MV-ere (Generelt)
Hvorfor blev nogle NOHABere litreret MV? Og hvad gjorde, at de blev omdøbt til MY?
Hvorfor blev nogle NOHABere litreret MV? Og hvad gjorde, at de blev omdøbt til MY?
- det er vist noget med HK... men hvorfor ville jeg også gerne vide. Pudsigt - synes jeg også - at FRICHS MY'erne kom til at hedde MY når det nu var et ganske andet lokomotiv. Spændende når der dukker et svar op
De første fire blev leveret med en motor med 1700 HK, i modsætning til resten med 1950 HK. Og for at holde dem adskilt fra resten fik de litra MV. Under værkstedsophold skete det at der kom en anden motor i, derfor var det ikke kun 1101-1104 der kørte som MV. Motorerne var i øvrigt så stabile, at da man bestilte flere end de første fire, kom den oprindelige reservemotor i 1105.
Litra MV beholdt de GM567C 1700 HK motorer som de fleste My oprndlig var udstyret med. Det skete ved overgangen til brugen af en kraftigere motortype på 1950 HK i alle MY, men der var åbenbart ikke helt nok, så dem der ikke fik den større motor blev omlitreret til MV.
To MV i forspand gik under kælenavnet "Århus MZ"
Lidt underligt havde Frichs MY'erne noget større maskinkraft end Nohab MY på det tidspnkt, alligevel blev de kaldt MY.
Tidligere tilbage, da DSB begyndte med de første diesellokomotiver, blev Frichs udgaven kaldt Mv (I) mens B&W udgaven blev kaldt Mw, selv om de to havde næsten samme motorydelse og topfart.
Jernbanen.dk er din ven:
Den korte, præcise og rigtige oplistning står her:
http://www.jernbanen.dk/motor.php?s=8&litra=MV&typenr=2
1700 hk. motoren var 567 B
1950 hk. motoren var 567 C eller 567 D1 i 1145 - 1159.
Visse 567 C og alle D1 motorerne er senere ombygget med 645 enheder til 645 C, neddroslet til 1950 hk.
Mvh. Poul.