af Per Hauberg, 5/9 2011, 15:26 (4829 dage siden)@ Niels Munch
Jowtakda - og det selvsamme skifte er det sågar.
Man må nok antage, at skiftet i Korinth lever op til beskrivelsen med en endog såre beskeden trafik til afvigende spor.
Oveni sidesporet er placeret et styk drejeskive, som i betydelig grad vanskeliggør kørsel på sporet
Tak for henvisningen, Niels !
vh
En hjertesag
af Georg Schmidt, 5/9 2011, 15:33 (4829 dage siden)@ Per Hauberg
Iflg. "banernes Bygning Og Udstyrelse" er det et sporskifte med bevægelig vingeskinne. Vingeskinnerne er de to skinner der bøjer ud på hver side af hjertestykket. For at undgå slid på hjertespidsen og urolig gang gennem skiftet er vingeskinnen gjort forskydelig således at hullet mellem vingeskinne og hjertespids lukkes. Denne forskydning foregår ved stålfjedre, vingeskinnen ligger løs på den underliggende langplade på det sidste stykke. Ved kørsel fra sidesporet "opskærer" man vingeskinnen og "modgående" må hjulet få fat i tvangskinnen ude til venstre så der "skæres op" i "passende tid" inden hjertespidsen (den sidste her er min fortolkning).
Mvh
Georg
En hjertesag
af Georg Schmidt, 5/9 2011, 15:48 (4829 dage siden)@ Georg Schmidt
Ups, der var jo var kommet en fin forklaring. Man kan godt på Pers foto se et slid på vingeskinnen lige før hjertespidsen.
Mvh
Georg
En hjertesag
af Holger Sørensen, Hedehusene, 7/9 2011, 11:17 (4827 dage siden)@ Georg Schmidt
Der har tidligere været bragt bl.a. tegning og beskrivelse af denne type spsk.