Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Ombyggede CLS styrevogne eller.... (Generelt)

af Erik H, Frederikssund, 25/9 2011, 14:08 (4813 dage siden)

Jeg kan huske at der omkring 1970, kørte nogle styrevogne. Disse var vist nok ombyggede CLS styrevogne. De var sammenkoblet med en almindelige CLL personvogn, og to MO vogne. Andre gange var det en "almindelig" CLS styrevogn.Spørgmålet er om det var ombyggede CLS vogne eller en anden type. Sådanne tog kørte på strækningen Frederikssund-Ballerup. Det var kun om søndagen at man så denne oprangering i perioder. Alle ugens andre dage var oprangeringen MO-CLL-CLL-MO. På Hareskovbanen kørte såvidt jeg ved altid styrevogne litra CLS. Om der på denne strækning var to litra MO koblet sammen kan jeg ikke huske. Da jeg dengang boede- og stadig bor i Frederikssund, så er det mest Frederikssundbanen, jeg jeg har beskæftiget mig med. Det var egentlig også underligt at man på Frederikssundbanen kørte med MO-CLL-CLL-MO, hvorimod men kørte med CLS-CLL-MO, på Hareskovbanen! Da så vidt jeg ved var alle de vogne der kørte på hhv. Hareskovbanen og Frederikssundbanen alle stationeret i Helgoland.

Avatar

Ombyggede CLS styrevogne eller....

af Erik H, Frederikssund, 25/9 2011, 17:31 (4813 dage siden) @ KimC

Jeg tror du har helt ret:-) Jeg kunne ikke huske hvad det var de hed, efter ombygningen, der efter hvad jeg husker bla. omfattede en temmelige stor ændring af førerrumsenden, samt ombygning af den anden ende hvor jeg mener at kunne huske at der kun var enkelt indgangsdør, mod der inden ombygningen /omlitreringen til Bhs, var dobbelte døre.

Ombyggede CLS styrevogne eller....

af UTJ, 25/9 2011, 18:18 (4813 dage siden) @ Erik H

Som der er skrevet er BHS-vognene ikke ombygget fra CLS, men fra CL-vogne. De 10 BHS-vogne blev ombygget og fungerede som supplement til de 18 CLS-vogne. CLS-vognene undergik ikke væsentlige forandringer mens de var i drift.

Ombyggede CLS styrevogne eller....

af caprani ⌂, København, 1/10 2011, 11:25 (4807 dage siden) @ Erik H

Jeg kørte som dreng og bosat i Bagsværd en masse med Hareskovbanen. Jeg mener, at kunne huske myldretids-oprangeringer a la MO-Cll-MO-Cll-Cls.

Bedste hilsner......

-Klaus

Avatar

Ombyggede CLS styrevogne eller....

af Erik H, Frederikssund, 1/10 2011, 14:58 (4807 dage siden) @ caprani

Jeg har boet i Frederikssund siden 1968, og indtil 1978, kørte der litra MO og Cl vogne, på strækningen mellem Ballerup og Frederikssund. Men modsat Hareskovbanen brugt man på Frederikssundbanen oprangeringen MO-CL-CL-MO, i weekender MO-CL-MO. Kun sjældent blev der anvendt styrevognstog. Når det skete var det om søndagen, og op rangeringen var MO-MO-CL-CLS eller MO-MO-CL-BHS. Der kørte med andre ord altid to MO vogn i en stamme. Mærkelig at man ikke brugte samme oprangering på både Frederikssundbanen og på Hareskovbanen, for så vidt jeg ved var alt det rullende materiel til disse to strækninger stationeret i maskindepot Helgoland.

Ombyggede CLS styrevogne eller....

af caprani ⌂, København, 1/10 2011, 17:35 (4807 dage siden) @ Erik H

Ja det er egentlig underligt hvorfor der tilsyneladende har været forskellige preferencer. Nu jeg tænker over det, så kan "myldretids oprangeringen" jeg omtalte faktisk udmærket have været MO-Cls (den gængse hverdags oprangering udenfor myldretiderne) + MO-Cll-Cls (der som jeg husker det var typisk for week-end tog på banen).
Med andre ord blot en sammenkobling af "togsæt" der fandtes oprangeret i forvejen.

Ved nærmere eftertanke kan den konsekvente anvendelse af to MO-vogne i alle tog på Frederikssundbanen måske have haft noget at gøre med graden af stigninger og fald på den pågældende strækning(?)

Bh.

-Klaus

Ombyggede CLS styrevogne eller....

af Hans-Henrik Landsvig ⌂, Amagerbro, 1/10 2011, 23:39 (4806 dage siden) @ caprani

Det er helt korrekt, at standardoprangeringerne på Hareskovbanen i 60erne og 70erne var Mo-Cls, Mo-Cll-Cls og Mo-Cls- Mo-Cll-Cls.

I 70erne dukkede der enkelte Bhs-vogne op, men de fortrængte aldrig Cls helt.

Styrevognen vendte mod København L, hvor alt praktisk (rengøring, olie- og vandpåfyldning, samt naturligvis rangering) blev klaret. Helgoland kom kun i betragtning ved ombytning af vogne.

Ved omlægningen til Svanemøllen 25. april 1976 blev der brug for fire togstammer mod hidtil tre. Krydsning skete i Ryparken, Buddinge og Hareskov.

Nu var oprangeringen tilsyneladende konstant hele dagen: To stammer med Mo-Cls/Bhs og to stammer med Mo-Cll-Cll-Mo. En Mo skulle således aldrig slæbe mere end en enkelt personvogn, hvilket formentlig skyldes den voldsomme stigning ved broen over Ringbanen og Lersø Parkalle. Køreplanen må jo være gået således op, at firevognstogene altid landede i de mest frekventerede afgange.

Nu var København L ude af spillet som basis, og alt praktisk foregik på Helgoland, hvilket var en anelse bøvlet: Først fra Svanemøllen tilbage til Øbro, som lå ved transversalen mellem Hareskovbanen og Frihavnsbanen ved Ryparken. Derefter til Østerport, og så til Helgoland ad Kystbanen. Intet under, at man undgik at lave om på oprangeringen i løbet af dagen.

I 50erne brugtes CRM og CRS-vogne, og det var væsentligt mere indviklet, da man af uransalige grunde havde udeladt et af stikkene på førerumsenden af CRS. John Poulsen skriver i sin fortræffelige bog om Styrevognstog (ISBN 87 88632 56-3), at MOerne derfor måtte kobles ryg mod ryg i de store tog, hvor der var brug for to af dem, og at to af de fire CRS-vogne, som var tilknyttet strækningen, derfor havde styrerummet vendt mod Farum.

Han skriver også, at der har kørt tog med Mo-Cll-Cll-Cls. Sådanne tog er jeg sikker på, at jeg aldrig har set.

I er som sædvanligt velkomne på www.slangerupbanen.dk

Med venlig hilsen

Hans-Henrik Landsvig

Ombyggede CLS styrevogne eller....

af caprani ⌂, København, 2/10 2011, 00:37 (4806 dage siden) @ Hans-Henrik Landsvig

Mange tak for et meget informativt indlæg om driftsmateriellet på Hareskovbanen.
Jeg brugte faktisk langt de fleste af mine lommepenge som 10-12 årig på at køre frem og tilbage med banen fra Bagsværd til Farum, og så hele vejen ind til København L og hjem igen.

Med tiden var der specielt éen bestemt togfører der bemærkede min interesse, og til sidst endte det med, at jeg nærmest rutinemæssigt spadserede ud i førerrummet i CLS'en i Farum. Lokomotivførerne skiftede, men den pågældende togfører kørte nærmest fast på turen. Når jeg var med var det næsten kotyme, at jeg betjente fløjten ved "Giv Agt" skiltene ved de forskellige ubevogtede overgange :-)

Jeg husker egentlig ikke, om vi nogensinde præsenterede os ved navn, men jeg er sikker på jeg husker, nu for efterhånden mange år siden, at jeg så den selvsamme mand (er jeg næsten 100% overbevist om) afmønstre fra en IC3, under behørig afskedssalut med blomster og alting, efter 50 (halvtreds) år ved DSB, i et indslag på TV-avisen.
Dengang mærkede jeg mig desværre heller ikke navnet, men er som årene gået blevet ked af, at jeg aldrig fik sagt pænt tak, eller i det mindste mærkede mig mandens navn. Kunne du måske give mig et tip om hvem det kan have været?
Det er vel trods alt begrænset hvor mange som holder i 50 år ved samme virksomhed.

Ombyggede CLS styrevogne eller....

af Jens MO-Møller @, 2/10 2011, 01:35 (4806 dage siden) @ caprani

Jeg gætter på nu afdøde Kaj Elaiassen, som var stationeret på Helgoland og kørte med MO, gamle lyntog, MA-lyntog og da de stoppede, alm. GM-materiel og IC 3.

Venlig hilsen

Jens Møller

Ombyggede CLS styrevogne eller....

af caprani ⌂, København, 2/10 2011, 01:40 (4806 dage siden) @ Jens MO-Møller

Tak skal du have for det. Det lyder som en oplagt mulighed.
Da hans persionering ligger en del år tilbage var det nærliggende at formode, at han i mellemtiden er afgået ved døden.

Sært som det som midaldrene kan gå op for en, hvor stor en del af ens barndom en sådan, i andre henseender fuldstændigt fremmed mand, kan være.

Det kunne vel ikke være sådan, at nogen måske lå inde med et billede?

Bh.

-Klaus

Ombyggede CLS styrevogne eller....

af Jens MO-Møller @, 2/10 2011, 01:53 (4806 dage siden) @ caprani

Min far var stationsforstander i Hvalsø fra 1960 til sin død i 1962 og vi boede i forstanderboligen på stationen. Jeg kendte en masse af lokomotivførerne ved maskindepotet i Kalundborg, som befarede strækningen. En del af disse førere ville ikke have mig med i førerrummet, mens andre tit og ofte tog mig med enten til Kalundborg eller til København og var der førerskifte i Kalundborg, blev det aftalt førerne imellem, at jeg så kørte med tilbage til Hvalsø.

Lige som dig fik jeg ofte lov til at betjene fløjten ved "Giv Agt" skiltene og nogle førere tillod også, at det var mig, som betjente kørekontrolleren A07 på MO-vognene og det var jeg dengang meget stolt af!

Jeg husker en episode fra 1961, hvor jeg som 11-årig var med i førerrummet i en MO-vogn i et iltog fra Kalundborg til Kh og hvor min far var tjenestegørende på stationen. Toget var gennemkørende i Hvalsø, hvor et krydsende tog allerede holdt i spor 3, men stor var min fars forundring, da "mit" tog standsede og satte mig af fra førerrummet og hurtigt forsvandt igen mod Kh!! Jeg fik en ordentlig skideballe af min far for på denne måde at forsinke toggangen!

Venlig hilsen

Jens Møller

Ombyggede CLS styrevogne eller....

af caprani ⌂, København, 2/10 2011, 02:03 (4806 dage siden) @ Jens MO-Møller

Jeg er selv fra '61 så det er sjovt at få en historie fra det år. Rart at høre fra andre "drenge" der også har haft fornøjelsen.
Nåja. De kunne vel indhente de få minutter inden kh.:-D

Mvh.

-Klaus

Ombyggede CLS styrevogne eller....

af Lue, 30/1 2016, 21:41 (3224 dage siden) @ Jens MO-Møller

Omtalte lokomotivfører Kaj Elliasen, er det ikke ham der er med i bogen. Mit job som lokomotivfører.

Har desvære ikke selv omtalte bog i samlingen.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak