Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvilke matrial bruges fra Aarhus til Berlin (Generelt)

af 160578, 27/9 2011, 21:13 (4807 dage siden)

Skal til Berlin lørdag om en mdr med DSB og skal se at morgen toget hedder ICE og eftermiddagstoget hedder EC ???

Så betyder det at det kun er morgen toget der kører med tysk matrial ( ICE toget ) og EC er DSB eget møgdårlige IC3 ???

Hvilke matrial bruges fra Aarhus til Berlin

af morten t, 27/9 2011, 21:18 (4807 dage siden) @ 160578

skulle selv med i torsdags. ice 7.56 fra aarhus. da jeg ankom med grisen fra beder var den aflyst. Jeg skulle til pragh. istedet for et skift blev det til 7. ICE er Intercity-Express. EC er Eurocity.

Hvilke matrial bruges fra Aarhus til Berlin

af Svend, 27/9 2011, 21:33 (4807 dage siden) @ morten t

skulle selv med i torsdags. ice 7.56 fra aarhus. da jeg ankom med grisen fra beder var den aflyst. Jeg skulle til pragh. istedet for et skift blev det til 7. ICE er Intercity-Express. EC er Eurocity.

Nå, så ......

--
Svend

Hvilke matrial bruges fra Aarhus til Berlin

af morten t, 27/9 2011, 21:37 (4807 dage siden) @ Svend

hm ja

Avatar

Hvilke matrial bruges fra Aarhus til Berlin

af Jens, 30 cm bag skærmen, 27/9 2011, 21:23 (4807 dage siden) @ 160578

Af ren interesse, hvordan kan det være at du mener at DSBs IC-3 tog er så dårlige?

Med venlig hilsen
Jens

Hvilke matrial bruges fra Aarhus til Berlin

af morten t, 27/9 2011, 21:29 (4807 dage siden) @ Jens

jeg mener også at ic3 har noget bedre sæder end ice td.

Hvilke matrial bruges fra Aarhus til Berlin

af 160578, 27/9 2011, 21:29 (4807 dage siden) @ Jens

Synes at sæderne er utrolig dårlig og er ikke ret vild med comforten generalt ...

Synes istedet at man i ICE oplever at sidde godt og at se kører bedre ..

Derfor kalder jeg IC3 for noget møg og tager aldrig afgang hvor det er et IC3 der bruges..

Hvilke matrial bruges fra Aarhus til Berlin

af Bent Jensen @, 30/9 2011, 09:59 (4804 dage siden) @ 160578

Jeg har nu altid syntes at sæderne er gode i IC 3 og vores design er flot, men
har til gengæld altid følt at f.eks tyske tog ligger bedre i sporet når man kører,
skyldes måske tildels de fællesbogier der er mellem vognene og at IC 3 er lettere i togvægt
(det er ikke kun tyske tog jeg mener meget togmateriel i Europa ligger bedre i sporet)

Med venlig hilsen

Bent

Hvilke matrial bruges fra Aarhus til Berlin

af Svend, 27/9 2011, 21:30 (4807 dage siden) @ 160578

Det meget korte svar (på et noget rodet spørgsmål) er: BR 605

--
Svend

Hvilke matrial bruges fra Aarhus til Berlin

af 160578, 27/9 2011, 21:35 (4807 dage siden) @ Svend

Det meget korte svar (på et noget rodet spørgsmål) er: BR 605

Vil have rettet i det jeg skrev, men det kan man åbenbart ikke. for det var da vist en gang vås det jeg skrev :-)

BR 605 ??? Kan du oversætte...

Hvilke matrial bruges fra Aarhus til Berlin

af Fysikeren, 27/9 2011, 21:48 (4807 dage siden) @ 160578

Det er litrabetegnelsen for ICE-TD, dvs. et ICE-tog på fire vogne med dieseltraktion.

Lars

Hvilke matrial bruges fra Aarhus til Berlin

af 160578, 27/9 2011, 21:56 (4807 dage siden) @ Fysikeren

Det er litrabetegnelsen for ICE-TD, dvs. et ICE-tog på fire vogne med dieseltraktion.

Lars

Tak så både morgen og eftermiddags toget er altså en ICE-TD ?

Hvilke matrial bruges fra Aarhus til Berlin

af andersj, Aalborg, 27/9 2011, 22:13 (4807 dage siden) @ 160578

Det er litrabetegnelsen for ICE-TD, dvs. et ICE-tog på fire vogne med dieseltraktion.

Lars


Tak så både morgen og eftermiddags toget er altså en ICE-TD ?

Nej, kun mortentoget er ICE-TD. Eftermiddagsafgangen er med IC3.

Hvilke matrial bruges fra Aarhus til Berlin

af 160578, 27/9 2011, 22:17 (4807 dage siden) @ andersj

Det er litrabetegnelsen for ICE-TD, dvs. et ICE-tog på fire vogne med dieseltraktion.

Lars


Tak så både morgen og eftermiddags toget er altså en ICE-TD ?


Nej, kun mortentoget er ICE-TD. Eftermiddagsafgangen er med IC3.

Suk magter ikke at skulle rumle i et IC3 til Hamburg... Så må jeg finde et alternativ :-(

Hvilke matrial bruges fra Aarhus til Berlin

af Hedegaard, 27/9 2011, 22:29 (4807 dage siden) @ 160578

Kan virkelig ikke forstå hadet til IC3. Sæderne er både bredere og blødere, og udover selve accelerationen når toget sætter i gang, så kan jeg ikke genkende den "rumlen" du snakker om.

Hvis du gerne vil have det helt perfekt, så burde du tage via Malmö.
EN-toget fra Berlin til Malmö er udelukkende oprangeret af Bc2 liggevogne (fra 70'erne) og en WL5 (ombygget 50'er sovevogn)

Godt nok skal du så med Øresundstog og IC3 fra Malmö til Århus, hjemrejsen da ikke helt ødelagt for dig ;-)

Hvilke matrial bruges fra Aarhus til Berlin

af Aleman, 29/9 2011, 00:19 (4806 dage siden) @ Hedegaard

- og BR 605, det tyske tog, er utroligt trangt og klaustrofobisk på grund af den indskrænkede vognkasse af hensyn til den uvirksomme knæle- eller krængeteknik, bistroen er latterlig, der er lige så lidt plads til to passagerer side om side som i de smalle Desiroer, så IC3 er langt at foretrække - når de langt mere behagelige kupevogne fra Tjekkiet nu er passé. At IC3 så gynger og gungrer er en anden sag - nord for Randers skal man ikke købe kaffe, da man risikerer at sidde med papkaffen i skødet.

Nå ja, det var så mine kommentarer - de internationale forbindelser er og bliver DSB's stedbarn.

Venlig hilsen,

Aleman

Avatar

Hvilke matrial bruges fra Aarhus til Berlin

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 27/9 2011, 22:25 (4807 dage siden) @ 160578

Er det ikke denne stang der menes?

[image]

--
[image]

Hvilke matrial bruges fra Aarhus til Berlin

af 160578, 27/9 2011, 22:27 (4807 dage siden) @ Henrik Thomsen

Er det ikke denne stang der menes?

[image]


Nej vil til enhver tid hellere kører i ICE toget , end i IC3 toget

Hvilke matrial bruges fra Aarhus til Berlin

af Peter Linaa Jørgensen, 27/9 2011, 22:40 (4807 dage siden) @ 160578

Er det ikke denne stang der menes?

[image]

Nej vil til enhver tid hellere kører i ICE toget , end i IC3 toget

Billedet viser et ICE-tog, og det skulle gerne være et sådant, der kører om morgenen Aarhu-Hamburg-Berling (IE 381). I Hamburg bliver det koblet sammen med et ICE-tog, som kommer fra København. Og det skulle også gerne være et sådant tog, som kommer til Aarhus kl. 18:11 fra Berlin-Hamburg (IE 380).

M v h
Peter Linaa

Hvilke matrial bruges fra Aarhus til Berlin

af Jens MO-Møller @, 27/9 2011, 23:08 (4807 dage siden) @ 160578

Kort og kontant; jeg synes godt nok at du virker meget arrogant og nedladende i hele din fremtoning her på forumsiden. Uanset om man er enig eller uenig i dette eller hint, hvad enten det gælder materiel, som staves M A T E R I E L , eller holdninger til samme, kan man vel nok holde en vis høflig standard i sine forespørgelser. Med en smule pli og venlighed går alt lettere her i tilværelsen.

Venlig hilsen

Jens Møller

Avatar

Hvilke matrial bruges fra Aarhus til Berlin

af Jens, 30 cm bag skærmen, 27/9 2011, 23:10 (4807 dage siden) @ Jens MO-Møller

Kort og kontant; jeg synes godt nok at du virker meget arrogant og nedladende i hele din fremtoning her på forumsiden. Uanset om man er enig eller uenig i dette eller hint, hvad enten det gælder materiel, som staves M A T E R I E L , eller holdninger til samme, kan man vel nok holde en vis høflig standard i sine forespørgelser. Med en smule pli og venlighed går alt lettere her i tilværelsen.

Venlig hilsen

Jens Møller

Jeg kunne ikke være mere enig!

Hvilke matrial bruges fra Aarhus til Berlin

af ivar, 27/9 2011, 23:34 (4807 dage siden) @ Jens MO-Møller

Jo, der er nok nogle, der hellere burde registrere sig som brugere i Ekstrabladets Nationen.

Hvilke matrial bruges fra Aarhus til Berlin

af Jens MO-Møller @, 27/9 2011, 23:58 (4807 dage siden) @ ivar

Det har du så evig ret i! Hvis du er DEN Ivar, som jeg tror du er; kan du huske turen til Dalmose i to biler for en kvart menneskealder siden sammen med PS? Det var nu meget hyggeligt og en smule billeder blev der jo også ud af det!

Mange hilsener
Jens Møller

Hvilke matrial bruges fra Aarhus til Berlin

af ivar, 28/9 2011, 00:12 (4807 dage siden) @ Jens MO-Møller

Det er jeg ikke, kender kun Dalmose og Skælskør fra remserne på Jernbaneskolen. De remser var mig sjovt nok til megen nytte efter at jeg begik kætteri og skiftede til vejtransport.

Hvilke matrial bruges fra Aarhus til Berlin

af KimC, 28/9 2011, 10:42 (4806 dage siden) @ Jens MO-Møller

Sprogbrugen i de indlæg du påpeger bryder jeg mig heller ikke om.
IC3 er også mit mareridtstog. Det er til dato aldrg lykkes mit at komme rettidigt frem med et IC3 tog, endsige at finde en siddeplads på trods af pladsbillet - fordi den vogn jeg skulle have haft plads i var efterladt "hjemme" pga materielproblemer. Og den vi kører med har det heller ikke for godt..
Så er der kun at stå i en overfyldt vestibule tilbage. Et tog der er ca 55 minutter forsinket og kører i en køreplan med timedrift, begynder at samle passagerer op til det efterfølgende tog og så bliver trængslen endnu værre.
Så også jeg undgår IC3 hvor det overhovedet er muligt. Det er mit held at jeg endnu ikke har kørt med IC4, hvis de er dårligere end IC3.

Hvilke matrial bruges fra Aarhus til Berlin

af thomash, 28/9 2011, 11:33 (4806 dage siden) @ KimC

Sprogbrugen i de indlæg du påpeger bryder jeg mig heller ikke om.
IC3 er også mit mareridtstog. Det er til dato aldrg lykkes mit at komme rettidigt frem med et IC3 tog, endsige at finde en siddeplads på trods af pladsbillet - fordi den vogn jeg skulle have haft plads i var efterladt "hjemme" pga materielproblemer. Og den vi kører med har det heller ikke for godt..
Så er der kun at stå i en overfyldt vestibule tilbage. Et tog der er ca 55 minutter forsinket og kører i en køreplan med timedrift, begynder at samle passagerer op til det efterfølgende tog og så bliver trængslen endnu værre.
Så også jeg undgår IC3 hvor det overhovedet er muligt. Det er mit held at jeg endnu ikke har kørt med IC4, hvis de er dårligere end IC3.

Det er jo Worst Case du skildre der.. Sådan er det jo langt fra på alle afgange der kører med IC3..

Jeg har kørt med IC3 massere af gange, hvor der både har været korrekt skiltning i toget, og det er ankommet til tiden, og tit også før tid.


Er du også sådan en person der bærer nag og er sure på folk i evigheder hvis de har gjort dig noget du ikke bryder dig om? Hvis ikke, så kom videre i dit liv og tag ud og kør med IC3 igen - who knows, det kunne jo være du fik en god oplevelse.. :)

--
Mvh
Thomas
https://railphotos.eu
[image][image]

Hvilke matrial bruges fra Aarhus til Berlin

af caprani ⌂, København, 28/9 2011, 12:18 (4806 dage siden) @ thomash

Hej. Jeg er ny her:-)

Sjovt, at netop de erfaringer skribenten beskriver med IC3 næsten præcis er de selvsamme som jeg personligt har oplevet med "Fætter BR".
Min kone og jeg tog en tur til Berlin sidste år, og jeg havde egentligt set frem til at køre med BR 605 for første gang.

Sæderne var egentlig OK men det synes jeg bestemt ikke man kunne sige om støjniveauet i vognkassen. Det opfattede jeg generelt som højt, og ved visse omdrejningstal var det somom der opstod resonans, så luften nærmest rungede.

På anden klasse var indtrykket også, at pladsen virkede ret trang og indelukket, muligvis på grund af vognkassens "koniske" konstruktion i tværplan, hvilket vel afstedkommes af hensyn til læsseprofilen ved anvendelse af den indbyggede krænge-teknologi (som vi i parantes bemærket intet mærkede til anvendelsen af).

På grund af tekniske problemer med vores sæder blev vi opgraderet til 1'ste klasse, og her var problemet marginalt mindre. Sæderne var gode, men hele indretningen ret futuristisk og kølig efter min smag.

Det var sjovt at prøve, men alt ialt er det mit personlige indtryk, at jeg hellere rejser med IC3 (eller sågar IR4) til enhver tid.

Bedste hilsner........


-Klaus

Hvilke matrial bruges fra Aarhus til Berlin

af KimC, 28/9 2011, 13:43 (4806 dage siden) @ thomash

Det er jo Worst Case du skildre der.. Sådan er det jo langt fra på alle afgange der kører med IC3..

Ifølge beregningerne skulle større atomkraftulykker også kun ske hvert 25.000 år ;)

Jeg har kørt med IC3 massere af gange, hvor der både har været korrekt skiltning i toget, og det er ankommet til tiden, og tit også før tid.

Du kører sikkert på Business! :P
Jeg er forresten en gang ankommet rettidigt med en IC3 til Fredericia. Men fordi vi skulle kobles blev dørene ikke åbnet før efter 10 minutter, og da var forbindelsestoget videre smuttet. Det var et MR tog og kunne derfor køre til tiden.
Jovist kan man være heldige med IC3. En gang skulle jeg hjem fra herning til Sønderborg. Det var før smutvejen mellem Snoghøj og Taulov. Med IC3 fra Hr til Fa, ankomst 30 minutter forsinket. Til Sønderborg var og er der kun totimers drift. Øv.
Men hov, toget til Sønderborg - bestående af IC3 holdt der endnu, selv om det skulle være kørt for 20 minutter siden, men dørene var lukkede. Jeg løb alt hvad jeg kunne, og nåede op på perronen. Toget var fyldt medpassagerer, og alle motorer var stoppet.
To sæt skulle frakobles og det ville de ikke. Lokoføreren havde opgivet instruktionsbogen, og var gået i gang med en større hammer der fik hele toget til at ryste. Han var møgsur. Heldigvis kunne dørene åbnes, så jeg kom med. Vi kom afsted efter ydreligere 20 minutter, altså ca 55 minutter forsinket. Vi kom kun til Tinglev, så gav IC3'eren op. Der blev bestilt en bus - med plads til 7 passagerer. Vi andre fik lov til at stå og vente til næste tog der - fremført af MR - ankom rettidigt en time senere.

En dag vil jeg skrive en bog om mine erindringer: "Ud og se med IC-tre". Måske andre kan følge op med: "Lad dig ikke tirre af IC-fire" ;)

Er du også sådan en person der bærer nag og er sure på folk i evigheder hvis de har gjort dig noget du ikke bryder dig om? Hvis ikke, så kom videre i dit liv og tag ud og kør med IC3 igen - who knows, det kunne jo være du fik en god oplevelse.. :)

Nej. Men jeg forventer at få den ydelse jeg har betalt for. Og i stedet oplever jeg at systemet går i udu, personalet gemmer sig bag døre med "adgang forbudt", og man bliver overladt til sig selv. Kører man på en billet der er løst for et af de regionale trafikselskaber, kan man opleve en nidkær kontrollør der brokker sig over at billetten er udløbet, fordi man lige holdt en time ude på strækningen.
Den slags har jeg ikke oplevet med X-Bus, dem er jeg skam godt tilfreds med!

Avatar

Hvilke matrial bruges fra Aarhus til Berlin

af Per Hauberg, 28/9 2011, 01:40 (4807 dage siden) @ 160578

Smag og behag er som bekendt forskelligt.
Hverken IC3 eller ICE-TD hører til mine livrettter, men i sammenligning vil jeg bestemt foretrække IC3 - ikke mindst pga af møblerne. De hårde og glatte stole i ICE er ikke spændende på langfart, og når der tilføjes "-TD" er motor- og anden støj med til at give dumpekaraktér.
Til gengæld må jeg også sige, at de udslidte stammer. jeg har været rendt ind i, når jeg har været med aftenforbindelsen fra Hamborg (EC), er tæt på at få mig til at overveje at lade min gamle Volvo rulle derned....
Til slut vil jeg i kor med MO-Møller opfordre til, at man holder tonen stueren på jernbanen.dk.
Skal der lukkes galde ud, er Ekstraavisens læserbrevsspalter stedet.

:-)

Hvilke matrial bruges fra Aarhus til Berlin

af Dennis Lyng Desezar @, 28/9 2011, 19:46 (4806 dage siden) @ Per Hauberg

ICE 380/381 normalt ICE-TD BR 605 materiel AR-BLN-AR

EC 386/387 normalt en ICU MF materiel AR-HMB-AR

Hvilke matrial bruges fra Aarhus til Berlin

af Dennis Lyng Desezar @, 28/9 2011, 20:00 (4806 dage siden) @ Dennis Lyng Desezar

Må en togfører lige give sit besyv med?

Altså jeg kører ICE-TD BR 605 næsten hver dag og jeg er i det store hele begejstret for at arbejde i toget og køre med det.

Men som i alle ved så har den togtype jo stået stille i en del år indtil 2006 hvor DB fik nogle sæt i drift igen ifm. med VM i fodbold.

Det giver jo så nogle udfordringer når man leaser dem (som DSB har gjort) og de nu skal køre 365 dage året rundt.

Jeg har ikke tal på hvor mange fejl vi har haft siden indsættelsen i 2007 men jeg ved at værkstedet hos DB kæmper med at få togene i drift når vi har fejl og nedbrud.

En af de ting som jeg selv synes er lidt trælst er motorstøjen i alle 4 vogne som bestemt ikke er tilfredsstillende for de rejsende.

Vores tyske kollegaer har det lige omvendt!

De elsker at kører med IC3 (som de kalder "gumminaise").

For dem er det en rigtig god arbejdsplads og vores rejsende kan også lide at benytte IC3 tog mellem DK og Tyskland.

At der så er nogen som fravælger IC3 er der jo ikke noget at gøre ved desværre.

Man kan ikke gøre alle tilfredse.

For dem som studser over jeg skrev en ICU MF, betyder dette at den må kører Tyskland
altså er udstyret med PZB anlæg og tysk strækningsradio.

De bedste hilsner¨

Dennis

Hvilke matrial bruges fra Aarhus til Berlin

af re20000, 28/9 2011, 20:02 (4806 dage siden) @ Dennis Lyng Desezar

Hvor er det dog dejligt med et oplysende og positivt indlæg i denne tråd!
Tak Dennis.

Nold

Hvilke matrial bruges fra Aarhus til Berlin

af Jens MO-Møller @, 28/9 2011, 20:35 (4806 dage siden) @ Dennis Lyng Desezar

Dennis, du har ret, IC 3 og ER 4 er nogle meget behagelige tog at være rejsende, undskyld, passager i! Behagelige sæder, lavt støjniveau og en god gang i sporet. Det eneste jeg har at kværulere over er, at man ikke må ryge tobak medens man bliver befordret rundt i landet, men det er jo ikke din skyld!! IC 3 og ER 4 er ikke verdens flotteste tog, men de er effektive, kører godt og det hele. Disse tog er nok det bedste, som DSB nogensinde har haft; selvfølgelig bortset fra MA-lyntogene, som jo var i en helt speciel klasse!!

Venlig hilsen

Jens Møller

Hvilke matrial bruges fra Aarhus til Berlin

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 28/9 2011, 20:51 (4806 dage siden) @ Jens MO-Møller

Dennis, du har ret, IC 3 og ER 4 er nogle meget behagelige tog at være rejsende, undskyld, passager i! Behagelige sæder, lavt støjniveau og en god gang i sporet. Det eneste jeg har at kværulere over er, at man ikke må ryge tobak medens man bliver befordret rundt i landet, men det er jo ikke din skyld!! IC 3 og ER 4 er ikke verdens flotteste tog, men de er effektive, kører godt og det hele. Disse tog er nok det bedste, som DSB nogensinde har haft; selvfølgelig bortset fra MA-lyntogene, som jo var i en helt speciel klasse!!

Venlig hilsen

Jens Møller

Er der i det hele taget noget der forhindrer en levetids forlængelse på IC3?
Vognkasserne er at Aluminium. Boogierne kan udskiftes. Det samme med motorer.
Jovist, indretningen er ved at være lidt kedeligt. Måske man skulle sætte noget lyst træ på indersiderne i stedet for det nuværende grå plasticagtige finer. Sæderne kan vel også skiftes til en mere fancy model, uden at resten af toget skal skiftes.

Mit største anke ved IC3 er nok sæderne.
Jeg kan ikke sidde komfortabelt i dem, eftersom mine skuldre ligger hen over nakkestøtterne.

Derudover er det største problem vel overfyldte afgange.
Det skulle en ny sending IC3, eller eventuelt en sammenkoblings mulighed for IC3 og IC4 nok kunne klare.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Avatar

Hvilke matrial bruges fra Aarhus til Berlin

af Per Hauberg, 28/9 2011, 23:06 (4806 dage siden) @ BlackThorneDK

Igen smag og behag, der tæller...
Jeg sidder godt i en IC3, hvis jeg ofrer en 1. klasse på mig selv, og har derinde ikke meget at klage over. Men dog et par punkter: Stillekupeens anbringelse op ad den meget lidt støjisolerende væg til førerummet er uheldig; -motorstøjen er slem, og ydervæggene er iskolde om vinteren, så man ihvertfald ikke kan læne sig den vej over for at ta' en lur. Men ellers: er sporet godt, er IC3 den bedste af de aktuelle materielløsninger på danske spor.
Resten er drømme om noget, der aldrig vender tilbage; -men drømme har man vel lov at ha'... (A, Am, Afm)

Hvilke matrial bruges fra Aarhus til Berlin

af Hedegaard, 28/9 2011, 23:22 (4806 dage siden) @ Per Hauberg

Min oplevelse med IC3 er, at når det rent faktisk få lov til at påtage sig rollen som hurtigtog, så er oplevelsen bedst.
Enhver togrejse får et ubehageligt klima, når folk står som sild en tønde, salgsvognen ikke kan komme frem, stressede togførere, konstant ændring af acceleration pga. mange stop mm.
Problemet er jo, at IC-togene stort set er blevet til Regionaltog.

Jeg benytter mig helst af Lyntogs afgangene når jeg kan komme til det.
Der er der normalt mere "luft" i passager afdelingen, og toget har en behagelig og uændret kørsel på det meste af turen.

IR4 var også engang min favorit, men toget har fået en del minusser fra mig, efter at man har valgt at udskifte 1. klasse sæderne i hvileafdelingen med standard sæder, som på 2. klasse.
Ikke nok med at man kunne opleve 1. klasse komfort som 2. klasse rejsende. Man havde også altid ro og fred, idet mange passagerer troede at det var en 1. klasse kupe.
I dag er der nærmest ingen der respekterer hvileplads kupeerne i IR4. Især ikke på Regionaltogene.

Hvilke matrial bruges fra Aarhus til Berlin

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 29/9 2011, 01:18 (4806 dage siden) @ Per Hauberg

Igen smag og behag, der tæller...
Jeg sidder godt i en IC3, hvis jeg ofrer en 1. klasse på mig selv, og har derinde ikke meget at klage over. Men dog et par punkter: Stillekupeens anbringelse op ad den meget lidt støjisolerende væg til førerummet er uheldig; -motorstøjen er slem, og ydervæggene er iskolde om vinteren, så man ihvertfald ikke kan læne sig den vej over for at ta' en lur. Men ellers: er sporet godt, er IC3 den bedste af de aktuelle materielløsninger på danske spor.
Resten er drømme om noget, der aldrig vender tilbage; -men drømme har man vel lov at ha'... (A, Am, Afm)

Jovidst, på 1. klasse sidder jeg da også fint. Men oftest sidder jeg nede bagi sammen med pøblen. Jeg har simpelt hen ikke råd til 1. klasse hver gang, selvom jeg får lidt rabat med mit wildcard...

Ydervæggene kunne de godt gøre noget ved, ja. Kolde, kedelige og grå...

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Hvilke matrial bruges fra Berlin til Prag

af PD Hansen, 29/9 2011, 23:28 (4805 dage siden) @ 160578

Tør man indskyde et lille bonus-spørgsmål:

Hvilket materiel har man som passager fornøjelsen af mellem Berlin og Prag, i de tog, der benævnes f.eks. Eurocity EC 173/175/177 (afgang 8.48/10.48/12.48) ?

Hvordan er standarden i toget? (sammenlignet med f.eks. nutidige eller tidligere danske tog)

Er der nogen ide i at betale ekstra for 1. klasse? (ved tidligt køb ser det ud til at kunne gøres billigt)

På forhånd tak for svar! :-)

Hvilke matrial bruges fra Berlin til Prag

af morten t, 30/9 2011, 07:46 (4804 dage siden) @ PD Hansen

Tjekkisk kupe-tog. Jeg var med sidste torsdag. Dejligt tog,gode sæder. God og billig spisevogn.Spisevognen er placeret mellem 1 og 2 klasse.:-) Første klasse har lidt bedre sæder men anden klasse er helt ok.

Hvilke matrial bruges fra Berlin til Prag

af Svend, 30/9 2011, 09:09 (4804 dage siden) @ morten t

Tjekkisk kupe-tog. Jeg var med sidste torsdag. Dejligt tog,gode sæder. God og billig spisevogn.Spisevognen er placeret mellem 1 og 2 klasse.:-) Første klasse har lidt bedre sæder men anden klasse er helt ok.

Det er en helt rigtige måde at rejse på. Ærgerligt at toget holdt op med at køre til (og fra) Aarhus

--
Svend

Hvilke matrial bruges fra Berlin til Prag

af morten t, 30/9 2011, 15:40 (4804 dage siden) @ Svend

Ja, det var jo noget med der ikke er el helt til aarhus:-(

Hvilke matrial bruges fra Berlin til Prag

af Svend, 30/9 2011, 15:43 (4804 dage siden) @ morten t

Ja, det var jo noget med der ikke er el helt til aarhus:-(

Jo, men det forhindrede nu ikke Prag-toget i at komme så højt mod nord :-)

--
Svend

Hvilke matrial bruges fra Berlin til Prag

af morten t, 30/9 2011, 15:56 (4804 dage siden) @ Svend

Det var noget med miljø, grønne tog. Man ville ikke bruge diesel mere. Så nu kører det istedet bla. til Statin i Polen. Det var det man skrev i Aarhus stifttidende dengang man stoppede med at køre. Fredericia var åbenbart ikke godt nok.

Hvilke matrial bruges fra Berlin til Prag

af andersj, Aalborg, 30/9 2011, 17:10 (4804 dage siden) @ morten t

Det var noget med miljø, grønne tog. Man ville ikke bruge diesel mere. Så nu kører det istedet bla. til Statin i Polen. Det var det man skrev i Aarhus stifttidende dengang man stoppede med at køre. Fredericia var åbenbart ikke godt nok.

Nej, det var fordi DSB indlejede ICE-TD togene, også kunne man lave finten med at koble med københavnerdelen i Hamburg. For det var jo også DSB der var operatør på Prag-toget før med ME Padborg-Århus

Hvilke matrial bruges fra Berlin til Prag

af Hedegaard, 30/9 2011, 18:13 (4804 dage siden) @ andersj

De tjekkiske vogne var altid en fornøjelse at køre med. Dog var det mit indtryk på turene, at de fleste danske passagerer anså toget for at være for "gammeldags"
Det til trods for at vognene er flere år nyere end IC3 :-D

Men det er dansk mentalitet disse dage. Hvis et tog består af lokomotiver og vogne, så er det noget gammel lort, uanset hvor nyt og komfortabelt det er.

Kan huske den artikel der var om toget i lokalavisen i Århus, hvor skribenten mente at toget var i stil med Orientekspressen fordi det havde spisevogn....

Hvilke materiel bruges fra Berlin til Prag

af PD Hansen, 30/9 2011, 22:26 (4804 dage siden) @ Hedegaard

Tak til jer alle for svar om de tjekkiske vogne mellem Berlin og Prag! :-)

Jeg håber ikke at man (ufrivilligt) fletter ben alt for meget i disse små kupeer? Jeg havde jo hellere foretrækket flyopstilling af sæderne.

Er der nogle, der ved hvad vogntyperne benævnes? Det er jo lidt svært at finde billeder indefra, bare ved denne søgning:
http://www.google.dk/imghp?q=czech+train+interior

Hvilke materiel bruges fra Berlin til Prag

af andersj, Aalborg, 30/9 2011, 23:07 (4804 dage siden) @ PD Hansen

Prøv at søg på "Pragtoget" og der kommer en del sider frem, også med billeder af vognene mv.

Hvilke materiel bruges fra Berlin til Prag

af LasseG, 1/10 2011, 00:32 (4804 dage siden) @ PD Hansen

Mellem Berlin og Prag kan der ses meget forskelligt.

De tre tog du nævner kører da også med vogne fra Tyskland, Tjekkiet, Ungarn og Østrig.

For hvert tog kan du se den præcise oprangering her:
http://www.grahnert.homepage.t-online.de/r112-100.pdf (Findes under Fernbahn.de)

Der findes en del billeder af de enkelte vogne på følgende side, dog uden selv lige at have tjekket det hele:
http://www.vagonweb.cz/

Selve indretningstegninger af vognene er meget forskelligt hvor nemt det er at finde men for de tyske findes de mest anvendte typer her:
http://kursbuch.bahn.de/hafas-res/img/kbview/ContentPDFs/Wagenskizzen_2010_v2.pdf

Avatar

Hvilke materiel bruges fra Berlin til Prag

af Per Hauberg, 1/10 2011, 01:44 (4804 dage siden) @ PD Hansen

Disse fire er vist alt, hvad jeg har....
[image]
[image]
[image]
[image]

Og så kan folk for min skyld kalde "Prag-ekspressen" for gammeldags, alt dét, de vil.
De vogne løb bare så godt i sporet (og det gør de sikkert den dag i dag), at man sagtens bar over med, at nogen af dem var en kende luvslidte i betrækket.
At det så lige skulle være ME med svigtende el-varme/aircondition-strøm og huggende hydraulik, der var bundet foran, var jo bare tidens trend. Når først 101'eren var kørt på i Pa, var der lunt og godt resten af vejen - og både øl og fast føde i den tjekkiske spisevogn var klasse !!

vh

Per

Hvilke materiel bruges fra Berlin til Prag

af Bent Jensen @, 11/10 2011, 10:58 (4793 dage siden) @ Per Hauberg

Spisevogne er desværre ikke tidens mode i Europa mere, men nogen kan måske lave et fornuftigt
koncept og fornuftige priser.

mvh Bent

Hvilke materiel bruges fra Berlin til Prag

af Hedegaard, 1/10 2011, 04:03 (4803 dage siden) @ PD Hansen

Pt. kører de tjekkiske EC-tog rundt med 3 indretninger, da man er ved at modernisere vognene.
Den gamle indretning er typisk Eurofima standard, også kendt fra østrigske vogne http://www.railfaneurope.net/pix/cz/car/EuroCity/Bmz/CD_Bmz_in.jpg

Og dette er så de moderniserede udgaver

Den mest hyppige
http://www.railfaneurope.net/pix/cz/car/EuroCity/Bmz/Bmz_104.jpg

Den mere sjældne
http://www.railfaneurope.net/pix/cz/car/EuroCity/Bmz/Bmz_57.jpg

Hvilke materiel bruges fra Berlin til Prag

af PD Hansen, 1/10 2011, 12:59 (4803 dage siden) @ Hedegaard

Tusind tak til jer alle igen! :-)

Lasses linke til http://www.grahnert.homepage.t-online.de/r112-100.pdf med vogntyper er jo genialt - og så kan jeg få en fornemmelse for vogntyperne her:
http://www.railfaneurope.net/pix_frameset.html
(selv om der her tilsyneladende er flere historiske end nutidige billeder)

Jeg vil jo gerne undgå en "benfletter-kupe" som denne:
http://toggal.dk/Hjemmeside/Miniatur_Wunderland_2/Pragtoget/slides/IMG_6934.html
(uanset hvor hyggeligt det end kunne være hvis man kendte alle sine medrejsende ;-) )

[image]

Spisevognen virker i øvrigt ganske charmerende med de runde bordlamper!

Hvilke matrial bruges fra Berlin til Prag

af Svend, 30/9 2011, 21:28 (4804 dage siden) @ morten t

Det var noget med miljø, grønne tog. Man ville ikke bruge diesel mere.

Det er nu ikke sådan lige at komme udenom, når vi taler jernbanetrafik og Aarhus :-)

--
Svend

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak