Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Petrokoks - erfarenheter i ånglok (damplok) (Generelt)

af Hans W, 28/8 2011, 19:57 (4836 dage siden)

Jag vet inte om detta är rätt forum i Danmark för denna typ av frågor - men ett försök:
På Östra Södermanlands Järnväg i Sverige behöver vi utreda alternativ till eldning med stenkol i ånglok, detta på grund av diskussioner om vår påverkan på miljön.
Vi har noterat att det i Danamark säljs "Petrokoks" för eldning av kaminer i privata hus. Vi har även gjort ett litet prov med danskt petrokoks i ett ånglok, dock inte ett fullskaleprov i drift.
Kunskapen hos oss och generellt i Sverige om detta bränsle är dock minimal, eller noll.
Vårt prov verkar visa på högt energiinnehåll och liten rökutveckling.
Vi behöver dock vet mer om bränslet och främst hur det är betr. miljöpåverkan jämfört med stenkol. Även betr. hälsofarlighet för personalen.
Jag har ställt denna fråga på Järnvägshistoriskt forumi Sverige utan att få något konkret svar.

Alltså: Finns det någon som kan ge mer fakta om detta bränsle? Har det provats i ånglok (damplok) i Danmark?

Avatar

Petrokoks - erfarenheter i ånglok (damplok)

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 29/8 2011, 01:26 (4836 dage siden) @ Hans W

Petrokoks er et ildelugtende affaldsprodukt fra olieindustrien, som ganske vist har en høj brændværdi, men som også indeholder en del svovl (på svensk: svavel) - nogle angiver 2.5%.
I kombination med vand dannes der derfor svovlsyre - desuden sker kemiske reaktioner hurtigere ved høj varme, så i kombination med damp - hvad enten det er "tør" (dvs. overhedet) damp eller "våd" damp - så må det kunne forventes, at der kan ske nogle kemiske reaktioner, sådan at en damplokomotivkedel (på svensk: panna), der ofte er af St37 eller St52, må forventes at kunne tage skade af fyring med petrokoks, og ligeledes fyrkassen, selvom den måtte være lavet af kobber.
Men hvis I har en damplokomotivkedel, som I vil ofre på sagen, så kunne det da komme an på en prøve.
Og afprøvningen bør desuden ske på et øde sted, sådan at der ikke er naboer, der klager over stanken og forureningen.

Togbelysning
Togbelysning

Denne artikel stammer fra bogen ´De danske statsbaner 1847 - 1947´ udgivet af DSB, og gennemgår udviklingen indenfor togbelysningen i de første 100 år af dansk jernbanedrift lige fra stearinlys til 24 volts elektriske pærer.

Læs mere

Jernbanebøger

Fra Vestbanen til Arriva

Fra Vestbanen til Arriva. Pris 300 kr.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak