Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ulykke ved Snekkersten (Generelt)

af Jens MO-Møller @, 23/9 2011, 01:04 (4815 dage siden)

Engang i slutningen af halvtredserne, så vidt jeg husker, indtraf der et uheld eller måske snarere en ulykke på Snekkersten station, hvor et kystbanetog og et tog fra/til Lille Nord kom i karambolage med hinanden. I hvilken ende af stationen ulykken skete ved jeg ikke, men er der nogen her på siden, som kender til dette uheld og de nærmere omstændigheder desangående?

Venlig hilsen

Jens Møller

Ulykke ved Snekkersten

af Jens Gadmar, Holstebro., 23/9 2011, 20:07 (4814 dage siden) @ Jens MO-Møller

Jo, jeg kan godt huske den ulykke på Snekkersten station. Den skete, hvis jeg husker rigtigt, i 1956. Et nordbanetog fra Hillerød (CRS 3605 + Mo) ramte et kystbanetog, som var på vej mod København, i højre side. Uheldigvis var nordbanetogets styrevogn en trævogn, og den blev derfor slået 30% til pindebrænde ved mødet med kystbanetogets stålvogne. En person blev dræbt, og 5-6 andre personer blev såret. Den dræbte mand var en hr. Omø fra Hillerød, og grunden til, at jeg stadig husker hans navn, er den, at han var en bekendt af mine forældre. Med venlig hilsen: Jens Gadmar.

Ulykke ved Snekkersten

af John, 23/9 2011, 20:30 (4814 dage siden) @ Jens Gadmar, Holstebro.

01.02.1957 kolliderede to motortog på Snekkersten station. Optegnelser viser 8 alvorligt kvæstede og 3 dræbte (andetsteds har jeg set 7/2, hvilket tyder på at en alvorligt kvæstet senere er død af sine kvæstelser).
Uden iø at have belæg for det, kunne den beskadigede MO 1829 som ses her http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=11600 være involveret. Jeg kan ikke se at der har været andre alvorlige uheld op til datoen for Cvk Ar's foto.

Ulykke ved Snekkersten

af Jens MO-Møller @, 23/9 2011, 21:12 (4814 dage siden) @ John

Det kan ikke have været MO 1829 i Snekkerstenulykken, da denne vogn ikke var stationeret i 1. distrikt. Er der i øvrigt nogen, som evt. har billeder fra denne ulykke, som jeg aldrig har hørt omtalt i jernbanekredse, men kun set omtalt for en halv menneskealder siden i et ugeblad.

Venlig hilsen

Jens Møller

Ulykke ved Snekkersten

af Egon Schmidt, 23/9 2011, 21:25 (4814 dage siden) @ Jens Gadmar, Holstebro.

Hej Jens.
Ham HR.Omø der blev dræbt. Kan du fortælle mig om han havde en søn der hed Torben.
Da jeg i 1995 var ansat ved Per Aarsleff,i Aabenraa hvor vi kørte skærve ud til det den gange nye dobbelspor mellem Vojnes Tinglev og hvis hvad der blevet af ham
Egon

Ulykke ved Snekkersten

af John, 23/9 2011, 21:31 (4814 dage siden) @ Jens MO-Møller

Som skrevet har jeg ikek andet belæg end at der mig bekendt ikke umiddelbart op til fotoets dato har været andre ulykker der kunne have skabt skaderne (forudsat at Cvk ikke lod gå måneder før man fotograferede). Uden at kloge mig på stationeringen fremgår det her på sitet om MO 1829 "Århus 1954-55. Vest 1958-69" - kunne den så ikek have været i Øst i 1957?
Berlingske bragte 16.09.2007 et billede i serien Danmark 1957 som angives at være fra ulykken og som viser en halvt væltet personvogn med siden flået op.

Ulykke ved Snekkersten

af Jens MO-Møller @, 24/9 2011, 00:11 (4814 dage siden) @ John

Jeg ved ikke rigtig, hvem der har gjort observationerne på alle MO-vognene på Jernbanen.dk, men jeg tillader mig at fremføre, at det sikkert kun er hvad nogle mener at have observeret. Helt konkret påkørte MO 1829 den 7. februar 1957 en rangerende MO 1880 på Lem station, så denne er udelukket fra Snekkerstenulykken.

Det med observationerne på Jernbanen dk. skal vist tages meget bogstaveligt. Om MO 1846 står der. Hgl. 1955 og 59. Øst 1958-65. Frederikssundbanen 1964, Øst 1969-83. Lille Nord 1979-83.

MO 1846 blev meget skadet ved Glostrupulykken i januar 1968 og blev først sat i drift i sommeren 1970 efter endt reparation og modernisering som den sidste MO på Sjælland. Så når der på materielsiden står "Øst 1969 - 83" giver det blot et tåget billede. MO 1846 var i drift på Lille-Nord til engang i september 1984 - jeg husker ikke datoen nøjagtigt, men den var da forreste MO i et selvkørende tog bestående af 4 MO-vogne, to af de midterste i toget var "døde" og bagerste MO var 1878 ved afg. fra Hgl.

Men det kan jo være, at web-masteren kan redegøre nærmere for observationerne eller hvad bevæggrundene for at bringe dem er.

Venlig hilsen

Jens Møller

Ulykke ved Snekkersten

af Jens MO-Møller @, 24/9 2011, 00:23 (4814 dage siden) @ Jens MO-Møller

Jeg var lidt for hurtig på aftrækkeren. Sidste selvkørende transport af MO-vogne fra Hgl. til Århus, efter MO-driftens ophør, fandt sted 17. oktober 1984 og bestod af MO 1846 forrest, 1850 og 1878 var "døde" og bagerst gik MO 1986; alt med gennemgående A og B kabler. Lokomotivfører fra Hgl. og til ihvertfald Korsør var S.E.K. Larsen af Hgl.

Venlig hilsen

Jens Møller

Ulykke ved Snekkersten

af John, 24/9 2011, 09:13 (4814 dage siden) @ Jens MO-Møller

Ak nja - det har du da ret i, Lem altså. Kiggede baglæns i forhold til Snekkersten og havde ellers den oplysning du giver lige efter.;-)

Avatar

Stationeringsoplysninger

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 24/9 2011, 12:13 (4814 dage siden) @ Jens MO-Møller

Men det kan jo være, at web-masteren kan redegøre nærmere for observationerne eller hvad bevæggrundene for at bringe dem er.

Stationeringsoplysningerne på Jernbanen.dk stammer fra en lang række kilder: blandt andet DSB´s interne oversigter, Rigsarkivet, Oversigter trykt i DJK´s blad Jernbanen, oversigter trykt i Jernbanemuseets Venners Årsskrift samt enkeltobservationer og fotos.
Bevæggrundene for at bringe dem behøver jeg vel ikke at redegøre for?

--
[image]

DSB MT151Svenska-lok
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak