Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Danmarks længste station (Billedegætterier)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 30/9 2011, 10:48 (4806 dage siden)

Vi skal ikke gætte noget billede. Men da vi alligevel nok skal gætte, anvender jeg kategorien "billedegætterier".

Det drejer sig om "Danmarks længste station": Jeg er i skrivende stund langt væk fra mit arkiv både i tid og i rum, så det bliver lidt efter hukommelsen:

Jeg mener at kunne huske, at Skive ny station, da den blev taget i brug i 1960'erne blev karakteriseret som Danmarks længste station. Og grunden til den lange længde var, at såvel Skive station som "Skive Nord" var én lang station og den lange længde fremkom ved at måle længden mellem de to indkørselssignaler (I-signalet mod øst/Viborg og I-signalet mod Nord/Glyngøre).

Dette er alt sammen historie nu og der er sket meget inden for jernbaneinfrastrukturen siden da. Så spørgsmålet er:

Hvilken station er i dag Danmarks længste station?

(Jeg kender ikke selv svaret og har ikke gennemtrawlet TIB for at finde svaret. Men mon ikke en eller anden har svaret som paratviden. Og hvis man alligevel skal ned på den lokale bodega fredag eftermiddag, var det måske rart at kende svaret på forhånd. For så skulle det jo ikke være umuligt at vinde et lille raskt værtshusvæddemål.)

God weekend til alle.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Danmarks længste station

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 30/9 2011, 11:20 (4806 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg tror det er Fredericia. Der er ifølge Google Earth ca 5380 meter mellem sporskiftet i hannerupskoven og yderste sporstopper mod Børkop.

Hilsen Henrik

--
[image]

Danmarks længste station

af Rask Ingemann Lambertsen, 30/9 2011, 15:20 (4806 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Fredag d. 30. september, 2011, 10:48 skrev Thomas Boberg Nielsen , Skørping/Hammel/Hadsund:

[...] og den lange længde fremkom ved at måle længden mellem de to indkørselssignaler

Efter den målestok når jeg ud fra TIB frem til følgende (som ikke skal opfattes som en top 5-liste):

Aalborg strækning 24/25 (250,2 - 245,6) km = 4,6 km.
Århus H strækning 36 (0,9 km) + strækning 23 (3,5 km) giver i alt 4,4 km.
Københavns Lufthavn Kastrup (14,5 - 10,2) = 4,3 km.
Ringsted strækning 1 efter forlængelsen (65,3 - 61,5) km = 3,8 km.
Fredericia strækning 23 (1,3 km) + strækning 26 (2,2 km) giver i alt 3,5 km.

Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

Danmarks længste station

af Steffen Vester, 30/9 2011, 21:03 (4806 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Jeg mener nu også, at det må være Fredericia.

Danmarks længste station

af Ove Nygaard, 1/10 2011, 08:31 (4805 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Fredag d. 30. september, 2011, 10:48 skrev Thomas Boberg Nielsen , Skørping/Hammel/Hadsund:

[...] og den lange længde fremkom ved at måle længden mellem de to indkørselssignaler

Efter den målestok når jeg ud fra TIB frem til følgende (som ikke skal opfattes som en top 5-liste):

Aalborg strækning 24/25 (250,2 - 245,6) km = 4,6 km.
Århus H strækning 36 (0,9 km) + strækning 23 (3,5 km) giver i alt 4,4 km.
Københavns Lufthavn Kastrup (14,5 - 10,2) = 4,3 km.
Ringsted strækning 1 efter forlængelsen (65,3 - 61,5) km = 3,8 km.
Fredericia strækning 23 (1,3 km) + strækning 26 (2,2 km) giver i alt 3,5 km.

Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

Hej.

Hvis man bruger den målestok, fravælger man f s v angår Fredericia det stadigvæk eksisterende sporområde mellem Fredericia (Personbanegård) og den nord herfor liggende ankomstrist (tidligere Rangerbanegård), hvortil der tidligere var adgang fra nord (dækket af et I-signal).
Nu er det som bekendt ikke altid størrelsen, det kommer an på.:-D

Bedste hilsener

Ove Nygaard

Veterantog kalender

Jernbanebøger

Med gods på krogen - og andre jernbanemotiver IV

Med gods på krogen - og andre jernbanemotiver IV. Pris 290 kr.

Læs mere
DSB MZ1433

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak