Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nordjyske Jernbaner vil kapre Frederikshavn-Aalborg (Generelt)

af andersj, Aalborg, 19/9 2011, 20:15 (4815 dage siden)

Så er Nordjyske Jernbaner ude med et tilbud om at overtage driften af regionaltogene mellem Aalborg, Hjørring-(Hirtshals) og Frederikshavn-(Skagen). Der kan leveres 8 nye Desiro tog i december 2012, hvis man bliver enige med DSB.

Dog ser det ikke ud til at DSB vil afgive en af Jyllands største pendlerstrækninger, og tilbyder halvtimesdrift istedet:
http://www.tv2nord.dk/arkiv/2011/09/19/29351?autoplay=1
http://nordjyske.dk/webtv/forside.aspx?clipId=19632

Nordjyske Jernbaner vil kapre Frederikshavn-Aalborg

af ivar, 19/9 2011, 20:30 (4815 dage siden) @ andersj

Hvor ville jeg dog ønske, det kunne lykkes. Det kunne i mine øjne give god mening. DSBs fokus er jo alligevel kun på København-Århus med den der irriterende blindtarm op til Lindholm.

Avatar

Nordjyske Jernbaner vil kapre Frederikshavn-Aalborg

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 19/9 2011, 21:13 (4815 dage siden) @ andersj

Så er Nordjyske Jernbaner ude med et tilbud om at overtage driften af regionaltogene mellem Aalborg, Hjørring-(Hirtshals) og Frederikshavn-(Skagen). Der kan leveres 8 nye Desiro tog i december 2012, hvis man bliver enige med DSB.

Dog ser det ikke ud til at DSB vil afgive en af Jyllands største pendlerstrækninger, og tilbyder halvtimesdrift istedet:
http://www.tv2nord.dk/arkiv/2011/09/19/29351?autoplay=1
http://nordjyske.dk/webtv/forside.aspx?clipId=19632

Med de passagertal, der er på Vendsysselbanen, så er der ikke noget at sige til, at Nordjyske Baner står på spring, for at få en bid af kagen.

Vi vendelboer må vel egentlig også være et tålmodigt folkefærd, for nu har vi i årtier aget afsted i de ellers ganske velkørende MR-tog - men som dog er uden strømstik til den bærbare, uden Internet, og som afstedkommer en kvalmende forurening, til skade for nær- og fjernmiljø, og også for os passagerer, idet MR-togene er så snedigt indrettede, at den sorte dieselrøg slår ned på taget og suges ind gennem "frisk"luftindtagene på taget og eventuelle åbentstående vinduer. Af samme årsag sætter jeg mig derfor altid i den forreste vogn, hvor luften er mest "frisk".

MR-togene ville sagtens kunne udstyres med nye motorer med filtre, som lever op til Euro IV eller Euro V kravene - det bliver i hvert fald vanskeligt at bilde en gammel, afdanket maskiningeniør som mig ind, at det sørme ikke kan lade sig gøre. Det er i den sidste ende kun et spørgsmål om vilje (eller rettere, modvilje) - og naturligvis om økonomi. Det tekniske er der (som regel) altid en løsning på.
Desirotogenes udstødningsrøg består (ligesom på IC/3-togene) til gengæld nærmest kun af varmeflimmer - og sørme om ikke også at NJ tilbyder gratis Internet.
Med andre ord må DSB vist til at tage sig lidt sammen og værdsætte det "guldæg", som Vendsysselbanen og dens mange passagerer udgør.

Men skulle det blive sådan, at der åbnes en kattelem op for andre operatører på Vendsysselbanen, hvad så med at lade DSB stå for heltimesdrift med gennemgående InterCity-tog til København, og lade Nordjyske Jernbaner stå for Regionaltogene på Vendsysselbanen og Aalborg Nærbane i dagtimerne, ligeledes i heltimesdrift, men en halv time forskudt for DSB's gennemgående InterCity-tog ?
Så får alle deres bid af "kagen" og alle er glade - og vel især os passagerer :-)

Nordjyske Jernbaner vil kapre Frederikshavn-Aalborg

af Anders Pedersen @, Mørke, 19/9 2011, 22:49 (4815 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Så er Nordjyske Jernbaner ude med et tilbud om at overtage driften af regionaltogene mellem Aalborg, Hjørring-(Hirtshals) og Frederikshavn-(Skagen). Der kan leveres 8 nye Desiro tog i december 2012, hvis man bliver enige med DSB.

Dog ser det ikke ud til at DSB vil afgive en af Jyllands største pendlerstrækninger, og tilbyder halvtimesdrift istedet:
http://www.tv2nord.dk/arkiv/2011/09/19/29351?autoplay=1
http://nordjyske.dk/webtv/forside.aspx?clipId=19632


Med de passagertal, der er på Vendsysselbanen, så er der ikke noget at sige til, at Nordjyske Baner står på spring, for at få en bid af kagen.

Vi vendelboer må vel egentlig også være et tålmodigt folkefærd, for nu har vi i årtier aget afsted i de ellers ganske velkørende MR-tog - men som dog er uden strømstik til den bærbare, uden Internet, og som afstedkommer en kvalmende forurening, til skade for nær- og fjernmiljø, og også for os passagerer, idet MR-togene er så snedigt indrettede, at den sorte dieselrøg slår ned på taget og suges ind gennem "frisk"luftindtagene på taget og eventuelle åbentstående vinduer. Af samme årsag sætter jeg mig derfor altid i den forreste vogn, hvor luften er mest "frisk".

Er ellers ganske tilfreds med MR togene,især på de kortere strækninger

Men er faktisk lidt glad for at slippe af med dem på Grenå banen.
elstikket kunne jeg godt bruge især når jeg snart til at kører idet mellem Aalborg-Aarhus, men må se hvordan min bærbare kan holde strøm.

MR-togene ville sagtens kunne udstyres med nye motorer med filtre, som lever op til Euro IV eller Euro V kravene - det bliver i hvert fald vanskeligt at bilde en gammel, afdanket maskiningeniør som mig ind, at det sørme ikke kan lade sig gøre. Det er i den sidste ende kun et spørgsmål om vilje (eller rettere, modvilje) - og naturligvis om økonomi. Det tekniske er der (som regel) altid en løsning på.

Tror ikke der er planer om det, men hvilket tog skal erstatte dem, måske en ordre på 50+ Desiro

Eller nogle flere dobbeldækker og nogle hybridlokomotiver til at trække dem.

Desirotogenes udstødningsrøg består (ligesom på IC/3-togene) til gengæld nærmest kun af varmeflimmer - og sørme om ikke også at NJ tilbyder gratis Internet.
Med andre ord må DSB vist til at tage sig lidt sammen og værdsætte det "guldæg", som Vendsysselbanen og dens mange passagerer udgør.
Men skulle det blive sådan, at der åbnes en kattelem op for andre operatøis rer på Vendsysselbanen, hvad så med at lade DSB stå for heltimesdrift med gennemgående InterCity-tog til København, og lade Nordjyske Jernbaner stå for Regionaltogene på Vendsysselbanen og Aalborg Nærbane i dagtimerne, ligeledes i heltimesdrift, men en halv time forskudt for DSB's gennemgående InterCity-tog ?
Så får alle deres bid af "kagen" og alle er glade - og vel især os passagerer :-)

Det kunne være en ide, de kører jo allerede med passagere på hele stækningen stort set
iforbin
så vil NJ heltimes tog nok køre Aalborg-Skagen eller Skørping-Skagen
Måske Aarhus-Skagen 2 gange dagligt.

Men kunne politikerne have planer om at sende Vendsysselbanen i udbud engang i fremtiden?

Havde faktisk tænkt på at NJ skulle overtage trafikken på Hjørring-Frederikshavn mens strækningen til Hjørring bliver renoveret,
istedet for buskørsel på hele stræknikngen.

Nordjyske Jernbaner vil kapre Frederikshavn-Aalborg

af jiko, 19/9 2011, 22:59 (4815 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Hej.

Ja det er sådan vi har det her i vestjylland, Arriva kører alle regionaltogene her i det vestjyske. Undtagen banen Struer - Herning - Fredericia. Her kører DSB stadig regionaltogene men hvor længe???

Der er jo så mange der er helt vild med at alt skal udlitiseres, ved ikke hvad de tænker på... jeg kan ikke følge deres tankegang.

Helt ærligt så er det blevet noget kedliger at værer lokomotivfører ved DSB især her i Struer, otte ud af ti turer kører man til Fredericia. Vi kører tre gange om dagen til Thisted og ligeledes over Langå til Århus og omvendt. Så der er ikke den store variation i det længere.

Før i tiden kørte vi også over Ringkøbing - Skjern til Esbjerg. Herning - Silkeborg - Skanderborg - Århus var også en dejlig tur i skønne naturomgivelser.

Synd at EU og politikerne skulle ødelægge dette, hvad var der galt i at DSB stadig stod for denne trafik, og privatbanerne passede deres egne baner. Deres materiel er ikke egnet til længerer turer, ej heller det Arriva kører med, og desværre er DSB også hoppet med på denne bølge med elendige tog på Grenåbanen og Svendborgbanen.

Enig med at MR-togene har kendt bedre dage, også miljømæssig. Dengang man udskiftede motorene på IC3erne, kunne man jo have påbygget disse motorer på MR-togene. Ganske vist er det ikke helt nye motorer, men alligevel nok noget bedre end motorene der er udviklet sidst i 1970erne.

Nordjyske Jernbaner vil kapre Frederikshavn-Aalborg

af Georg Schmidt, 19/9 2011, 23:39 (4815 dage siden) @ jiko

Hej Jiko

Helt enig med dig, og hvad har vi egentlig fået ud af det udover hårde sæder og "tønden i midten".:-D :-D

Kan de huske dengang der var turbo på MR, se det var tider.;-) :-)

Mvh
Georg

Nordjyske Jernbaner vil kapre Frederikshavn-Aalborg

af Woodi, 20/9 2011, 01:30 (4814 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Jiko

Helt enig med dig, og hvad har vi egentlig fået ud af det udover hårde sæder og "tønden i midten".:-D :-D

Kan de huske dengang der var turbo på MR, se det var tider.;-) :-)

Mvh
Georg

Desuden havde de også 12 cylindere den gang, at trække fremad med + Turboen. ;)

--
[image]

Nordjyske Jernbaner vil kapre Frederikshavn-Aalborg

af Ulrik D, 20/9 2011, 10:58 (4814 dage siden) @ jiko

.....

Enig med at MR-togene har kendt bedre dage, også miljømæssig. Dengang man udskiftede motorene på IC3erne, kunne man jo have påbygget disse motorer på MR-togene. Ganske vist er det ikke helt nye motorer, men alligevel nok noget bedre end motorene der er udviklet sidst i 1970erne.

Det var faktisk en undersøgt mulighed.
Men div. direktiver fra EU forlangte, at ved en remotorisering skulle de nyindsatte motorer opfylde de ny og stramme regler.
Det er altså bedre at beholde meget gamle og forurenene motorer, end at indsætte brugte, som ikke sviner i nærheden af de oprindelige.....
Skrivebordslogik!!!:-(

Nordjyske Jernbaner vil kapre Frederikshavn-Aalborg

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 20/9 2011, 11:59 (4814 dage siden) @ Ulrik D

.....

Enig med at MR-togene har kendt bedre dage, også miljømæssig. Dengang man udskiftede motorene på IC3erne, kunne man jo have påbygget disse motorer på MR-togene. Ganske vist er det ikke helt nye motorer, men alligevel nok noget bedre end motorene der er udviklet sidst i 1970erne.


Det var faktisk en undersøgt mulighed.
Men div. direktiver fra EU forlangte, at ved en remotorisering skulle de nyindsatte motorer opfylde de ny og stramme regler.
Det er altså bedre at beholde meget gamle og forurenene motorer, end at indsætte brugte, som ikke sviner i nærheden af de oprindelige.....
Skrivebordslogik!!!:-(

Der er vel ikke afgift på udledning af partikler?
Det er der derimod på indkøb af diesel.

En Euro 4 eller 5 motor sviner væsentligt mindre end en Euro 2 eller 3.
Til gengæld bruger den noget mere diesel + AddBlue eller tilsvarende for at opnå det pæne resultat.
Hvis der ikke er krav om remotorisering, eller at tog i bymæssig bebyggelse skal miljømærkes på lige fod med lastbiler, er der altså ikke noget incitament til at ofre penge på nye motorer. Det kommer bare til at give en højere driftspris.

Det er vel en politisk beslutning der holder gang i MR's gamle motorer.
I modsætning til lastbiler skifter man jo ikke jernbane materiel ud så tit.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak