Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Efterlysning (Generelt)

af Børge Sundahl, 12/9 2011, 11:26 (4822 dage siden)

Hej

Er der nogen der evt har foto af det gamle Alling Trinbræt og Højris Sidespor, eller ved hvor det evt kan findes?

M v h

Børge

Avatar

Efterlysning - Alling og Højris

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 12/9 2011, 13:03 (4822 dage siden) @ Børge Sundahl

Hej

Er der nogen der evt har foto af det gamle Alling Trinbræt og Højris Sidespor, eller ved hvor det evt kan findes?

M v h

Børge

Kære Børge

Alling kan jeg desværre ikke være behjælpelig med. Jeg har billeder af Højris og dem vil jeg se, om ikke jeg kan uploade i morgen aften.

Om Alling: På denne hjemmeside står

"Togattentater. Tirsdag Aften blev der ifølge Meddelelse fra Togkontoret foretaget en Sprængning mod et tysk Enhedstog mellem Stilling og Skanderborg. Tenderen blev afsporet med bageste Trock. Der er nu Venstresporskørsel mellem Skanderborg og Stilling. - Natten til idag er 3 Sporskifter sprængt og en Indkørselsmast beskadiget paa Løsning Station. - Paa Alling Station sprængtes 2 Sporskifter, og desuden konstateres en Sprængning paa Hovedsporlinien. Toggangen maatte indstilles, men ventes at blive genoptaget idag til Formiddag (min fremhævning)".

Hvad er nu det for noget. Der har da aldrig været en station i Alling? Eller har der?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Efterlysning - Højris sidespor

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 13/9 2011, 20:27 (4821 dage siden) @ Børge Sundahl

Hej

Er der nogen der evt har foto af det gamle Alling Trinbræt og Højris Sidespor, eller ved hvor det evt kan findes?

M v h

Børge

Kære Børge

Jeg har oploaded nogle billeder fra Højris på den endnu ikke åbnede www.sidesporpaafribane.dk her: http://www.sidesporpaafribane.dk/home/hoejris

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Efterlysning Alling trinbræt

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 18/12 2011, 21:44 (4725 dage siden) @ Børge Sundahl

Dette billede er i øjeblikket til salg på QXL. Sælger anfører, at det viser "ALLING Trinbrædt engang i 20'erne". Vi er her. Billedet må være taget fra øst mod vest.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Avatar

Efterlysning Alling trinbræt

af T. Rithmester ⌂, Struer, 18/12 2011, 22:25 (4724 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Dette billede er i øjeblikket til salg på QXL. Sælger anfører, at det viser "ALLING Trinbrædt engang i 20'erne". Vi er her. Billedet må være taget fra øst mod vest.

Jeg har lige siddet og kigget lidt på mine gamle kort fra 1923, 1938 og 1942 og på alle disse kort, undtaget 1923 hvor Alling ikke er anført, angives Alling til at have ligget noget nordligere end på postkortet. Dette kan selvfølgelig være en fejl fra Geodætisk Institut.
Kan det tænkes at den bette bygning hidhører gården til højre i billedet ?

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Avatar

Efterlysning Alling trinbræt

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 3/1 2012, 00:10 (4709 dage siden) @ T. Rithmester
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 3/1 2012, 00:45

Kan det tænkes at den bette bygning hidhører gården til højre i billedet ?

Det bliver mere og mere interessant: Nævnte "bette bygning" husede byens brandsprøjte(!) - jf. nedenfor.

Der har været to overkørsler i Alling: En nordlig og en sydlig. Den nordlige førte mod Laven og den sydlige førte mod Ry. På et tidspunkt, måske i forbindelse med anlæggelse af den nye vej mellem Ry og Laven, blev den nordlige overkørsel lukket.

Hvor lå trinbrættet? Ved den nordlige eller den sydlige overkørsel? Lå det nord for eller syd for overkørslen? Lå det øst eller vest for banen? Er trinbrættet på et tidspunkt blevet flyttet? Væsentlige spørgsmål der kunne have peppet en nytårstale op;-).

Min foreløbige hypotese er, at mens der eksisterede to overkørsler, lå trinbrættet mellem overkørslerne. Trinbrættet er måske i forbindelse med nedlæggelsen af den nordlige overkørsel eller måske i forbindelse med automatiseringen af den sydlige overkørsel blevet rykket tættere på den sydlige overkørsel. Men det er alt sammen spekulationer. Den rygende pistol mangler. På Geodætisk Instituts Generalskabskort Danmark i 1:100.000, 1945, ser det angiveligt ud til, at "holdepladsen" ligger mellem overkørslerne.

Jf. nedenstående indikeres, at trinbrættet, der i øvrigt blev nedlagt i forbindelse med overgangen til sommerkøreplanen 1. juni 1969, lå mellem overkørslerne.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Alling set fra vest 1955. Den sydligere overkørsel ses midt i billedet. Til højre for overkørslen og øst for denne ses den lille bygning, der huser byens brandsprøjte. Bemærk i øvrigt at bommene er nede: Der er tog på vej. Til venstre for overkørslen og vest for denne ses, hvad jeg formoder er et vogterhus. Dette vogterhus er ikke at se på billedet fra 1920'erne længere oppe i denne tråd. Vogterhuset er på 1920'erne-fotoet næppe skjult bag gården øst for banen. Omvendt lyder det underligt, at vogterhuset skulle være opført mellem 1920'erne og 1955. Skulle nogen have en længdeprofil på lager, hører vi gerne nærmere. Fotograf: Ukendt. Arkiv: www.alling-by.dk

[image]
Den nordlige overkørsel i Alling set fra vest i 1957. Bemærk troljen/dræsinen, der holder og spærrer for adgangen via drejekorset. Fotograf: Ukendt. Arkiv: www.alling-by.dk

[image]
Den uredigerede tekst til denne tegning lyder: "Ventesalen som den så ud da den lå på den vestlige side af jernbanen i Alling. Skitsen er en principskitse af hvordan de så ud. Ventesalen var placeret lige neden for Bent Svendsens hus. Ledvogterhuset var det hus, der nu tilhører Vivi og Poul Erik Schrøder. Trinbrædtet blev nedlagt 1968-69?" Jeg synes, at der er grund til at være kildekritisk her: Bygningen længst væk til venstre på den anden side af banen ligner et venterum. Bygningen i forgrunden ligner en vagthytte og ikke et vogterhus. Og tjekker man ovennævnte navngivne personer, bebor de et vogterhuslignende hus, der ligger nord for den nordlige nu nedlagte overkørsel og vest for banen .Tegning: Lundwall Nielsen. Arkiv: www.alling-by.dk

[image]
Den uredigerede tekst til denne tegning lyder: "Ledvogteren i Alling var en betroet person, der betjente to led. I første omgang leddene mod nord til Laven men også bommene sydpå der betjentes med et spil fra trinbrædtet. Apparatet med klokken blev kaldt Melderen. Den ringede 5 gange når toget kom fra Laven og ti gange når den kom fra Ry." Teksten vidner om, at trinbrættet lå mellem overkørslerne. Hvis tegninger og tekst skal tages for pålydende, har trinbrættet ligget ved den nordlige overkørsel. Tegning: Lundwall Nielsen. Arkiv: www.alling-by.dk

[image]
Alling set mod nord. 26. maj 1980. Fotografen står i overkørsel nr. 28 i km 15,6. I følge tjenestekøreplan II gyldig fra 3. juni 1956, lå Alling trinbræt i km 15,7. Så på baggrund af ovenstående - og indtil videre - støtter jeg Thomas Rithmester: Alling trinbræt lå ved den nordlige af de to overkørsler. Og for egen regning tilføjer jeg min endelige hypotese: Vogterhuset, som vi ser her (zoom venligst selv ind på bygningen ved det røde 1-tal) lå nord for den nordlige overkørsel og vest for banen. Venterummet, som vi ser på den øverste af ovenstående tegninger lå nord for den nordlige overkørsel og vest for banen og vagthytten som vi ser på begge tegninger lå øst for banen syd eller nord for den nordlige overkørsel. Perronen har sandsynligvis ligget nord for overkørslen vest for banen. Hvis altså tegningen står til troende. Jeg ville finde det mest naturligt, at vagthytten havde ligget på samme side af banen som vogterhuset. Vogterhuset på billedet af den sydlige overkørsel er sandsynligvis slet ikke et vogterhus, men bare noget der ligner. Men stadig mangler vi "manden med længdeprofilen". Og så er det i øvrigt korrekt, at tog fra Laven mod Ry meldtes med 1 x 5 klokkeslag og tog fra Ry mod Laven meldtes med 2 x 5 klokkeslag. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen (der altså så fotograferede "slet-ingenting" den 26. maj 1980).

Avatar

Efterlysning Alling trinbræt

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 3/1 2012, 04:16 (4709 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Undskyld! Jeg kom vist til at slette fire af dine billeder på serveren. :-(
Vil du uploade dem igen?

--
[image]

Avatar

Efterlysning Alling trinbræt

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 3/1 2012, 08:32 (4709 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Undskyld! Jeg kom vist til at slette fire af dine billeder på serveren:-( .
Vil du uploade dem igen?

Alt forladt. Du skylder to øl, og vi prøver bare igen:

Kan det tænkes at den bette bygning hidhører gården til højre i billedet ?

Det bliver mere og mere interessant: Nævnte "bette bygning" husede byens brandsprøjte(!) - jf. nedenfor.

Der har været to overkørsler i Alling: En nordlig og en sydlig. Den nordlige førte mod Laven og den sydlige førte mod Ry. På et tidspunkt, måske i forbindelse med anlæggelse af den nye vej mellem Ry og Laven, blev den nordlige overkørsel lukket.
Hvor lå trinbrættet? Ved den nordlige eller den sydlige overkørsel? Lå det nord for eller syd for overkørslen? Lå det øst eller vest for banen? Er trinbrættet på et tidspunkt blevet flyttet? Væsentlige spørgsmål der kunne have peppet en nytårstale op;-).

Min foreløbige hypotese er, at mens der eksisterede to overkørsler, lå trinbrættet mellem overkørslerne. Trinbrættet er måske i forbindelse med nedlæggelsen af den nordlige overkørsel eller måske i forbindelse med automatiseringen af den sydlige overkørsel blevet rykket tættere på den sydlige overkørsel. Men det er alt sammen spekulationer. Den rygende pistol mangler. På Geodætisk Instituts Generalskabskort Danmark i 1:100.000, 1945, ser det angiveligt ud til, at "holdepladsen" ligger mellem overkørslerne.

Jf. nedenstående indikeres, at trinbrættet, der i øvrigt blev nedlagt i forbindelse med overgangen til sommerkøreplanen 1. juni 1969, lå mellem overkørslerne.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Alling set fra vest 1955. Den sydligere overkørsel ses midt i billedet. Til højre for overkørslen og øst for denne ses den lille bygning, der huser byens brandsprøjte. Bemærk i øvrigt at bommene er nede: Der er tog på vej. Til venstre for overkørslen og vest for denne ses, hvad jeg formoder er et vogterhus. Dette vogterhus er ikke at se på billedet fra 1920'erne længere oppe i denne tråd. Vogterhuset er på 1920'erne-fotoet næppe skjult bag gården øst for banen. Omvendt lyder det underligt, at vogterhuset skulle være opført mellem 1920'erne og 1955. Skulle nogen have en længdeprofil på lager, hører vi gerne nærmere. Fotograf: Ukendt. Arkiv: www.alling-by.dk

[image]
Den nordlige overkørsel i Alling set fra vest i 1957. Bemærk troljen/dræsinen, der holder og spærrer for adgangen via drejekorset. Fotograf: Ukendt. Arkiv: www.alling-by.dk

[image]
Den uredigerede tekst til denne tegning lyder: "Ventesalen som den så ud da den lå på den vestlige side af jernbanen i Alling. Skitsen er en principskitse af hvordan de så ud. Ventesalen var placeret lige neden for Bent Svendsens hus. Ledvogterhuset var det hus, der nu tilhører Vivi og Poul Erik Schrøder. Trinbrædtet blev nedlagt 1968-69?" Jeg synes, at der er grund til at være kildekritisk her: Bygningen længst væk til venstre på den anden side af banen ligner et venterum. Bygningen i forgrunden ligner en vagthytte og ikke et vogterhus. Og tjekker man ovennævnte navngivne personer, bebor de et vogterhuslignende hus, der ligger nord for den nordlige nu nedlagte overkørsel og vest for banen. Tegning: Lundwall Nielsen. Arkiv: www.alling-by.dk

[image]
Den uredigerede tekst til denne tegning lyder: "Ledvogteren i Alling var en betroet person, der betjente to led. I første omgang leddene mod nord til Laven men også bommene sydpå der betjentes med et spil fra trinbrædtet. Apparatet med klokken blev kaldt Melderen. Den ringede 5 gange når toget kom fra Laven og ti gange når den kom fra Ry." Teksten vidner om, at trinbrættet lå mellem overkørslerne. Hvis tegninger og tekst skal tages for pålydende, har trinbrættet ligget ved den nordlige overkørsel. Tegning: Lundwall Nielsen. Arkiv: www.alling-by.dk

[image]
Alling set mod nord. 26. maj 1980. Fotografen står i overkørsel nr. 28 i km 15,6. I følge tjenestekøreplan II gyldig fra 3. juni 1956, lå Alling trinbræt i km 15,7. Så på baggrund af ovenstående - og indtil videre - støtter jeg Thomas Rithmester: Alling trinbræt lå ved den nordlige af de to overkørsler. Og for egen regning tilføjer jeg min endelige hypotese: Vogterhuset, som vi ser her (zoom venligst selv ind på bygningen ved det røde 1-tal) lå nord for den nordlige overkørsel og vest for banen. Venterummet, som vi ser på den øverste af ovenstående tegninger lå nord for den nordlige overkørsel og vest for banen og vagthytten som vi ser på begge tegninger lå øst for banen syd eller nord for den nordlige overkørsel. Hvis altså tegningen står til troende. Jeg ville finde det mest naturligt, at vagthytten havde ligget på samme side af banen som vogterhuset. Perronen har sandsynligvis ligget nord for overkørslen vest for banen. Vogterhuset på billedet af den sydlige overkørsel er sandsynligvis slet ikke et vogterhus, men bare noget der ligner. Men stadig mangler vi "manden med længdeprofilen". Og så er det i øvrigt korrekt, at tog fra Laven mod Ry meldtes med 1 x 5 klokkeslag og tog fra Ry mod Laven meldtes med 2 x 5 klokkeslag. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen (der altså så fotograferede "slet-ingenting" den 26. maj 1980).

Efterlysning Alling trinbræt

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 3/1 2012, 18:31 (4709 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Tegningerne nedenstående er vist tidligere men teksten er ikke, og det kunne den vel egentlig godt fortjene - for de af læserne, der ikke har 50-60 års erfaring i de dele.

[image]

[image]
Teksten nævner ikke noget om placeringen af bygningerne, men lidt om deres udseende og "byggestil".

I teksten nævnes lidt af indholdet (eller manglende samme) i hytten og udseendet.

Foto herunder viser en lidt tilsvarende ledvogterhytte- men samtidig blokpost ( Knudstrup) tre-fire kilometer inden Sorø nås (fra København). I vore dage er hytten væk, og overkørselen er erstattet med en bro, men den dobbelte ledvogterbolig ligger tilbage, men er nu alm. privatbeboelse.

[image]
En rigtig mandearbejdsplads - bemærk øloplukkeren ved vinduet (kan også bruges til mineralvand :-) ),

men også hhv. karton-kalenderen øverst til højre, meldeklokken, der skimtes gennem vinduesruderne, den stille stigende cigaretrøg og ildragerne til den -også i teksten nævnte- ovn.

Erik V. Pedersen
mere om Knudstrup på: http://evp.dk/index.php?page=soro-station (lidt nede på siden)

Avatar

Efterlysning Alling trinbræt

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 3/1 2012, 18:52 (4709 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Kære Erik

Yderst interessant. Nu forstår jeg bedre den tekst, som www.alling-by.dk havde sat under tegningerne - nemlig at der var tale om en "principskitse". Eller sagt på dansk: Tegningerne viser slet ikke venterum og vagthytte i Alling! Så tror da pokker, at det er svært at få venterummets og vagthyttens indbyrdes placering til at passe med virkeligheden.

Det betyder igen, at i Alling kan vogterhus, venterum og vagthytte udemærket have ligget på samme side af banen, hvilket også giver mening.

Nå, måske falder jeg en dag over en "sporplan" over Alling, omend det hører til sjældenhederne at finde en DSB-sporplan af et trinbræt.

Eller måske dukker der en dag et billede op taget af Guldbæk, Just Andersen, Guldvang, Peer Thomassen eller andre?

Men du skal i hvert fald have tak for tegningerne, der i øvrigt - af en eller anden grund - minder mig mere om Søften eller der omkring end om Alling.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Efterlysning Alling trinbræt

af T. Rithmester ⌂, Struer, 3/1 2012, 21:10 (4709 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Eller sagt på dansk: Tegningerne viser slet ikke venterum og vagthytte i Alling! Så >tror da pokker, at det er svært at få venterummets og vagthyttens indbyrdes placering til at passe med virkeligheden.

Det her er ved at blive en spændende tråd :-)
Jeg tror nu tingene passer ganske godt på tegningen.
Ser man på dette luftfoto fra 1966:
[image]
Kilde: flyfotoarkivet.dk

Kan man ved de pile jeg har indsat godt ane hvad der kunne være ventehytten ved den store nederste pil, samt vogterhytten ved den lille øverste pil.
Jeg synes palcering og afstande passer fint med tegningen.

[image]
Kilde: www.alling-by.dk

På mit netop skannede Geodætisk Instituts Danmark 1:100000 1936 udgave angives placeringen af trinbrættet til syd for overkørslen.
Hvilket jo igen passer fint med tegningen, da man jo på den kan se rester efter den nu lukkede overkørsel, til højre i billedet.

[image]
Kilde: Geodætisk Instituts Generalstabskort Danmark i 1:100000, 1936

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Avatar

Efterlysning Alling trinbræt

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 3/1 2012, 21:32 (4709 dage siden) @ T. Rithmester

Kære Thomas

Jeg tror, at du er inde på noget rigtigt. Der står jo at "Ventesalen var placeret lige neden for Bent Svendsens hus" og hans hus er dette (zoom selv ind).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Alling - nu med rygende pistoler

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 5/1 2012, 22:57 (4706 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

De gode folk fra Alling har været så venlige at sende mig to billeder, der "sætter tingene på plads". Jeg har tilladt mig at "male lidt" på billederne af pædagogiske grunde. Men klik på billederne - så bliver de store og tydelige og "malerierne" forsvinder.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

[image]

Efterlysning Alling trinbræt

af h087 ⌂, køge, 19/12 2011, 00:18 (4724 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej

Alling er i Tkp betegnet som Alling TL = ifølge TIB : TL angiver, at ekspeditionsstedet er trinbræt, beliggende ved bevogtet (stedbetjent) overkørsel, hvorfra signal nr 100 og 100a anvendes
og ifølge de TIB og Tkp jeg har kigget igennem er der ikke oplyst noget om sporskifter eller sidespor ved Alling.

mvh h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak