Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Arrrrgh - nu igen! (Generelt)

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 16/9 2011, 12:23 (4822 dage siden)

Jeg har lige måtte tælle til 10 inden jeg sætter mig og skriver dette indlæg.
Fra en læser på Langeland har jeg netop modtaget en række billeder af en helt ny bog om Langelandsbanen, der bl.a. er til salg i Brugsen i Rudkøbing. Titlen er "Langelandsbanen - Danmarks smukkeste jernbane 1911-1962", er skrevet af Ulla Arndt Madsen og er på hele 239 sider. I bogen viser det sig, at omkring 20 sider består af tekster og tegninger kopieret direkte fra Jernbanen.dk!
Det er mig en gåde, at man uden at blinke, stjæler mit arbejde. I afsnittet om Langelandsbanen på Jernbanen.dk er der 86 små tegninger, som jeg i gennemsnit har været en halv time om at lave; dvs. over 40 timers arbejde. Hertil skal lægges gennemgang af over 200 bøger, over 1.000 jernbaneblade, adskillige arkiver og et utal af fotosamlinger; et arbejde der ikke kan gøres op i timer.
Erik V. Pedersen har også "leveret" sporplaner og billeder til bogen, men her har der vist været en form for aftale og EVP har modtaget et eksemplar af bogen.
Spørgsmålet er, hvad jeg skal gøre nu, hvor bogen er udkommet? Skal jeg kræve den trukket tilbage, trække på skuldrene eller noget helt tredie? Jeg er åben for gode ideer.

[image]

[image]

[image]

--
[image]

Sagsanlæg

af Frederik N., 16/9 2011, 12:28 (4822 dage siden) @ Tommy Nilsson

Kunne du ikke anlægge sag?
Hvis at der er stjålet fra Jernbanen, og der er copyright, så kan du jo ligge sag an - eller kræve at bogen fjernes eller sådan noget?

Sagsanlæg

af disavelo @, Herning, 16/9 2011, 20:39 (4821 dage siden) @ Frederik N.

Ud over at spørge os, så spørg en advokat, helt uforpligtende, evt i forbindelse med gratis advokatrådgivning. Det du har oplevet må ikke ske, og (forfatterens) eventuelle uvidenhed er ingen undskyldning. Herudover synes jeg du skulle tage kontakt til forfatteren, og fremføre dine forståelige frustrationer direkte til rette vedkommende.

Venlige hilsner
Søren

..... eller forlig (i sag om ny bog om Langelandsbanen)

af Svend, 16/9 2011, 12:55 (4821 dage siden) @ Tommy Nilsson

Det ligner mest en gang amatørarbejde, bl a vises dine tegninger med sort baggrund og med noget usikker sideopsætning.

Uden at have nogen som helst juridisk baggrund eller erfaring fra sådanne sager, vil jeg alligevel anbefale at gå i retning af et forlig. Hvad koster bogen, hvor stort er oplaget - ud fra dette vil det ikke være for meget at de betaler for de anvendte illustrationer. Eller en del af forliget kan være, at du får lov til at offentliggøre hele bogen her på siden (i lighed med tidsskriftet Signalposten på nabosiden). Eller de kvit og frit overlader dig et antal eksemplarer, som du kan sætte til salg til fordel for drift af jernbanen.dk

Hvad forøvrigt med øvrig tekst og fotografier - er det også "lånt" forskellige steder fra? Hvis hele bogen er en kopi af tekst i tidligere udsendte bøger og fotografier hentet på nettet uden aftale, bør den til gengæld trækkes tilbage.

--
Svend

Arrrrgh - nu igen!

af Woodi, 16/9 2011, 13:29 (4821 dage siden) @ Tommy Nilsson

Det med erstatning er noget bøvl i længden og hurtig forlig er bedst.

Har en ven der udgav materiale for mange år siden og det tog 3 år inden hans arvinger fik lidt håndørere.
F.eks skulle sider gøres op og antal af illustrationer skulle opholdes med procentdel af sideantal og derefter divideres med antal af sider og lægges sammen med forventede udgifter og indtægter og de faktiske over en årrække på 2 år - så copyright er noget bøvl at gøre op i en retssal, det bedste er Hvor mange indlæg og illustrationer x en prissat vurdering af gennemsnit arbejdstid + ikke indhentet tilladelse + ikke offentliggjort kilde, puehaaaa.. Mit skøn er at du burde forlange 10.000,- Kr.

--
[image]

Arrrrgh - nu igen!

af KimC, 16/9 2011, 13:54 (4821 dage siden) @ Tommy Nilsson

Jeg har selv prøvet at få en ikke-jernbane relateret afhandling stjålet. Det bedste er at kontate tyven, og vær bestemt, stå fast. Fortælle "forfatteren" at du er bestyrer af Jernbanen.dk og har lavet en del af det arbejde der ligger til grund for bogen.
Du er sådan set berettiget til at kræve det du vil, men jeg vil anbefale at du optager samtalen med forfatteren. Naturligvis skal du som det allerførste gøre opmærksom på at samtalen optages.
Er forfatteren ikke villig til at indgå forlig har du sådan set bevis for at materialet er dit, men retssystemet arbejder langsomt, og du vil få så meget besvær ud af det at det du kan hente hjem kan lidt surt tjent.
Forfattere bryder sig ikke om at blive taget med fingrene i kagedåsen, og få det frem i retten. Så jeg tror du kan komme langt med at søge forlig udenretsligt.

Arrrrgh - nu igen!

af Jens, 30 cm bag skærmen, 16/9 2011, 14:07 (4821 dage siden) @ Tommy Nilsson

Forfatteren har såvidt jeg kan se og så "lånt" dele af titlen fra en anden bog:

http://jernbaneklub.dk/jernbog/index.htm

Der er blot indsat en anden bane og nogen andre årstal, og så byttet om på rækkefølgen...

Med venlig hilsen
Jens

(Jeg er godt træt af folk der på den måde sakser andres ting, i sidste ende går det jo ud over os andre, fordi at så kniber det lidt med lysten til at "holde værket igang")

Arrrrgh - nu igen!

af Martin Peyrath @, 16/9 2011, 14:25 (4821 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej Tommy.

Se hvis det nu var mig - bortset fra at jeg selvfølgelige ville blive p.... sur, så ville jeg prøve at finde ud af hvem bogens forfatter og dennes navngivne ghostwriter var og finde ud af hvem der var deres opdragsholdere. Dette for at få belyst hvem der i bund og grund er ansvarlige for dette stykke "makværk" som det jo nødvendigvis må være, fordi ingen ansvarlig forfatter, jounalist eller akademiker vil udgive værker uden anvendelse af kildeangivelser, os så tage den derfra.
God fornøjelse

Martin Peyrath

Arrrrgh - nu igen!

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 16/9 2011, 14:36 (4821 dage siden) @ Tommy Nilsson

Jeg har lige måtte tælle til 10 inden jeg sætter mig og skriver dette indlæg.
Fra en læser på Langeland har jeg netop modtaget en række billeder af en helt ny bog om Langelandsbanen, der bl.a. er til salg i Brugsen i Rudkøbing. Titlen er "Langelandsbanen - Danmarks smukkeste jernbane 1911-1962", er skrevet af Ulla Arndt Madsen og er på hele 239 sider. I bogen viser det sig, at omkring 20 sider består af tekster og tegninger kopieret direkte fra Jernbanen.dk!
(...)
Erik V. Pedersen har også "leveret" sporplaner og billeder til bogen, men her har der vist været en form for aftale og EVP har modtaget et eksemplar af bogen.
(...)

-----------

Som der fremgår ovenstående er jeg blevet "en del af sagen", men på lidt andre vilkår, og som sådan kan det være svært at kommentere Tommy´s situation, endsige råde.

Jeg må dog have lov til / mulighed for, at give nogle få oplysninger og kommentarer til de tidligere svar:

Bogen er udgivet af en ældre datter af en medarbejder (motorvognsfører) på Langelandsbanen. Bogen omhandler -må man nok erkende- først og fremmest en masse lokale beretninger fra langelændere, der har haft en eller anden kontakt med banen / oplevelser omkring den og lign. Jeg tror ikke, at jeg fornærmer nogen ved at skrive, at langt det meste jernbanestof, i forvejen kan læses på Tommy Nilssons www.jernbanen.dk => Langelandsbanen eller min tilsvarende side om banen.

Om der derimod er "lånt" noget fra andet ikke-jernbane-litteratur eller lign. skal jeg ikke kunne udtale mig om, men det er i det mindste næppe gået ud over "jernbaneforfattere".

Med hensyn til min andel, er jeg for et par år siden blevet spurgt om lån af nogle fotos, og gav straks tilladelse "på de sædvanlige betingelser" i vore kredse: Navns nævnelse og et ekspl. af bogen. Begge dele er overholdt, --men . . . Pudsigt nok, er det stort set ikke de forespurgte fotos, og som man ønskede i en større opløsning, men en god del andre, der er benyttet ! ! ! Nu er det for mig -principelt- af mindre betydning --- havde de spurgt om de pågældende "evp-fotos", havde de også fået lov.
Skulle jeg gøre ophævelser, skulle det være om brugen af mine sporplaner fra LB-siden, som man også har "lånt" og "hevet" i kanterne, så flere er kommet ganske meget ud af proportion. Et af de værste tilfælde er forsidens oversigtskort, hvor Sydlangeland er tæt på at blive til "Sydbredeland". Dette foreligger der ingen aftaler om, og giver ofte et ganske forkert billede af forlæggene.

Alligevel betragter jeg nok "sagen" som et "hændeligt uheld" fra den ældre forfatters side, en forfatter af lokalhistorie med meget på hjertet, og som -formentlig uden indsigt i "den højere jura"- er kommet galt afsted her.

Jeg forstår til fulde Tommy Nilssons overraskelse/vrede, og håber, at sagen kan blive afsluttet på en for alle tilfredsstillende måde.

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=lb---stationer

Arrrrgh - nu igen!

af Hans Henrik Landsvig, Buddinge, 16/9 2011, 20:58 (4821 dage siden) @ Tommy Nilsson

Der er tale om en grov krænkelse af din ophavsret.

Det skal du absolut ikke finde dig i.

Der er helt konkret og juridisk holdbar oplysning at hente på http://journalistforbundet.dk/Publikationer/

Gå et stykke ned på siden og læs om ophavsret.

Der er sågar en standardskrivelse, du kan bruge som udgangspunkt, når du sender en regning til synderen.

Med venlig hilsen
Hans-Henrik Landsvig

Arrrrgh - nu igen!

af Aleman, 16/9 2011, 22:26 (4821 dage siden) @ Hans Henrik Landsvig

Du kan også rette henvendelse til Copy-Dan - de varetager jo forfatteres rettigheder, og gør det - mig bekendt - med nidkærhed.

Venlig hilsen,

Aleman

P.S. Jeg har netop i dag selv købt bogen, men - skal jeg nu smide den væk? Eller gemme den i håb om, at den stiger i værdi pga. sjældenhed?

Arrrrgh - nu igen!

af Svend, 17/9 2011, 02:06 (4821 dage siden) @ Aleman

P.S. Jeg har netop i dag selv købt bogen, men - skal jeg nu smide den væk? Eller gemme den i håb om, at den stiger i værdi pga. sjældenhed?

Hvor har du købt bogen og hvad er prisen? Har du kommentarer til indholdet (har den jernbanehistorisk værdi)?

--
Svend

Arrrrgh - nu igen!

af Aleman, 17/9 2011, 08:25 (4821 dage siden) @ Svend

Jeg købte den på Danmarks Jernbanemuseum - pris 299,-. Jeg har endnu ikke haft tid til at kigge bogen efter i sømmene, men der er en del interessante, ikke tidligere offentliggjorte billeder i.

Bogen er på 235 sider og i et irriterende tværformat, en lidt 'lasket' fornemmelse at holde bogen for at sige det pænt. Der er meget 'luft' på siderne, bogen er sat med store typer, så den er nok letlæst.

Ved en hurtig gennembladring kan jeg se, at der er mange øjenvidneberetninger i bogen, men ret meget mere kan jeg ikke berette om endnu. Der er en del 'private billeder' i - f.eks. familier ved vandet osv., så mit bud er, at bogen nok mest henvender sig til lokale (?). Jeg skal dog endnu en gang stærkt understrege, at jeg IKKE har læst bogen og ovenstående kun baserer sig på en hurtig, overfladisk gennembladring.

Venlig hilsen,

Aleman

Arrrrgh - nu igen!

af Aleman, 18/9 2011, 10:49 (4820 dage siden) @ Svend

Jeg har nu haft lejlighed til at skimme bogen (men det er altså INGEN anmeldelse!). Da jeg selv har boet i Rudkøbing og færdedes meget på 'Law-lan', ville jeg nok have købt bogen under alle omstændigheder, men jeg vil ikke kalde det BOGEN om Langelandsbanen. For den 'gennemsnitlige forbruger' opfylder den til fulde målet, den er fyldt med beretninger fra lokale, der er masser af anekdoter og beskrivelser af livet ved og med banen osv., men der mangler alligevel noget.

Jeg kunne f.eks. godt tænke mig meget mere om materiellet, herunder den meget specielle dampvogn, strækningsbeskrivelse og teknik i øvrigt, men her må man ty tilbage til allerede kendt stof (Ib V. Andersens lille hæfte, Bays bøger og det lidt, der ellers er udgivet). Ligeledes skulle der også have været benyttet langt, langt flere af de billeder, der eksisterer fra banens hverdag - og der er mange. Den lokale avis Fyns Amts Avis har mange gange bragt postkortmotiver fra banen, og de ville have været på sin plads her.

Bogen er heller ikke forskånet for trykfjel - og så får man på s. 173 den interessante oplysning, at man i Tryggelev er ved at bygge "en tro kopi af Langelandsbanen i skala 1:86" (citat slut). Det bliver spændende at se, hvordan de griber det an - det må give en pokkers masse selvbyggeri... Nå, det er let at drille, og bogen har da også andre, nyttige oplysninger, f.eks. en forklaring på begrebet 'bagtænding' (s. 83). Men det kan man jo selv læse i bogen...

Summa summarum: Med mindre man er decideret 'ø-bane-aficionado', skal man nok vælge en anden jernbanebog at investere i.

Venlig hilsen,

Aleman

Arrrrgh - nu igen!

af OLL, Ballerup, 17/9 2011, 20:02 (4820 dage siden) @ Tommy Nilsson

Altså en af mine venners mor, er advokat, skal jeg spørge ham/hende om hun kan hjælpe dig?

Mvh. Oliver

Arrrrgh - nu igen!

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 9/10 2011, 12:50 (4798 dage siden) @ Tommy Nilsson

Omkring sagen med den nye bog om Langelandsbanen og de 20 sider, der var "lånt" fra Jernbanen.dk kan jeg oplyse, at jeg nu har modtaget et vederlag, et eksemplar af bogen samt en undskyldning fra forfatteren og hermed er sagen afsluttet fra min side.

--
[image]

Arrrrgh - nu igen!

af Peter Matros, Holbæk, 9/10 2011, 15:50 (4798 dage siden) @ Tommy Nilsson

Tillykke min ven. Så hjælper det jo alligevel at slå i bolledejen.

--
[image]

Arrrrgh - nu igen!

af trikkeren82, Esbjerg Kommune, 9/10 2011, 17:46 (4798 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej Tommy

Så finders der alligevel gode mennesker til i denne verden...

Mvh
Michael

Arrrrgh - nu igen!

af caprani ⌂, København, 9/10 2011, 19:58 (4798 dage siden) @ Tommy Nilsson

Det var godt :-D

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Billige jernbane T-shirts

Jernbanebøger

DSB Rutebiler - Fra Statsbanerne til Combus

DSB Rutebiler - Fra Statsbanerne til Combus. Pris 380 kr.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak