Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Rapport om IC4 (Generelt)

af Bent Olsen, 10/9 2011, 20:00 (4823 dage siden)

Den rapport som Atkins skulle lave vedrørende IC4 projektet, er den kommet?
Og i givet fald, hvilken konklusion er den kommet til?
DSB skriver i deres blad "DSB i dag" at IC2 er bedre end IC4. Hvordan skal det forstås?
Er kvaliteten ved at være "i top"?
M.v.h. Bent ;-)

Rapport om IC4

af UTJ, 10/9 2011, 20:04 (4823 dage siden) @ Bent Olsen

DSB skriver i deres blad "DSB i dag" at IC2 er bedre end IC4. Hvordan skal det forstås?
Er kvaliteten ved at være "i top"?

IC4 er nulpunktet. 100 % bedre end nul er stadig nul. Men journalisterne i DSB's propagandaafdeling kan vel ikke regne. Spøg til side, for det er nok lige lovlig tidligt at DSB udtaler sig om IC2. Kan de fx sammenkobles? Med andre IC2? Med IC4?
:-(

Rapport om IC4

af Bent Olsen, 10/9 2011, 20:17 (4823 dage siden) @ UTJ

Du har fuldstændig ret. Så hellere Desiroerne på Svendborgbanen, de fungerer da nogenlunde fejlfri, og vejer kun det halve af IC2.
M.v.h Bent

Rapport om IC4

af jiko, 11/9 2011, 00:09 (4823 dage siden) @ Hedegaard

IC2erne har da den fordel, at de kun har halvt så mange fejl som IC4erne.

Rapport om IC4

af Aleman, 11/9 2011, 00:53 (4823 dage siden) @ jiko

- og så kan de vel stadig kobles sammen med f.eks. en hjælpe-Mz?

Venlig hilsen,

Aleman

Rapport om IC4

af gæst, 11/9 2011, 19:45 (4822 dage siden) @ Aleman

jada mz 1425 er normal vis foran ic4 v test

og til kritikerne

ja dem er der jo osse brug for

har kørt ic4 i et snart et år--ingen nedbrud!!


1 til 2 gange pr uge-- som enkel ell koblet

langt hellere ic4 end mr(send dem til polen)

Rapport om IC4

af Hedegaard, 11/9 2011, 23:27 (4822 dage siden) @ gæst

Kunne du uddybe hvad der er bedre ved IC4 end MR/MRD.
Den eneste fordel IC4 har her, er lavgulvsektionen og den højere hastighed.
MR/MRD er (overraskende nok) mere lydløse, har en blød gang i sporet, har blødere og bredere sofa-stole, og så er de utroligt driftstabile når de bliver vedligeholdt.

Kan tydeligt huske turene med MR/MRD som IR-tog fra Odense til Hjørring.
Man kom altid udhvilet frem. Det er intet som at blive vugget i søvn i de bløde sofaer, imens man kan høre den hyggelige, lave brummen som toget laver :-)

MR/MRD egner sig faktisk ganske udmærkede til lange strækninger.
Det er kun hastigheden det kniber lidt med.

Rapport om IC4

af Jens MO-Møller @, 11/9 2011, 23:46 (4822 dage siden) @ Hedegaard

MR-toget må siges at være en værdig afløser for MO-vognene. Jeg har nogle ganske få gange haft fornøjelsen at være passager i et MR-tog og der var absolut intet at klage over.

Venlig hilsen

Jens Møller

Rapport om IC4

af gæst, 12/9 2011, 07:53 (4822 dage siden) @ Hedegaard

hej hedegaard

selfølgelig vil jeg uddube hvad jeg skriver

og meget naturligt at folket stiller spørgsmål
da det ikke er alle der køerer ell har kørt netop de to togtyper

jeg vil ikke gå så meget i tekniske detaljer

men har kørt mr i ca 22 år så jeg ved at de ca 10 år de
var lavet til at holde-forlængst er overskredet

og lidt posisivt om dem-de har gjort det godt i mange år
men de er indhentet af bla tiden

et umoderne tog ud og indvendigt
og det første man ser er jo toget udefra

mega grimt og utidigt efter mange passagerer og personales mening

modsat ic4 tidsvarende design ind og udvendigt

og som du selv skriver hastigheden

130 for mr og 160/180 for ic4
en meget vigtig ting i vores tid at man ikke
ska sidde i et tog for lang tid

men bla osse accelerationen

mr fra 0 til 100 typisk over 2.5 min!!! sløøøøvt!
ic4 80 kmt på 1 min

førerrummet:

mange gamle tralse kontakter.hvor der ska trykkes til for at
øndre deres stilling på mr

ingen kontakter på førerbord på ic4--ligger i skærmen

køre og bremse i samme håndtag på ic4
manuelt håndtag for køre og et for bremse på mr

og en fantastisk ting på ic4 reference hastighed
man kører håndtaget frem og hastigheden vises i display,
og vil man køre eks 120 sætter man den til 120

på mr skal man holde øje m at hast kommer op på 120
og så holde øje når den stiger ell falder for meget
så skal man køre håndtaget frem ell tilbage

temperaturen i kupe:

det meste af tiden enten for varmt ell koldt på mr

efter rep af de børnesydomme der altid er på menneskabte ting
kan jeg se på computeren på ic4 at de holden en konstant temp på 22 grader
men de ka selfølgelig gå istykker som alt andet menneskabt

bremserne:

mr køre langsom virkende bremse
lang reaktionstid for at der sker noget

ic4 har måske de kraftigste bremser der sidder på noget tog i dk
bremser fantastisk
flere bremsefunktioner i samme arb gang

fejl:

ska manuelt vade rundt i toget og finde fejlene

ic4 slår det bare op på pc skærmen
så ved man lige hvor man ska gå hen
og hvad man ska lave der

togets "gang" i sporet under kørsel
meget meget bedre på ic4

megen vibrationsstøj på mr
ikke tilføldet på ic4

støj fra ventilationen på ic 4 er vist rettet nu

videoovervågning af indstign døre på ic4

ska gøres af togfører på mr

listen kunne sagtens værte længere endnu

med de ting der gør ic4 til et langt bedre tog end mr
tiden er løbet fra det tog

nutiden og fremtiden ligger i ic4 toget

blir spændende at høre om ic2 toget
skulle efter sigende være ok

Rapport om IC4

af Svend, 12/9 2011, 12:00 (4822 dage siden) @ gæst


mr fra 0 til 100 typisk over 2.5 min!!! sløøøøvt!
ic4 80 kmt på 1 min

MR-tog accelererer virkelig langsomt. Alt efter strækning og antal togsæt teoretisk således:

120 km/t efter 3:16 - 3:50 min
130 km/t efter 4:22 - 5:17 min

De tilsvarende værdier for IC4 (litra MG) er

120 km/t efter 0:58 min
130 km/t efter 1:07 min
180 km/t efter 2:33 min

--
Svend

Rapport om IC4

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 12/9 2011, 14:29 (4822 dage siden) @ gæst


temperaturen i kupe:

det meste af tiden enten for varmt ell koldt på mr

efter rep af de børnesydomme der altid er på menneskabte ting
kan jeg se på computeren på ic4 at de holden en konstant temp på 22 grader
men de ka selfølgelig gå istykker som alt andet menneskabt

I så tilfælde har de IC4 jeg har kørt i, alle haft børnesygdomme. Jeg syntes at der er monster koldt i IC4.


megen vibrationsstøj på mr
ikke tilføldet på ic4

støj fra ventilationen på ic 4 er vist rettet nu

Undskyld mig, men har du kun prøvet at sidde i førersædet? Sidst jeg kørte med IC4, fik jeg uheldigvis en plads lige ved udstødningen. Jeg har aldrig haft så meget hovedpine efter en køretur. Det er simpelt hen ubrugeligt, og togpersonalet vidste det også godt. De foreslog rutinemæssigt at folk flyttede til andre områder i toget, fordi vi fik hovedpine. Hvad er formålet med pladsbiletter, når man ikke kan fravælge sådan nogle elendige pladser? Findes der overhovedet en oversigt over pladsnumre for IC3 / IC4 på DSB's hjemmeside?

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Rapport om IC4

af Troldhøj, 12/9 2011, 15:17 (4822 dage siden) @ BlackThorneDK

megen vibrationsstøj på mr
ikke tilføldet på ic4

støj fra ventilationen på ic 4 er vist rettet nu

Undskyld mig, men har du kun prøvet at sidde i førersædet? Sidst jeg kørte med IC4, fik jeg uheldigvis en plads lige ved udstødningen. Jeg har aldrig haft så meget hovedpine efter en køretur.

Det kan jeg bekræfte. Der er områder i IC4 hvor man ikke skal sætte sig, hvis man ikke ønsker tinitus. Resonansen fra udstødningen er tæt på smertefuld.

Rapport om IC4

af andersj, Aalborg, 12/9 2011, 15:46 (4822 dage siden) @ Troldhøj

megen vibrationsstøj på mr
ikke tilføldet på ic4

støj fra ventilationen på ic 4 er vist rettet nu

Undskyld mig, men har du kun prøvet at sidde i førersædet? Sidst jeg kørte med IC4, fik jeg uheldigvis en plads lige ved udstødningen. Jeg har aldrig haft så meget hovedpine efter en køretur.


Det kan jeg bekræfte. Der er områder i IC4 hvor man ikke skal sætte sig, hvis man ikke ønsker tinitus. Resonansen fra udstødningen er tæt på smertefuld.

Hvilke pladser omfatter disse områder? Så vil jeg da til at reservere andre steder end dem fremover til kunderne.

Rapport om IC4

af Troldhøj, 12/9 2011, 15:48 (4822 dage siden) @ andersj

Hvilke pladser omfatter disse områder? Så vil jeg da til at reservere andre steder end dem fremover til kunderne.

Jeg kører sjældent med plads-billet, så det kan jeg ikke huske - og hvis jeg kunne ville det jo være dumt at fortælle dig det - så var der jo færre pladser til os uden pladsbillet i "stillezonen". :-)

Rapport om IC4

af andersj, Aalborg, 12/9 2011, 15:49 (4822 dage siden) @ Troldhøj

Hvilke pladser omfatter disse områder? Så vil jeg da til at reservere andre steder end dem fremover til kunderne.


Jeg kører sjældent med plads-billet, så det kan jeg ikke huske - og hvis jeg kunne ville det jo være dumt at fortælle dig det - så var der jo færre pladser til os uden pladsbillet i "stillezonen". :-)

Hehe :) Men det er nu ikke så tit man reservere i IC4, da folk som regel ikke ønsker at skifte tog, og det skal man jo for at komme med IC4 her fra Nordjylland.

Rapport om IC4

af Morten Petersen, 12/9 2011, 16:03 (4822 dage siden) @ Troldhøj

Hej

jeg er begyndt at fravælge IC4, pga. af larm, raslen, og kulde/varme forholdene, og nedbrudsfaktoren. Så de gange jeg skal fra Århus og til Kbh, reserverer jeg bare plads i en IC3 i alm Lyntog. Lidt ærgeligt at det skal være sådan, for kan godt lide NONSTOP/ONESTOP konceptet.

Mvh Morten

Rapport om IC4

af UTJ, 12/9 2011, 15:49 (4822 dage siden) @ andersj

Spændende: en særlig tinituskupé. Er der også særlige områder i toget hvor man kan få udstødningsgas eller er det blevet tætnet. For det er vel det man får ondt i hovedet af? Det giver jo ubehagelige mindelser og begrebet ikke-rygerkupé en helt anden betydning.

Rapport om IC4

af KimC, 12/9 2011, 07:56 (4822 dage siden) @ Hedegaard


MR/MRD egner sig faktisk ganske udmærkede til lange strækninger.
Det er kun hastigheden det kniber lidt med.

I starten kunne de jo køre 140, men blev omgearet fordi det var mre økonomisk ifb med regionaltogskørsel.

Hvis man mangler IC/"langdistanceregionaltog" kunne man vel igen omgeare de (MR/D)togsæt man påtænker at bruge til den slags, og hvis det er sikkerhedsmæssigt acceptabelt måske til mere end de 140?

Rapport om IC4

af gæst, 12/9 2011, 08:00 (4822 dage siden) @ KimC

hej kim

mener det skyldes kardan akslen
på mr-noget med sikkerhed

og hvor der er mindst 2,5 min fra 0 til 100

hvad tar det så ikke til 130
(hvis de overhovedet når så højt op)

ikke alle mr tog når til de 130!!!
og det tar en weekend med at nå derop

Rapport om IC4

af KimC, 12/9 2011, 09:03 (4822 dage siden) @ gæst

mener det skyldes kardan akslen
på mr-noget med sikkerhed

og hvor der er mindst 2,5 min fra 0 til 100

hvad tar det så ikke til 130
(hvis de overhovedet når så højt op)

ikke alle mr tog når til de 130!!!
og det tar en weekend med at nå derop

Accelerationstiden betyder jo især noget ved tæt trafik med mange stop, som feks over Vestfyn.
Ved IC-erstatningskørsel vil der alt andet lige være lidt færre stop, og så bliver den mindre acceperatiosnevne nemmere at leve med.
De hydrauliske transmissioner på MR er givetvist slidte, og det betyder også npget for hvor meget ydeevne der faktisk når ned på skinnerne.
Men hvis man som et tankeeksperiment lavede en IC-opgradering af nogle MR, og at denne opgradering også indebar udskiftning af slidte dele i gear, og ikke kun nyt betræk på sæderne og nyt design (ala sølvpilen), ja, så burde det være muligt.
Argumentet dengang for at begrænse MR's topfart fra 140 til 130 var i øvrigt udelukkende af driftøkonomisk karakter.

Rapport om IC4

af Jørgen Schwartz, Tranbjerg J, 12/9 2011, 11:23 (4822 dage siden) @ KimC

Argumentet dengang for at begrænse MR's topfart fra 140 til 130 var i øvrigt udelukkende af driftøkonomisk karakter.

Maks. hastigheden på MR har aldrig været 140 km/t. Blev i 90´erne ændret fra 120 til 130 km/t efter nogle småændringer i affjedringen. Mener at det skete i forbindelse med ombygningen fra rød til hvid MR.

Mvh Jørgen

Rapport om IC4

af gæst, 12/9 2011, 18:35 (4822 dage siden) @ Jørgen Schwartz

ja må jo nok gi jørgen ret

og samtidig iflg de lki jeg har snakket med
begrænset hastighed pga kardanen

Rapport om IC4

af thomash, 12/9 2011, 18:33 (4822 dage siden) @ KimC


Accelerationstiden betyder jo især noget ved tæt trafik med mange stop, som feks over Vestfyn.
Ved IC-erstatningskørsel vil der alt andet lige være lidt færre stop, og så bliver den mindre acceperatiosnevne nemmere at leve med.

Men der findes stadig LAG hastighedsnedsættelser.. :)

--
Mvh
Thomas
https://railphotos.eu
[image][image]

Brammingeulykken
Brammingeulykken

Den 26. juli 1913 skete en af de værste jernbaneulykker i Danmarks historie, da Tog 1029 - også kendt under navnet ´Emigranten´ - afsporedes umiddelbart vest for Bramminge station. Ved ulykken omkom 15 personer, ligesom mange blev hårdt såret. Her er hele historien.

Læs mere

Jernbanebøger

På Sporet af 2017

På Sporet af 2017. Pris 230 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak