Jernbaneentusiastens sang - Almost Saturday Night (Generelt)
Nu skal man jo nok passe gevaldig på, når man bevæger sig ud i "synes-at-disciplinen" i stedet for at holde sig til "det-kan-videnskabeligt-bevises-at-disciplinen".
Men Tommy har jo slået gækken løs. Det er fredag nat og emnet er bestemt ikke uinteressant. Og i sådan en stille nattestund (jeg noterer mig kun 2 registrerede brugere og 29 gæster) kan man måske slippe af sted med at lufte nogle personlige holdninger/oplevelser/opfattelser uden at udløse et sandt bombardement af modsigelser.
Jeg skal ikke gøre mig al for klog på høresans kontra lugtesans. Men der er vistnok et eller andet med at lugte går direkte op i reptilhjernen uden om alt muligt andet. Men på andenpladsen må - efter min subjektive mening - komme "lyde" - in casu musik - in casu popmelodier - in casu "hits" - in casu hits med et årstal klistret på sig.
Min hypotese er, at mange mennesker forbinder en bestemt melodi med en bestemt oplevelse eller "periode" eller social/sociale relation(er) i deres liv. Sådan har jeg det i hvert fald og rigtig mange mennesker i min omgangskreds giver udtryk for det samme.
Da vi alle har oplevet forskellige ting i vores liv, har vi sandsynligvis også alle forskellige "jernbanemelodier" kørende som "lydtapeter", når vi tænker tilbage på forskellige oplevelser i vores liv. Hvis det altså er "jernbane", vi taler om.
Min oplevelse i denne forbindelse
- og her skal det indskydes, at jeg har mange oplevelser af kombinationen jernbane/hit-liste-musik, idet jeg de første 10 år af min ansættelse ved DSB som "discjockey" fredag-lørdag bevægede mig på kanten af Tjenestemandslovens § 10, sidste led
- er følgende: En sensommernat i 1977 i en alder af kun 18½ år, var jeg på vej fra Ringkøbing til Aalborg ("hun ville ikke ha' mig") og slog et smut om Bjerringbro for at se, om der skulle ligge en herreløs tjenestekøreplan og flyde i en nedlagt kolonnehytte. Jeg "angreb" stationen i bil fra øst. (Langt udefra). Og mens jeg kom trillende fra øst mod vest på nordsiden af banen i mit rustne Volvo PV 444, årgang 1957 og med midtersprodse i forruden, kom der pludselig en Nohab fra vest mod øst med en sådan kraft, at jeg simpelthen måtte "slukke" for både lys og bil.
Og mens denne "mastodont" af en MX/MY buldrede mod Langå 2½ meter fra mit venstre øre, fortsatte min 6 volts kassettebåndoptager, som var presset ned mellem forsæderne i bilen, med at spille
"Outside they're ringin'.
The night train is bringin' me home.
When you hear that locomotion get ready to ride,
'Cause it's almost Saturday night!"
http://www.123video.nl/playvideos.asp?MovieID=387040
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen