Mere banegods? (Generelt)
Hej
Ifølge den her artikel er der mere banegods på vej:
http://ing.dk/artikel/122411-lukningen-af-mols-linien-kan-redde-godstogene
Lars
Hej
Ifølge den her artikel er der mere banegods på vej:
http://ing.dk/artikel/122411-lukningen-af-mols-linien-kan-redde-godstogene
Lars
Ifølge den her artikel er der mere banegods på vej:
http://ing.dk/artikel/122411-lukningen-af-mols-linien-kan-redde-godstogene
Det eneste der gælder her, er vist prisen.
Grøn transport, trafiksikkerhed på vejene .... en by i Rusland .....
--
Svend
Ifølge den her artikel er der mere banegods på vej:
http://ing.dk/artikel/122411-lukningen-af-mols-linien-kan-redde-godstogene
Det eneste der gælder her, er vist prisen.
Grøn transport, trafiksikkerhed på vejene .... en by i Rusland .....
Og kvaliteten i produktet. Kan jo være at kunden ikke forventer at den nye rute kan overleve eller andet der gør den mindre attraktiv.
Lars
hmm hvis man bare ved lidt om transport ved man også at det bliver en kold dag i helvede før godset kommer tilbage på skinner .. enig der burde være laaaangt mere gods på skinner ss .. men tror vist også der er en journalist der har siddet og kedet sig lidt , for nu er det jo lige sådan at der ligger en politisk beslutning om at der SKAL være mindst en godsførende færgerute over kattegat .. og dansk logistik er i dag bygget sådan op at den kan ikke undværes ..
Det undrer også mig at man fra Rialion-DB-Schenker-DSBGods-et-eller-andet's side siger at man bare kan læsse trailerne over på jernbanevogne. Man er ved at udbygge godsterminalen i Taulov, men en rute melle Taulov og Høje Tasstrup er ikke nogen særlig god afløser for en færge mellem Århus-egnen og Sjælland.
Skal der køres gods nord for Fredericia har DSB-Gods-Railion-Schenker-undsoweiter kun et par affældige MZ, og der findes ingen godsterminaler omkring Århus der kan klare den opgave. Nåja, måske den noget fiaskobetondede havnebane..?
Ifølge den her artikel er der mere banegods på vej:
http://ing.dk/artikel/122411-lukningen-af-mols-linien-kan-redde-godstogene
... og her
http://www.infomedia.dk/mo/ShowArticle.aspx?Duid=e2e24b08&UrlID=e4833cd9-356c-4e8c-...
Desværre er det kun kørsel nogle få hundrede meter ind i Danmark, men lidt er vel bedre end ingenting
--
Svend
Er det ikke de tog Railcare ligger og flytter med?
Det undrer også mig at man fra Rialion-DB-Schenker-DSBGods-et-eller-andet's side siger at man bare kan læsse trailerne over på jernbanevogne. Man er ved at udbygge godsterminalen i Taulov, men en rute melle Taulov og Høje Tasstrup er ikke nogen særlig god afløser for en færge mellem Århus-egnen og Sjælland.
Det hedder DB schenker rail scandinavia, det er ikke så svært vel. Det er jo klart at men bliver nød til at komme med en udmelding, for ellers ender det bare med at det hele bliver sat over på lastbiler. At det så er Htå- Tl der bliver meldt ud kan man altid diskutere, hvor sansynlig det er at den korridor vil kunne afløse Kalundborg- Århus. Og det er da heller ikke det eneste der bliver arbejdet på, Århus er da absolut i spil, men lige nu er det største problem der ikke er vogne til det.
Skal der køres gods nord for Fredericia har DSB-Gods-Railion-Schenker-undsoweiter kun et par affældige MZ, og der findes ingen godsterminaler omkring Århus der kan klare den opgave. Nåja, måske den noget fiaskobetondede havnebane..?
Ja mærsk terminalen er da et rigtig godt bud, de har kapaciteten og udstyret til det. Problemet er så at det er en tredie aktør der skal med i projektet, og det gør det nødvendigvis ikke nemmere. Ja vores kære Mz er jo fine nok, så længe der mangler lidt tråd der op af. Og de køre faktisk meget godt, de fem af dem, faktisk så godt så de tit redder dagen eller natten. Jeg vil ikke kalde havnebanen for en fiasko, bevares der kommer ikke et godstog hver femte minut, men alligevel. Da vi jo lever i en tid hvor penge og priser er alt, så er det jo en stor fordel at man kan køre på havnen alene, uden at man skal bruge en mindre hær af stationsbetjente. Så nej helt så negativt som du gerne vil gøre det til er det altså ikke, men det tvivler jeg så også på om vi kan blive enige om.
det man lige skal husker er at der også er en del gods der absulut ikke er egnet til at det bliver håndteret på den måde . nu har jeg selv kørt lastbil over det meste af europa i ca 12år. jeg har arbejdet med færge drift både som besætning og trailerkører ved fjols linien og scanlines/DSB rederi .. og jeg har selv som chauffør ofte hentet trailere ved banen forskellige steder i verdenen hvor en stor del ef godset har været ødelagt fordi det ikke tåler at blive håndteret på banen .. ja det lyder mærkeligt men ikke desto mindre sandt. og som tingende er i danmark pt så kan banen ikke konkurrere med færgerne .. og som der bliver snakket lidt om tidligre i tråden så har vi jo kun pt en lillehåndfuld mz´er til at løfte opgaven jeg tvivler ikke på at de kører fint nok men der skal nok lidt mere materiel på banen til at starte med.. og lur mig omm ikke hvad angår færge ruten klb århus så har vi garanteretlige pludselig 2 færger igen , jeg er selv en af dem der gerne så mere gods på skinner . men er også med at være realist man skal også huske på at vognmands branchen har indrettet sig på netop at en stor del gods går med færgen via klb/århus . skulle man have noget realistisk så skulle det være med mulighed for opsamling ved eks slagelse eller korsør og så igen skulle man have noget der battede så skulle toget fortsætte nordpå til ålborg også .. så kunne man højst sansynligt få branchen med på det
Din pointe med at jernbanen ikke kan hådtere godset ordentligt er en meget vigtig pointe. Værdien af et lastvognstogs gods kan ofte være så høj, at risiko for ødelæggelse ved stød o.l. ikke kan modsvare en marginalt mindre transportomkostning ved omladning til jernbane. Og færgedrift i kombination med løstrailere er formentlig mere pålideligt end løstrailere på jernbanevogne, også tidsmæssigt.
Det er ofte blevet nævnt at mange virksomheder ikke ville bruge banen fordi de er for hårde ved godset. Og det undrer mig lidt, for selve kørlsen kan det jo næppe ligge i. Et godstog kan ikke bremse og sætte i gang med samme kraft som en lastbil, kurvepåvirkninger vil alt andet lige også være mindre.
Så må det jo være læsningen og losningen der er problematisk. Men hvis transporten sker i containere eller veksellad burde det heller ikke være noget problem, fordi containere elelr veksellad ved omlæsning til bane ikke burde blive udsat for større påvirkninger end ved omlæsning til skib, lastbil, etc. Forholder det sig alligevel sådan kan det tyde på dårligt udført arbejde.
For en del år tilbage opgav Brdr Gram i Vojens at bruge banen fordi op mod 30% af deres varer der blev sendt med banen var ødelagte ved ankomsten. DSB stod uforstående over for det. Jyske Tidende bragte en vittighedstegning af en kørekran med en grab der brutalt læssede køleskabe i åbne tipvogne. Underteksten var noget med at "Vi er nødt til at effektivisere"
Det er ofte blevet nævnt at mange virksomheder ikke ville bruge banen fordi de er for hårde ved godset. Og det undrer mig lidt, for selve kørlsen kan det jo næppe ligge i. Et godstog kan ikke bremse og sætte i gang med samme kraft som en lastbil, kurvepåvirkninger vil alt andet lige også være mindre.
Så må det jo være læsningen og losningen der er problematisk. Men hvis transporten sker i containere eller veksellad burde det heller ikke være noget problem, fordi containere elelr veksellad ved omlæsning til bane ikke burde blive udsat for større påvirkninger end ved omlæsning til skib, lastbil, etc. Forholder det sig alligevel sådan kan det tyde på dårligt udført arbejde.For en del år tilbage opgav Brdr Gram i Vojens at bruge banen fordi op mod 30% af deres varer der blev sendt med banen var ødelagte ved ankomsten. DSB stod uforstående over for det. Jyske Tidende bragte en vittighedstegning af en kørekran med en grab der brutalt læssede køleskabe i åbne tipvogne. Underteksten var noget med at "Vi er nødt til at effektivisere"
Rangering kan vel godt være hårdt ved godset?
Det burde så ikke være noget problem, ved det pendul tog mellem Aarhus og Høje Tåstrup.
--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK
tja der kan være mange grunde .. men lige præcist eksemplet du nævner med veksellad ville aldrig kunne blive en realitet da veksel lad slet og ret ikke er fleksible nok i forhold til løs trailer system ..løs trailer kræver "kun" at en vogn mand har en sættevogns trækker .. hvorimod veksel lads system kræver at vognmanden investere i væstenligt mere udstyr osv plus den lille detalje at veksel lads biler har en meget stor egenvægt i forhold til sætte vognstræk det kan være 2-4 tons i forskel . det er heller ikke en uvæsentlig faktor ,.. hvad angår selve godset vil mit bud være at en chauffør altid kører efter det gods han har med . eks har godset en meget høj tyngde kører han forsigtigt i kurver osv .. så selvom toget jo ganske rigtigt ikke accelere hårdt osv , har det ikke samme mulighed for at tage de samme hensyn .
Rangering kan vel godt være hårdt ved godset?
Det burde så ikke være noget problem, ved det pendul tog mellem Aarhus og Høje Tåstrup.
Ja, hvis man sætter nogen til at rangere som gør arbejdet på en måde så man skulle tro at de aldrig havde prøvet det før.
I betragtning af at rangering er en af de farligste opgaver hos jernbanen, synes jeg at jeg gennem tiderne har set mange unødigt voldsomme manøvrer. Ræveslag, og "omløb ved stødrangering", samt meget voldsomme koblingsmanøvrer.
Når en sættevognstrækker bakker ind under en sættevogn gør han det jo heller ikke med 50 km/t og skubber sættevognen en vognlængde bagud. Og hvis han gør er han snart færdig i faget.
Hvis jernbanen ikke kan(/vil) levere varen, må de acceptere at de er ude af betragtning når der vælges transportydelser.
hvad angår selve godset vil mit bud være at en chauffør altid kører efter det gods han har med . eks har godset en meget høj tyngde kører han forsigtigt i kurver osv .. så selvom toget jo ganske rigtigt ikke accelere hårdt osv , har det ikke samme mulighed for at tage de samme hensyn .
Men stadig er der ingen godsvogne der gennnemløber et sving på 90 grader i en radius af ca 5 meter, hvilket svarer til et højresving. Et godstog der kører gennem et sporskifte vil næppe påvirke godset mere end en lastbil der skifter vognbane.
Umiddelbart har jeg svært ved at se hvordan skaderne på godset skulle ske under selve kørslen. Derfor tror jeg at fokus skal sættes på brutal rangering, og lasthåndteringen ved læsning og losning.
ja helt enig jeg er også selv inde på i mine egen lille snævre verden at jeg tror at en del af de skader der kommer sker når trailere bliver løftet op fra jorden og over på vognene eller omvendt. ja grov rangering kan også spille ind ..
Rangering kan vel godt være hårdt ved godset?
Det burde så ikke være noget problem, ved det pendul tog mellem Aarhus og Høje Tåstrup.
Ja, hvis man sætter nogen til at rangere som gør arbejdet på en måde så man skulle tro at de aldrig havde prøvet det før.I betragtning af at rangering er en af de farligste opgaver hos jernbanen, synes jeg at jeg gennem tiderne har set mange unødigt voldsomme manøvrer. Ræveslag, og "omløb ved stødrangering", samt meget voldsomme koblingsmanøvrer.
Når en sættevognstrækker bakker ind under en sættevogn gør han det jo heller ikke med 50 km/t og skubber sættevognen en vognlængde bagud. Og hvis han gør er han snart færdig i faget.
Hvis jernbanen ikke kan(/vil) levere varen, må de acceptere at de er ude af betragtning når der vælges transportydelser.
Mon ikke også at et ragerbjerg kan give nogle gevaldige slag til godset, når vognen efter nedløbet rammer de andre vogne i stammen.
Det er vel ikke muligt at bremse vognene 10 cm før den forgående vogn, hver eneste gang?
--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK
Mon ikke også at et ragerbjerg kan give nogle gevaldige slag til godset, når vognen efter nedløbet rammer de andre vogne i stammen.
Det er vel ikke muligt at bremse vognene 10 cm før den forgående vogn, hver eneste gang?
Man burde kunne undgå at bremse vognene 50 meter efter den foregående vogn.
Det sker jo også at en lastbilchauffør skal stå på bremserne fordi nogen på en ulovlig knallert giver sig selv forkørselsret. Det skulle vognen gerne være læsset til at kunne klare.
Når man står op i et tog mærker man gså sporskifter der passeres undervejs, og ryk når der kobles til andre togstammer. Det er der ikke noget odiøst i, og det er ikke værre end det man ville opleve hvis man stod på ladet af en lastbil. Men når passagerer eller gods ligger tværet op af den ene endevæg kan der ikke være langt til at der skal skrives havarirapport.
Mon ikke også at et ragerbjerg kan give nogle gevaldige slag til godset, når vognen efter nedløbet rammer de andre vogne i stammen.
Det er vel ikke muligt at bremse vognene 10 cm før den forgående vogn, hver eneste gang?
Man burde kunne undgå at bremse vognene 50 meter efter den foregående vogn.Det sker jo også at en lastbilchauffør skal stå på bremserne fordi nogen på en ulovlig knallert giver sig selv forkørselsret. Det skulle vognen gerne være læsset til at kunne klare.
Når man står op i et tog mærker man gså sporskifter der passeres undervejs, og ryk når der kobles til andre togstammer. Det er der ikke noget odiøst i, og det er ikke værre end det man ville opleve hvis man stod på ladet af en lastbil. Men når passagerer eller gods ligger tværet op af den ene endevæg kan der ikke være langt til at der skal skrives havarirapport.
Problemet må jo være, at der er forskel på gods på bane og vej.
Da jeg tog kørekort til lastbil, havde vi noget teori og praksis omkring surring.
Der blev det nævnt, at hvis hængeren eller containeren skulle med tog, skulle den være sikret lige godt i begge kørselsretninger, da man jo ikke kan vide hvad vej toget kører, hvorimod en hænger som regel kører fremad.
Godset skal være surret med 1,5 gange sin egen vægt fremad, og 0,5 gange sin egen vægt i de 3 andre retninger.
Derudover fik vi også at vide, at man skal surre sine ting godt, hvis man vil med færgen til Sverige. Hvis ikke de syntes at det er forsvarligt surret, kommer du ikke med færgen.
--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK
Mon ikke også at et ragerbjerg kan give nogle gevaldige slag til godset, når vognen efter nedløbet rammer de andre vogne i stammen.
Det er vel ikke muligt at bremse vognene 10 cm før den forgående vogn, hver eneste gang?
Man burde kunne undgå at bremse vognene 50 meter efter den foregående vogn.Det sker jo også at en lastbilchauffør skal stå på bremserne fordi nogen på en ulovlig knallert giver sig selv forkørselsret. Det skulle vognen gerne være læsset til at kunne klare.
Når man står op i et tog mærker man gså sporskifter der passeres undervejs, og ryk når der kobles til andre togstammer. Det er der ikke noget odiøst i, og det er ikke værre end det man ville opleve hvis man stod på ladet af en lastbil. Men når passagerer eller gods ligger tværet op af den ene endevæg kan der ikke være langt til at der skal skrives havarirapport.
Problemet må jo være, at der er forskel på gods på bane og vej.
Da jeg tog kørekort til lastbil, havde vi noget teori og praksis omkring surring.
Der blev det nævnt, at hvis hængeren eller containeren skulle med tog, skulle den være sikret lige godt i begge kørselsretninger, da man jo ikke kan vide hvad vej toget kører, hvorimod en hænger som regel kører fremad.Godset skal være surret med 1,5 gange sin egen vægt fremad, og 0,5 gange sin egen vægt i de 3 andre retninger.
Derudover fik vi også at vide, at man skal surre sine ting godt, hvis man vil med færgen til Sverige. Hvis ikke de syntes at det er forsvarligt surret, kommer du ikke med færgen.
her vil jeg så godt liiiiiiiiiiiige blande mig lidt .. eftersom jeg selv har temmelig mange år på landevejen som lastbil chauffør .. for et er teori noget andet er praksis .. du skal tænke på at en stor del af de chauffører det sætter en trailer af ved banen er ekstremt erfarne chauffører der udemærket ved hvordan gods skal håndteres. og ikke for at træde nogen over tæerne men så ser jeg som garvet chauffør rødt når jeg ser de teorier der bliver remset op fra amu . jeg har også selv for mange år siden taget mit kort på amu og hørt samme sang .. jeg har også været på glat bane og lært teorien om glat føre .. men efter selv at have kørt mange år i nord norge lært at ikke alt du får at vide holder i virkeligheden .. .. det gods surring handler om er sund fornuft ,for har du læsset gods som det skal så står det sikkert fremefter .. det er et spørgsmål om at læsse med omtanke, og også meget afhænging af hvad type gods det er .. jeg har selv prøvet at læsse en trailer i dk sætte den på banen og derfter hente den i trondheim og se at godset inde i mellem havde taget skade på trods af at det stod efter alle kunstens foreskrifter .. nu bliver der eks nævnt et eksempel som sporskifte hvis du laver samme bevægelse med lastbilen . så vil du køre med lav hastighed og derved vil kræfterne ikke påvirke godset på samme måde som når det står på en bane vogn . og den du nævner med sverigesbåden det er klasse eksempel på hvor køreskole læren fabler i blinde .. for færge folk må og kan ikke tjekke hvad der står på dit lad. dette har jeg et meget fint eksempel på fra norge . hvor der for en djævel i mig overfor en emsig styrmand .. , min pointe med det er bare at selvfølgelig vil der være fjolser der ikke kan finde ud af at læsse en bil .. (især polakker og øvrige kravl øst på .. er deværre et faktum set meget ofte) men generelt er danske lastbil chauffører blandt nogle af europas bedste til at passe på godset. dette er også et faktum som kan slås op og spørg evt bare b.a.g i tyskland eller eks, norsk og svensk politi og har også selv fået det at vide af gendarmen i frankrig .. så som udgangspunkt så må man bare konkludere at meget gods bare ikke er egent til tranport på banen for hvis chaufføren ved det skal på banen er godset også sikret derefter .
Hej
Der kører virkelig mange trailertog ude i Europa; igennem Alperne, igennem Tyskland og op igennem Sverige. Der kommer hele tiden flere forbindelser og det ville der ikke gøre, hvis der var mange skader.
Trailertog rangérer ikke meget og da slet ikke over rangérbjerg.
De kører jo som bloktog fra terminalen og direkte til den næste terminal.
Inden jernbanegodstransporten i Danmark brasede sammen, sendte min arbejdsplads gods til Frankrig med tog.
B&O (var det vist) havde udstyr der seismisk registrerede rystelserne fra rangering, mm. og der var da ingen problemer. Godset skulle være pakket ordentligt ind, men det blev alt, uanset om det skulle med skib, fly, lastvogn eller tog.
Vi sendte også 2m høje plader halve (!) Europapaller med tog som stykgods til flere destinationer i Danmark og der var færre skader end med fragtmanden!
Hvis der havde været mange skader, var vi jo stoppet, men det kørte i flere år.
Man skal ikke kun tænke på trailere, der køres fra Høje Taastrup og til Århus, men fra Ålborg og til Hamburg osv.
Venligst
Ped
Mere end halvdelen af det, der er sagt omkring beskadiget gods i denne tråd er jo også bare sludder og gamle rygter, som bliver viderebragt af folk, som ikke har haft en skid med banetransport - og kombinerede transporter - at gøre.
Lad det ligge Per, den løgn er blevet gentaget så ofte, at den er blevet en sandhed.
Hej.
Jeg vil lige sige jeg har arbejdet som lokomotivfører i 3 år, og kører nu lastbil.
Jeg kører idag med stykgods i lastbilen, og jeg synes tit europaller med gods bliver ødelagt.
Det skete tilgengæld stort set aldrig dengang jeg kørte godstog, hørte sjældent om gods der var beskadigt, kørte som sagt tog i 3 år tilbage i 1990erne, og det var sjældent vores gods var beskadigt!
Venlig Hilsen
Kent
jeg har været inde på det før og siger det lige igen .. jeg tror en del af de skader der sker opstår ved løftet af traileren på banevogn eller ned igen .. ved en typsik læsset stk gods trailer kan det ikke altid undgås der er noget der bliver klemt , trykket eller andet fordi der som ofte er en speditør der har overbooket bilen .. i de 12-14 år jeg har hængt på vejen vil jeg mene at 70-80 pct af opståede skalder skyldtes overbookening .. dernæst så ser man ofte mange steder rundt omkring at en af grundende til at jernbanen bliver brugt er at en transpotør har dumpet prisern så langt ned at de er nød til at finde på alternativer .. et meet godt eksempel er dvs . et læs sukker til norge giver underskud hvis ikke de kan få sejlte traileren op til oslo fra kbh .. . nå det var lige et lille sidespring .. min pointe fra start var bare at 12-14 år på landevejen har trods alt lært mig at ikke alt gods er egnet til at blive sat på en trailer og så på en jernbane vogn bagefter.. noget andet er npr godset er læsset regulært i en jernbanevogn , nu har jeg selv været med til at håndtere gods . både til søs . på vejen og til dels på bane også . og jeg taler bare ud fra hvad jeg har set og oplevet i 21 år i transport sektoren .
men ikke at forglemme så er jeg altså selv fortaler for at man bruger banen meget mere. jeg kan bare ikke lade være med at kommentere npr jeg kan se argumenter som erlidt ved siden af eller fakta som ikke stemmer . eller teori som ikke holder
mere er der såmænd ikke i det
Entreprenørfirmaet Hans Jørgensen & Søn gravede i næsten 100 år grus i en lang række grusgrave rundt om Odense. Den største lå i Davinde, hvor en stor spandekædegravemaskine fyldte smalsporede tipvogne på 4 spor.
Læs mere