Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny test køreplan for linje B (Generelt)

af kristian jakobsen ⌂ @, ølby, 22/9 2011, 13:25 (4816 dage siden)

Nu kører linje B oftere i myldretiden
26. sep - 18. nov


S-tog tester en ny køreplan på linje B mellem Høje Taastrup og København H
fra 26. september og 7 uger frem.

Det betyder, at mens vi tester køreplanen, har du S-tog hvert 6. - 8. minut i myldretiden,
og hvert 10. minut uden for myldretiden. Om aftenen kører S-toget hvert 20. minut.

snippet fra dsb.dk

nogen som ved mere om hvordan det helt hænger sammen.

Ny test køreplan for linje B

af Leif Jørgensen, København Ø., 22/9 2011, 14:01 (4816 dage siden) @ kristian jakobsen

Man vil vel gerne udnytte, at det 6. hovedspor mellem København H og Skelbæk nu endelig er kommet i brug. Nu hvor togene til/fra Køge Bugt-banen har fået deres egne spor både ind og ud, må der jo være kommet lidt mere luft i køreplanen, der så kan udnyttes til ekstra tog. Det vil i hvert fald være den umiddelbart logiske konklusion. Testen skal vel så vise, om det også holder i praksis, og om der er behov for det.

Derudover bliver der jo også en periode i efterårsferien, hvor de fleste regionaltog skal vende i Høje Taastrup, og hvor lyntogene skal køre udenom København H. Det må nødvendigvis medføre, at en del passagerer vælger at tage S-tog i stedet. Her kunne det nok være rart at vide, om man kan skaffe ekstra kapacitet i sådanne situationer.

Med venlige vurderende hilsner
Leif Jørgensen

Ny test køreplan for linje B

af kristian jakobsen ⌂ @, ølby, 22/9 2011, 14:12 (4816 dage siden) @ Leif Jørgensen

Det eneste jeg ikke forstår er hvordan man vender linje B, for er umiddelbart 10 minutter drift mellem kbh-holte.

Vender man på kbh eller østerport mon.

Linje Bx bliver vel aflyst og så kan man vende på østerport om morgen og om eftermiddagen da linje H ender i farum imens.

Ny test køreplan for linje B

af Svend, 22/9 2011, 14:35 (4816 dage siden) @ kristian jakobsen

Det er da (vel) nemt nok:

I stedet for at køre med intervaller på (f eks) 2-8-10 minutter med linje B og Bx, kan man glatte man ud (ved at at ændre standningsmønsteret og have længere opholdstider på et par stationer) for at få det til at passe med (f eks) 6-6-8 minutters intervaller :-)

Men det ville være interessant, hvis man samtidig havde offentliggjort den nye køreplan - hvis der altså er noget om snakken. Jeg kan ikke finde oplysningen nogen steder.

--
Svend

Ny test køreplan for linje B

af Fysikeren, 22/9 2011, 15:01 (4816 dage siden) @ Svend

Prøvede at kigge på de mulige løsninger. Ikke sikker, men her er mit bedste bud:

Linje B kører som normalt.

Linje B+ får et fire minutter langt ophold på Kbh. H, og dermed kører den gemmel Dybbelsbro samtidigt med linje A+.

Linje Bx standser ved alle stationer.

Dermed får man en linje B mellem Kbh. H og Høje Taastrup med 6-8 min. interval.

Opdatering: Fik den idé at tjekke rejseplanen. Omkring B og Bx er det korrekt. B+ starter i nordgående retning såmænd bare to minutter tidligere og har ilagt ekstra køretid omkring Valby-Kbh. H.

Lars

Ny test køreplan for linje B

af Svend, 22/9 2011, 15:08 (4816 dage siden) @ Fysikeren

Det var et godt bud/en god information. Mon ikke passagererne blive glade for de længere rejsetider :-D

--
Svend

Ny test køreplan for linje B

af Svend, 22/9 2011, 15:44 (4816 dage siden) @ Fysikeren


Opdatering: Fik den idé at tjekke rejseplanen. Omkring B og Bx er det korrekt. B+ starter i nordgående retning såmænd bare to minutter tidligere og har ilagt ekstra køretid omkring Valby-Kbh. H.

www.rejseplanen.dk:
Tiderne udglattes tilsyneladende således i myldretimerne:

Linje B (grå tider): Ingen ændringer
Linje B (hvide tider): Køretiden forlænges (bl a ved længere opholdstider) med 2 minutter (afgår 2 min tidligere fra Høje Taastrup hhv holder længere på København H og Dybbølsbro)
Linje Bx: Køretiden forlænges med 4 minutter (afgår tidligere fra hhv ankommer senere til Høje Taastrup + standser ved alle stationer)

--
Svend

Ny test køreplan for linje B

af Fysikeren, 22/9 2011, 18:08 (4816 dage siden) @ Fysikeren

Og en yderligere analyse af linje Bx i denne periode:

Om morgenen:

Fra Høje Taastrup vil den køre 6:05-8:25, i dag kører den 7:08-8:08. I den sidste tid hvor Bx kørte til Farum kørte den 6:08-8:28.
Fra København H vil den køre 7:16-8:56, i dag kører den 7:56-8:36. I den sidste tid hvor Bx kørte fra Farum kørte den 7:36-8:56.

Dvs. et omfang som før linjen blev afkortet, dog med en ekstra afgang mod Høje Taastrup.

Om eftermiddagen:

Fra Høje Taastrup vil den køre 13:25-16:05. I den sidste tid hvor Bx kørte til Farum kørte den 14:08-16:28.
Fra København H vil den køre 14:16-17:16. I den sidste tid hvor Bx kørte fra Farum kørte den 15:16-17:36.

Lars

Ny test køreplan for linje B

af Fysikeren, 24/9 2011, 22:47 (4813 dage siden) @ Fysikeren

Nogen der ved hvor Bx skal vende henne? Dens kørselsomfang gør at den ikke kan dele Østerport spor 13 med H.

Derudover er der afgang fra Østerport 32 minutter efter alle ankomster og omvendt, så kunne tyde på at den smutter en tur forbi Buddinge, Lyngby eller Klampenborg?

Umiddelbart vil jeg gætte på Buddinge, da man uden stop burde kunne nå derud på 11-12 minutter.

Lars

Ny test køreplan for linje B

af Bruger4711, 25/9 2011, 22:22 (4812 dage siden) @ Fysikeren

Nogen der ved hvor Bx skal vende henne?
Umiddelbart vil jeg gætte på Buddinge,

Du har ret. Der vendes i Bud på 11 min. via spor 22.

Linje Bx kører som 597xx Htå-Kk, 579xx Kk-Bud, 580xx Bud-Kk og 598xx Kk-Htå.

Ny test køreplan for linje B

af Fysikeren, 25/9 2011, 22:43 (4812 dage siden) @ Bruger4711

Nogen der ved hvor Bx skal vende henne?
Umiddelbart vil jeg gætte på Buddinge,


Du har ret. Der vendes i Bud på 11 min. via spor 22.

Linje Bx kører som 597xx Htå-Kk, 579xx Kk-Bud, 580xx Bud-Kk og 598xx Kk-Htå.

Gad vide hvorfor man så ikke medtager passagerer til og fra i hvert fald Svanemøllen? Linjens driftomfang på Farumbanen er jo også større end linje H, så næsten grundlag for at bygge rundt på Bx og H igen på Farumbanen.

Lars

Ny test køreplan for linje B

af Fysikeren, 26/9 2011, 06:11 (4812 dage siden) @ kristian jakobsen

Så er det første morgen med den udvidede drift, gået i gang for få min siden.

Omkring B+ ses det, at de normale tognumre 251xx/252xx er ændret til 261xx/262xx.

For Bx's vedkommende er det, som nævnt andet sted, nummer 597xx/598xx der gælder. Samtidigt er togene overfor kunderne flyttet til linje B (som såvidt jeg kan se hjemmefra sengen også er det der står på flapskiltene). På Byens Puls står de også som B og ikke Bx.

Lars

Avatar

Ny test køreplan for linje B

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 29/9 2011, 11:23 (4809 dage siden) @ kristian jakobsen

DSB har onsdag den 28. september 2011 lagt denne pressemeddelelse online.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Jernbanebøger

Tog, skib og fly

Tog, skib og fly. Pris 320 kr.

Læs mere
Nakskov Sukkerfabrik
Nakskov Sukkerfabrik

Nakskov Sukkerfabrik blev opført i årene 1882-83 og er i dag den sidste overlevende sukkerfabrik på Lolland. Læs her om fabrikken med de tilhørende saftstationer samt det omfattende roebanenet og de mange smalsporede damp- og diesellokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak