Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Vogndækket på de 3 sporede storebæltsfærger (Generelt)

af D 826, 28/8 2011, 18:48 (4836 dage siden)

Hejsa

Der dukker jævnligt nye spørgsmål om ved.r færgerne på storebælt.

Jeg har i de sidst ca. 48 timer tænkte på detaljer på vogndækket af færgerne. (Minus de timer jeg ligger vandret med en dyne) Men på vogndækket af de gamle færger var der under vingedækket nogle døre ind til de forskellige rum.. Nogen der evt. kan fortælle mig om det var jerndøre, trædøre eller en blanding??

Vh. D 826

Vogndækket på de 3 sporede storebæltsfærger

af Steff, 28/8 2011, 22:13 (4836 dage siden) @ D 826

Har set på tegningen af den ombyggede MF Storebælt. På vogndækket alene har jeg løseligt talt 38 døre. Generelt er alle døre med publikum-/besætningssadgang af træ og KUN fire af metal med overfaldslukke, nemlig en STB og en BB (mærket kontor på tegning) vendende mod stævn og ditto agter ind bag Capstans. Dette ses også tydelige på billederne af Georg Schmidt. Om der er nogle metal skotdøre på dækket kan jeg ikke se af tegningerne.
Men, men, men. Gør dig nu selv den tjeneste og kom af sted og se på modeller af færgemodellerne i Odense. Og husk foto apparat!!! Men inden da, SKRIV ned alle de ting du er i tvivl om. Så bliver det ikke glemt eller man kan få be- eller afkræftet en antagelse.
Og med alle de spørgsmål der kan dukke op hvis ikke man konkretisere, kan denne side jo hurtigt blive lagt ned, ikke sandt;-) ?
Søg også på nettet (google) efter billeder af andre tidssvarende færger bl.a. MF FYN, da de jo i princippet var bygget over samme læst. Spørgsmålet behøver ikke være ”storebæltsfærger”, men muligvis ”vogndæk”, ”redningsbåde” eller udvidet søgning med ”+”.
Du bliver nemlig NØDT til at have masser af billeder, da en tegning ikke gør det overhovedet, med mindre du har plan- og opstalt tegninger med angivelse af mål og materialer.
Sidst, hen til biblioteket og lån bøger om færger, bl.a. ”Storebæltsoverfarten i 100 år” af Paul Bell og Mogens Nørgaard Olesen, DSB, Herluf Stokholms forlag Aps 1983, ISBN 87-7600-044 3, se film, bl.a. ”Lyntoget” eller kontakt Færgehistorisk selskab. En sidste og god mulighed er at søge på Søfartsmuseets billedarkiv, samme måde som man søger på google v.h.a. søgeord. Der har jeg selv fundet MASSER af billeder.
God søgning!

--
Steffen Dresler

af D 826, 28/8 2011, 22:26 (4836 dage siden) @ Steff

Hej Steff

Tak for svaret.. Men jeg er nu ikke helt på bar bund, i det at det sikkert er de samme tegninger jeg har. Og ja billederne fra Georg schmidt har hjulpet mig et godst stykke længere.. Jeg vil dog skrive det bag øret med dørene som du lige har beskrevet..

Og ja jeg skal også over på museet og have taget nogen nye billeder, det er dog bare ikke det nemmeste sted at tage billeder af den, da de har sat storebælt helt op i et hjørne (kan jeg huske fra sidste gang)

Bogen du omtaler er en jeg har, købt i foråret som brugt da jeg syntes den var rar at have med alle de tegninger i.. Men der er ikke rigtig noget brugbart af dækket på færgerne.. Og filmen om lyntoget ved jeg vi har nede i kmk, så den vil jeg låne og se..

--
Vh. D 826

af Georg Schmidt, 28/8 2011, 23:21 (4836 dage siden) @ D 826

Vedlagt et par billeder fra vogndækket på M/F Fyn under nedskæring af overbygningen i østhavnen Aalborg 1986. Dørene på vogndækket var solide trædøre, hvor der foroven var en matteret rude med navn på rummet.
[image]
[image]
Mvh
Georg

af D 826, 28/8 2011, 23:27 (4836 dage siden) @ D 826

Appropos det med dørene på vogndækket af færgerne, nu fik jeg afvide at det mest var træ døre, men der er så en ting jeg kom til at tænke på,er de mon alle med fyldninger?

På de billeder der er bragt herinde der kan man se at på de af dørene der sidder i agterenden med stigen ned til vogndækket, disse døre er med fyldninger og et vindue for oven.

Kom med et bud..

Ps. jeg ved godt at jeg kan se modellen over på museet, men´jeg kan ikke tage nogen billeder af dørene inde på vogndækket da det er mørkt inde i det montre..

--
Vh. D 826

af D 826, 28/8 2011, 23:31 (4836 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg

super.. tak skal du have.. her kan jeg godt nok se nogle detaljer..

Og som jeg skrev i en besked for lidt siden, så er det svært at tage billeder at modellen over på museet i odense, da den er lukket inde i glas, og der er mørkt inde på dækket af den.

--
Vh. D 826

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 29/8 2011, 00:49 (4836 dage siden) @ D 826

Hej Georg

super.. tak skal du have.. her kan jeg godt nok se nogle detaljer..

Og som jeg skrev i en besked for lidt siden, så er det svært at tage billeder at modellen over på museet i odense, da den er lukket inde i glas, og der er mørkt inde på dækket af den.

-------------

Hej.

Husk: Man kan opnå utrolig meget med et digitalkamera ved at slå blitz´en fra, og støtte kameraet f. eks. mod glasset (Apparat-belysning: Automatisk eller evt. forsøg på stedet). Uden blitz får man ofte en mere jævn belysning og ingen blitz-reflekser i glasset.

Jeg har gjort det selv til nøjagtigt samme formål:
[image]
Den gule farvetone kan klares i fotobehandlingsprogrammet, men ellers er billedet da udmærket at arbejde efter (det er naturligvis en forudsætning, at det ønskede emne -i det hele taget- kan ses, --det erkender jeg.

Hilsen,

Erik V.
www.evp.dk

Billige jernbane T-shirts

Motordriftens indførelse ved DSB
Motordriftens indførelse ved DSB

I Vingehjulet 1951 nr. 2 har vi fundet denne artikel, der beskriver nogle af de genvordigheder, DSB havde med den første motorvogn ´Hønen´ i 1923 til MR-vognene der blev bygget af A/S Frichs og A/S Scandia i fællesskab.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak