Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Jernbanen i Thorsø (Generelt)

af Jes Tjagvad @, 14/9 2011, 12:25 (4824 dage siden)

Hej alle

Faldt over en hjemmeside under opbygning om Thorsø.

Jørgen Jensen som står bag siden er igang med at få det hele på plads.

Men jeg faldt lige over et link til en kort video.

http://thorsoearkivet.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=49&It...

Hvis I klikker på linket ser I teksten Jernbanen i Thorsø
samt et link nedenunder til videoen.

Mvh.
Jes Tjagvad

Jernbanen i Thorsø

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 14/9 2011, 12:36 (4824 dage siden) @ Jes Tjagvad

http://thorsoearkivet.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=49&It...

Hvis I klikker på linket ser I teksten Jernbanen i Thorsø
samt et link nedenunder til videoen.

Mvh.
Jes Tjagvad

Dejligt med tog, der bevæger sig. Så vidt jeg kan se, er det sydgående tog MO 1957.

Jeg så filmklippet uden lyd. Klippet virker lidt "dommedagsagtigt"; er det muligvis fra sidste driftsdag?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Jernbanen i Thorsø

af L.H. Jensen, 14/9 2011, 12:44 (4823 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Dejligt med tog, der bevæger sig. Så vidt jeg kan se, er det sydgående tog MO 1957.

Jeg så filmklippet uden lyd. Klippet virker lidt "dommedagsagtigt"; er det muligvis fra sidste driftsdag?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Ja filmen er såmænd meget fin, men når man tillader sig at sætte sådan en rædselsfuld "amerikaner-lyd" på, sku' man stilles op ad en væg og tæves med våde håndklæder ...;-) Man kan da heldigvis, som Thomas, slå lyden fra, men sådanne "stumfilm" fortjener nu efter min mening en passende diskret og neutral underlægningmusik.

Dommedagsindtrykket fik jeg også, men teksten i indledningen angiver 1967, og stationsbestyreren smiler da også ret ubekymret til fotografen. Hvad der så sker på billederne inde fra stationen - om der drikkes gravøl eller spises fødselsdagslagkage - må stå hen i det uvisse; her lader belysningen en del tilbage at ønske.

vh
LHJ

Jernbanen i Thorsø

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 14/9 2011, 12:53 (4823 dage siden) @ L.H. Jensen

Dommedagsindtrykket fik jeg også, men teksten i indledningen angiver 1967, og stationsbestyreren smiler da også ret ubekymret til fotografen.

Tak for det - jeg kiggede sikkert "den anden vej" i det forkerte øjeblik, idet jeg ikke lige var opmærksom på, at der faktisk var påført årstal (1967).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Jernbanen i Thorsø

af Jørgen Schwartz, Tranbjerg J, 14/9 2011, 15:40 (4823 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Dommedagsindtrykket fik jeg også, men teksten i indledningen angiver 1967, og stationsbestyreren smiler da også ret ubekymret til fotografen.

Tak for det - jeg kiggede sikkert "den anden vej" i det forkerte øjeblik, idet jeg ikke lige var opmærksom på, at der faktisk var påført årstal (1967).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Det er meget sandsynligt at det er sidste driftsdag på "den skæve bane". I filmen ser man MO 1957´s front ret tæt på. Der kan man se at der bundet et sort halstørklæde om den nederste frontlanterne. Nederst på side 14 i "På sporet af 70´erne" er der et billede af MO 1957 i Fårvang taget den 22. maj 1971. I billedteksten står der at det er sidste tog mod Brande, samt er der som sørgebind var bundet et sort halstørklæde om den ene af MO-vognens lanterner.

Mvh Jørgen

Jernbanen i Thorsø

af KimC, 14/9 2011, 20:43 (4823 dage siden) @ Jørgen Schwartz

Det er meget sandsynligt at det er sidste driftsdag på "den skæve bane". I filmen ser man MO 1957´s front ret tæt på. Der kan man se at der bundet et sort halstørklæde om den nederste frontlanterne. Nederst på side 14 i "På sporet af 70´erne" er der et billede af MO 1957 i Fårvang taget den 22. maj 1971. I billedteksten står der at det er sidste tog mod Brande, samt er der som sørgebind var bundet et sort halstørklæde om den ene af MO-vognens lanterner.

Den passage har jeg også læst.
Der er i filmen også noget symbolik i at stationsfortanderen giver hånd til både lokofører og togfører på toget der afgår fra stationen som det sidste, samt at han derefter lukker og låser døren udefra. Det markerer ligesom at det er slut.

Jernbanen i Thorsø

af Jes Tjagvad @, 14/9 2011, 12:56 (4823 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det er jeg faktisk ikke klar over. Står selv ved en pc lige nu, hvor der ikke er lyd på. Min interesse stammer mest fra, at min mor er født i Thorsø og mine bedsteforældre boede der hele livet. Faktisk så tæt på Langå sporet (Thorsgade) , at hende og min morbror vidste, at de skulle ind til aftensmad, når toget ankom fra Langå ved spisetid.

Har selv løbet ud af det gamle spor i forbindelse med Thorsøløbet (10km) Dejlig flad rute ligesom ved Vejle Ådal Løbet som bruger det gamle Vandel spor ud til Skibet.
I Thorsø bruger de også en lille smule af sporet vest for stationen til løbet og det er jo meget skægt.

I filmen er der to ældre Volvo'er som passerer overkørslen efter, at toget er kørt. Den bagerste kunne faktisk godt være min morbror som kørte i en 544'er.

Var faktisk ude på en køretur fra Århus til Thorsø i søndags med min mor, hvor vi fulgte banen så meget som muligt. Den eneste station vi ikke fandt var Sporup, men det er jo heller ikke logisk, at den ligger mellem Røgen og Farre fremfor ved Sporup. Og så er pakhuset ved Viby Nord åbenbart revet ned i forbindelse med de brokke som er opført på Damagervej.

Jernbanen i Thorsø

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 14/9 2011, 20:58 (4823 dage siden) @ Bendix Riis

Der er i øvrigt udgivet en privat DVD om netop Hammelbanen, for nogen år siden. Den viser dels gamle klip fra tiden omkring nedlæggelsen (damp og skinnebus bl.a.) og viser hvad der er tilbage af banen i dag.

Ved ikke om den kan fås mere. Et bud lyder på et besøg i Århus på den gamle Hammelbanegård ;-)

Mvh
Claus

--
[image]

Jernbanen i Thorsø

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 14/9 2011, 23:13 (4823 dage siden) @ Claus E. Hansen

Og glemte at tage hensyn til at Bymuseet pr. 1. juli 2011, er rykket ud i Den Gamle By ;-)

Mvh
Claus

--
[image]

Jernbanen i Thorsø

af Jes Tjagvad @, 14/9 2011, 23:42 (4823 dage siden) @ Claus E. Hansen

Lånte en dvd på Hovedbiblioteket i Århus. Varer ca. 26 min. Interviews med forskellige personer omkring deres erindringer om Hammel Banen. Blandt sønnen til den tidligere Driftsbestyrer Buttenschøn. Ikke den helt store oplevelse.

Jernbanen i Thorsø

af Bendix Riis, 15/9 2011, 15:44 (4822 dage siden) @ Claus E. Hansen

Prøv at kontakte ole.roener@dlgmail.dk
Han ved noget om DVD'en

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak