Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvilken TAGFARVE havde de første vinrøde litra BN i 71? (Generelt)

af UTJ, 12/9 2011, 19:07 (4821 dage siden) @ Jens MO-Møller

Mon ikke også "de for hånden værende søms princip" har været gældende af og til på begge sider af Storebælt? Jeg mener at kunne huske, at flere Køff traktorer på Sjælland blev malet grønne mange år efter at designprogrammet var indført. På samme måde med litrering af materiel, skrifttyper mm. Jeg tror at vi skal helt ned i de små ting, som har været afgørende for, hvilken spand maling der nu skulle kastes på een eller anden vogn eller lokomotiv og har værkmesteren ikke lige været til at træffe, har maleren sgu nok selv truffet valget! Når,(eller hvis) værkmesteren har set det færdige resultat,har han nok blot udtalt noget i retning af: "Det ser jo flot ud, afsted og ind med den næste maskine"!!!

Designpolitiet var jo ikke til stede allesteder. Jeg tror ikke at Jens Nielsen stod på Tietgensbroen hver dag og kontrollerede farver på tagene. Med det forbrug der sikkert har været af bajersk øl er det nok også så som så mht hvilken malerspand der blev grebet fat i sidst på dagen. Og Århus var længere væk.
Der har været kælet for de sørste eksemplarer, men ikke efter en ti års tid, hvor man for alvor gik i gang med ommalingen af MY og MZ'ere.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billederSvenska-lok

Jernbanebøger

Nye jernbanestationer på Roskildebanen

Nye jernbanestationer på Roskildebanen. Pris 110 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak