Et billede uden nogen som helst form for oplysninger (Billedegætterier)
Dette billede er p.t. til salg på QXL. Der fremgår absolut intet om fotograf, motiv, sted eller årstal.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 15/9 2011, 11:42 (4824 dage siden)
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 15/9 2011, 12:21
Dette billede er p.t. til salg på QXL. Der fremgår absolut intet om fotograf, motiv, sted eller årstal.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
af Mads Olesen , 15/9 2011, 15:25 (4824 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Hej Thomas,
jeg er ikke sikker for jeg har ikke bogen ved hånden. Men jeg mener billedet også er gengivet i Niels Jensen's bog, der hedder Danske Industribaner.
Mads
af Bendix Riis, 15/9 2011, 15:29 (4824 dage siden) @ Mads Olesen
Det kan ikke været den bog. Har lige bladret den ieggen uden at finde billedet.
af Winther, Karlskov, 15/9 2011, 19:56 (4824 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Hej
Billedet er gengivet i SIGNALPOSTEN NR 1. 1986
Teksten er:
Urup Tørvebane ved Eg. Omkring 1920.
Lokomotivet er Orenstein & Koppel nr. 1297 fra 1904.
Arkiv:
SAG/pens. lokofører Lars P. Nielsen.
Info Eg ligger vest for Grinsted
Mvh.
Bent
af elblom@mail.dk, 16/9 2011, 08:49 (4823 dage siden) @ Winther
Mit indlæg er skrevet før, jeg læste det sidste indlæg, men det glæder mig, at min hukommelse endnu er nogenlunde intakt.
Foreløbig bestemmelse
Billedet viser formentlig tørvekørsel for Urup Tørvefabrik i så fald til Eg Station på VaGJ. Tidspunktet er 1917 - 18. Lokomotivet er en O&K fra 1902 i 600 mm sporvidde. Det havde på et eller andet tidspunkt tilnavnet “Spritten.” Hvorfor, ved jeg ikke. Det kom til Danmark 1910 med en tysk mergelentreprenør, der havde fået merglingsarbejde her i landet. Ved krigsudbruddet skulle entreprenøren egentlig have været hjem til krigstjeneste sammen med de udenlandske mergelarbejdere og det medbragte materiel, men tilsyneladende blev det tyske firma i Danmark under krigen. Merglingen gik dog i stå på grund af høje kulpriser, så materiellet afhændedes efter regeringens anbefaling til tørveproduktionen. Det købtes af en teglværksejer i Ølgod, der samtidig havde interesser i Urup Tørvefabrik. Efter krigen kom lokomotivet igen på mergelarbejde, men nu for en dansk entreprenør. Han var også samtidig teglværksejer og efter firmaets sidste mergling omkring 1926 hensattes lokomotivet på teglværket, hvor det ombyggedes til motorlokomotiv. Vognene kunne godt ligne entreprenørvogne, altså trækassevogne, der kunne tippes. Selv om lokomotivet ikke er større end gennemsnittet for et 600 mm lokomotiv, var det for tungt til en tørvebane ude i mosen, men det kunne sagtens bruges til tørvetransporter fra Urup Tørvefabik til Eg Station. Urup og Eg ligger vest for Grindsted.
Bestemmelsen er foreløbig, da jeg sidder i København uden mit arkiv, som jeg først kommer hjem til om en god uge. Først derefter kan jeg være sikker. Jeg mener nemlig, at jeg har billedet hjemme.
Spørgeren/billedejeren bedes offentliggøre teksten fra fabrikspladen. I hvert fald:
Byggeår
Byggenummer
Eventuelt læseligt navn. (Her Spritten.)
af Poul Andersen , 16/9 2011, 10:18 (4823 dage siden) @ elblom@mail.dk
Mit indlæg er skrevet før, jeg læste det sidste indlæg, men det glæder mig, at min hukommelse endnu er nogenlunde intakt.
Foreløbig bestemmelse
Billedet viser formentlig tørvekørsel for Urup Tørvefabrik i så fald til Eg Station på VaGJ. Tidspunktet er 1917 - 18. Lokomotivet er en O&K fra 1902 i 600 mm sporvidde. Det havde på et eller andet tidspunkt tilnavnet “Spritten.” Hvorfor, ved jeg ikke. Det kom til Danmark 1910 med en tysk mergelentreprenør, der havde fået merglingsarbejde her i landet. Ved krigsudbruddet skulle entreprenøren egentlig have været hjem til krigstjeneste sammen med de udenlandske mergelarbejdere og det medbragte materiel, men tilsyneladende blev det tyske firma i Danmark under krigen. Merglingen gik dog i stå på grund af høje kulpriser, så materiellet afhændedes efter regeringens anbefaling til tørveproduktionen. Det købtes af en teglværksejer i Ølgod, der samtidig havde interesser i Urup Tørvefabrik. Efter krigen kom lokomotivet igen på mergelarbejde, men nu for en dansk entreprenør. Han var også samtidig teglværksejer og efter firmaets sidste mergling omkring 1926 hensattes lokomotivet på teglværket, hvor det ombyggedes til motorlokomotiv. Vognene kunne godt ligne entreprenørvogne, altså trækassevogne, der kunne tippes. Selv om lokomotivet ikke er større end gennemsnittet for et 600 mm lokomotiv, var det for tungt til en tørvebane ude i mosen, men det kunne sagtens bruges til tørvetransporter fra Urup Tørvefabik til Eg Station. Urup og Eg ligger vest for Grindsted.Bestemmelsen er foreløbig, da jeg sidder i København uden mit arkiv, som jeg først kommer hjem til om en god uge. Først derefter kan jeg være sikker. Jeg mener nemlig, at jeg har billedet hjemme.
Spørgeren/billedejeren bedes offentliggøre teksten fra fabrikspladen. I hvert fald:
Byggeår
Byggenummer
Eventuelt læseligt navn. (Her Spritten.)
Varde - Grindsted Jernbane blev først åbnet i 1919, så hvis toget har været på vej til Eg station, kan det næppe være i 1917-18.
Mvh. Poul.
af Niels Munch, 16/9 2011, 09:42 (4823 dage siden) @ Winther
Billedet er gengivet i SIGNALPOSTEN NR 1. 1986
Teksten er:
Urup Tørvebane ved Eg. Omkring 1920.
Lokomotivet er Orenstein & Koppel nr. 1297 fra 1904.
Arkiv: SAG/pens. lokofører Lars P. Nielsen.
Om O&K lokomotivet med fabr.nr. 1297 siger fabrikkens "Lieferverzeichniss":
O&K F.Nr. 1297 1904 40 PS Bt 600 mm, .05.1904 Phillip Balke, Metz
Kilde: CD "Lokomotivfabriken in Deutschland".
M.v.h.
Niels
af elblom@mail.dk., 16/9 2011, 10:58 (4823 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Hej igen.
Til de to sidstnævnte indlæg.
1) Da første ejer af lokomotivet havde bygget en lille privatbane i Berlinområdet solgte han lokomotivet til den af mig nævnte mergelentreprenør, et firma i Hannover. Om første ejer havde købt lokomotivet eller kun lejet det af O&K, vides ikke. Det var ret almindeligt, at fabriksnye lokomotiver dengang blot udlejede, hvis de var bygget til lager og ikke straks solgt!
2) Til Poul Andersen. Jo. Den er god nok. VaGJ var ude øst på ved Grindsted allerede færdig, men ind mod Varde manglede et eller andet på grund af krigen. Skinner formentlig. Derfor kunne banen ikke åbnes og entreprenøren ikke få sine penge. Han tilbød derfor tørvetransporter på den allerede færdige del af den endnu uåbnede bane. Til disse transporter brugte han sit eget normalsporede entreprenørlokomotiv og lejede åbne godsvogne til transporterne eller anvendte eventelt sine egne lavsidede grusvogne, der dog ikke var meget bevendt til transport af tørv.
Denne fremgangsmåde, med transporter på endnu uåbnede baner skete også på Videbækbanen og gad vide, om ikke også på TKVJ? Jeg kan ikke slå det efter, da mit arkiv ikke er tilgængeligt herfra, hvor jeg sidder i udkantsdanmark. Også endre jernbaneentreprenører foretog brunkulstransporter til Vejle Havn fra Midtjylland og her nævnes udtrykkeligt entreprenørvogne og entreprenørlokomotiver.
Jeg står således ved de opgivne årstal, men erkender, at det, jeg i virkeligheden ved, er, at lokomotivet er trykprøvet begæret af en kunde i Ølgod i de nævnte årstal. Tørvesæsonen varede dog til 1920 med en kort afbrydelse på grund af en britisk minestrejke i 1921 og ebbede så endelig ud, da rigelige kulforsyninger vendte tilbage i 1922. Da lokomotivets næste trykprøve først var i 1926, er efterretningen om en trykprøve omkring 1922 enten gået tabt, eller lokomotivet har været afmeldt. Det sidste er sandsynligt, da jeg mener at huske, at fabrikken i Urup gik ned øknonomisk og lukkede og de involverede tabte deres penge. Det skete, hvis jeg husker rigtigt, allerede mens tørv endnu kunne sælges.
Med venlig hilsen
Bent Hansen
Industribaneklubbens Forskningsafdeling.