-lad mig kompensere for min tidligere fejl: Måske kan du bruge Hørup / Sydals ? Havnespor for torpedeoprøvestationen. Man kan se sporene på anløbsbroen her
mvh
Christian
Kære Christian
Det ser spændende ud!
Dit forslag aktualiserer nogle overvejelser, som jeg har haft et stykke tid og som jeg stadig går med og som ikke har fundet sin endelige løsning:
Hvordan definerer man en havnebane? Det må vel være et eller andet med at bringe jernbanevogne og skib/færge så tæt på hinanden, at der kan udveksles gods og/eller passagerer.
Herefter kunne man "tilskære" opgaven til "kun" at omfatte DSB-havnebaner og havnebaner tilhørende - eller befaret af - privatbaner. Men allerede her ryger vi ind i næste definitions-problem: Hvad er en privatbane?
"Havnebanen" i Hørup er hverken en privatbane eller en DSB-strækning, men en bane i andet offentligt regi. Og på samme måde kan man gøre sig overvejelser om f.eks. Vandbygningsvæsenets baner ved Agger osv. osv.
Og hvis jeg skal medtage alle "rigtige" privatbaner (f.eks. Cementfabrikken Rørdals udskibningsfaciliteter i Aalborg) og alle offentlige ikke-DSB-ejede, vil antallet af "havnebaner" stige voldsomt (kig blot i Guldvangs hovedværk om smalsporede industribaner i Danmark).
Jeg kunne også "tilskære" opgaven til kun at omfatte normalsporede havnebaner; men så "ryger" nogle af de smalsporede privatbaners havnebaner.
Så jeg tænker stadig over tingene og gode forslag er mere end velkomne.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen