Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Højtalerudkald. Mere og mere forenklede? (Generelt)

af Hedegaard, 26/9 2011, 17:38 (4808 dage siden)

Er det kun mig der har bidt mærke i den massive simplificering af informationssystemet på de danske stationer?
Her tænker jeg især på højtalerudkaldene. Vi skal ikke længere tilbage end til slutningen af 90'erne, hvor der stadig blev angivet vongtal, perronafsnit og placering af 1. klasse, når et IC-tog skulle til at rulle ind på perronen.
EC-togene og nattoget blev ofte præsenteret ved navn. EN 482/483 blev fek.s i højtalerne kaldt "Hans Christian Andersen".

Tager vi endnu længere tilbage i tiden, mener jeg også at kunne huske, at der var tavler som viste orangeringen af IC-togene, samt vognenes placering ved perron. Dette system kender man mest i dag fra Tyskland.

I dag lyder et IC-højtalerudkald på København H således: "InterCity til Fyn og Jylland, spor 6" Og ikke andet.
Mener at Skiløberen var det sidste tog der havde detajleret højtalerudkald.

I forhold til kunderne er det jo faktisk en forringelse. Jeg er klar over at infoskærmene viser placeringen af vognene, men jeg synes denne "selvbetjening" virker meget kold overfor kunderne. Og når skærmene går i kludder (hvilket de gør tit), så myldre folk hen til de stakkels DSB ansatte der står på perronen, som skal guide dem hen til det rigtige afsnit.
Et højtalerudkald kunne have gjort denne process langt nemmere.

Er der nogen der kender den egentlige grund til at man holdt op med at give detaljerede højtalerudkald?

Højtalerudkald. Mere og mere forenklede?

af andersj, Aalborg, 26/9 2011, 17:45 (4808 dage siden) @ Hedegaard

Er der nogen der kender den egentlige grund til at man holdt op med at give detaljerede højtalerudkald?

For at spare penge. DSB betaler Bane Danmark for højtalerudkaldene. Der bliver også kun kaldt ud ved uregelmæssigheder (og internationale tog?) nu, hvor man før kaldte ud til IC/ICL og endnu tidligere til regionaltog og privatbaner.

Så det du har oplevet på hovedbanen, må være BaneDanmark der er gavmilde!

Højtalerudkald. Mere og mere forenklede?

af Allan Støvring-Nielsen, 26/9 2011, 18:10 (4808 dage siden) @ andersj

Er der nogen der kender den egentlige grund til at man holdt op med at give detaljerede højtalerudkald?


For at spare penge. DSB betaler Bane Danmark for højtalerudkaldene. Der bliver også kun kaldt ud ved uregelmæssigheder (og internationale tog?) nu, hvor man før kaldte ud til IC/ICL og endnu tidligere til regionaltog og privatbaner.

Så det du har oplevet på hovedbanen, må være BaneDanmark der er gavmilde!

Ikke nødvendigvis. Der kan også være tale om en sporændring i forhold til afgangsplakaterne. Så skal der også kaldes ud.

Der er ikke sparet en eneste medarbejder siden man ophørte med at kalde fast ud til IC-IC-lyn

mvh, Allan

Højtalerudkald. Mere og mere forenklede?

af andersj, Aalborg, 26/9 2011, 18:52 (4808 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Er der nogen der kender den egentlige grund til at man holdt op med at give detaljerede højtalerudkald?


For at spare penge. DSB betaler Bane Danmark for højtalerudkaldene. Der bliver også kun kaldt ud ved uregelmæssigheder (og internationale tog?) nu, hvor man før kaldte ud til IC/ICL og endnu tidligere til regionaltog og privatbaner.

Så det du har oplevet på hovedbanen, må være BaneDanmark der er gavmilde!


Ikke nødvendigvis. Der kan også være tale om en sporændring i forhold til afgangsplakaterne. Så skal der også kaldes ud.

Der er ikke sparet en eneste medarbejder siden man ophørte med at kalde fast ud til IC-IC-lyn

mvh, Allan

Hmm. en sporændring er vel også en ureglmæssighed?

Men lidt underligt er det at det skal være sådan bygget op, at det skal koste DSB penge for at den allerede eksisterende BaneDanmark medarbejder skal sige et par ord. Men sådan er det jo blevet med alle de bodelinger der er lavet.

Højtalerudkald. Mere og mere forenklede?

af UTJ, 26/9 2011, 19:10 (4808 dage siden) @ andersj

Ikke nødvendigvis. Der kan også være tale om en sporændring i forhold til afgangsplakaterne. Så skal der også kaldes ud.

Der er ikke sparet en eneste medarbejder siden man ophørte med at kalde fast ud til IC-IC-lyn

mvh, Allan


Hmm. en sporændring er vel også en ureglmæssighed?

Men lidt underligt er det at det skal være sådan bygget op, at det skal koste DSB penge for at den allerede eksisterende BaneDanmark medarbejder skal sige et par ord. Men sådan er det jo blevet med alle de bodelinger der er lavet.

Det er nu ikke så tosset. S-tog administrerer selv højttalerne og de sender støj ud med reklame om egne arrangementer, der ikke har noget med togdriften at gøre. Når de skal sige noget om togens manglende rettighed er det tilsyneladende vigtigst at gøre opmærksom på at det er S-tog der meddeler det ene eller andet end selve indholdet. Og alligevel er det ofte yderst mangelfuld information, når det går rigtigt galt og højttalerne ofte er det eneste der kan bruges til meddelelser. jo, højttalere skal bruges til uforudsete situationer - der er de til gave. Resten kan strengt taget klares med en eller flere afgangsplakater, men det er selvfølgelig ikke særlig avanceret......

Højtalerudkald. Mere og mere forenklede?

af Jens Andersen, 26/9 2011, 19:38 (4808 dage siden) @ andersj

Hvorfor skriver du "Bane Danmark" og "BaneDanmark". I din stilling ved væsenet burde du vide, at det hedder "Banedanmark". Ellers er jeg da ikke tryg ved at køre med tog.

Højttalerudkald - man skal ikke tro på alt man læser ....

af Svend, 26/9 2011, 20:09 (4808 dage siden) @ andersj

Rent sludder fra ende til anden - man skal ikke tro på alt hvad man læser her. Selvfølgelig bliver der ikke betalt pr højttalerudkald og "det store" DSB - altså fjerntrafikken - og Banedanmark har da også et fornuftigt samarbejde om trafikinformation i al almindelighed. Det er jo ikke det rene idioti!

--
Svend

Højttalerudkald - man skal ikke tro på alt man læser ....

af UTJ, 26/9 2011, 20:20 (4808 dage siden) @ Svend

Rent sludder fra ende til anden - man skal ikke tro på alt hvad man læser her. Selvfølgelig bliver der ikke betalt pr højttalerudkald og "det store" DSB - altså fjerntrafikken - og Banedanmark har da også et fornuftigt samarbejde om trafikinformation i al almindelighed. Det er jo ikke det rene idioti!

Nej Banedanmarks medarbejdere gør faktisk også et godt stykke arbejde, selv om det kan glippe.

Faktisk er de bedste og mest relevante udkald dem som sker under absolut kaos, når der bliver givet en statusmelding - der er modtagere. De få gange hvor man har meddelt kort at man vil vende tilbage senere når man ved noget mere er det også fuld valuta for pengene.

Højtalerudkald. Mere og mere forenklede?

af andersj, Aalborg, 26/9 2011, 20:37 (4808 dage siden) @ Jens Andersen

Hvorfor skriver du "Bane Danmark" og "BaneDanmark". I din stilling ved væsenet burde du vide, at det hedder "Banedanmark". Ellers er jeg da ikke tryg ved at køre med tog.

Det ser da heller ikke ud til at de selv ved hvordan det skal staves. På deres hjemmeside bruges godt nok Banedanmark, men i deres logo er det stavet banedanmark.

Men mon ikke du fortsat kan køre trygt med toget, så længe jeg kan stationsforkortelserne, DSB's produkter og bagetiden for wienerbrød så kan det vel ikke gå helt galt? ;-)

Højttalerudkald - man skal ikke tro på alt man læser ....

af andersj, Aalborg, 26/9 2011, 20:41 (4808 dage siden) @ Svend

...Det er jo ikke det rene idioti!

Du skulle bare vide...

Højttalerudkald - man skal ikke tro på alt man læser ....

af Svend, 26/9 2011, 20:49 (4808 dage siden) @ andersj

...Det er jo ikke det rene idioti!


Du skulle bare vide...

vide hvad - og hvad ved du ;-)

--
Svend

Højtalerudkald. Mere og mere forenklede?

af Svend, 26/9 2011, 20:55 (4808 dage siden) @ andersj

.


Men mon ikke du fortsat kan køre trygt med toget, så længe jeg kan ....bagetiden for wienerbrød ....

Ud over det er der sikkert nogle jernbanefolk som er velbevandret i sikkerhedsreglerne (Sikkerhedsreglementet osv). Men brændt wienerbrød er noget bras, uanset om det forekommer hos bagermesteren, 7-eleven eller i en Kort & Godt-butik. Til gengæld har jeg endnu ikke hørt at de skulle have sådanne problemer på de gammeldags billetkontorer, på nudansk DSB Rejsecentre :-)

--
Svend

Højtalerudkald. Mere og mere forenklede?

af Jens Andersen, 26/9 2011, 21:01 (4808 dage siden) @ andersj

Kære Anders J.
Nu er det ikke så meget deres kaldenavn, jeg koncentrerer mig om. Derimod det juridiske navn, som er Banedanmark i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen såvel som i deres egne informationer.
Hvad der måtte forekomme i fejlnavigeringer i deres logo hist og her, kan jeg ikke forholde mig til. Der kan jo være andre "andersj" i denne forbindelse, der forplumrer fakta.
Håber på, at pølserne er dine opgaver - og ikke noget med jernbaneafviklingen.

Højtalerudkald. Mere og mere forenklede?

af Jens Andersen, 26/9 2011, 21:04 (4808 dage siden) @ andersj

Ja, men det var jo ingen af de betegnelser, du anvendte i dit indlæg?????

Højtalerudkald. Mere og mere forenklede?

af Troldhøj, 27/9 2011, 06:40 (4807 dage siden) @ Hedegaard

Under de ofte dårlige høre-forhold, der er, er et kort og præcist udkald ofte bedre end en lang svada.
"Hans Christian Andersen" er måske lige kort nok.
"Intercity, Fyn og Jylland, sport 6" er fint for mig.

Højtalerudkald. Mere og mere forenklede?

af Hedegaard, 27/9 2011, 08:30 (4807 dage siden) @ Troldhøj

Det er jo så smag og behag. Personligt synes jeg at måden de gør det på i Tyskland er perfekt.
Et eksempel fra Berlin Hbf http://www.youtube.com/watch?v=c_UuTnQ4LTk

Støj er intet problem hvis man taler tydeligt.

Det med at det skulle koste mange penge kan jeg ikke helt forstå. Hvis vi tager København H igen, så mener jeg da at de faste udkald er indspillet på et bånd, der bare kan sættes i gang. Det er kun ved sporændringer mm. at der rent faktisk bliver lavet "levende" udkald.
Men jeg kan selvfølgelig tage fejl...

Kunne egentlig være meget interessant hvis der fadtes sådanne bånd, og om man evt. en dag ville kunne få fat på dem når de ikke længere gav relevante informationer.
Kan huske en tysk side, hvor man havde uploaded en del højtalerudkald fra banegårde og tog i deres "rene" form uden baggrundsstøj osv.

Højtalerudkald. Mere og mere forenklede?

af jiko, 27/9 2011, 10:36 (4807 dage siden) @ Hedegaard

Som lokomotivfører til hverdag, oplever jeg faktisk hver eneste dag at folk ikke hører efter eller læser på skilte skærme m.m. man vader bare ind i et tog, uden lige at kontrollere om det nu er det rigtige tog man er kommet ind i. Hver dag deler IC-togene sig i vejle, og selv om der bliver kaldt ud 2 gange, og der er elektronisk skilte der viser hvilken vogn og hvor togdelen kører hen. Gang på gang kommer togfører ud og siger nu har vi igen nogle der skulle til Horsens, Skanderborg m.m.

Så folk er sgu nogle gange selv ude om det, det er især unge mennesker der er de værste de sidder i en helt anden verden når de kører tog, bl.a. med ørelyttebøffer på eller spiller computer, ikke fordi der er noget forkert i det. Men man kunne vel også for sin egen skyld lige være helt sikker på om det er det rigtige tog man sidder i.

Forrige fredag skulle jeg kører IC-tog fra Struer til Thisted, der stod på skærmen at toget kører 15.14 til Thisted fra spor 5, der blev kaldt ud på perronen, togføren stod ved den ene dør. Alligevel havde vi 4 unge piger med til Humlum (første station efter Struer) de skulle have været med toget til Fredericia. De stod så af i Humlum og måtte tage et ARRIVA-tog tilbage til struer. Ganske vist stod der også på skærmen at RE-toget til Fredericia kørte fra spor 5 kl. 15.19. det er igen et eksempel på at folk ikke læser eller lytter efter hvad der bliver sagt.

Har også prøvet at holde bl.a. i Vejle med MR-tog, her har man destinationsskilt i sideruden ude i førerrummet, selv om der er skrevet Struer. Kommer folk og spørger om det er toget til Århus, Esbjerg ja sågar til Fredericia selv om Fredericia ligger den anden vej. Men det måske folks geografi det somme tider også er galt med....

Tog-information generelt

af Troldhøj, 27/9 2011, 10:49 (4807 dage siden) @ jiko

Nuvel... DSB er altså heller ikke altid lige heldige med deres skiltning. Jeg har flere gange oplevet at stå på tog på Kbh-H, hvor der var byttet om på destinationen (Struer vs. Frederikshavn) på 2 togsæt og som først blev rettet når vi nærmede os Høje Tåstrup.

Især har jeg undret mig meget over DSBs indstilling til "hvile-kupé" princippet. Passagerne er tydeligvis nogle idioter, hvis de ikke fatter det, men som en der har kørt tog ofte siden IC3 kom, så begriber jeg ikke at DSB forventer folk skal forstå deres evigt skiftende skiltning.
I starten var der et nærmest hemmeligt lille skilt oppe under loftet. Så kom nogle små skilte på væggen ved siden af døren, Så kom det til at stå i info-tablen, så er det på indersiden af kupe-døre med klistermærker, så er det på ydersiden, så kommer det først op, når man er kørt fra hovedbanegården, ofte står der blot "Standard" på lystavlen og så skal man leder efter hvor klistermærket sidder i dag og samtidig render togservice rundt og larmer i kupéen.
Hvis man vil have folk, der ikke rejser tit til at forstå at der er noget særligt ved den kupé de sidder i, så skal man silte tydeligt! og ikke lave det om hvert år.

Tog-information generelt

af UTJ, 27/9 2011, 11:44 (4807 dage siden) @ Troldhøj

I starten var der et nærmest hemmeligt lille skilt oppe under loftet. Så kom nogle små skilte på væggen ved siden af døren, Så kom det til at stå i info-tablen, så er det på indersiden af kupe-døre med klistermærker, så er det på ydersiden, så kommer det først op, når man er kørt fra hovedbanegården, ofte står der blot "Standard" på lystavlen og så skal man leder efter hvor klistermærket sidder i dag og samtidig render togservice rundt og larmer i kupéen.

Det hedder design. Når den fine danske design så ikke virker bliver det første designforsøg afløst af et andet.

Højtalerudkald. Mere og mere forenklede?

af Poul Andersen @, 27/9 2011, 12:22 (4807 dage siden) @ jiko

Som lokomotivfører til hverdag, oplever jeg faktisk hver eneste dag at folk ikke hører efter eller læser på skilte skærme m.m. man vader bare ind i et tog, uden lige at kontrollere om det nu er det rigtige tog man er kommet ind i. Hver dag deler IC-togene sig i vejle, og selv om der bliver kaldt ud 2 gange, og der er elektronisk skilte der viser hvilken vogn og hvor togdelen kører hen. Gang på gang kommer togfører ud og siger nu har vi igen nogle der skulle til Horsens, Skanderborg m.m.

Så folk er sgu nogle gange selv ude om det, det er især unge mennesker der er de værste de sidder i en helt anden verden når de kører tog, bl.a. med ørelyttebøffer på eller spiller computer, ikke fordi der er noget forkert i det. Men man kunne vel også for sin egen skyld lige være helt sikker på om det er det rigtige tog man sidder i.

Forrige fredag skulle jeg kører IC-tog fra Struer til Thisted, der stod på skærmen at toget kører 15.14 til Thisted fra spor 5, der blev kaldt ud på perronen, togføren stod ved den ene dør. Alligevel havde vi 4 unge piger med til Humlum (første station efter Struer) de skulle have været med toget til Fredericia. De stod så af i Humlum og måtte tage et ARRIVA-tog tilbage til struer. Ganske vist stod der også på skærmen at RE-toget til Fredericia kørte fra spor 5 kl. 15.19. det er igen et eksempel på at folk ikke læser eller lytter efter hvad der bliver sagt.

Har også prøvet at holde bl.a. i Vejle med MR-tog, her har man destinationsskilt i sideruden ude i førerrummet, selv om der er skrevet Struer. Kommer folk og spørger om det er toget til Århus, Esbjerg ja sågar til Fredericia selv om Fredericia ligger den anden vej. Men det måske folks geografi det somme tider også er galt med....

På Esbjerg st. er for kort tid siden opsat nye infoskærme ved hvert enkelt spor, men også skærme der viser samtlige afgange og ankomster. Uanset at informationen nu ikke kan gøres bedre, er det som om folk ikke ser på skærmene, men hellere vil spørge personalet. - Måske en form for usikkerhed !.
Helt gal er det dog med de unge menneskers geografi. I sidste uge holdt et ARRIVA tog tydelig beskiltet SKJERN. Tre unge mennesker spørger undertegnede om dette tog kører forbi Kolding !!!. Det siger hvis ikke så lidt om nogle manglende skolekundskaber.

Mvh. Poul.

Højtalerudkald. Mere og mere forenklede?

af Henrik Tolderlund, 27/9 2011, 12:56 (4807 dage siden) @ Hedegaard

Man kan i hvert fald sige, at sproget i højtalerudkaldene er blevet - meget - forenklet. Et S-tog ankommer og afgår ikke længere - det "kommer" bare. Og det bliver heller ikke bortrangeret; det bliver "kørt væk".
Lidt trist, at rigtigt (og forståeligt) jernbanesprog partout skal forenkles så meget.

Man sukker også, når folk - endda visse DSB-ansatte - bruger det frygtelige børneord "togstation" i stedet for banegård, jernbanestation eller blot - helt enkelt - station.
Og så én mere: I en nyhedsudsendelse i en af de seneste vintre blev det oplyst, at man ryddede sne med et ... godstog! Men der var hverken tale om et godstog eller et tog, men et MY-lokomotiv med sneplov ...

Højtalerudkald. Mere og mere forenklede?

af Svend, 27/9 2011, 14:04 (4807 dage siden) @ Henrik Tolderlund

Man sukker også, når folk - endda visse DSB-ansatte - bruger det frygtelige børneord "togstation" i stedet for banegård, jernbanestation eller blot - helt enkelt - station.

og "toge" ..... det næste bliver vel at at toget køres (fremføres) af en togchauffør.

--
Svend

Højtalerudkald. Mere og mere forenklede?

af UTJ, 27/9 2011, 14:37 (4807 dage siden) @ Svend

Man sukker også, når folk - endda visse DSB-ansatte - bruger det frygtelige børneord "togstation" i stedet for banegård, jernbanestation eller blot - helt enkelt - station.


og "toge" ..... det næste bliver vel at at toget køres (fremføres) af en togchauffør.

Bortset fra at chauffør vel er at oversætte med fyrbøder. Normaliseringen af "jernbanedansk" i forhold til den førende bil/vejsektor er vel i tråd med hvad man oplever på færger. Således er højre og venstre jo ikke særligt maritimt, når man skal fortælle passagererne hvor landgang finder sted.

Højtalerudkald. Mere og mere forenklede?

af andersj, Aalborg, 27/9 2011, 14:42 (4807 dage siden) @ Jens Andersen

Kære Anders J.
Nu er det ikke så meget deres kaldenavn, jeg koncentrerer mig om. Derimod det juridiske navn, som er Banedanmark i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen såvel som i deres egne informationer.
Hvad der måtte forekomme i fejlnavigeringer i deres logo hist og her, kan jeg ikke forholde mig til. Der kan jo være andre "andersj" i denne forbindelse, der forplumrer fakta.
Håber på, at pølserne er dine opgaver - og ikke noget med jernbaneafviklingen.

Hvad gør det for tolkningen og udtalen af virksomhedens navn, om man staver det på den ene aller anden måde, med de samme bogstaver i den samme rækkefølge?

Men det må være rart at sidde og gemme sig bag en gæstebruger og gå op i bagateller, og starte en fuldstændig meningsløs debat, for jeg tror at alle var med på fra starten hvilken virksomhed der blev omtalt. Det er jo trods alt ikke Dansk Sprognævns forum det her.

Højtalerudkald. Mere og mere forenklede?

af Svend, 27/9 2011, 15:13 (4807 dage siden) @ UTJ

Bortset fra at chauffør vel er at oversætte med fyrbøder. Normaliseringen af "jernbanedansk" i forhold til den førende bil/vejsektor er vel i tråd med hvad man oplever på færger.

Fyrbøder, den er jeg med på ;-)

Selvfølgelig udvikler sproget sig - også når vi taler jernbaner og tog. Betegnelsen/benævnelsen togfører bør være noget af det, der skal tages fat i som det første, men det må gerne ske nogenlunde kontrolleret og ikke som et produkt af sproget i børnehaverne.

--
Svend

Højtalerudkald. Mere og mere forenklede?

af Niels, Aarhus, 27/9 2011, 15:20 (4807 dage siden) @ UTJ

Kære alle

Sproget er en levende og dynamisk Størrelse. Det er skabt af Mennesker, og derfor kan det ændres af Mennesker.
Det, som Dansk Sprognævn betegner som korrekt Skriftsprog er altid bagudrettet. Det er så at sige en Ophøjelse af en given Praksis til, hvad der fremover skal betragtes som den gældende Norm i forbindelse med Undervisning og offentlige Myndigheders skriftlige Materialer.
Når Sproget ændrer sig, er det fordi de mennesker, der bruger sproget til daglig udtrykker sig på en ny måde under påvirkning fra andre sprog og kulturer - sådan har det altid været, og sådan vil det altid forblive. Derfor er det blandt andet i dag at regne som korrekt sprog at skrive "toge", når man omtaler et tog i flertal - man har valgmuligheden mellem den gamle form "tog" og den nye form "toge".
Hvis vi mødte H.C.Andersen i dag, så ville de fleste af os have rigtig svært ved at forstå, både hvad han sagde og skrev. Prøv blot at gå på biblioteket og lån en avis fra før Besættelsen, så ville I se Navneord skrevet med stort og "kunne" og "ville" skrevet: "kunde" og "vilde".
Sproget er først og fremmest kommunikation, og det er det indholdsmæssige budskab, der er det vigtigste - ikke formen eller hvorvidt navneordene er skrevet med stort eller lille - er der forresten nogle, der bemærkede, hvornår jeg i denne tekst holdt op med at skrive navneord med stort...:-D

Fortsat god læsefornøjelse

Niels

--
Niels

Højtalerudkald. Mere og mere forenklede?

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 27/9 2011, 16:02 (4807 dage siden) @ Niels

Kære alle

Sproget er en levende og dynamisk Størrelse. Det er skabt af Mennesker, og derfor kan det ændres af Mennesker.
Det, som Dansk Sprognævn betegner som korrekt Skriftsprog er altid bagudrettet. Det er så at sige en Ophøjelse af en given Praksis til, hvad der fremover skal betragtes som den gældende Norm i forbindelse med Undervisning og offentlige Myndigheders skriftlige Materialer.
Når Sproget ændrer sig, er det fordi de mennesker, der bruger sproget til daglig udtrykker sig på en ny måde under påvirkning fra andre sprog og kulturer - sådan har det altid været, og sådan vil det altid forblive. Derfor er det blandt andet i dag at regne som korrekt sprog at skrive "toge", når man omtaler et tog i flertal - man har valgmuligheden mellem den gamle form "tog" og den nye form "toge".
Hvis vi mødte H.C.Andersen i dag, så ville de fleste af os have rigtig svært ved at forstå, både hvad han sagde og skrev. Prøv blot at gå på biblioteket og lån en avis fra før Besættelsen, så ville I se Navneord skrevet med stort og "kunne" og "ville" skrevet: "kunde" og "vilde".
Sproget er først og fremmest kommunikation, og det er det indholdsmæssige budskab, der er det vigtigste - ikke formen eller hvorvidt navneordene er skrevet med stort eller lille - er der forresten nogle, der bemærkede, hvornår jeg i denne tekst holdt op med at skrive navneord med stort...:-D

Fortsat god læsefornøjelse

Niels

For at det ikke skal være løgn udvikler sproget sig endnu hurtigere nu, end det gjorde tidligere.
Det er blevet meget nemmere og hurtigere at skrive. Man flipper mobilen ud af lommen og smider en kort besked af sted.
Dovenskaben vinder så til sidst, og man kortere ting ned, undlader helt store bogstaver og bruger underlige forkortelser.

Jeg bruger ikke selv 'SMS' sprog, men tager somme tider mig selv i at undlade store og små bogstaver.
Jeg går ud fra, at jeg får varm mad alligevel, når jeg dukker op hos mine forældre.. Det er jo ikke helt uanmeldt, bare fordi jeg ikke overholder skrivereglerne fra DSN.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Højtalerudkald. Mere og mere forenklede?

af UTJ, 28/9 2011, 10:35 (4806 dage siden) @ Poul Andersen

Helt gal er det dog med de unge menneskers geografi. I sidste uge holdt et ARRIVA tog tydelig beskiltet SKJERN. Tre unge mennesker spørger undertegnede om dette tog kører forbi Kolding !!!. Det siger hvis ikke så lidt om nogle manglende skolekundskaber.

Hov hov! Rent teoretisk kan toget til Skjern godt passere forbi Kolding på vejen til Skjern. Endda uden at skifte retning.

Højtalerudkald. Mere og mere forenklede?

af UTJ, 28/9 2011, 10:47 (4806 dage siden) @ BlackThorneDK

For at det ikke skal være løgn udvikler sproget sig endnu hurtigere nu, end det gjorde tidligere.
Det er blevet meget nemmere og hurtigere at skrive. Man flipper mobilen ud af lommen og smider en kort besked af sted.
Dovenskaben vinder så til sidst, og man kortere ting ned, undlader helt store bogstaver og bruger underlige forkortelser.

Jeg bruger ikke selv 'SMS' sprog, men tager somme tider mig selv i at undlade store og små bogstaver.
Jeg går ud fra, at jeg får varm mad alligevel, når jeg dukker op hos mine forældre.. Det er jo ikke helt uanmeldt, bare fordi jeg ikke overholder skrivereglerne fra DSN.

Det er ikke korrekt. Det var mindst lige så let før med enten pen eller blyant og et stykke papir. Men det er blevet nemmere at sende tekst over afstand til andre.

Det er i øvrigt ikke svært at læse tekst fra 19. årh. Det svære består i den gotiske håndskrift. Men det læres hurtigt, hvis man blot interesserer sig det mindste for jernbanernes tidligste årtier.

Billige jernbane T-shirts

Jernbanebøger

Med tog gennem Europa

Med tog gennem Europa. Pris 180 kr.

Læs mere
DSB MH202

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak