Højtalerudkald. Mere og mere forenklede? (Generelt)
Er det kun mig der har bidt mærke i den massive simplificering af informationssystemet på de danske stationer?
Her tænker jeg især på højtalerudkaldene. Vi skal ikke længere tilbage end til slutningen af 90'erne, hvor der stadig blev angivet vongtal, perronafsnit og placering af 1. klasse, når et IC-tog skulle til at rulle ind på perronen.
EC-togene og nattoget blev ofte præsenteret ved navn. EN 482/483 blev fek.s i højtalerne kaldt "Hans Christian Andersen".
Tager vi endnu længere tilbage i tiden, mener jeg også at kunne huske, at der var tavler som viste orangeringen af IC-togene, samt vognenes placering ved perron. Dette system kender man mest i dag fra Tyskland.
I dag lyder et IC-højtalerudkald på København H således: "InterCity til Fyn og Jylland, spor 6" Og ikke andet.
Mener at Skiløberen var det sidste tog der havde detajleret højtalerudkald.
I forhold til kunderne er det jo faktisk en forringelse. Jeg er klar over at infoskærmene viser placeringen af vognene, men jeg synes denne "selvbetjening" virker meget kold overfor kunderne. Og når skærmene går i kludder (hvilket de gør tit), så myldre folk hen til de stakkels DSB ansatte der står på perronen, som skal guide dem hen til det rigtige afsnit.
Et højtalerudkald kunne have gjort denne process langt nemmere.
Er der nogen der kender den egentlige grund til at man holdt op med at give detaljerede højtalerudkald?