En hjertesag (Generelt)
Vil nogen ha' ulejlighed med at forklare mig dette hjertestykke...?
På forhånd tak.
vh
Per
Vil nogen ha' ulejlighed med at forklare mig dette hjertestykke...?
På forhånd tak.
vh
Per
Jowtakda - og det selvsamme skifte er det sågar.
Man må nok antage, at skiftet i Korinth lever op til beskrivelsen med en endog såre beskeden trafik til afvigende spor.
Oveni sidesporet er placeret et styk drejeskive, som i betydelig grad vanskeliggør kørsel på sporet
Tak for henvisningen, Niels !
vh
Iflg. "banernes Bygning Og Udstyrelse" er det et sporskifte med bevægelig vingeskinne. Vingeskinnerne er de to skinner der bøjer ud på hver side af hjertestykket. For at undgå slid på hjertespidsen og urolig gang gennem skiftet er vingeskinnen gjort forskydelig således at hullet mellem vingeskinne og hjertespids lukkes. Denne forskydning foregår ved stålfjedre, vingeskinnen ligger løs på den underliggende langplade på det sidste stykke. Ved kørsel fra sidesporet "opskærer" man vingeskinnen og "modgående" må hjulet få fat i tvangskinnen ude til venstre så der "skæres op" i "passende tid" inden hjertespidsen (den sidste her er min fortolkning).
Mvh
Georg
Ups, der var jo var kommet en fin forklaring. Man kan godt på Pers foto se et slid på vingeskinnen lige før hjertespidsen.
Mvh
Georg
Der har tidligere været bragt bl.a. tegning og beskrivelse af denne type spsk.
Hilsen fra Holger i Hedehusene
Der har tidligere været bragt bl.a. tegning og beskrivelse af denne type spsk.
Yep Holger, nemlig *her* - og dermed i den tråd, jeg linkede til tidligere.
Bedste hilsener
Niels
To uger med ændrede tider for enkelte InterCityLyn og InterCity mellem Odense og København
Aftener med ændringer på regionaltog mellem Odense og Fredericia
Aftener med ændret køreplan for to tog mellem Kalundborg og Østerport
Aftener, nætter og tidlige morgener med ændringer mellem Cph Lufthavn og Aarhus H