Ic4 på Svendborgbanen (Jernbanen i dag)
Jeg har lige set et ic4 tog ved Odense sygehus st.! Det er Re 2816. Er der nogen der ved hvorfor der kører/kørte et ic4 tog på Svendborg banen?
Jeg har lige set et ic4 tog ved Odense sygehus st.! Det er Re 2816. Er der nogen der ved hvorfor der kører/kørte et ic4 tog på Svendborg banen?
Der kører jo IC4 som regionaltog mellem Odense og Fredericia, og normalt plejer disse at blive videreført til Svendborg.
Kunne det tænkes at dette var grunden?
Det er nok en del af en forsøgsordning med DSB's nye plan:
"Gode tog til alle - undtagen fynboer" :)
Er der nogen der ved hvorfor der kører/kørte et ic4 tog på Svendborg banen?
Det er vel fremtidens regionaltog (når/hvis de ikke kan anvendes i IC-trafikken).
--
Svend
Der kører jo IC4 som regionaltog mellem Odense og Fredericia, og normalt plejer disse at blive videreført til Svendborg.
Kunne det tænkes at dette var grunden?
Der kører IKKE IC4 i regionaltog Odense-Fredericia. Det er Desiro/MQ. Man kan sagtens se forskel!
Den IC4 der kører på Svendborgbanen i dag skal testes om den kan holde køretiderne i RE plan på banen.
mvh, Allan
Kunne det tænkes at det er en prøvekørsel i forbindelse med IC2?
Mvh Bent
ja så er vel enten test som en ic2 eller test om ic4 kan indsættes her og derved frigøre mq til nordjylland måske? derved kan man lade vær kun at indsætte MR matriale deroppe og slåes med skagensbanen som vil overtage driften...
men igen gætter kun men kunne da være et bud.
Kunne det tænkes at det er en prøvekørsel i forbindelse med IC2?
I den nuværende situation er det jo nok mest tænkeligt at man leder efter strækninger hvor man kan placere IC4-tog. IC2-togene er endnu ikke er problem og det tager man vel først hul på senere.
ja så er vel enten test som en ic2 eller test om ic4 kan indsættes her og derved frigøre mq til nordjylland måske? derved kan man lade vær kun at indsætte MR matriale deroppe og slåes med skagensbanen som vil overtage driften...
men igen gætter kun men kunne da være et bud.
Det ville da være mere logisk at man indsatte IC4 i Nordjylland, da der er flere passagerer pr. afgang der end på Svendborgbanen. Dog er det kun 5 afgange mellem Århus og Aalborg der bliver erstattet med MR med den nye køreplan, så mon ikke vi overlever heroppe.
Det er tidligere blevet meldt ud, at man vil indsætte IC4 på Svendborgbanen forud for den planlagte drift med IC2.
Lars
Det er tidligere blevet meldt ud, at man vil indsætte IC4 på Svendborgbanen forud for den planlagte drift med IC2.
Så skal de da vist heller ikke ret meget længere væk fra værkstedet i Aarhus .......
--
Svend
Det er tidligere blevet meldt ud, at man vil indsætte IC4 på Svendborgbanen forud for den planlagte drift med IC2.
I udkastet til maskinplan for K 12 er flere tog på Svendborg banen og Vestfyn sat op til MG.
Kan IC4 overhovedet være på de små trinbrætter, der vel findes, uden at have lokal genskab til svendborgbanen?
Hvad så med Desiroerne?
Hvad så med Desiroerne?
De kører fortsat fremover, idet prøvekørslen med IC 4 i jf. Fyns Stiftstidende vidste at toget ikke kan holde køreplanen, - vel ikke helt uventet.
Mvh. Poul.
hvad med at indsætte dem mellem Randers og Allingåbro der gør de ingen skade og der er et værksted tæt på
Ja, Desiroerne (eller Lint) er vel nok bedre egnet til Svendborgbanen. De er nok hurtigere, mere moderne og ikke mindst mere driftsikre.
Hvad så med Desiroerne?
De kører fortsat fremover, idet prøvekørslen med IC 4 i jf. Fyns Stiftstidende vidste at toget ikke kan holde køreplanen, - vel ikke helt uventet.
Ingeniøren har lidt mere omkring IC4 og Svendborgbanen.
http://ing.dk/artikel/122515-ny-fiasko-for-ic4-for-langsomme-til-svendborgbanen
Listen med hvad IC4 i praksis kan benytte til, må siges at blive kortere og kortere, en fremtidig karrierer som regionaltog er nu udelukket - måske.
Hvis man skal have de negative briller på, så er forsøger med IC4 på Svendborgbanen, måske alene lavet for at DSB kan sige at toget ikke kan benyttes som regionaltog, og man den vej rundt vil presse politikerne til at kaste flere penge efter IC4 projektet, og ikke blot nedgraderer toget til regionaltog - for det virker jo ikke...
/Henrik
De kører fortsat fremover, idet prøvekørslen med IC 4 i jf. Fyns Stiftstidende vidste at toget ikke kan holde køreplanen, - vel ikke helt uventet.
Jo, det burde absolut være uventet!! DSB har jo købt den halve udgave af IC4-toget, netop med henblik på at indsætte det på Svendborg-banen og nogle yderligere strækninger (man må forvente at de to ensartede materieltyper har samme accelerationsevne og hastighed). Jeg kan ikke forestille mig at man kan stornere ordren på IC2 med henvisning til at toget ikke kan køre så hurtigt som man havde håbet - det kan kun ske, hvis det ikke opfylder specifikationerne. Det hele bliver mere og mere grumset ......
--
Svend
Allan.
Jeg kan sagtens se forskel på IC4 og MQ. Det er blevet nævnt i tidligere tråde, at der holdt en IC4 i Odense, fordi man anvendte det på nogle af afgangene mellem Odense og Fredericia. Det var mere det jeg rettede mig efter
Jeg kan sagtens se forskel på IC4 og MQ. Det er blevet nævnt i tidligere tråde, at der holdt en IC4 i Odense, fordi man anvendte det på nogle af afgangene mellem Odense og Fredericia. Det var mere det jeg rettede mig efter
Mig bekendt har der ikke kørt IC4 i RV-togene på Vestfyn, men der har holdt en i Odense if. med uddannelse.
Hvad så med Desiroerne?
De skal så køre de andre tog. Bemærk at OD, od skrev at "flere" tog i K12 var sat op til IC4, herved menes ikke alle nogle men ikke alle. :)
--
Mvh
Thomas
https://railphotos.eu
Arme fynboer. -Mishandlet lige siden 1949.
Men de har vel vænnet sig til det...
ja så er vel enten test som en ic2 eller test om ic4 kan indsættes her og derved frigøre mq til nordjylland måske? derved kan man lade vær kun at indsætte MR matriale deroppe og slåes med skagensbanen som vil overtage driften...
Men kan DSB ikke spare penge ved at lade driften gå over til NJ?
men igen gætter kun men kunne da være et bud.
Det ville da være mere logisk at man indsatte IC4 i Nordjylland, da der er flere passagerer pr. afgang der end på Svendborgbanen. Dog er det kun 5 afgange mellem Århus og Aalborg der bliver erstattet med MR med den nye køreplan, så mon ikke vi overlever heroppe.
Tænker os selv på IC4 i Nordjylland.
Kun 5 afgange mellem Aalborg og Århus det er bedre end lovet.
Derudover måske også Kullundborg og Nykøbing F
Men er der MQ nok til at kører i Nordjyllad, Når der også skal bruges nogle ekstra til Odder-Grenå
mener det er 4 der mangler udover dem der er leveret til Grenåbanen.
Mig bekendt har der ikke kørt IC4 i RV-togene på Vestfyn, men der har holdt en i Odense if. med uddannelse.
Fuldstændigt korrekt.
Kan IC4 overhovedet være på de små trinbrætter, der vel findes, uden at have lokal genskab til svendborgbanen?
et IC4 tog svare ca. til 2 X Desiro togsæt i længden, så det er ikke noget problem da Desiro ofte køre i dobbeltraktion på Svendborgbanen og kan rummes på alle stationer og trinbrætter på denne strækning
Igen tog mellem Kalundborg og Svebølle efter klokken 11
To uger med ændrede tider for enkelte InterCityLyn og InterCity mellem Odense og København
Aftener med ændringer på regionaltog mellem Odense og Fredericia
Aftener med ændret køreplan for to tog mellem Kalundborg og Østerport
Aftener, nætter og tidlige morgener med ændringer mellem Cph Lufthavn og Aarhus H