Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Glemte spor - men hvor? (Generelt)

af Aleman, 14/9 2011, 22:11 (4823 dage siden)

Forleden kom jeg forbi denne grund, hvor en kendt fabrik nu er næsten væk. Engang var her mere aktivitet, og et spor førte fra læssevejen på denne ydmyge landstation ind til den ret store fabrik, der lavede - ja, det lader vi blive stående i luften.
På den lille station var der læssevej, stor læsserampe, sågar portalkran og læsseprofil, og naturligvis også en stationsbygning.

Det altsammen er væk i dag, og snart er denne lille stump spor - vel 20 meter - også væk. Hvor langt sporet gik ind på fabriksgrunden, har jeg aldrig fået undersøgt, og jeg mindes aldrig at have set vogne derinde. Nå, det er vist en af de 'lette' - hvad hedder stationen, eller måske snarere: Hvad hedder denne snart nedrevne fabrik med banetilslutning?

[image]

Venlig hilsen,

Aleman

Glemte spor - men hvor?

af martin, 14/9 2011, 23:26 (4823 dage siden) @ Aleman

ku det være proms kemiske i vordingborg.????

Glemte spor - men hvor?

af Morten Petersen, 14/9 2011, 23:33 (4823 dage siden) @ martin

Hejsa

Det kunne ligne sidesporet i Gadstrup?

vh Morten

Glemte spor - men hvor?

af Aleman, 15/9 2011, 08:26 (4823 dage siden) @ Morten Petersen

Hej Martin og Morten.

Det er hverken Vordingborg eller Gadstrup, så meget kan jeg sige. Fabrikken var en stor 'metalforarbejdnings-virksomhed', og på banestrækningen er der stadigvæk meget kørsel.

[image]

Her et vi rykket nærmere på fabriksområdet - men det er der vel ikke nogen, der bliver klogere af? Sporet fortsatte i øvrigt ind under den midterste container.

[image]

Og her ser man nogle af bygningerne, der er ved at blive jævnet med jorden. God gættelyst!

Venlig hilsen,

Aleman

Glemte spor - men hvor?

af AL, 15/9 2011, 08:29 (4823 dage siden) @ Aleman

Odense måske ???.. det er et stykke tid siden jeg har været forbi på disse kanter..

Glemte spor - men hvor?

af Aleman, 15/9 2011, 08:46 (4823 dage siden) @ AL

Tampen brænder - men det er jo bestemt ikke Odense banegård, det er - som jeg nævnte i første indlæg - mere landligt, selvom indbyggerne her nok bliver fornærmede over udtrykket 'landstation' (den er for længst revet ned, trods lokale bevaringsforsøg).

Jeg kan sende den lokkemad ud, at snart - dvs. om syv-otte år - bliver denne lille station 'opgraderet' til en større trafikterminal - hedder det sig. Vi får se!

Venlig hilsen,

Aleman

Glemte spor - men hvor?

af Carsten Weye @, Holstebro, 15/9 2011, 11:08 (4823 dage siden) @ Aleman

Det er Tasso i Hjallese.

Glemte spor - men hvor?

af Aleman, 15/9 2011, 15:26 (4822 dage siden) @ Carsten Weye

Det stemmer. Det er sporet ind til Tasso, der nu er ved at blive revet ned. I sin tid førte sporet gennem en portal, men den er også væk. I øvrigt er det mange, mange år siden, at der var vogne ind til fabrikken.
Her er det måske mere genkendeligt.

[image]

Kigger man den modsatte vej, ser man hen mod trinbrættet Hjallese, hvor der var et større område med læssevej osv. Det er der ikke meget tilbage af.

[image]

Men trøsten skulle være på vej. Hvis det går efter planerne, kommer Odenses nye letbane i drift om syv-otte år (det er længe at skulle vente på sporvognen!), og en af endestationerne skulle ligge her i Hjallese. Så skal banen føres i en la-a-ang bue mod sydøst, førend turen går ind mod centrum og banegården - man skulle tro, at byen vil abe efter Malmø, hvor Øresundsbanen jo også slog et gevaldigt herresving uden om byen. Men indtil videre må vi nøjes med den anden hurtigsporvogn.

[image]

Desiro i fuldt firspring mod Svendborg, den 12. september 2011.

Venlig hilsen,

Aleman

Odsherreds Jernbane 1899 - 18 maj - 1924
Odsherreds Jernbane 1899 - 18 maj - 1924

Her er tekst og billeder fra jubilæumsskriftet "Odsherreds Jernbane 1899 - 18 maj - 1924", der fortæller om banens forhistorie, anlæggelse og første 25 år. Skriftets annoncer er udeladt men findes i PDF-versionen i Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak