Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Mere gods på skinner iår end sidste år.

af UTJ, 21/9 2011, 11:20 (4813 dage siden) @ kristian jakobsen

http://epn.dk/brancher/transport/article2553187.ece

Godt nok transit gods men bedre end en nedgang tør man vel sige..

Transitgodsets mængde følger vel den økonomiske aktivitets op- og nedture i Sverige og Tyskland, så det er alt for tidligt at spå om udviklingen. Er det overhovedet en god forretning? Der tages jo plads fra andre tog og slitage på infrastrukturen kan vel også mærkes økonomisk? Trods baneafgifter kan det godt være dårlig økonomi, sådan helt isoleret set i et dansk regnestykke.

Mere gods på skinner iår end sidste år.

af Fysikeren, 22/9 2011, 15:17 (4812 dage siden) @ UTJ

Det er det formentlig; dobbeltsporet i Sønderjylland kunne nok undværes uden transitgodt som et eksempel.

Men spm. er om det havde været dyrere at sende det ud på motorvejen i stedet i omkostninger for Danmark? Derudover må vi europæiske lande nok lære at leve med andre landes transitgods.

Lars

Mere gods på skinner iår end sidste år.

af Morten Hedemann @, 22/9 2011, 17:03 (4812 dage siden) @ UTJ

Jeg tror der drages forhastede konklusioner her.

Trafikministeriet har udgivet følgende publikation.
http://www.trm.dk/da/publikationer/2011/danmark+som+transportland/~/media/Files/Publica...

Der står blandt andet at slid på infrastruktur normalt er fuld finanseret og at trafikken skaber vækst i det land der ligger infrastruktur til. Med hensyn til Jernbanedelen, er det pt. danske personel der kører, så det bidrager til landets vækst.
Desuden var Danlink trafikken i DSB tiden, den eneste overskudgivende del af godstrafikken i de sidste år.


Mvh
Morten

Mere gods på skinner - og tanker om reetablering/nybygning

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 23/9 2011, 08:46 (4811 dage siden) @ Morten Hedemann

- Jeg fandt noget i den transport-folder jeg synes lød meget interessant, der er afsat nogle penge til en forundersøgelse af Bane-forbindelse til Billund Lufthavn! - mon det betyder en reetablering af Bramming - Grindsted og så en evt. forlængelse fra Grindsted til Billund?

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

Mere gods på skinner - og tanker om reetablering/nybygning

af Svend, 23/9 2011, 10:39 (4811 dage siden) @ mhv_vsvt

- mon det betyder en reetablering af Bramming - Grindsted og så en evt. forlængelse fra Grindsted til Billund?

Mon dog....? Det er vist ikke relationen Esbjerg-Billund som har det største transportbehov, nok nærmere Østjylland-Billund. Kommer der nogensinde jernbane til Billund bliver det i en anden linjeføring end de tidligere baneforløb.

--
Svend

Avatar

Analyse af tog til Billund

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 24/9 2011, 10:13 (4810 dage siden) @ Svend

- mon det betyder en reetablering af Bramming - Grindsted og så en evt. forlængelse fra Grindsted til Billund?


Mon dog....? Det er vist ikke relationen Esbjerg-Billund som har det største transportbehov, nok nærmere Østjylland-Billund. Kommer der nogensinde jernbane til Billund bliver det i en anden linjeføring end de tidligere baneforløb.

Status er:

"Analyse af tog til Billund

Det er med Aftale om bedre mobilitet af 26. november 2010 besluttet at gennemføre en forundersøgelse af en banebetjening af Billund lufthavn. Forundersøgelsen vil tage ud-gangspunkt i en vurdering af rejsestrømmene og pris ved de forskellige løsninger. Op-landet til Billund lufthavn strækker sig – modsat mange andre lufthavne - ret jævnt i alleretninger, og det må derfor afdækkes hvilke linjeføringskorridorer, der bedst lever op tilde forskellige hensyn i forhold til passagertal og økonomi. Projektet igangsættes 2011 og afsluttes primo 2012.Opgaven gennemføres i to faser. Første fase omfatter bl.a. kortlægning af rejsestrømme,identifikation af et antal mulige linjeføringer og overordnede anlægsoverslag. I anden fase analyseres udvalgte linjeføringer mere detaljeret. Der er afsat 2,0 mio. kr. til undersøgelsen. Den bevilgede totaludgift forventes overholdt."

Kilde: http://www.ft.dk/samling/20101/almdel/tru/bilag/398/1018489/index.htm (side 18).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Veterantog kalender
Det militære sidespor ved Næstved
Det militære sidespor ved Næstved

I slutningen af 1800-tallet spillede jernbanerne en stor rolle i tilfælde af krig - og dem var der mange af i Europa. For at skaffe en hurtig forbindelse mellem Køge-Næstved banen og Slagelse-Næstved banen blev et militært forbindelsesspor anlagt nord for Næstved station.

Læs mere
DSB MT156

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak