Danmarks længste station (Billedegætterier)
Vi skal ikke gætte noget billede. Men da vi alligevel nok skal gætte, anvender jeg kategorien "billedegætterier".
Det drejer sig om "Danmarks længste station": Jeg er i skrivende stund langt væk fra mit arkiv både i tid og i rum, så det bliver lidt efter hukommelsen:
Jeg mener at kunne huske, at Skive ny station, da den blev taget i brug i 1960'erne blev karakteriseret som Danmarks længste station. Og grunden til den lange længde var, at såvel Skive station som "Skive Nord" var én lang station og den lange længde fremkom ved at måle længden mellem de to indkørselssignaler (I-signalet mod øst/Viborg og I-signalet mod Nord/Glyngøre).
Dette er alt sammen historie nu og der er sket meget inden for jernbaneinfrastrukturen siden da. Så spørgsmålet er:
Hvilken station er i dag Danmarks længste station?
(Jeg kender ikke selv svaret og har ikke gennemtrawlet TIB for at finde svaret. Men mon ikke en eller anden har svaret som paratviden. Og hvis man alligevel skal ned på den lokale bodega fredag eftermiddag, var det måske rart at kende svaret på forhånd. For så skulle det jo ikke være umuligt at vinde et lille raskt værtshusvæddemål.)
God weekend til alle.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen