Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ønskeseddel: Billeder fra Nordbanen (Generelt)

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 18/9 2011, 11:04 (4815 dage siden) @ Svend

Ja det er ærgeligt, Erik. Det gik jo ellers så godt. Forhåbentlig kommer der fyr under kedlen igen.

Hvad med dig selv - som vist heller ikke er født i går. Har du slet ikke været ude med kameraet dengang?

-------------

Kære Svend.

Helt ærligt: Hvad synes Du selv ??? Er det virkelig din fornemmelse, at jeg selv holder billeder tilbage ???

For ca. tre uger siden, fik jeg oplyst, at der på min side lå ca. 10.300 billeder. Som Du sikkert ved - eller i det mindste sikkert har en fornemmelse af - er langt de fleste mine egne optagelser (der er normalt navn, "ubekendt", "postkort" eller lign. ved alle andre fotos).

Som Du ved var jeg ansat ved DSB, et arbejde jeg altid har været glad for, --men ligefrem millionær blev man ikke som ung trafikassistent i 60´erne og 70´erne. Derfor brugte jeg de penge, der var til rådighed, til fotografering på de mange privatbaner, der dengang nedlagdes i "bundter". Det var NU eller aldrig.

Du kender sikkert også udtrykket, at "græsset altid er grønnere i naboens have". Således måske også her. DSB var dagligdagen, --det kunne jeg tage billeder af en anden dag, --men privatbanen, der skulle lukke om en måned, --den måtte komme først.

Derfor må min side have (og har) kraftig "slagside" over mod privatbanerne.

Du vil dog hurtigt kunne finde og overse "alle" mine fotos fra Nordbanen - de er lagt ind - det blev ikke til mere, --man kan sige desværre, men man kan ikke nå/klare det hele selv. Selv billedet fra Hammersholt Teglværk, hvor Nordbanetoget nærmest er som nålen i høstakken, er med.

-------

Vi har jo heldigvis ikke alle samme synspunkter og interesser, og derfor ved vi også, at der er andre, sikkert mange andre, der har taget masser af billeder af Nordbanen, og det er dem, der gerne skulle ud af busken / op af skrivebordsskuffen.

Når man ser på mine sider, og trækker de optrædende/nævnte navne fra den samlede "sum" af stadig levende fotografnavne, som alle vi "gamle" sikkert alle har kendskab til, så må der kunne tænkes mange muligheder.

OK, nogle gemmer stadig til brug i kommende bogudgivelser, andre har ikke "tid", men alligevel. Hvis viljen er/var tilstede, ville der sikkert også være en vej.

Jeg siger/forlanger ikke, at alle de aktuelle fotos skal sendes til mig -rent pc-arbejdsmæssigt bruger jeg allerede for meget tid ved pc-en-, men man kunne måske så evt. selv prøve sig frem. Det vigtigste er vel, at billederne kommer frem, inden arvingerne "hælder dem i containeren" sammen med alt det andet, der ikke skal gemmes.
Vi, der var med dengang, har jo alderen til netop dette sceneri.

"Kystbanen" blev jo et fint eksempel på, hvor meget, der kan findes i skufferne, og der er meget mere, bare det kommer frem.

Jernbaneklubber (Model-), forlag og Jernbanemuseet ligger med en masse -det er ikke det, jeg forventer at se (selv om jeg kan være nervøs for alt det, der ligger i mindre klubber. Det ligger ofte usikkert i forhold til beslutningerne på næste generalforsamling eller næste oversvømmelse af lokalerne). Lad os få det frem, --ikke til ejendom, men til scanning/kopiering og få det "på nettet", --på klubbens egen hjemmeside, en anden privat hj.side, som man er venner til eller helst: Den "allerhelvedes store" hj.side, som jeg synes, at Jernbanemuseet burde stå bag. Der må da være nogle "jernbane- eller pc-nørder", der kunne tænkes at ville være med til et sådant frivilligt, ulønnet arbejde, der vel endda i vore dage kan laves som hjemmearbejde. Belønningen kunne måske være nærmere kontakt/adgang til nogle af museets samlinger -efter, eller i forbindelse med, godt arbejde og den opnåede gensidige tillid. For disse medarbejdere kunne der måske endda være meget selv at lære under arbejdets udførelse !!!???

Hovedsagen er, at tingene (fotos / tegninger o.lign.) kommer frem til scanning og "på nettet".

Erik V. Pedersen.
www.evp.dk

Hele emnet:

RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

Jernbanebøger

Høng-Tølløse Jernbane 1901-2001

Høng-Tølløse Jernbane 1901-2001. Pris 310 kr.

Læs mere
Reise til Kiøbenhavn 1856
Reise til Kiøbenhavn 1856

I 1856 foretog Morten Nielsen en rejse fra Odense til København med den netop åbnede jernbaneforbindelse fra Korsør til København. Mortens oldebarn Jan Geugjes har indsendt Mortens dagbog fra turen, som vi bringer her.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak