Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Et forslag til IC4 (Generelt)

af Fysikeren, 28/9 2011, 20:04 (4806 dage siden)

Hej

Meget tyder på at IC4 ikke kan bruges i den form det var tænkt. Hensigten var jo at afløse IC3, der kører i IC- og lyntog ud af København og siden deler sig til flere destinationer osv.

En tanke: Man kan måske alligevel aflaste IC3 vha. IC4. I dag kniber det med IC-tog på tværs af de radiale linjer ud af København. Hvad med at indsætte enkeltkørende IC4-tog i ruter nord-syd gennem Jylland, f.eks. Aalborg - Esbjerg, Sønderborg - Frederikshavn eller Tønder - Thisted. Aalborg - Struer kunne også bindes bedre sammen. Eller måske Nykøbing F - Aarhus?

Dermed kan de tage nogle passagerer fra IC3 på yderstrækningerne og give flere direkte forbindelser. Hver rute kunne køre 2-4 gange om dagen. Erfaringer viser vist, at passagere gerne flytter deres rejse nogle timer for at ramme et direkte tog.

Lars

Et forslag til IC4

af Anders Pedersen @, Mørke, 28/9 2011, 20:40 (4806 dage siden) @ Fysikeren

Hej

Meget tyder på at IC4 ikke kan bruges i den form det var tænkt. Hensigten var jo at afløse IC3, der kører i IC- og lyntog ud af København og siden deler sig til flere destinationer osv.

En tanke: Man kan måske alligevel aflaste IC3 vha. IC4. I dag kniber det med IC-tog på tværs af de radiale linjer ud af København. Hvad med at indsætte enkeltkørende IC4-tog i ruter nord-syd gennem Jylland, f.eks. Aalborg - Esbjerg, Sønderborg - Frederikshavn eller Tønder - Thisted. Aalborg - Struer kunne også bindes bedre sammen. Eller måske Nykøbing F - Aarhus?


En anden mulighed Svendborg-København, men på Svendborg banen stopper det kun i Ringe.
Samt Struer - København

Fra Struer har det forbindelse med fra med det til Thisted.

Dermed kan de tage nogle passagerer fra IC3 på yderstrækningerne og give flere direkte forbindelser. Hver rute kunne køre 2-4 gange om dagen. Erfaringer viser vist, at passagere gerne flytter deres rejse nogle timer for at ramme et direkte tog.

Vil faktisk sige det kunne være en god ide
der har feks kørt IC Padborg-Aalborg, var med sådan et fra Kolding en fredag sidste år.

Derudover skal det også køre mit nye Nonstop tog mellem Købanhavn og Frederikshavn og mellem København og Esbjerg.
stoppene ville være
København-Odense-Aarhus-Randers-Aalborg-Hjørring-Frederikshavn
evt Fredericia og Horsens

København-Odense-Middelfart-Kolding-Vejen-Esbjerg

Rejsetiden med skal være kortere med det her end med alm Lyn som forsat kører som nu.
Intervallet ville være hver 3 time

Et forslag til IC4

af Svend, 28/9 2011, 20:45 (4806 dage siden) @ Fysikeren

Hvad med at indsætte enkeltkørende IC4-tog i ruter nord-syd gennem Jylland, f.eks. Aalborg - Esbjerg, Sønderborg - Frederikshavn eller Tønder - Thisted. Aalborg - Struer kunne også bindes bedre sammen.

Aarhus-Esbjerg og Fredericia-Stuer kunne være en udmærket ide, men jeg tror at Arriva vil betakke sig for at anvende DSBs aflagte IC4-materiel på de strækninger, de kører på. Hvis materiellet ikke kan anvendes i IC-trafikken (fordi det ikke kan kobles sammen), bliver der vist ikke brug for alle togsættene, men måske de kan bruge nogle flere i Libyen :-)

--
Svend

Et forslag til IC4

af Fysikeren, 28/9 2011, 20:49 (4806 dage siden) @ Svend

Man kan ikke bruge alle IC4 i den driftsform, heller ikke selvom der skal bruges en måske stor driftsreserve.

I må ikke hænge mig op på det her, men mener staten kan tilkøbe den slags trafik på Arrivas strækning. Godt nok vil billetindtægterne tilfalde Arriva, så DSB (eller hvem der skal køre), vil skulle have 100% driftstilskud på Arrivas strækninger.

Men udover det her, kan IC4 vel overtage Aahurs - Esbjerg og Frederikshavn - Aalborg (evt. til Aarhus og videre til Esbjerg?). Det vil da alt andet lige koste op mod 12 togsæt foruden reserven i drift.

Lars

Avatar

Et forslag til IC4

af Per Hauberg, 28/9 2011, 22:50 (4806 dage siden) @ Fysikeren

Var det ikke bl.a. lokoførertimer, der skulle spares på ??? ;-)

Et forslag til IC4

af Fysikeren, 28/9 2011, 22:59 (4806 dage siden) @ Per Hauberg

Var det ikke bl.a. lokoførertimer, der skulle spares på ??? ;-)

Jo, men vil lave denne udvidelse af driften, så skal et ministerium nok op med en pose penge, så de ekstra udgifter det giver er betalt.

Lars

Et forslag til IC4

af KimC, 29/9 2011, 08:37 (4805 dage siden) @ Fysikeren

NEJ!

IC 4 skal ikke spilles videre som sorteper!

Enten skal de bringes til at fungere til det de var bestilt til - i fuldt omfang.
Eller også skal de afvises, og ordren skal opsiges, med det tab det giver. Herefter vil det være AnsaldoBreda der skal tage stilling til hvad de afviste tog kan bruges til.

Et forslag til IC4

af Henrik Hansen, Vejen, 29/9 2011, 08:47 (4805 dage siden) @ KimC

NEJ!

IC 4 skal ikke spilles videre som sorteper!

Enten skal de bringes til at fungere til det de var bestilt til - i fuldt omfang.
Eller også skal de afvises, og ordren skal opsiges, med det tab det giver. Herefter vil det være AnsaldoBreda der skal tage stilling til hvad de afviste tog kan bruges til.

Er den mulighed ikke forpasset ???

Som flere medier antyder, så er resultat af duoen Søren Eriksen og Mogens Granborg's uforståelige forlig med Ansaldo, at kontrakten ikke længere kan opsiges, DSB hænger kort sagt på skidtet - uanset togets funktionsstand.

Ansaldo har været klart de smarteste i dette spil, de kunne godt se, at de ved at betale DSB 2.5 mia. kr, kommer billigst muligt ud af kontrakten - en færdiggørelse af togene ville formentlig koste langt mere end erstatning til DSB.

Søren Eriksen fik ved at fantastisk stykke spin arbejder, gjort 'forliget' til en vindersag, hvor DSB selv fik ansvaret - nu skulle man ikke længere trækkes med en flok genstridige Italienere. Arbejdskraften skulle være dansk, hvilket en politiker midt i krisen ville tale imod. Langsomt blev den danske bemanding på projektet mindre og mindre, bl.a. skulle Ansaldo pludselig selv færdigudvikle togcomputeren...

DSB må nu erkende, at man ikke kan bygge et smukt hus på et råddent fundament, og mens Søren Eriksen og Mogens Granborg nu er historie i DSB regi, så er IC4 desværre langt fra...

Et forslag til IC4

af Brian Berinholdt, 29/9 2011, 08:54 (4805 dage siden) @ Henrik Hansen

Hvorfor lader man ikke IC4 køre Østerport-Kalundborg, Østerport - Nykøbing F, og så lade ME køre IC-Løb eller udrangere dem.


BB

Et forslag til IC4

af Bent Jensen @, 29/9 2011, 10:12 (4805 dage siden) @ Brian Berinholdt

Syntes ikke det er god ide på sydbanen, der skal jo alligevel nye elektriske tog når sydbanen er elektrificeret (fehmarn forbindelsen

Et forslag til IC4

af thomash, 29/9 2011, 10:57 (4805 dage siden) @ Brian Berinholdt
redigeret af thomash, 29/9 2011, 11:30

Hvorfor lader man ikke IC4 køre Østerport-Kalundborg, Østerport - Nykøbing F, og så lade ME køre IC-Løb.

God ide med ME og IC løb.. :) Så kan de investere/leje nogle moderne Eurofirma vogne og køre med. :)

--
Mvh
Thomas
https://railphotos.eu
[image][image]

Et forslag til IC4

af Leif Jørgensen, København Ø., 29/9 2011, 13:06 (4805 dage siden) @ Brian Berinholdt

Hvorfor lader man ikke IC4 køre Østerport-Kalundborg, Østerport - Nykøbing F, og så lade ME køre IC-Løb eller udrangere dem.


BB

IC4 vil næppe slå til i regionaltrafikken på Sjælland - i hvert fald ikke før man finder ud af koble tre sæt sammen. Ellers vil man ikke kunne mønstre behovet i myldretiden.

At lade ME køre InterCity er decideret tåbeligt. Dels er de ved at være modne til udrangering - de første fylder 30 i år. Og dels er de aldeles overdimensionerede til behovet på de regionale strækninger i Jylland. Der er altså ikke brug for 3300 hk til at trække tre vogne til Struer.

Med venlige hovedrystende hilsner
Leif Jørgensen

Et forslag til IC4

af Troldhøj, 29/9 2011, 13:18 (4805 dage siden) @ Leif Jørgensen

Man må jo vist blot erkende at der ikke er nogen strækninger i Danmark de kan bruges på, hvis de ikke dur i IC-trafikken og man heller ikke kan lade det gå ud over hverken fynboer, nordjyder eller vestsjælændere.

Så hvad med at tørre dem af på DSB-sverige, eller DSB-tyskland.
DSB International må da have nogle strækninger i udlandet de kan plage med dem.

Et forslag til IC4

af Anders Pedersen @, Mørke, 29/9 2011, 15:30 (4805 dage siden) @ Leif Jørgensen

Hvorfor lader man ikke IC4 køre Østerport-Kalundborg, Østerport - Nykøbing F, og så lade ME køre IC-Løb eller udrangere dem.


BB


IC4 vil næppe slå til i regionaltrafikken på Sjælland - i hvert fald ikke før man finder ud af koble tre sæt sammen. Ellers vil man ikke kunne mønstre behovet i myldretiden.

At lade ME køre InterCity er decideret tåbeligt. Dels er de ved at være modne til udrangering - de første fylder 30 i år. Og dels er de aldeles overdimensionerede til behovet på de regionale strækninger i Jylland. Der er altså ikke brug for 3300 hk til at trække tre vogne til Struer.

Det er derfor man efter min mening skal undersøge mulighederne om at dette lokomotiv kan fået til at kører i dk
det kan både kører på strøm og Diesel, så bliver både EA og ME skrottet

http://en.wikipedia.org/wiki/ALP-45DP
Også kunne man måske lave sådan det kan produceres i Randers

Når Sydbanen så er elektrificeres slipper man for at købe nye tog da dette bare kan kører videre.

Et forslag til IC4

af KimC, 29/9 2011, 11:22 (4805 dage siden) @ Henrik Hansen

NEJ!

IC 4 skal ikke spilles videre som sorteper!

Enten skal de bringes til at fungere til det de var bestilt til - i fuldt omfang.
Eller også skal de afvises, og ordren skal opsiges, med det tab det giver. Herefter vil det være AnsaldoBreda der skal tage stilling til hvad de afviste tog kan bruges til.


Er den mulighed ikke forpasset ???

Som flere medier antyder, så er resultat af duoen Søren Eriksen og Mogens Granborg's uforståelige forlig med Ansaldo, at kontrakten ikke længere kan opsiges, DSB hænger kort sagt på skidtet - uanset togets funktionsstand.

Ansaldo har været klart de smarteste i dette spil, de kunne godt se, at de ved at betale DSB 2.5 mia. kr, kommer billigst muligt ud af kontrakten - en færdiggørelse af togene ville formentlig koste langt mere end erstatning til DSB.

Hvad de forskellige kontrakter virkelig indeholder får vi jo nok aldrig at vide. DSB har hele tiden sagt at de "havde en god kontrakt", men hvor god var den egentlig?
Det er også mit indtryk at AB er kommet særdeles lempelig ud af forliget. Og hvorfor "forærer" man så AB sådan et forlig? For mig virker det som om at DSB absolut også har skeletter i skabet som de helst vil beholde i skabet.. - og det kunne blive svært ved en retssag.

Søren Eriksen fik ved at fantastisk stykke spin arbejder, gjort 'forliget' til en vindersag, hvor DSB selv fik ansvaret - nu skulle man ikke længere trækkes med en flok genstridige Italienere. Arbejdskraften skulle være dansk, hvilket en politiker midt i krisen ville tale imod. Langsomt blev den danske bemanding på projektet mindre og mindre, bl.a. skulle Ansaldo pludselig selv færdigudvikle togcomputeren...

Man fristes til at sige at nu har de taget r.... på os igen.

DSB må nu erkende, at man ikke kan bygge et smukt hus på et råddent fundament, og mens Søren Eriksen og Mogens Granborg nu er historie i DSB regi, så er IC4 desværre langt fra...

I det daglige driver jeg den ikke som spåmand, men i 2004 skrev jeg dette indlæg på usenet om fremtiden for IC4. Jeg fik jo godt nok ikke ret, end ikke min fantasi kunne strække sig til at kun få sæt ville være i sporadisk drift i 2011:

Hvis jeg var astrolog ville mit bud på IC 4 lyde..
2004-2005 Leverancerne fortsætter, togene henstår på et depot
2006 Parterne strides om en ekstraregning på et trecifret millionbeløb
som er nødvendigt for at få togene sat i drift.
2007 Ekstraregningen er ad snørklede kanaler ledt videre til
skatteyderne.
2008 Halvdelen af de leverede IC4 tog er sat i drift med reducerede
specifikationer. Et antal MR tog er desuden blevet renoveret, og kører
fast sammenkoblet som firevognssæt, idet de to midteste førrerrum er
fjernet, og erstattet af en overgang. Typen kaldes MR4....

Hilsen Kim


http://groups.google.com/group/dk.fritid.jernbaner/browse_frm/thread/82550aa24b5469f9/d...

Et forslag til IC4

af Brian Berinholdt, 29/9 2011, 11:26 (4805 dage siden) @ KimC

Indtil fehmarn forbindelsen står klar, kan man lade IC 4 køre i stedet for ME.

Så lade ME evt køre Århus-Esbjerg, Århus-Ålborg i stedet for MR.


BB

Et forslag til IC4

af Fysikeren, 29/9 2011, 18:50 (4805 dage siden) @ Brian Berinholdt

ME med 600 sidderpladser til Aarhus - Esbjerg og IC4 med 200 pladser til København - Kalundborg.

Husk IC4 kan ikke sammenkobles. Er det bare mig, der synes det lyder som en helt forkert matrieldisposition. Store næsten tomme tog i Jylland og alt for små tog til Sjælland. Nej, du kan ikke bytte enkeltkørende IC4 ud med ME+4-6 DD-vogne ud med hinanden.

Hvis vi hænger på IC4, så indsæt dem dog på ruter hvor 200 sidderpladser er en passende kapacitet, ikke hvor der er brug for 2-3-4 gange så meget

Lars

Avatar

Et forslag til IC4

af Per Hauberg, 29/9 2011, 19:16 (4805 dage siden) @ Fysikeren

Hvad med at lade IC4 blive på Gedserbanen.
-Der er de stedkendte, -og de generer ikke nogen.

Ja, undskyld - men det kan vist være ligeså seriøst som hovedparten af de hidtil på jernbanen.dk fremsatte forslag om spaghettiekspressen.

vh

Per

Et forslag til IC4

af Egon Schmidt, 29/9 2011, 19:25 (4805 dage siden) @ Per Hauberg

Eller sæt normal koblinger på og et damplokomotiv foran Luksus veterantog

Et forslag til IC4

af ivar, 29/9 2011, 19:33 (4805 dage siden) @ Egon Schmidt

Ja, almindelige koblinger og 185'ere eller ME'er i hver ende. Det kommer til at se tosset ud, men skal såmænd nok virke.

Et forslag til IC4

af Brian Berinholdt, 29/9 2011, 21:24 (4805 dage siden) @ ivar

man behøver ik at køre med koblet IC 4 på Kalundorg og Nykøbing F banen, et sæt IC 4 er nok til at dække behovet.

BB

Et forslag til IC4

af Leif Jørgensen, København Ø., 29/9 2011, 21:40 (4805 dage siden) @ Brian Berinholdt

Gider du så lige forklare, hvorfor DSB så typisk kører rundt med tog med seks dobbeltdækkervogne i myldretiden på de to baner? Og hvorfor man er nød til at køre med to ICE-TD sammenkoblet mellem København og Nykøbing F.? (hvilket man i øvrigt også kunne bruge resten af vejen til Hamburg, hvis sporkapaciteten på færgerne ellers havde været større)

Med venlige kapacitet-hilsner
Leif Jørgensen

Et forslag til IC4

af Svend, 29/9 2011, 21:53 (4805 dage siden) @ Brian Berinholdt

man behøver ik at køre med koblet IC 4 på Kalundorg og Nykøbing F banen, et sæt IC 4 er nok til at dække behovet.

... tirsdag formiddag og torsdag aften. Men du skulle nok træde lidt tættere frem mod perronkanten, så du kan se, hvor mange passagerer der er med i spidstimerne.

--
Svend

Et forslag til IC4

af BMP, Falster, 29/9 2011, 22:02 (4805 dage siden) @ Brian Berinholdt
redigeret af BMP, 29/9 2011, 22:21

Hej Brian Berinholdt !

Som daglig pendler på strækningen Nykøbing Falster – Høje Taastrup (Albertslund) og retur, bliver jeg nødt til at kommenterer dit seneste indlæg.
Jeg tager næsten altid afgang 4208 fra Nykøbing Falster kl. 06:38 Toget består af 3 sæt IC3 – dvs. i alt 432 siddepladser. Fra Næstved St. er der ALTID folk som må stå op, til stor vrede fra pendlerne fra Næstved.
Ved 2 sæt sammenkoblet IC4 – som der er store problemer med – vil der være 408 siddepladser. Altså mindre end de 3 sammenkoblede IC3 tog, hvor folk fra Næstved må stå op. Altså er 3 sammenkoblede IC4 stammer det bedste valg - men det kan ikke lade sig gøre pt.

Når jeg skal hjem fra arbejde – er det typisk med afgang 2245 fra Høje Taastrup kl. 16:26 Toget består normalt af ME-Diesel loko + 6 DD-vogne – dvs. i alt 675 siddepladser. Der er der normalt plads til at alle kan sidde ned. De dage der kun er 5 DD-vogne på (typisk fredag) – kan man sjældent få en siddeplads fra Høje Taastrup. Der må man sidde ned på gulvet eller stå op i mellemgangene.
For at dække denne afgang – kræves der så 3 eller 4 sammenkoblede IC4 togstammer.

Mit umiddelbare gæt er, at du ikke at daglige pendler på Sydsjælland, Lolland eller Falster - og ikke kender til vores frustrationer over manglende siddepladser !

Jeg vil 1000 gange hellere have en siddeplads i en af de gamle røde/blå BN vogne (som nu er ophugget) - end at stå op i et sprit-nyt IC4 tog !

Mvh Brian Maar Pedersen - Nordøst Falster - daglig pendler fra Nykøbing Falster til Høje Taastrup (Albertslund St.) - og retur

Et forslag til IC4

af Brian Berinholdt, 29/9 2011, 23:01 (4805 dage siden) @ BMP

Hej Alle

jeg kan da godt se at det bliver et problem på sjælland at man ikke ønsker at bruge IC 4 på Kalundborg og Nykøbing F banen.

Men er planen ikke at IC 3 eller IC 4 skal afløse ME og DD ?

Hvad jeg har læst en gang skal ME og MR udrangeres med tiden, men når IC 4 er bleven et problem barn for DSB, skal man jo placere dem på en lokal bane så de ikke har langt på værksted når de bryder ned.


BB

Et forslag til IC4

af Fysikeren, 29/9 2011, 23:18 (4805 dage siden) @ Brian Berinholdt

Jo, det var planen af DD var en midlertidig løsning. Men nu har DSB forlænget den lejekontrakt en del gange, senest i år, så tror det er ved at blive en ret langvarig midlertidig løsning; især når man ser på passagervæksten. DSB bør anskaffe nye lok til DD-vogne.

Hvad angår IC4: Ja, sæt dem ind i mere lokale tog, og ja, ikke langt fra et værksted (dvs. til Aarhus). Derfor mit forslag om at aflaste det nuværende IC/lyn-system, bestående primært af IC3 ved at man kan nedformere togene på en del yderstrækninger mod at man til gengæld kører ekstra IC-tog med IC4 som enkeltkørende tog, der så kan bruges til at forbinde flere jyske byer med hinanden med direkte tog. Ligger to byer på hver sin IC-linje ud af København så er det lidt for bøvlet at komme med tog mellem dem i dag.

Dermed kunne et tog med 2x IC3, hvis der er kapacitet på banen, afløses af et med IC3 og et med IC4, hvilket giver flere siddepladser. Ved hjælp af udbuddet af orange-billetter og så videre kunne man "guide" de passagerer der kan bruge IC4-togene over i dem.

Derudover kunne nogle IC4 bruges til erstatning for MR på strækningen mellem Esbjerg og Frederiks samt op gennem Midtjylland til Struer.

Lars

Et forslag til IC4

af Fysikeren, 29/9 2011, 23:03 (4805 dage siden) @ Brian Berinholdt

Kører jævntlig mellem København og Roskilde. Selv med 6 DD-vogne med plads til små 700 passagerer er det svært at få en siddeplads i myldretiden. Så hvordan vil du klare det med et IC4-sæt med ca. 200 passagerer? Der kan ikke køre flere tog ind og ud af København, så den mulighed at kører tre gange så mange tog i stedet (ville ellers være dejligt) kan du godt droppe.

Lars

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak