigt sidde 80 mm over skinnen.
--
Venlig hilsen
Jens H B
Du har sikkert ret. "Snenæser" er nok det rigtige ord.
Bh.
-Klaus
Imponerende Hr Møller!
Hvad er tankerne egentlig egentlig omkring Bhs'en som står på Cvk? Helt opgivet eller...? Må jo være MO-folkets drøm at få den på skinner!
Der står iøvrigt også en Cls i Randers så vidt jeg husker, men den ville kræve et så enormt arbejde at jeg tvivler på at vi kommer til at se den køre.
Bh.
-Klaus
Det er nok mere realistisk at CLS-vognen i Randers kommer i drift engang i fremtiden.
BHS 823 i København er totalt gennemtæret og tillige fyldt med asbest. Ydermere er der i forb. med kørslerne med MY 1126 og MX 1021 foretaget så mange indgreb i det elektriske, varmeanlægget er udskiftet med et egenvarmeanlæg osv osv.
Så vidt jeg er orienteret er der ingen aktuelle planer til hverken den ene eller anden side. Jeg selv har altid været begejstret for denne meget velkørende vogntype og det ville da glæde mig, om den engang blev køreklar igen, men jeg tror det nu ikke.
Venlig hilsen
Jens Møller
Det er rigtigt ja. Det var den Bhs fra ATC forsøgene i sin tid hvis jeg ikke husker galt.
Det er rigtigt ja. Det var den Bhs fra ATC forsøgene i sin tid hvis jeg ikke husker galt.
Det er det nemmerlig Og så vidt jeg har hørt er det meningen at den skal ophugges, men asbesten skal jo fjernes først, og man har vidst ikke fundet et firma, som vil gøre det endnu, men er ikke sikker
Mvh. Oliver
--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup
Hej
DJK råder jo også over en Cls styrevogn, men også her mangler der MEGET for at den kan komme ud at rulle igen.
Mvh Morten
Hvordan er standen på den CLs- styrevogn der står i tønder?
DJK råder jo også over en Cls styrevogn, men også her mangler der MEGET for at den kan komme ud at rulle igen.
Det er som man ser på det.
I forhold til CLS'erne i Tønder og Randers, er DJKs CLS 1714 i god stand.
Som altid kan det arbejdet gå meget hurtigere, hvis der dukker flere frivillige op i klubberne. Lad dette være en opfordring.
Mvh
Jens
Det er som man ser på det.
I forhold til CLS'erne i Tønder og Randers, er DJKs CLS 1714 i god stand.
I forhold til CLS'en i Randers er en fladtrampet øldåse i god stand. Det er nemlig cirka størrelsen på den! - Og for lige at skære det ud i pap: Den er ophugget i dagene op til åbenthus i år. Sammen med en CLL i øvrigt...
Det var da trist at høre, men OK. Som jeg husker den var der absolut ingen lak tilbage på den, og interiør tør jeg slet ikke tænke over tilstanden af.
Godt at der findes et par udover den.
Bedste hilsner.......
-Klaus
Det var da trist at høre, men OK. Som jeg husker den var der absolut ingen lak tilbage på den, og interiør tør jeg slet ikke tænke over tilstanden af.
Det var så absolut kun en (svært rusten) vognkasse med døre og håndbøjler. ALT andet er gemt til andre af CL-familien (og noget er forsvundet tidligere)...
I øvrigt er der nu stadig 3 tilbage: DJK's, den i Tønder og den på Nene valley railway i England...
Så vidt jeg ved findes der rundt omkring i landet halve og hele CLS vognkasser; den mest kendte er vel nok 718 i Tønder.
Venlig hilsen
Jens Møller
Yderst interessant at der stadigvæk kører en i England. Jeg må undersøge hvad den styrer derovre. Så vidt jeg husker var der da også en S-maskine (vistnok) der engang var solgt derover til men kom tilbage igen(?)
Bedste hilsner......
-Klaus
Yderst interessant at der stadigvæk kører en i England. Jeg må undersøge hvad den styrer derovre. Så vidt jeg husker var der da også en S-maskine (vistnok) der engang var solgt derover til men kom tilbage igen(?)
Jeg skal gerne lette dit arbejde:
Den styrer ikke noget. Den er der i øvrigt sammen med en CLE, 2x CL, AV Og en F'er:
http://www.nvr.org.uk/stock/
S'eren er 740 som NSJK har hevet hjem og derudover er der mig bekent kun E 996 og en eller anden HS'er...
Mange tak skal du have. De ser da ud til at have lidt af hvert, omend jeg aldrig mindes at have set Cl-Cle-Cls i dét farveskema
--
Bedste hilsner......
-Klaus
Hvad var det for en CLL der blev skåret op ved samme lejlighed ?
Mvh Steen
Hvad var det for en CLL der blev skåret op ved samme lejlighed ?
Ifølge mine notater var det 1632, men det er med alt muligt forbehold... (det passer dog fint med databasen her http://www.jernbanen.dk/dsb_pvogn.php?Aar=1966&litra=Cll&typenr=)
Mange tak Filip ! Så har JBM såvidt jeg husker kun CL 1612 som står på cvk tilbage foruden de køreklare !
Mvh Steen
Mange tak Filip ! Så har JBM såvidt jeg husker kun CL 1612 som står på cvk tilbage foruden de køreklare !
Var så lidt, men det er nu ikke korrekt: CL 1626 i sin expo-udførsel er stadig i museet samling...
Jeg har dog selv et par i CL-vogne i mine noter som er uafklaret: 1575, 1604 og 1612 skulle ifølge denne side være hos JBM, omend jeg aldrig er "faldet" over dem...?
Denne vogn kan så ad åre blive en helt original CL-vogn med birkefinèr og linoleumsgulvbelægning og dermed helt historisk korrekt som ved afgivelsen til driften i 1952.
Venlig hilsen
Jens Møller
Det er rigtigt ja. Det var den Bhs fra ATC forsøgene i sin tid hvis jeg ikke husker galt.
Bortset fra at det ikke var ATC men ATCS forsøg. To ret forskellige systemer.
--
Venlig hilsen
Jens H B
Mange tak Filip ! Så har JBM såvidt jeg husker kun CL 1612 som står på cvk tilbage foruden de køreklare !
Var så lidt, men det er nu ikke korrekt: CL 1626 i sin expo-udførsel er stadig i museet samling...
Er du helt sikker på det ? Mener at det er CL 1616 (Expo 000) der tilhører museet.
Jeg har dog selv et par i CL-vogne i mine noter som er uafklaret: 1575, 1604 og 1612 skulle ifølge denne side være hos JBM, omend jeg aldrig er "faldet" over dem...?
1575 er ophugget i 2003.
1604 var IKKE hos museet pr. 1/10-99.
--
Ole M. Nielsen
www.godsvogne.dk
Er du helt sikker på det ? Mener at det er CL 1616 (Expo 000) der tilhører museet.
Næh, ikke når du præsentere det på den måde...
Jeg har dog selv et par i CL-vogne i mine noter som er uafklaret: 1575, 1604 og 1612 skulle ifølge denne side være hos JBM, omend jeg aldrig er "faldet" over dem...?
1575 er ophugget i 2003.
1604 var IKKE hos museet pr. 1/10-99.
Tak for det!
Så vidt jeg så har styr på det, må det give følgendene overlevende af CL familien :
JBM CLL 1476 CL 1514 CL 1612 CL 1616 CLE 1678 BHS 823
DJK CLL 1495 CL 1589 CLE 1672 CLS 1714 BHL 401
ØSJK CLL 1493 (CLL 1496)HTJ Cle71 CLE 1680
SFVJ CL 1586 CLE 1681
og en CLS i Tønder
Mvh Steen
Så vidt jeg så har styr på det, må det give følgendene overlevende af CL familien :
JBM CLL 1476 CL 1514 CL 1612 CL 1616 CLE 1678 BHS 823
DJK CLL 1495 CL 1589 CLE 1672 CLS 1714 BHL 401
ØSJK CLL 1493 (CLL 1496)HTJ Cle71 CLE 1680
SFVJ CL 1586 CLE 1681
og en CLS i Tønder
Mvh Steen
- Og CLE 1674, CL 1477, CL 1478 og CLS 1710 på nene valley railway...
Har kigget lidt på Expotrain ! Der er noget mystisk når man bladre frem og tilbage mellem alle omnummereringerne, så vender 935 0 000 tilbage til både Cl 616 og 617 ? Nogen der kan forklare det ? Jmf jernbanen skulle den i 2010 være hendsat i Padborg !
Har kigget lidt på Expotrain ! Der er noget mystisk når man bladre frem og tilbage mellem alle omnummereringerne, så vender 935 0 000 tilbage til både Cl 616 og 617 ? Nogen der kan forklare det ? Jmf jernbanen skulle den i 2010 være hendsat i Padborg !
Nej, men jeg kan bekræfte at den der står i padborg (den står der endnu) er museets...
A pro pos skriverierne om litra Cls og litra Bhs på diverse baner, fandt jeg lige et par billeder.
Forskellen mellem Cls nr. 712 til venstre og Bhs ses tydeligt, bl.a. mangler styreledningsdåserne på fronten. Men de var vistnok gemt under ”låget” på fronten under vinduerne. Endvidere forekommer det mig, at litra Bhs indledningsvis IKKE havde 3-lys front. 3. lanterne kom dog hurtigt efter ibrugtagelsen. Og nej, jeg fik ikke skrevet Bhs nummeret ned, skulle besøge pølsevognen
DSB litra Cls nr. 714 i Esbjerg 19. maj 1982 med tog til den vestjyske længdebane. Man aner lige ”Berlinerbogien” under fodtrinene.
DSB litra Cls nr. 714, der blev solgt til OHJ, men vistnok aldrig kom i drift. Holbæk 22. januar 1983.
--
Steffen Dresler
Hvad med CLE 1691 hos Angelbahn i Kappeln, som jo også ejer MO 1835 samt Bgh 124? De to CL-vogne hos Nene Valley er CLL-vogne med kabeldåser.
Venlig hilsen
Jens Møller
Og de daneske vogne ved Nene Valley Railway skal ommales fra den gyselige grønne farve de har til en normal DSB rødbrun. Diskutere dog p.t. om det skal være med stafferinger eller uden. Men det er afhængig af numrene på de pågældende materielgenstande.
--
Steffen Dresler
Og de daneske vogne ved Nene Valley Railway skal ommales fra den gyselige grønne farve de har til en normal DSB rødbrun. Diskutere dog p.t. om det skal være med stafferinger eller uden. Men det er afhængig af numrene på de pågældende materielgenstande.
De har da aldrig haft stafferinger, steff
"Indledningsvis" havde 2 lys! Bhs 820 var fra starten kun udstyret med 2 frontlanterner, men fik den tredie lanterne monteret meget hurtigt efter afleveringen fra cvk. Kh., som stod for ombygningen af disse vogne. Bhs 821-829 blev afgivet til driften med 3 frontlanterner. "Låget" på fronten er to hængslede låger, som skjuler A og B kabeldåserne på samme måde som på 2. gen. S-tog.
Venlig hilsen
Jens Møller
Er det ikke bare herligt. Vi har hér afgjort hvilken farve vognene skal have Tak for hjælp!
Men desværre bliver ommalingen nok ikke lige indenfor de næste par dage (måneder?) da denne klub har gang i mange projekter ved siden af at holde det kørende kørende. Bl.a. "Night-mail" projektet og restaureringen af en CIWL sovevogn type YT, ommaling af en CIWL spisevogn "tilbage" fra filmfarverne til den normale blå o.s.v. Iøvrigt, er man interesseret i at læse om "Night Ferry" mellem Dover og Calais (CIWL sovevognsløb mellem London og Paris, senere Amsterdam) udgiver de en helt ny og stor bog om emet i denne måned. Har snigkigget, kan anbefales.
--
Steffen Dresler
Kappelen kluben har så vidt jeg husker også Bf 327
Var det ikke udsædvanligt med styrevogne, CLS og BHS, på Fs.banen i de sidste MO-år?
De plejede da ta køre med MO i hver ende og CLL måske BHL i midten, i modsætning til Lille Nord og Hareskovbanen.
Ole
Jo, det var faktisk ikke ret tit dette skete. Jeg undrer mig over dette, men da jeg flyttede fra København til Frederikssund i 1968, og frem til MO-motorvognene udgik af driften på Frederikssundbanen i 1978, mener jeg at det kun var om søndagen først i 70´erne, der kørte styrevognstog på denne strækning. Omkring 1975 blev litra Bno (en Bn der kunne køre sammen med litra MO) indsat på strækningen Ballerup-Frederikssund, herefter udgik Cll vognene succesive, og i de sidste år kørte kun oprangeringen MO-BNO-BNO-MO, på strænkningen, i hvert fald efter hvad jeg husker. Jeg mener heller ikke at BNO-vognene blev indsat på andre strækninger end mellem Ballerup og Frederikssund, men er ikke helt sikker.
Bortset fra at det ikke var ATC men ATCS forsøg. To ret forskellige systemer.
Ja, havde man valgt ATCS var DSBs økonomi nok langt bedre, end den er i dag
Her lige et par billeder af de omtalte DSB vogne i England
mvh, Allan
Ja det er helt rigtigt. Havde næsten glemt overgangsmodellen BNO. Sidenhen blev de vist nærmest brugt i flæng rundt omkring på Sjælland.
Ole
Fandt et notat:
CLL 477 og 478, ABhl 261, CLS 710 samt 2086 8053042-4 og 2086 4252159-4 afgik den
23/8 1978 fra Århus med tog 7480 med kurs mod Dover, vognene gik som usædvanlig transport.
Mvh
Georg
Cls'en og den Tgc'en ville være rare sager at gense.
Bno-vognene har efter frederikssundbanens Gm-ificering været indsat som mellemvogne på Lille Nord i de perioder hvor det kneb med Cll/Bhl-vogne. Vist nok også en stamme Mo-Bno-Bhs-Mo (og ja styreledningerne skulle ud mellem gummivulst og harmonika.....)
Det må have været noget af et specielt syn. Jeg synes bare at det virker underligt at oprangeringen skull være MO-Bno-Bhs-MO. Det havde da været smartere at koble MO´erne sammen og havde Bns i den anden ende således at oprangeringen vil blive: MO-MO-Bno-Bhs!!! Netop sådanne tog kørte på strækningen Ballerup-Frederikssund, med undtagelse af Bno, da der såvidt jeg ved ikke kørte styrevognstog på strækningen efter Bno meteriellet blev indsat i 1975. Denne oprangering der kun blev set om søndagen (gud ved hvorfor)og så således ud MO-MO-Cll-Bhs eller Cls.
Det må have været noget af et specielt syn. Jeg synes bare at det virker underligt at oprangeringen skull være MO-Bno-Bhs-MO. Det havde da været smartere at koble MO´erne sammen og havde Bns i den anden ende således at oprangeringen vil blive: MO-MO-Bno-Bhs!!! Netop sådanne tog kørte på strækningen Ballerup-Frederikssund, med undtagelse af Bno, da der såvidt jeg ved ikke kørte styrevognstog på strækningen efter Bno meteriellet blev indsat i 1975. Denne oprangering der kun blev set om søndagen (gud ved hvorfor)og så således ud MO-MO-Cll-Bhs eller Cls.
Der er ikke C-styreledning på en Bno
To uger med ændrede tider for enkelte InterCityLyn og InterCity mellem Odense og København
Aftener med ændringer på regionaltog mellem Odense og Fredericia
Aftener med ændret køreplan for to tog mellem Kalundborg og Østerport
Aftener, nætter og tidlige morgener med ændringer mellem Cph Lufthavn og Aarhus H