Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Et billede uden nogen som helst form for oplysninger (Billedegætterier)

af elblom@mail.dk., 16/9 2011, 10:58 (4820 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej igen.

Til de to sidstnævnte indlæg.

1) Da første ejer af lokomotivet havde bygget en lille privatbane i Berlinområdet solgte han lokomotivet til den af mig nævnte mergelentreprenør, et firma i Hannover. Om første ejer havde købt lokomotivet eller kun lejet det af O&K, vides ikke. Det var ret almindeligt, at fabriksnye lokomotiver dengang blot udlejede, hvis de var bygget til lager og ikke straks solgt!

2) Til Poul Andersen. Jo. Den er god nok. VaGJ var ude øst på ved Grindsted allerede færdig, men ind mod Varde manglede et eller andet på grund af krigen. Skinner formentlig. Derfor kunne banen ikke åbnes og entreprenøren ikke få sine penge. Han tilbød derfor tørvetransporter på den allerede færdige del af den endnu uåbnede bane. Til disse transporter brugte han sit eget normalsporede entreprenørlokomotiv og lejede åbne godsvogne til transporterne eller anvendte eventelt sine egne lavsidede grusvogne, der dog ikke var meget bevendt til transport af tørv.

Denne fremgangsmåde, med transporter på endnu uåbnede baner skete også på Videbækbanen og gad vide, om ikke også på TKVJ? Jeg kan ikke slå det efter, da mit arkiv ikke er tilgængeligt herfra, hvor jeg sidder i udkantsdanmark. Også endre jernbaneentreprenører foretog brunkulstransporter til Vejle Havn fra Midtjylland og her nævnes udtrykkeligt entreprenørvogne og entreprenørlokomotiver.

Jeg står således ved de opgivne årstal, men erkender, at det, jeg i virkeligheden ved, er, at lokomotivet er trykprøvet begæret af en kunde i Ølgod i de nævnte årstal. Tørvesæsonen varede dog til 1920 med en kort afbrydelse på grund af en britisk minestrejke i 1921 og ebbede så endelig ud, da rigelige kulforsyninger vendte tilbage i 1922. Da lokomotivets næste trykprøve først var i 1926, er efterretningen om en trykprøve omkring 1922 enten gået tabt, eller lokomotivet har været afmeldt. Det sidste er sandsynligt, da jeg mener at huske, at fabrikken i Urup gik ned øknonomisk og lukkede og de involverede tabte deres penge. Det skete, hvis jeg husker rigtigt, allerede mens tørv endnu kunne sælges.

Med venlig hilsen

Bent Hansen
Industribaneklubbens Forskningsafdeling.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MH418
Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift
Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift

Læs i denne artikel om forhistorien, bygningen, godkendelsen og ibrugtagningen af nye Siemens Desiro togsæt til DSB i 2002. Tekst og billeder er af DSB´s projektleder for litra MQ Hans Werner Hansen.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak