Samkvemmet med offentligheden (Generelt)
Hensynet til omgivelserne og hensynet til driftsregularitet og daglig risiko trives ikke altid fuldtud.
Svendborg 01.09.2011 ph
af Per Hauberg, 5/9 2011, 09:41 (4829 dage siden)
Hensynet til omgivelserne og hensynet til driftsregularitet og daglig risiko trives ikke altid fuldtud.
Svendborg 01.09.2011 ph
af UTJ, 5/9 2011, 11:36 (4829 dage siden) @ Per Hauberg
Det er et af de talrige eksempler, hvor jernbanen gør alt for at blive upopulær. Hvor der før var en uproblematisk overgang (hvormange er blevet kørt over her gennem tiden?) skal man nu ud på en lang vandring. Så hellere en vej eller cykelsti, hvor man kan gå på tværs stort set hvorsomhelst hvis blot man ser sig for. Her har der endda været rødt blink ved togpassage.
af Niels Munch, 5/9 2011, 11:56 (4829 dage siden) @ UTJ
Det er ikke gået upåtalt hen:
http://www.tv2fyn.dk/article/309436:Demonstration-i-Skattergade
..... og der er da en bid vej til Brogade:
Svendborg, overkørslerne for Brogade hhv. Frederiksgade, 20.08.2011 (nm).
Bedste hilsener
Niels
af Per Hauberg, 5/9 2011, 13:40 (4829 dage siden) @ Niels Munch
"The End of a Knudepunkt"
Der er faktisk også ret langt at rende, hvis man kommer i sidste øjeblik til en afgang fra spor 2...
Svendborg 29.08.2011 ph
af Flemming, knivkær Strand, 5/9 2011, 16:12 (4829 dage siden) @ UTJ
Det er et af de talrige eksempler, hvor jernbanen gør alt for at blive upopulær. Hvor der før var en uproblematisk overgang (hvormange er blevet kørt over her gennem tiden?) skal man nu ud på en lang vandring. Så hellere en vej eller cykelsti, hvor man kan gå på tværs stort set hvorsomhelst hvis blot man ser sig for. Her har der endda været rødt blink ved togpassage.
Kære Ulrik
Kunne det måske tænkes at det er for at højne sikkerheden i området, hvis jeg skal sige det diplomatisk, så har borgerne ikke den store respekt for røde lamper, bomme og klokkeværk, hverken i Svendborg eller andre steder hvor den øvrige trafik krydser jernbanen, det har bl.a. ofte store konsekvenser for de "forkælede" lokomotivfører. Selvfølgelig er det til gene for nogle at en overkørsel / overgang lukkes, at det var en uproblematisk overgang er din påstand, hvilket belæg har du for fremføre den? Jeg har kørt på Svendborg banen siden 1997 og ved at ingen af overkørslerne er uproblematiske på den bane, overkørsler er suverænt det sted på jernbanen hvor der sker flest ulykker, så hver gang en overkørsel lukkes / forbedres er det et fremskridt for sikkerheden. Ikke mindst fordi det der med at se sig for, falder mange rigtigt svært.
Venlige hilsner
Flemming
af jiko, 5/9 2011, 16:14 (4829 dage siden) @ Flemming
Hej Flemming.
Hvad mener du med- de forkælede lokomotivfører????
af Flemming, knivkær Strand, 5/9 2011, 16:22 (4829 dage siden) @ jiko
Hej Flemming.
Hvad mener du med- de forkælede lokomotivfører????
Hej Jiko
Det blev de kaldt i en anden tråd, hvor jeg prøvede at forklare nogle fagpolitiske handlinger omkring førerrummene i BR 185 lokomotiverne.
venlig hilsen
Flemming
af UTJ, 5/9 2011, 16:23 (4829 dage siden) @ Flemming
Kære Ulrik
Kunne det måske tænkes at det er for at højne sikkerheden i området, hvis jeg skal sige det diplomatisk, så har borgerne ikke den store respekt for røde lamper, bomme og klokkeværk, hverken i Svendborg eller andre steder hvor den øvrige trafik krydser jernbanen, det har bl.a. ofte store konsekvenser for de "forkælede" lokomotivfører. Selvfølgelig er det til gene for nogle at en overkørsel / overgang lukkes, at det var en uproblematisk overgang er din påstand, hvilket belæg har du for fremføre den? Jeg har kørt på Svendborg banen siden 1997 og ved at ingen af overkørslerne er uproblematiske på den bane, overkørsler er suverænt det sted på jernbanen hvor der sker flest ulykker, så hver gang en overkørsel lukkes / forbedres er det et fremskridt for sikkerheden. Ikke mindst fordi det der med at se sig for, falder mange rigtigt svært.
Venlige hilsner
Flemming
Jeg mener blot at det er et eksempel på hvordan jernbanen gør sig selv upopulær. Hvis ikke der sker ulykker rægelmæssigt er sikkerheden sikkert ok. Nu går man ind og lukker en overgang som betyder at alle skal gå en omvej. I dette tilfælde er det jo som bekendt blot fordi Bdk vil trække penge ud af kommunen (det lader sig usagt hvem der skal betale - det er sådan set også ligegyldigt mht mit budskab). Næste skridt er at en fjernelse af jernbanen vil være et gode, da man så kan passere uhindret.
Og: Jo færre overkørsler der er, desto farligere må de tilbageværende også blive, da krydsning af en jernbane bliver en mere sjælden oplevelse.
af Flemming, knivkær Strand, 5/9 2011, 17:18 (4828 dage siden) @ UTJ
Jeg mener blot at det er et eksempel på hvordan jernbanen gør sig selv upopulær. Hvis ikke der sker ulykker rægelmæssigt er sikkerheden sikkert ok. Nu går man ind og lukker en overgang som betyder at alle skal gå en omvej. I dette tilfælde er det jo som bekendt blot fordi Bdk vil trække penge ud af kommunen (det lader sig usagt hvem der skal betale - det er sådan set også ligegyldigt mht mit budskab). Næste skridt er at en fjernelse af jernbanen vil være et gode, da man så kan passere uhindret.Og: Jo færre overkørsler der er, desto farligere må de tilbageværende også blive, da krydsning af en jernbane bliver en mere sjælden oplevelse.
Hej Ulrik
Dine konklutioner er i min verden, dels arrogante og dels uunderbyggede, hvorfor bruge en påstand som sætter Bdk. i et dårligt lys hvis det ikke har nogen betydning for dit budskab? Hvorfor vil du ikke svare på mit spørgsmål? dine sidste påstande kan jeg kun tolke som afledningsmanøvrer, jeg mener at der på diverse fora bruges ordet "troll" om denne adfærd.
Venlig hilsen
Flemming
af UTJ, 5/9 2011, 17:41 (4828 dage siden) @ Flemming
Jeg mener blot at det er et eksempel på hvordan jernbanen gør sig selv upopulær. Hvis ikke der sker ulykker rægelmæssigt er sikkerheden sikkert ok. Nu går man ind og lukker en overgang som betyder at alle skal gå en omvej. I dette tilfælde er det jo som bekendt blot fordi Bdk vil trække penge ud af kommunen (det lader sig usagt hvem der skal betale - det er sådan set også ligegyldigt mht mit budskab). Næste skridt er at en fjernelse af jernbanen vil være et gode, da man så kan passere uhindret.Og: Jo færre overkørsler der er, desto farligere må de tilbageværende også blive, da krydsning af en jernbane bliver en mere sjælden oplevelse.
Hej UlrikDine konklutioner er i min verden, dels arrogante og dels uunderbyggede, hvorfor bruge en påstand som sætter Bdk. i et dårligt lys hvis det ikke har nogen betydning for dit budskab? Hvorfor vil du ikke svare på mit spørgsmål? dine sidste påstande kan jeg kun tolke som afledningsmanøvrer, jeg mener at der på diverse fora bruges ordet "troll" om denne adfærd.
Venlig hilsen
Flemming
Det finder jeg mig ikke i. Det kan godt være at du finder mig arrogant, men resten er et meget groft angreb i min bog. Hvis ellers du læser hvad jeg skriver, så er det et økonomisk problem hvor Bdk lader en økonomisk disput gå ud over tredjepart. Det kan du læse ud af avisartiklen. Jeg vil mene at mit synspunkt i den grad har noget med sagen at gøre og det er ikke et udtryk for nogen afledningsmanøvre.
af Flemming, knivkær Strand, 5/9 2011, 18:40 (4828 dage siden) @ UTJ
I dette tilfælde er det jo som bekendt blot fordi Bdk vil trække penge ud af kommunen (det lader sig usagt hvem der skal betale - det er sådan set også ligegyldigt mht mit budskab).
Ulrik her skriver du selv at påstanden om Bdk er ligegyldig og jo jeg har læst avisartiklen, det er modstanderne af nedlæggelsen der mener / påstår at det er økonomiske interesser der driver Bdk. (ingen dokumentation) Bdk påstår at det er af sikkerhedsmæssige årsager at de gør som de gør. Ingen af dem fremlægger nogen form for bevis i den artikkel, om man er på den ene eller den anden side, er i den forbindelse mig ligegyldigt og at du har valgt side er også ok, jeg anfægter ikke din ret til en mening - men at fremlægge den som en sandhed - tjaa, og du har stadig ikke svaret på mit spørgsmål!
> > >
Næste skridt er at en fjernelse af jernbanen vil være et gode, da man så kan passere uhindret.
Og: Jo færre overkørsler der er, desto farligere må de tilbageværende også blive, da krydsning af en jernbane bliver en mere sjælden oplevelse.
Dette er dine to sidste påstande, Det er dem jeg anfægter, hvilket jeg også skriver. Hvilket formål tjener de?
Jeg angriber dig ikke, jeg beder dig bare om at underbygge dine påstande, dem er jeg jo ikke nødsaget til at være enig med dig i, min mening behøver ikke en gang at være mere rigtig end din og din mening respekterer jeg. men du glemmer i mine øjne at det er dine meninger og ikke fakta du serverer.
Venlige hilsner
Flemming
af Per Hauberg, 5/9 2011, 22:43 (4828 dage siden) @ Flemming
.....og endnu en gang sidder jeg så tilbage og ønsker, jeg aldrig havde opkastet det første billede til denne tråd.
Det er ikke noget under, der let udbryder krig i denne verden !
af UTJ, 5/9 2011, 23:05 (4828 dage siden) @ Per Hauberg
.....og endnu en gang sidder jeg så tilbage og ønsker, jeg aldrig havde opkastet det første billede til denne tråd.
Det er ikke noget under, der let udbryder krig i denne verden !
Det skal du ikke tage så tungt. Så fik vi blot krydset klinger. Jo, jeg har siddet i Banedanmark og hygget mig med økonomien i jernbanen - og set fra et skrivebord gælder det om at fjerne så mange udgiftskrævende knopskydninger som muligt. Især når jernbanen fattes penge. Og overkørslerne lander lige i kampzonen med interesser strittende i alle retninger og pengene fossende ud. Især da den ubehagelige sikkerhedsproblematik spiller ind. Ubehagelig, fordi ingen vel har lyst til at regne på død og lemlæstelse.
af KimC, 7/9 2011, 19:13 (4826 dage siden) @ Flemming
Kunne det måske tænkes at det er for at højne sikkerheden i området, hvis jeg skal sige det diplomatisk, så har borgerne ikke den store respekt for røde lamper, bomme og klokkeværk, hverken i Svendborg eller andre steder hvor den øvrige trafik krydser jernbanen, det har bl.a. ofte store konsekvenser for de "forkælede" lokomotivfører. Selvfølgelig er det til gene for nogle at en overkørsel / overgang lukkes, at det var en uproblematisk overgang er din påstand, hvilket belæg har du for fremføre den? Jeg har kørt på Svendborg banen siden 1997 og ved at ingen af overkørslerne er uproblematiske på den bane, overkørsler er suverænt det sted på jernbanen hvor der sker flest ulykker, så hver gang en overkørsel lukkes / forbedres er det et fremskridt for sikkerheden. Ikke mindst fordi det der med at se sig for, falder mange rigtigt svært.
Etersom dennne overkørsel ligger i Svendborg By , skulle det ikke undre mig om det er/var en "O" - overkørsel. Udbredelsen af disse medfører lange ventetider for de vejfarende, og de kan næppe se det rimelige i at skulle vente i op til fem minutter på at der langt om længe kommer et tog.
Jeg har set et eksempel ved Gråsten hvor en overkørsel i stationens østende blev til en O overkørsel. Idet man samtidigt benytter AG-drift, medfører det ventetider på op til 8 minutter ved den overkørsel, for tog der kommer vestfra. Lkf skal jo have grønt i F signalet, så skal toget først standse ved perron og udveksle passagerer, dørene lukkes, og så igang. Efter det blev indført mistede folk respekten for bomme og blinklys, og det blev "se til højre, set til venstre - ingen tog, så passerer vi".
Muligvis har intentionen med O overkørslerne været at højne sikkerheden, sådant rent teoretisk. Praksis er noget andet, men det er som jernbanefolks univers ophører på den anden side af fritrumsprofilet.
Der vil kunne ske uheld og ulykker ved alt man foretager sig. Det alene kan ikke være begrundelse for en lukning. Man har heller ikke lukket Næstved station, trods det at der gennem tiderne har været nogle karambolager tog imellem, der. Kølkær og Sorø stationer er der også stadig.
Det er som om jernbanen kun accepterer 100% sikkerhed, det opnår man kun ved at nedlægge alle baner, og ophuggge alt jernbanemateriel. Det er vel den vej man allerede er ved at slå ind på af flere grunde. Det vil på sigt give 100% jernbanesikkerhed. Og så må man lige håbe at ophuggeren ikke kommer til skade ved det.
af ivar, 7/9 2011, 20:05 (4826 dage siden) @ KimC
Jeg kan fuldt ud tilslutte mig bemærkningerne omkring Gråsten. Det er mere grelt tættere på stationen, hvor folk står foran nedrullende bomme, og kan se toget holde stille medens passagerer stiger af og på. Det højner ikke respekten fr sikkerhedsforanstaltninger i overkørslerne.
af Flemming, knivkær Strand, 7/9 2011, 21:01 (4826 dage siden) @ KimC
Etersom dennne overkørsel ligger i Svendborg By , skulle det ikke undre mig om det er/var en "O" - overkørsel. Udbredelsen af disse medfører lange ventetider for de vejfarende, og de kan næppe se det rimelige i at skulle vente i op til fem minutter på at der langt om længe kommer et tog.
Jeg har set et eksempel ved Gråsten hvor en overkørsel i stationens østende blev til en O overkørsel. Idet man samtidigt benytter AG-drift, medfører det ventetider på op til 8 minutter ved den overkørsel, for tog der kommer vestfra. Lkf skal jo have grønt i F signalet, så skal toget først standse ved perron og udveksle passagerer, dørene lukkes, og så igang. Efter det blev indført mistede folk respekten for bomme og blinklys, og det blev "se til højre, set til venstre - ingen tog, så passerer vi".Muligvis har intentionen med O overkørslerne været at højne sikkerheden, sådant rent teoretisk. Praksis er noget andet, men det er som jernbanefolks univers ophører på den anden side af fritrumsprofilet.
Der vil kunne ske uheld og ulykker ved alt man foretager sig. Det alene kan ikke være begrundelse for en lukning. Man har heller ikke lukket Næstved station, trods det at der gennem tiderne har været nogle karambolager tog imellem, der. Kølkær og Sorø stationer er der også stadig.
Det er som om jernbanen kun accepterer 100% sikkerhed, det opnår man kun ved at nedlægge alle baner, og ophuggge alt jernbanemateriel. Det er vel den vej man allerede er ved at slå ind på af flere grunde. Det vil på sigt give 100% jernbanesikkerhed. Og så må man lige håbe at ophuggeren ikke kommer til skade ved det.
Hej Kim
I Svendborg bliver bommene, alle mellem peronerne og udkørslen, sænket ca. 20 - 25 sec. før afgangstid,de frigives (hæves) efterhånden som toget passerede, så nedetid er ca 1 - 2 munutter. I Gråsten er det ofte sådan at der kun er indkørsel når man kommer fra Tinglevsiden, den anden vej er der som regel gennemkørsel, men her passserer man overkørslerne inden man holder. Den højeste hastighed man kan få ved indkørsel / gennemkørsel er 60 km/t, derfor kan F signalerne til begge I signalerne på Gråsten station kun vise blinkende gul.
Venligste hilsner
Flemming
af Jens Jensen, 7/9 2011, 23:22 (4826 dage siden) @ Flemming
Den højeste hastighed man kan få ved indkørsel / gennemkørsel er 60 km/t, derfor kan F signalerne til begge I signalerne på Gråsten station kun vise blinkende gul.
Jeg er næsten 100% sikker på at have set F-signalet til Gråsten fra Sønderborg-siden vise blinkende grønt.
F-signalerne til Gråsten, fra begge retninger, er to-begrebs, og kan derfor godt blinke grønt ved gennemkørsel jf. SR § 7.2.3.
Mvh
Jens
af Flemming, knivkær Strand, 7/9 2011, 23:56 (4826 dage siden) @ Jens Jensen
Jeg er næsten 100% sikker på at have set F-signalet til Gråsten fra Sønderborg-siden vise blinkende grønt.
F-signalerne til Gråsten, fra begge retninger, er to-begrebs, og kan derfor godt blinke grønt ved gennemkørsel jf. SR § 7.2.3.
Mvh
Jens
Hej Jens
Jeg er ked af at skulle sige det men ifølge TIB er højeste tilladte hastighed, fra indkørsel til udkørsel, i begge retninger og spor max 60 km/t hvilket betyder at F signalerne kun kan vise gult blink, uanset om der er indkørsel eller gennemkørsel.
venligste hilsner
Flemming
af Poul Andersen , 8/9 2011, 01:53 (4826 dage siden) @ Flemming
Jeg er næsten 100% sikker på at have set F-signalet til Gråsten fra Sønderborg-siden vise blinkende grønt.
F-signalerne til Gråsten, fra begge retninger, er to-begrebs, og kan derfor godt blinke grønt ved gennemkørsel jf. SR § 7.2.3.
Mvh
Jens
Hej JensJeg er ked af at skulle sige det men ifølge TIB er højeste tilladte hastighed, fra indkørsel til udkørsel, i begge retninger og spor max 60 km/t hvilket betyder at F signalerne kun kan vise gult blink, uanset om der er indkørsel eller gennemkørsel.
venligste hilsner
Flemming
Ja ! , selvfølgelig kan de blinke grønt ved gennemkørsel uanset hastigheden er 60 km/t. Ved gennemkørsel køres efter de opsatte standsignaler.
Og det er rigtigt, at i retning mod Sønderborg gives der indkørsel og derefter udkørsel når toget er ankommet a.h.t. overkørslerne. Mod Tinglev gennemkørsel.
Mvh. Poul.
af KimC, 8/9 2011, 07:30 (4826 dage siden) @ Poul Andersen
Jeg har også set begge F signaler blinkende grønt, så det kan de.
Mon ikke der bare er sket det at man har slået AG-driften fra, eftersom der alligevel ikke planmæssigt er gennemkørende tog i Gråsten.?
af Poul Andersen , 8/9 2011, 07:55 (4826 dage siden) @ KimC
Jeg har også set begge F signaler blinkende grønt, så det kan de.
Mon ikke der bare er sket det at man har slået AG-driften fra, eftersom der alligevel ikke planmæssigt er gennemkørende tog i Gråsten.?
Sikkert, - fordi togene mod Sønderborg altid kører i spor 2, mens togene mod Tinglev kører i spor 1.
Mvh. Poul
af KimC, 8/9 2011, 08:37 (4826 dage siden) @ Poul Andersen
Jeg har også set begge F signaler blinkende grønt, så det kan de.
Mon ikke der bare er sket det at man har slået AG-driften fra, eftersom der alligevel ikke planmæssigt er gennemkørende tog i Gråsten.?
Sikkert, - fordi togene mod Sønderborg altid kører i spor 2, mens togene mod Tinglev kører i spor 1.
Altid er så meget sagt. Det er længe siden jeg har været den vej ad skinnevejen, men for nogle år siden brugte man normalt spor 1 til alle tog, bortset fra nogle få afgange om aftenen der benyttede spor 2 alene som rustkørsel. I den forbindelse har det sikkert været meget bekvemt for FC'erne at lade Gråsten køre AG drift det meste af tiden.
af Keld H. Mikkelsen , 8/9 2011, 16:05 (4826 dage siden) @ KimC
Altid er så meget sagt. Det er længe siden jeg har været den vej ad skinnevejen, men for nogle år siden brugte man normalt spor 1 til alle tog, bortset fra nogle få afgange om aftenen der benyttede spor 2 alene som rustkørsel. I den forbindelse har det sikkert været meget bekvemt for FC'erne at lade Gråsten køre AG drift det meste af tiden.
Standsende tog mod Tinglev kører altid i spor 1 og standsende tog mod Sønderborg kører altid i spor 2.
Gråsten kan ikke køre på "AG-drift" eller på andre automatiske driftformer. Der bruges kun manuel signalgivning.
af KimC, 9/9 2011, 07:26 (4825 dage siden) @ Keld H. Mikkelsen
Altid er så meget sagt. Det er længe siden jeg har været den vej ad skinnevejen, men for nogle år siden brugte man normalt spor 1 til alle tog, bortset fra nogle få afgange om aftenen der benyttede spor 2 alene som rustkørsel. I den forbindelse har det sikkert været meget bekvemt for FC'erne at lade Gråsten køre AG drift det meste af tiden.
Standsende tog mod Tinglev kører altid i spor 1 og standsende tog mod Sønderborg kører altid i spor 2.Gråsten kan ikke køre på "AG-drift" eller på andre automatiske driftformer. Der bruges kun manuel signalgivning.
Ja, sådan er det nu. Men læs mit indlæg, sådan har det ikke altid været.
af Jensen, 8/9 2011, 08:16 (4826 dage siden) @ Flemming
Jeg er ked af at skulle sige det men ifølge TIB er højeste tilladte hastighed, fra indkørsel til udkørsel, i begge retninger og spor max 60 km/t hvilket betyder at F signalerne kun kan vise gult blink, uanset om der er indkørsel eller gennemkørsel.
Hej Flemming.
Jeg tror du blander to- og tre-begrebs F-signaler sammen.
Hvis det er tre-begrebs F-signaler har du ret.
Når det er to-begrebs F-signaler (som i Gråsten) har du ikke ret. De kan kun blinke grønt ved gennemkørsel, og ved gennemkørsel afpasses hastigheden efter standsignalerne (60 km/t i tilfældet Gråsten).
Mvh
Jens
af Flemming, knivkær Strand, 8/9 2011, 10:32 (4826 dage siden) @ Jensen
Jeg er ked af at skulle sige det men ifølge TIB er højeste tilladte hastighed, fra indkørsel til udkørsel, i begge retninger og spor max 60 km/t hvilket betyder at F signalerne kun kan vise gult blink, uanset om der er indkørsel eller gennemkørsel.
Hej Flemming.Jeg tror du blander to- og tre-begrebs F-signaler sammen.
Hvis det er tre-begrebs F-signaler har du ret.
Når det er to-begrebs F-signaler (som i Gråsten) har du ikke ret. De kan kun blinke grønt ved gennemkørsel, og ved gennemkørsel afpasses hastigheden efter standsignalerne (60 km/t i tilfældet Gråsten).Mvh
Jens
Hej Jens
Ja det det var en lapsus, jeg beklager at have spredt usande rygter. gennemkørsel på I signalet vil selvfølgelig give grønt blink i de pågældende F signaler, så kan jeg lære det!
Venligste hilsner
Flemming
af BlackThorneDK , Randers, 7/9 2011, 23:09 (4826 dage siden) @ KimC
Kunne det måske tænkes at det er for at højne sikkerheden i området, hvis jeg skal sige det diplomatisk, så har borgerne ikke den store respekt for røde lamper, bomme og klokkeværk, hverken i Svendborg eller andre steder hvor den øvrige trafik krydser jernbanen, det har bl.a. ofte store konsekvenser for de "forkælede" lokomotivfører. Selvfølgelig er det til gene for nogle at en overkørsel / overgang lukkes, at det var en uproblematisk overgang er din påstand, hvilket belæg har du for fremføre den? Jeg har kørt på Svendborg banen siden 1997 og ved at ingen af overkørslerne er uproblematiske på den bane, overkørsler er suverænt det sted på jernbanen hvor der sker flest ulykker, så hver gang en overkørsel lukkes / forbedres er det et fremskridt for sikkerheden. Ikke mindst fordi det der med at se sig for, falder mange rigtigt svært.
Etersom dennne overkørsel ligger i Svendborg By , skulle det ikke undre mig om det er/var en "O" - overkørsel. Udbredelsen af disse medfører lange ventetider for de vejfarende, og de kan næppe se det rimelige i at skulle vente i op til fem minutter på at der langt om længe kommer et tog.
Jeg har set et eksempel ved Gråsten hvor en overkørsel i stationens østende blev til en O overkørsel. Idet man samtidigt benytter AG-drift, medfører det ventetider på op til 8 minutter ved den overkørsel, for tog der kommer vestfra. Lkf skal jo have grønt i F signalet, så skal toget først standse ved perron og udveksle passagerer, dørene lukkes, og så igang. Efter det blev indført mistede folk respekten for bomme og blinklys, og det blev "se til højre, set til venstre - ingen tog, så passerer vi".Muligvis har intentionen med O overkørslerne været at højne sikkerheden, sådant rent teoretisk. Praksis er noget andet, men det er som jernbanefolks univers ophører på den anden side af fritrumsprofilet.
Der vil kunne ske uheld og ulykker ved alt man foretager sig. Det alene kan ikke være begrundelse for en lukning. Man har heller ikke lukket Næstved station, trods det at der gennem tiderne har været nogle karambolager tog imellem, der. Kølkær og Sorø stationer er der også stadig.
Det er som om jernbanen kun accepterer 100% sikkerhed, det opnår man kun ved at nedlægge alle baner, og ophuggge alt jernbanemateriel. Det er vel den vej man allerede er ved at slå ind på af flere grunde. Det vil på sigt give 100% jernbanesikkerhed. Og så må man lige håbe at ophuggeren ikke kommer til skade ved det.
Kunne man ikke løse problemet med en noget så lavteknologisk løsning som en gangbro eller en tunnel?
Jeg tager dagligt toget fra Skødstrup, og da jeg bor på den 'forkerte' side af banen, har jeg mere end en gang kommet for sent, ved at jeg simpelt hen står på den forkerte side af banen, mens bommene er rullet ned, fordi jeg lige præcis ikke når over.
Jo, jeg kan da tage et tog senere og stadig nå i skole, men jeg forstår godt at folk 'stikker over', da der jo alligevel går nogle minutter inden toget kommer fra Løgten siden af.
En simpel løsning med en lille cykel parkering og en gangbro over banen ville løse mit problem. Selv med bommene rullet ned kan jeg nemt nå over.
Derudover så starter selve overgangs signalet til ø-perronen jo også meget senere end selve bommene. Kunne man ikke lave en til svarende løsning for fodgængere? Der er åbenbart stor forskel på sikkerheds afstanden for gående og for bilister...
--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK
af Aleman, 7/9 2011, 09:45 (4827 dage siden) @ UTJ
Så vidt jeg husker, har der været to-tre personpåkørsler i denne overkørsel inden for de sidste 10-15 år, heraf mindst én med fatalt resultat (en ældre kvinde døde). Men det er samtidigt en meget vital overkørsel (eller overgang?) for de lokale beboere i Skattergade-området, da den giver direkte adgang til byens centrum.
En løsning kunne være at opsætte mekaniske bomme og ikke kun have advarselslys/klokker, da bomme vel virker mere afskrækkende end blot disse bøjede rør, der hidtil har været den eneste, fysiske hindring?
Men måske er løsningen på det hele dén, som visse politikere i sundbyen flere gange har slået på tromme for: Nemlig at nedlægge banen gennem byen og lade den slutte på bøhlandet ved Svendborg Vest. Rutebilchaufførerne skal jo også have noget at lave.
Venlig hilsen,
Aleman
af seg, 7/9 2011, 10:10 (4827 dage siden) @ Aleman
Men måske er løsningen på det hele dén, som visse politikere i sundbyen flere gange har slået på tromme for: Nemlig at nedlægge banen gennem byen og lade den slutte på bøhlandet ved Svendborg Vest. Rutebilchaufførerne skal jo også have noget at lave.
Debatindlæg i Fyns Amts Avis, Februar 2011:
I fordums tid - dengang DSB var een etat - fostredes den idé at
fjerntog kun skulle køre til Høje Tåstrup st., og at alle passagerer
skulle skifte til S-tog for at komme til Københavns Hovedbanegård.
DSB fik siden besindet sig, idet man indså værdien i at passagererne
kunne stige ud af IC-toget med Rådhuspladsen indenfor rækkevidde af en
kort gåtur.
Der er for tiden røster fremme i den lokale debat om at lade
Svendborgbanen udgå fra Svendborg Vest, rive sporene til stationen fra
1876 op og nedlægge overkørslerne. Der klages over, banens
tilstedeværelse adskiller bymidten fra havnen. Jeg vil påstå, adgangen
til havnen aldrig tidligere har været så ubesværet, idet alle spor nu
slutter umiddelbart nord for cykelskuret, således der ikke længere er
overkørsel i Havnegade. Bommene i Frederiksgade står ligeledes åbne
langt størstedelen af tiden. En nedlæggelse af denne del af
banestrækningen vil ikke ændre væsentligt på afstanden mellem f.eks.
torvet og havnen.
Også den østlige del af Svendborg er faktisk beboet, selv om dette måske
kommer bag på flere. Disse borgere samt ikke mindst øboerne har stor
gavn af endestationens nuværende placering nær trafikhavnens færgelejer.
De nedlæggelsesivrige røster fra den vestlige bydel mangler at redegøre
for, hvorledes deres østligere og sydligere bosiddende medborgeres
trafikale behov skal kunne dækkes på tilfredsstillende vis efter
nedlæggelse af Svendborg st.
Med skelen til de forgangne års driftmæssige vanskeligheder kan det
tænkes, der i realiteten ligger et ønske om hurtigere drift og større
køreplansmæssig fleksibilitet til grund for nedlæggelsesønsket, men her
er den rette løsning i stedet at formå BaneDanmark til atter at etablere
mulighed for togkrydsning syd for Stenstrup, f.eks. i Kirkebyskoven
som tidligere.
Inden man sætter sig for at sløjfe infrastrukturer, hvortil
etableringsomkostningerne allerede er afholdt bør man holde sig for øje,
hvad det vil koste at nyetablere disse. Alene omkostningerne til
ekspropriation vil gøre nyanlæg af jernbane til en nærmest uoverkommelig
opgave i byzone, aldenstund jernbane tilsyneladende ikke længere opfattes
som værende til gavn for almenheden.
Det er også derfor yderst betænkeligt at Svendborg Kommune har ivret for
at få det gamle sporareal i Svendborg sløjfet hurtigst muligt. Vi er
således præsenteret for et fait accompli: der kommer aldrig mere til
at foregå andet end personbefordring til Svendborg via jernbane.
Faktisk er jernbanen nu nærmest reduceret til en sporvej.
Lad fornuften råde, og gode kræfter arbejde for at bevare muligheden
for at rejse med toget til Svendborgs gamle station, i bekvem afstand
fra såvel torv som havn!
Venlig hilsen
Svend G.
af Svend, 7/9 2011, 10:14 (4827 dage siden) @ seg
I fordums tid - dengang DSB var een etat - fostredes den idé at
fjerntog kun skulle køre til Høje Tåstrup st., og at alle passagerer
skulle skifte til S-tog for at komme til Københavns Hovedbanegård.
DSB fik siden besindet sig, idet man indså værdien i at passagererne
kunne stige ud af IC-toget med Rådhuspladsen indenfor rækkevidde af en
kort gåtur.
Mon det nu også passer ...... men historien er god
--
Svend
af Niels Munch, 7/9 2011, 10:45 (4827 dage siden) @ Svend
I fordums tid - dengang DSB var een etat - fostredes den idé at
fjerntog kun skulle køre til Høje Tåstrup st., og at alle passagerer
skulle skifte til S-tog for at komme til Københavns Hovedbanegård.
DSB fik siden besindet sig, idet man indså værdien i at passagererne
kunne stige ud af IC-toget med Rådhuspladsen indenfor rækkevidde af en
kort gåtur.
Mon det nu også passer ...... men historien er god
Tjae, noget må der jo ligge i dette udsagn om Høje Tåstrup:
"Udover at fungere som et regionalt trafikknudepunkt var stationen også tænkt som en fremskudt hovedbanegård til aflastning af København H."
Kilde: http://da.wikipedia.org/wiki/H%C3%B8je_Taastrup_Station .
M.v.h.
Niels
af Leif Jørgensen, København Ø., 7/9 2011, 12:29 (4827 dage siden) @ Niels Munch
Aflastningen skal i denne sammenhæng næppe forstås som at togene skulle ende her under normale omstændigheder. Men ved at lade togene stoppe her, gjorde man det muligt for en masse passagerer til/fra vestegnen at skifte her, i stedet for at de skulle omvejen ind omkring København H. Man aflastede altså ikke København H for tog men derimod for passagerer.
Det tilsvarende koncept findes også i flere andre storbyer, hvor nogle eller alle fjerntog stopper flere steder end lige hovedbanegården. Hamburg, Berlin og Bruxelles er blot få eksempler. Mens vi herhjemme kan traktere med både InterCity, ICE og X2000 til Nørreport og Østerport - til glæde for os der tilfældigvis skal den vej.
Med venlige station-hilsner
Leif Jørgensen - der som god wikipedianer nok hellere må få korrigeret artiklen...
af Per Hauberg, 7/9 2011, 11:01 (4827 dage siden) @ seg
Det med sporvejen passer uhyggelig godt:
Togene er på godt og ondt diesel-sporvogne, og sporet ender i en stopbom uden så meget som mulighed for at løbe om, jf. mit foto i indlægget "Et fælles træk i Svendby" højere oppe i dene tråd.
Man fatter jo ikke, at dét skal være endeløsningen i et moderne, miljøleflende samfund.