Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nedlagte perroner (Generelt)

af Fysikeren, 29/8 2011, 22:43 (4839 dage siden)

Hej

I det interessante billede fra Laurbjerg kan man se, at der findes en perron, om end meget lav og ikke i trafik.

Hvad findes der ellers af den type nedlagte perroner ude i landskabet, både på nuværende og tidligere stationer?

Kan selv lige komme i tanke om Rødby Færge (spor 11/12) og Gedser.

Glostrup (spor 1/2) er vist stadig åben på papiret?

Lars

Nedlagte perroner

af Aleman, 29/8 2011, 23:29 (4839 dage siden) @ Fysikeren

Der er vist en i Grejsdalen - husker ikke navnet. Der er med garanti andre, der fluks kan nævne den.

Venlig hilsen,

Aleman

Nedlagte perroner

af jesper, 30/8 2011, 00:56 (4839 dage siden) @ Fysikeren

Indtil renoveringen af banerne var der indtil for et par år siden perroner i Orehoved og Stilling. Der er stadig perron i Hovedgård og Løsning, men sporene er flyttet og ligger ikke lige ved bemeldte perroner.

Nedlagte perroner

af Frederik N., 30/8 2011, 06:52 (4839 dage siden) @ jesper

Glostrup 1/2 er vist Stogs perron?
3/4 var fjerntogs perron men blev fjernet ved lukningen af lufthavnsbanen (Roskilde - Kastrup Lufthavn)

Nedlagte perroner

af AL, 30/8 2011, 09:31 (4838 dage siden) @ Frederik N.

Glostrup 1/2 er vist Stogs perron?
3/4 var fjerntogs perron men blev fjernet ved lukningen af lufthavnsbanen (Roskilde - Kastrup Lufthavn)

Der er stadig perroner ved fjerntogs sporene i Glostrup, de er ikke fjernet!!!

AL

Nedlagte perroner

af Hedegaard, 30/8 2011, 10:41 (4838 dage siden) @ AL

Korrekt.
Perronerne er sågar blevet benyttet EFTER Roskilde-Kastrup togene stoppede med at køre. Mener det var i forbindelse med noget sporarbejde for nogle år siden, hvor de sene afgange til Nykøbing F standsede i Glostrup.

Nedlagte perroner

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 30/8 2011, 19:03 (4838 dage siden) @ Hedegaard

Korrekt.
Perronerne er sågar blevet benyttet EFTER Roskilde-Kastrup togene stoppede med at køre. Mener det var i forbindelse med noget sporarbejde for nogle år siden, hvor de sene afgange til Nykøbing F standsede i Glostrup.

Jeg kan erindre at jeg fra nov 2005 til juni 2006, jævnligt tog de "gode gamle" røde regionaltog fra Glostrup og til Roskilde (og/eller Viby Sj, måske) lidt over middagstid.

--
[image][image][image]

Nedlagte perroner

af ME1508, 30/8 2011, 12:35 (4838 dage siden) @ Frederik N.

I Glostrup benævnes togvejssporene således:

-For fjernbanen
Spor 0. Vigespor (Siddeliggende overhalingsspor).
Spor 1. Gennemgående spor Høje Taastrup - Hvidovre Fjern.
Spor 2. Gennemgående spor Hvidovre Fjern - Høje Taastrup.

-For S-banen
Spor 3. Gennemgående spor Taastrup - Valby.
Spor 4. Gennemgående spor Valby - Taastrup.

Sporene er altså nummereret sydfra, med spor 4 liggende nærmest hovedbygningen.

Der er, som allerede skrevet, perron ved alle 5 spor, men perronen ved spor 0 er meget smal og har ingen forbindelse til omverdenen, man kan ikke på lovlig vis komme til den.

Nedlagte perroner

af jiko, 30/8 2011, 10:17 (4838 dage siden) @ jesper

I Farre (mellem Give og Jelling) står det stadig 2 lygtepæle der hvor perronen lå. Kølkær og Fasterholt har også perron liggende stadigvæk. På Langå-banen er der stadig perron i Ravnstrup.

Avatar

Nedlagte perroner

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 30/8 2011, 11:03 (4838 dage siden) @ Fysikeren

Hvad findes der ellers af den type nedlagte perroner ude i landskabet, både på nuværende og tidligere stationer?

Hej Lars

Nu ved jeg ikke, om dit spørgsmål går på perroner på strækninger, hvor der stadig er drift? Men hvis dit spørgsmål også omfatter strækninger uden drift, giver det lidt flere "hits".

Bl.a. f.eks. Sminge og Christianshede.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Nedlagte perroner

af jesper, 30/8 2011, 11:35 (4838 dage siden) @ Fysikeren

Der er forresten også stadig perron i spor 0 i glostrup. Den kommer formentlig i anvendelse igen ved udskiftning af sportavlen på Kh. Dermed skal der vendes flere tog i glostrup. Ved dog ikke om det bliver personførende eller om de officielt ender i høje t.

Nedlagte perroner

af Svend, 30/8 2011, 15:27 (4838 dage siden) @ jesper

Der er forresten også stadig perron i spor 0 i glostrup. Den kommer formentlig i anvendelse igen ved udskiftning af sportavlen på Kh. Dermed skal der vendes flere tog i glostrup. Ved dog ikke om det bliver personførende eller om de officielt ender i høje t.

Er der i det hele taget en officiel adgangsvej til perronen i spor 0?

--
Svend

Nedlagte perroner

af jesper, 30/8 2011, 17:18 (4838 dage siden) @ Svend

Nej, ikke officiel, hvis du mener med befordring af passagerer. Nedgangen er tilmuret. Så det er nok kun materieltog. kan være der kommer personførende tog til spor 1-2.

Nedlagte perroner

af Holger Sørensen, Hedehusene, 1/9 2011, 08:28 (4836 dage siden) @ Svend

Til/fra spor 0 var da gennem en låge til området på sydsiden af banen.
Til/fra spor 1 og 2 var via en trappe i forbindelse med perrontunnellen.

Hilsen fra Holger i Hedehusene:-) ;-) :-)

Nedlagte perroner

af ronold, 30/8 2011, 15:45 (4838 dage siden) @ Fysikeren

Jeg mener bestemt at perronkanten stadig findes på Bagenkop station på Langeland.

Videre findes perronkanten på i hvert fald følgende bornholmske stationer: Sandvig, Åkirkeby, Østerlars.

Mvh Knut

Nedlagte perroner

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 31/8 2011, 21:40 (4837 dage siden) @ ronold

Så vidt jeg husker findes perronkanten ved trinbrættet der lå ved Almegårds Kaserne også stadig..

--
[image][image][image]

Avatar

Nedlagte perroner

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 1/9 2011, 00:13 (4837 dage siden) @ K.B.Andreasen

Ja, der er vist stadig en hel del nedlagte perroner endnu. Her kan nævnes 6 i flæng:

[image]
Julebæk

[image]
Højstrup

[image]
Storkevad

[image]
Ørholm

[image]
Ullerup

[image]
Og Hårsbjerg.

Mon ikke også Sandby nu ligger ubenyttet hen?

Hilsen
Henrik

--
[image]

Nedlagte perroner

af Anders Nordebring, 30/8 2011, 18:56 (4838 dage siden) @ Fysikeren

Hej

I det interessante billede fra Laurbjerg kan man se, at der findes en perron, om end meget lav og ikke i trafik.

Hvad findes der ellers af den type nedlagte perroner ude i landskabet, både på nuværende og tidligere stationer?

Kan selv lige komme i tanke om Rødby Færge (spor 11/12) og Gedser.

Glostrup (spor 1/2) er vist stadig åben på papiret?

Lars


Ett exempel från en högst levande bana i Sydslesvig är Bloksbjerg mellan Nibøl och Dagebøl. Däremot torde Dagebøl havn inte riktigt kvala in; perrongen används väl fortfarande när tågen vid stormflod inte kan gå ända ut på kajen.

Nedlagte perroner (1 foto)

af Peter, 30/8 2011, 19:07 (4838 dage siden) @ Fysikeren

Det er også længe siden perronen mellem spor 1 og stationsbygningen i Holte sidst er benyttet.
[image]

/Peter

--
[image]

Nedlagte perroner (1 foto)

af Henning, 30/8 2011, 20:12 (4838 dage siden) @ Peter

Hvad med Charlottenlunds øresundstog perron?

Nedlagte perroner

af Peter, 30/8 2011, 20:23 (4838 dage siden) @ Henning

De er fjernet.
Der blev bygget midlertidige perroner af træ, mens S-banen til Klampenborg blev renoveret for et par år siden. Men de er fjernet nu.

/Peter

--
[image]

Nedlagte perroner (1 foto)

af Svend, 30/8 2011, 20:59 (4838 dage siden) @ Peter

Det er også længe siden perronen mellem spor 1 og stationsbygningen i Holte sidst er benyttet.

Ja, som "passagerperron" (de høje perroner stammer fra engang sidst i tyverne/først i trediverne) men i den mellemliggende tid har den lave perron været anvendt som intern adgang for stationens personale til rejsegodsekspedition, billetkontor og kommandopost. Nu anvendes den sikkert ikke længere - kommandoposten er fjernet, køremændene er væk og billetkontoret er erstattet af en 7eleven-kiosk, hvor personalet ikke længere føler sig som jernbanefolk.

--
Svend

Avatar

Dagens nedlagte perron

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 30/8 2011, 21:19 (4838 dage siden) @ Fysikeren

En særlig variant:

Her er vi på Skolebakken på strækningen Aarhus-Grenaa. Til højre den gamle perron, som ikke længere er i brug. Til venstre den nye perron.

På Grenaabanen er i øvrigt Europaplads og Den Permanente lagt i mølpose. Men perronerne er der stadig.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Skolebakken, fredag den 8. april 2005, kl. 16.25. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Avatar

Dagens nedlagte perron 2

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 31/8 2011, 19:04 (4837 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Set mod syd.

[image]

Set mod nord.

[image]

Set mod nord. Perronen er groet fuldstændig til, men starter faktisk ved fotografens venstre fod og slutter først helt henne ved vejen (se øverste billede). Vi er i øvrigt her. Lidt mere om Gedhus i denne tråd.

Alle fotos: Gedhus, onsdag den 30. november 2005. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen. Fotografassistent og seniorkonsulent: Ove Nygaard.

Avatar

Dagens nedlagte perron 2

af T. Rithmester ⌂, Struer, 31/8 2011, 19:37 (4837 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg var forbi Gedhus trb 5 år og 3 måneder senere :-)
Perronforkanten var tydeligere på det tidspunkt.

[image]
Gedhus trinbræt, set mod syd. 30. marts 2011.

[image]
Gedhus trinbræt, set mod nord. 30. marts 2011.

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Avatar

Dagens nedlagte perron 3

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 1/9 2011, 08:52 (4836 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Så er efteråret skudt ind - i hvert fald i følge kalenderen.

Hermed et friskt billede, der kun er ca 1½ time gammelt.

Vi er her.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Mod nord.

[image]

Mod syd.

Begge fotos: Lem, Randers-Hadsund Jernbane (RHJ). Torsdag, den 1. september 2011 kl. 7.23. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

[image]

Avatar

Dagens nedlagte perron 3 - nu med tillægsspørgsmål

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 1/9 2011, 08:59 (4836 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

[image]

Gad vide, hvordan bommene har været fordelt. Mon der har været 4 bomme - én for hver vej?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Dagens nedlagte perron 3 - nu med tillægsspørgsmål

af UTJ, 1/9 2011, 09:06 (4836 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

[image]


Gad vide, hvordan bommene har været fordelt. Mon der har været 4 bomme - én for hver vej?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Dette billedeallestedsnærværende EVP's side viser at der nok ikke var nogen bomme - det er jo også en måde at løse problemet med bomplacering på.

Dagens nedlagte perron 3 - nu med tillægsspørgsmål

af Heino Wessel Hansen @, 29/12 2011, 16:55 (4717 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Der var aldrig bomme ved holdepladsen i Lem, der blev oprettet ved banens bygning og toges i brug ved åbningen den 10. oktober 1883. Der blev kun sat blinklysanlæg op Hadsundvejen. Banen krydsede godt nok vejene midt i vejkrydset.
Du er meget velkommen til at sende mig kopier i høj opløsning af dine to gode billeder. Måske kan jeg anvende dem i den bog om Randers-Hadsund Jernbane, som jeg er i gang med at skrive - naturligvis under behørig angivelse af copyright.
Langs den viste cyklesti mellem Dronningborg og Spentrup har der tidligere - og er måske stadig - rester af Gimming holdeplads syd for Lem og holdepladsen Vejlagervejen nord for Lem

Venlig hilsen

Heino Wessel Hansen

Avatar

Dagens nedlagte perron 4 - nu med to perroner

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 3/9 2011, 16:13 (4834 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Set fra nord.

[image]
[image]

Set fra syd.

Alle fotos: Ilskov, onsdag den 30. november 2005. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen. Fotografassistent og seniorkonsulent: Ove Nygaard (hvilket i sær fremgår af skyggerne på nederste foto).

Avatar

Dagens nedlagte perron 5 - Europaplads 6. september 2011

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 6/9 2011, 15:06 (4831 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

På Grenaabanen er i øvrigt Europaplads og Den Permanente lagt i mølpose. Men perronerne er der stadig.

Sådan så Europaplads ud tidligere i dag.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

Europaplads, tirsdag den 6. september 2011, kl. 11.53-12.05. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Avatar

Dagens nedlagte perron 5 - Europaplads 6. september 2011

af Per Hauberg, 6/9 2011, 15:21 (4831 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Tilsyneladende er det ikke kun togbetjeningen, de er indstillet på Europaplads - det gælder også ukrudtsbekæmpelsen.

En helt anden snak: Hvad laver en senior-fotografassistent/konsulent ? Støtter han stativet -evt. fotografen, så disse ikke styrter midt i optagelsen, -skifter han film, eller er det hans opgave at sørge for, at fotografen er sporfri i gerningsøjeblikket ???

vh

P;-)

Avatar

Fotografassistent og seniorkonsulent Karup-Herning km 19,2

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 6/9 2011, 18:08 (4831 dage siden) @ Per Hauberg

En helt anden snak: Hvad laver en senior-fotografassistent/konsulent ? Støtter han stativet -evt. fotografen, så disse ikke styrter midt i optagelsen, -skifter han film, eller er det hans opgave at sørge for, at fotografen er sporfri i gerningsøjeblikket ???

Kære Per

Tja, de hænger ikke på træerne. Dels kræves der 55-60 års jernbanejubilæumsanciennitet dels kræves der en såkaldt fotografisk hukommelse ud i selv de mindste jernbanerelaterede finurligheder så som tognumre, forlagte krydsninger og skelen mellem signaler med og uden stopfald.

Jeg benyttede mig første gang af en fotografassistent/seniorkonsulent (med egen madpakke) under en nedlagt-og-nu-asfalteret-bane-inspektion Karup-Herning onsdag den 30. november 2005 (jf. ovenstående vedr. Gedhus og Ilskov tidligere i denne tråd). Ordningen kan stærkt anbefales - især under inspektion af midtjyske hedestrækninger, hvor der godt kan være lidt langt mellem stationerne.

For de, der har orket at læse med hertil, kvitterer jeg med et billede fra ovenfor omtalte vandretur Karup-Herning. Billedet viser kilometerstenen i km 19,2. Det er kilometerstenen til venstre.

Dette bringer mig så afslutningsvist frem til et ca. 25 år gammelt indlæg hørt under en undervisningslektion på DSB kursuscenter Knudshoved, hvor der i et eller andet fag (jeg husker ikke hvilket) indledtes med følgende: "Når man skal [et eller andet om at udmåle afstande eller lignende] udvælger man sig en stillestående genstand ude i landskabet. Det være sig f.eks et træ, en flagstang eller en DSB driftsområdechef....."

Sammenligningen falder i øvrigt ganske til gulvet i relation til bemeldte fotografassistent og seniorkonsulent, hvilket kendere vil vide:-).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Km 19,2 mellem Gedhus og Ilskov, onsdag den 30. november 2005. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen. Fotografassistent og seniorkonsulent: Ove Nygaard.

Avatar

Fotografassistent og seniorkonsulent Karup-Herning km 19,2

af Per Hauberg, 6/9 2011, 19:07 (4831 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Æres den, som æres bør - I dette, som så vidt jeg begynder at forstå, først og fremmest Fru Nygaard, Fredericia. Hvad den dame accepterer og giver grønt lys for af fravær, er imponerende !
Men nu vil jeg gerne vide, hvem der er ansvarlig for beskæringen af fotografiet af hedens vandringsmænd. -Det er formentlig en af Fru Nygaard strikket tophue, vi går glip af det meste af...

Ryf !

Fotografassistent og seniorkonsulent Karup-Herning km 19,2

af Steffen Vester, 6/9 2011, 23:34 (4831 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

En helt anden snak: Hvad laver en senior-fotografassistent/konsulent ? Støtter han stativet -evt. fotografen, så disse ikke styrter midt i optagelsen, -skifter han film, eller er det hans opgave at sørge for, at fotografen er sporfri i gerningsøjeblikket ???


Kære Per

Tja, de hænger ikke på træerne. Dels kræves der 55-60 års jernbanejubilæumsanciennitet dels kræves der en såkaldt fotografisk hukommelse ud i selv de mindste jernbanerelaterede finurligheder så som tognumre, forlagte krydsninger og skelen mellem signaler med og uden stopfald.

Jeg benyttede mig første gang af en fotografassistent/seniorkonsulent (med egen madpakke) under en nedlagt-og-nu-asfalteret-bane-inspektion Karup-Herning onsdag den 30. november 2005 (jf. ovenstående vedr. Gedhus og Ilskov tidligere i denne tråd). Ordningen kan stærkt anbefales - især under inspektion af midtjyske hedestrækninger, hvor der godt kan være lidt langt mellem stationerne.

For de, der har orket at læse med hertil, kvitterer jeg med et billede fra ovenfor omtalte vandretur Karup-Herning. Billedet viser kilometerstenen i km 19,2. Det er kilometerstenen til venstre.

Dette bringer mig så afslutningsvist frem til et ca. 25 år gammelt indlæg hørt under en undervisningslektion på DSB kursuscenter Knudshoved, hvor der i et eller andet fag (jeg husker ikke hvilket) indledtes med følgende: "Når man skal [et eller andet om at udmåle afstande eller lignende] udvælger man sig en stillestående genstand ude i landskabet. Det være sig f.eks et træ, en flagstang eller en DSB driftsområdechef....."

Sammenligningen falder i øvrigt ganske til gulvet i relation til bemeldte fotografassistent og seniorkonsulent, hvilket kendere vil vide:-).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Km 19,2 mellem Gedhus og Ilskov, onsdag den 30. november 2005. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen. Fotografassistent og seniorkonsulent: Ove Nygaard.

Hej Thomas.
I km. 19,7 er der stadig resten af trinbrættets perron. :-)
V/H, Steffen.

Fotografassistent og seniorkonsulent Karup-Herning km 19,2

af Steffen Vester, 6/9 2011, 23:40 (4831 dage siden) @ Steffen Vester

En helt anden snak: Hvad laver en senior-fotografassistent/konsulent ? Støtter han stativet -evt. fotografen, så disse ikke styrter midt i optagelsen, -skifter han film, eller er det hans opgave at sørge for, at fotografen er sporfri i gerningsøjeblikket ???


Kære Per

Tja, de hænger ikke på træerne. Dels kræves der 55-60 års jernbanejubilæumsanciennitet dels kræves der en såkaldt fotografisk hukommelse ud i selv de mindste jernbanerelaterede finurligheder så som tognumre, forlagte krydsninger og skelen mellem signaler med og uden stopfald.

Jeg benyttede mig første gang af en fotografassistent/seniorkonsulent (med egen madpakke) under en nedlagt-og-nu-asfalteret-bane-inspektion Karup-Herning onsdag den 30. november 2005 (jf. ovenstående vedr. Gedhus og Ilskov tidligere i denne tråd). Ordningen kan stærkt anbefales - især under inspektion af midtjyske hedestrækninger, hvor der godt kan være lidt langt mellem stationerne.

For de, der har orket at læse med hertil, kvitterer jeg med et billede fra ovenfor omtalte vandretur Karup-Herning. Billedet viser kilometerstenen i km 19,2. Det er kilometerstenen til venstre.

Dette bringer mig så afslutningsvist frem til et ca. 25 år gammelt indlæg hørt under en undervisningslektion på DSB kursuscenter Knudshoved, hvor der i et eller andet fag (jeg husker ikke hvilket) indledtes med følgende: "Når man skal [et eller andet om at udmåle afstande eller lignende] udvælger man sig en stillestående genstand ude i landskabet. Det være sig f.eks et træ, en flagstang eller en DSB driftsområdechef....."

Sammenligningen falder i øvrigt ganske til gulvet i relation til bemeldte fotografassistent og seniorkonsulent, hvilket kendere vil vide:-).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Km 19,2 mellem Gedhus og Ilskov, onsdag den 30. november 2005. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen. Fotografassistent og seniorkonsulent: Ove Nygaard.


Hej Thomas.
I km. 19,7 er der stadig resten af trinbrættets perron. :-)
V/H, Steffen.

Ups! Opdagede lige, at det var nævnt tidligere her - sorry! :-(
V/H, Steffen.

Dagens nedlagte perron 5 - Europaplads 6. september 2011

af Martin Peyrath @, 6/9 2011, 15:30 (4831 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas!

Tak for din fine registrering af eksisterende forhold.

Nu må mit spørgsmål til alle så være:

Var det hvad der blev ud af de store projekter omkring Århus letbane/nærbane?

Nedlagte stoppesteder!

Men på den anden side nu er Nicolai Wammen vel på vej til Christiansborg og vedtage flere og bedre togforbindelser til københavnerne?

Nedlagte perroner

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 30/8 2011, 22:23 (4838 dage siden) @ Fysikeren

Hvad med ø-perronen ude i Gentofte, er den fjernet nu? Det er et par år siden jeg kom forbi derude. Men den stod/står i hvert fald noget forladt.

Mvh
Claus

--
[image]

Nedlagte perroner

af Svend, 30/8 2011, 22:50 (4838 dage siden) @ Claus E. Hansen

Hvad med ø-perronen ude i Gentofte, er den fjernet nu? Det er et par år siden jeg kom forbi derude. Men den stod/står i hvert fald noget forladt.

Perronen ("perron 2") er blevet til en halvø. Det tidligere spor 3 er fjernet men perronen ved sporet fra Hellerup/mod Lyngby - som vel nu hedder spor 1 - eksisterer i bedste velgående. Gentofteborgerne skal jo også have mulighed for at stige af toget, når de kommer tilbage fra København :-)

--
Svend

Nedlagte perroner

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 30/8 2011, 23:08 (4838 dage siden) @ Svend

Ok, det var altså kun en halv løsning, men det smager da lidt ;-)

Mvh
Claus

--
[image]

Nedlagte perroner

af jesper, 31/8 2011, 01:55 (4838 dage siden) @ Claus E. Hansen

Hvorfor og hvornår blev bemeldte spor egentlig taget op i Gjentofte?

Nedlagte perroner

af Holger Sørensen, Hedehusene, 28/11 2011, 16:38 (4748 dage siden) @ Svend

Og her et billede af den "halve" perron i nordenden af Gentofte station. Anlagt i 1950'erne af hensyn til kørslen med godstog, som arbejdede både i Lyngby og Gentofte med vognudveksling og ud- og indlæsning af stykgods.
Toget er i øvrigt P 712 Hillerød - København H. :-) ;-) :-)

[image]

Foto: Holger Sørensen (HBDS) 15.03.1961

Nedlagte perroner - Gentofte

af PD Hansen, 16/10 2012, 23:00 (4425 dage siden) @ Svend

Hvad med ø-perronen ude i Gentofte, er den fjernet nu? Det er et par år siden jeg kom forbi derude. Men den stod/står i hvert fald noget forladt.


Perronen ("perron 2") er blevet til en halvø. Det tidligere spor 3 er fjernet men perronen ved sporet fra Hellerup/mod Lyngby - som vel nu hedder spor 1 - eksisterer i bedste velgående. Gentofteborgerne skal jo også have mulighed for at stige af toget, når de kommer tilbage fra København :-)

Ser ud til at der nu er både officielle stier og flere "uofficielle" stikveje hen over det nedlagte spor, mellem kontorbygningernes p-pladser og den "halve" perron" i Gentofte.

Luftfoto: http://binged.it/U0cir9

Avatar

Nedlagte perroner

af Per Hauberg, 7/9 2011, 02:18 (4831 dage siden) @ Claus E. Hansen

Gentofte, december 2006:

[image]


Den Permanente, maj 2011:

[image]

Nedlagte perroner

af Hedegaard, 31/8 2011, 00:32 (4838 dage siden) @ Fysikeren

Er der ikke også en enkelt rest tilbage af den gamle fjerntogsperron i Taastrup? Mener bestemt at have set en overgroet stump.

Selvom det ikke just er mange år siden at de blev nedlagt, så har Havnepladsen i Helsingør stadig sin perron.
Det samme har Borupgård (mellem Gørløse og Skævinge)

Nedlagte perroner

af jesper, 31/8 2011, 02:07 (4838 dage siden) @ Hedegaard

Kiggede efter idag, men der er vist kun opgangene til perronerne tilbage. Ellers er de i hvert fald meget overgroede

Nedlagte perroner - endnu en (1 foto)

af Søndenfjords, 11/9 2011, 09:36 (4826 dage siden) @ Fysikeren

Hvad findes der ellers af den type nedlagte perroner ude i landskabet, både på nuværende og tidligere stationer?

[image]Denne her f.eks. Men hvor ligger den henne?

Nedlagte perroner - endnu en (1 foto)

af UTJ, 11/9 2011, 09:55 (4826 dage siden) @ Søndenfjords

Hvad findes der ellers af den type nedlagte perroner ude i landskabet, både på nuværende og tidligere stationer?


[image]Denne her f.eks. Men hvor ligger den henne?

Det er hent tydeligt at der er tale om 37 kg skinner. Mon den stedlige Lint nogensinde har stoppet her? Men hvis fotografen havde vendt kameraet havde han fotograferet en vej, tilhørende bomme og blinksignaler. Jo, vi er ikke Søndenfjords, men Vestensunds.

Nedlagte perroner - endnu en (og endnu 1 foto)

af Søndenfjords, 11/9 2011, 10:01 (4826 dage siden) @ UTJ

hvis fotografen havde vendt kameraet havde han fotograferet en vej, tilhørende bomme og blinksignaler.

Nemlig ;-)
Så det billede får du også lige:
[image]

Nedlagte perroner - endnu en (1 foto)

af dykker5502, 7/4 2012, 10:00 (4617 dage siden) @ UTJ

Venner - det er en lille smule irriterende med en så indforstået snak!

Min første tanke var at det da lignede Kildeport ved Gribskovbanen men synes ikke der plejer at være de der afspærringer.
INGEN i denne tråd kommer med svaret - end ikke den der stillerspørgsmålet.
Dog er der en indviet (?) der lavet et link til en anden tråd om netop Kildeport.

Så er det det der er svaret. Det er Kildeport trinbrædt?

Avatar

Nedlagte perroner - endnu en (1 foto)

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 7/4 2012, 12:25 (4617 dage siden) @ dykker5502

Venner - det er en lille smule irriterende med en så indforstået snak!

Min første tanke var at det da lignede Kildeport ved Gribskovbanen men synes ikke der plejer at være de der afspærringer.
INGEN i denne tråd kommer med svaret - end ikke den der stillerspørgsmålet.
Dog er der en indviet (?) der lavet et link til en anden tråd om netop Kildeport.

Så er det det der er svaret. Det er Kildeport trinbrædt?

Ja, det ér Kildeport.

--
[image]

Avatar

Nedlagte perroner - endnu en

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 11/9 2011, 10:34 (4826 dage siden) @ Søndenfjords

Denne perron er ikke længere tilstede her. Der står kun et ensomt passagersignal.

--
[image]

Nedlagte perroner - endnu en

af Henrik Tolderlund, 11/9 2011, 12:23 (4826 dage siden) @ Henrik Thomsen

Denne perron er ikke længere tilstede her. Der står kun et ensomt passagersignal.

Og det gamle venteskur blev fjernet for et par år siden. Man håber at kunne genopføre det et andet sted.

M.v.h. Henrik

Nedlagte perroner - endnu en

af Poul Andersen @, 11/9 2011, 13:41 (4826 dage siden) @ Søndenfjords

[image]

Det tidligere trinbræt Arnbjerg på Vestbanen, som i sommertiden betjente den nu nedlagte forlystelsespark, Varde Sommerland.

På modsat side af Vestbanens spor ligger en tilsvarende nedlagt perron også kaldet Arnbjerg, ved Banedanmarks spor.

Begge perroner lå inden for Varde stations område.

Mvh. Poul.

Nedlagte perroner - endnu en

af Poul Andersen @, 11/9 2011, 15:52 (4826 dage siden) @ Poul Andersen

[image]>

I skulle nu ikke snydes for den omtalte nedlagte perron ved Arnbjerg tinbræt på Banedanmarks strækning. Her var anbragt et af de nymodens glasventerum, men det overlevede ikke det første nyår !.

Mvh. Poul.

Avatar

Nedlagte perroner - Arnbjerg

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 11/9 2011, 23:08 (4826 dage siden) @ Poul Andersen

[image]>

I skulle nu ikke snydes for den omtalte nedlagte perron ved Arnbjerg tinbræt på Banedanmarks strækning. Her var anbragt et af de nymodens glasventerum, men det overlevede ikke det første nyår !.

Mvh. Poul.

Lidt avisklip fra trinbrættes fødsel og barndom. Det var i øvrigt tale om delvist genbrug, idet det allerede eksisterende trinbræt for Varde Sommerland på nedlagte Varde-Grindsted Jernbane (trinbrættet blev etableret efter VaGj's nedlæggelse) blev "flyttet" over på strækningen Varde-Holstebro. Trinbrættet bestod/består af sveller som perronforkanter og stabilgrus som belægning.

Se også Signalposten 1989, nr. 1 side 3-7 og DSBbladet 1988, nr. 7, side 25.

Klik på billederne for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Vestkysten den 13. juli 1988. Klik på billedet for højere opløsning. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

[image]

Vestkysten den 21. juli 1988. Klik på billedet for højere opløsning. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

Ambulancetoget holder klar
Ambulancetoget holder klar

Denne artikel stammer fra bogen ´Eventyret om Jernbanen´ af J. Fr. Lawaetz, Jespersen og Pios Forlag 1935. Den handler om, hvad der sker når alarmen lyder over Godsbanegården og hjælpetoget rykker ud med hjælpevogne, redningsvogne og ambulancevogne.

Læs mere
DSB MZ1425

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak