Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fiskevogne litra ZF (Generelt)

af Flemming, knivkær Strand, 30/8 2011, 19:30 (4834 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kære Henning og Flemming

Måske har jeg misforstået noget?

Men af de vogne I efterlyser kan

ZF 500 005 ses her
ZF 500 011 ses her

Men det er måske fordi I efterlyser billeder fra bestemte årstalsintervaller?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Kære Thomas

Njaej misforstået det, har du vel ikke, men det er sådan at ZF 500 005 har der været 2 eksemplarer af, den første eksisterede fra 1929 til 1937 hvor den blev solgt til en anden Dambruger og fik nyt nr. ZF 500 022. Vi har vognen som 500 022 (den var der også to af) på foto, men mangler fra dens tid som 500 005 (derfor årstallene på ønskelisten)

Med ZF 500 011 er det meget nemmere, her er det samme vogn og samme firma, fra 1933 til 1941 hedder det P. Christensen. (Det har vi ingen foto af) fra 1941 til 1963 hedder firmaet Dansk Andels Ørredeksport (det hedder det også efter 1963, men vognen blev solgt til Stålvalseværket) det er fra sidstnævte periode foto du henviser til, stammer fra og det kommer fra vores samling. forvirret ? det er jeg næsten, men også kun næsten.
Så årstallene indikerer perioden hvor vognene vi mangler foto af kunne fotograferes og jeg ved godt at ingen, her på forummet er så gammel at han har kunnet tage billeder af alle vognene, men man kan aldrig vide og foto har det med at dukke op de mest mærkelige steder og ganske uventet, i baggrunden af et andet motiv, moster Oda's fætter der arbejdede på et dambrug osv osv. Når jeg en sjælden gang ikke har noget at lave, holder jeg meget af at studere det der er omkring motivet, en gang i mellem giver det pote og så er det jo spændende.

Hvis nogen har foto ud over dem der er nævnt i "Ønskelisten" af ZF vogne, dambrug, lastbiler eller andet der har med emnet at skaffe, vil vi være stærkt interesseret i det.

Thomas er du ikke stødt på noget om ZF vogne på din "rejse" gennem de gamle arkivalier?

Venligste hilsner

Henning & Flemming

Hele emnet:

RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

Militære jernbane transporter i 1930erne
Militære jernbane transporter i 1930erne

Per Finsted fra Dansk Militærhistorisk Selskab (www.chakoten.dk) har skrevet en artikel om militære jernbanetransporter i 1930erne. Jernbanen.dk har leveret tegninger til artiklen og har som tak fået lov at bringe artiklen her.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak