Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

IC3 i Laurbjerg i dag søndag den 28. august 2011 (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 28/8 2011, 17:52 (4842 dage siden)

To ting: 1) Jeg kører næsten dagligt gennem Laurbjerg. 2) Flere steder er det skrevet, at det er hverdagen, vi skal huske at fotografere, for i morgen er den historie. Og det, der i dag er en massevare, vil om 40 år være en sjældenhed.

Så nedenstående to billeder er blot en dokumentation af hverdagen, mens den endnu er her. Det er søndag eftermiddag og det er ifølge kalenderen en af de sidste sommerdage. Stationen er nedlagt for mange år siden, men ø-perronen, trappeopgangen og perronbelysningen er der stadigvæk.

Trappeopgangen er muret til og træer har i årevis fået lov til at vokse frit på ø-perronen. Men i forrige uge har "nogen" fældet træerne og de ligger nu visne og giver indtryk af de kommende efterårsfarver, som venter os om få uger.

På det første billede er togsæt 21 på vej nordpå kl. 15.44 i rettidigt tog IC 141 Københavns Lufthavn Kastrup-Lindholm. På det andet billede er togsæt 47 på vej sydpå kl. 15.47 i et ca. 20 minutter forsinket IC 148 Lindholm-Københavns Lufthavn Kastrup (med skift i Aarhus).

Et par ganske almindelige tog på en ganske almindelig strækning. Tog som jeg lige så godt kunne fotografere "i morgen" eller "i næste uge". Men hvor mange gange har man ikke måttet sande, at man aldrig fik det gjort og en dag var det lige pludselig for sent.

Nu er sæt 21 og 47 eviggjort og om 40 år kan vi kigge på billederne igen: Mon træsvellerne stadig er der? Mon strækningsradiomasten er der? Mon strækningen er elektrificeret? Hvilken materiel mon kører der til den tid? Standser nogle af togene igen i Laurbjerg? Nogle af os vil leve længe nok til at opleve svarene. Nogle af os vil ikke.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

[image]

Laurbjerg, søndag den 28. august 2011 kl. 15.44-15.47. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

IC3 i Laurbjerg i dag søndag den 28. august 2011

af Børge Sundahl, 28/8 2011, 18:58 (4842 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej

Med hensyn til Laurbjerg, så har der i flere år været arbejdet for at få lukket stationen/trinbrættet op.

Mens det var Langå Kommune, Laurbjerg hørte under, havde jeg den fornøjelse, at være med i en arbejdsgruppe, der arbejdede for sagen.

Men Banedanmark var ikke meget for at være med. Grunden er at den nuværende perron ligger i en kurve, så når tog holder der, så er der en ret stor hældning.

Nu hører Laurbjerg under Favrskov kommune, og der arbejder man videre med sagen.
Transportmininisteren har været på besøg.

Jeg ved ikke hvad reultatet bliver.

Børge

IC3 i Laurbjerg i dag søndag den 28. august 2011

af ivar, 28/8 2011, 21:41 (4842 dage siden) @ Børge Sundahl

Eftersom transportministeren har været på besøg, så er der nok nogen der bliver fyret, han kan lige nå det:-D

IC3 i Laurbjerg i dag søndag den 28. august 2011

af Steffen Vester, 29/8 2011, 00:19 (4842 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

To ting: 1) Jeg kører næsten dagligt gennem Laurbjerg. 2) Flere steder er det skrevet, at det er hverdagen, vi skal huske at fotografere, for i morgen er den historie. Og det, der i dag er en massevare, vil om 40 år være en sjældenhed.

Så nedenstående to billeder er blot en dokumentation af hverdagen, mens den endnu er her. Det er søndag eftermiddag og det er ifølge kalenderen en af de sidste sommerdage. Stationen er nedlagt for mange år siden, men ø-perronen, trappeopgangen og perronbelysningen er der stadigvæk.

Trappeopgangen er muret til og træer har i årevis fået lov til at vokse frit på ø-perronen. Men i forrige uge har "nogen" fældet træerne og de ligger nu visne og giver indtryk af de kommende efterårsfarver, som venter os om få uger.

På det første billede er togsæt 21 på vej nordpå kl. 15.44 i rettidigt tog IC 141 Københavns Lufthavn Kastrup-Lindholm. På det andet billede er togsæt 47 på vej sydpå kl. 15.47 i et ca. 20 minutter forsinket IC 148 Lindholm-Københavns Lufthavn Kastrup (med skift i Aarhus).

Et par ganske almindelige tog på en ganske almindelig strækning. Tog som jeg lige så godt kunne fotografere "i morgen" eller "i næste uge". Men hvor mange gange har man ikke måttet sande, at man aldrig fik det gjort og en dag var det lige pludselig for sent.

Nu er sæt 21 og 47 eviggjort og om 40 år kan vi kigge på billederne igen: Mon træsvellerne stadig er der? Mon strækningsradiomasten er der? Mon strækningen er elektrificeret? Hvilken materiel mon kører der til den tid? Standser nogle af togene igen i Laurbjerg? Nogle af os vil leve længe nok til at opleve svarene. Nogle af os vil ikke.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

[image]

Laurbjerg, søndag den 28. august 2011 kl. 15.44-15.47. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Aprospros Laurbjerg: ligger du eller andre inde med fotos, hvorfra sporet til den skæve bane herfra udgik? V/H, Steffen.

Avatar

IC3 i Laurbjerg i dag søndag den 28. august 2011

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 29/8 2011, 00:29 (4842 dage siden) @ Steffen Vester

Aprospros Laurbjerg: ligger du eller andre inde med fotos, hvorfra sporet til den skæve bane herfra udgik? V/H, Steffen.

Jeg har ikke et billede men Georg er meget tæt på med det øverste billede i dette indlæg.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

IC3 i Laurbjerg i dag søndag den 28. august 2011

af Steffen Vester, 29/8 2011, 00:52 (4842 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Aprospros Laurbjerg: ligger du eller andre inde med fotos, hvorfra sporet til den skæve bane herfra udgik? V/H, Steffen.


Jeg har ikke et billede men Georg er meget tæt på med det øverste billede i dette indlæg.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Ja - den Georg og hans fine fotos - tak for linket. :-)
V/H, Steffen.

Avatar

Laurbjerg ét år senere

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 4/9 2012, 10:43 (4469 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

To ting: 1) Jeg kører næsten dagligt gennem Laurbjerg. 2) Flere steder er det skrevet, at det er hverdagen, vi skal huske at fotografere, for i morgen er den historie. Og det, der i dag er en massevare, vil om 40 år være en sjældenhed.

Så nedenstående to billeder er blot en dokumentation af hverdagen, mens den endnu er her. Det er søndag eftermiddag og det er ifølge kalenderen en af de sidste sommerdage. Stationen er nedlagt for mange år siden, men ø-perronen, trappeopgangen og perronbelysningen er der stadigvæk.

Trappeopgangen er muret til og træer har i årevis fået lov til at vokse frit på ø-perronen. Men i forrige uge har "nogen" fældet træerne og de ligger nu visne og giver indtryk af de kommende efterårsfarver, som venter os om få uger.

På det første billede er togsæt 21 på vej nordpå kl. 15.44 i rettidigt tog IC 141 Københavns Lufthavn Kastrup-Lindholm. På det andet billede er togsæt 47 på vej sydpå kl. 15.47 i et ca. 20 minutter forsinket IC 148 Lindholm-Københavns Lufthavn Kastrup (med skift i Aarhus).

Et par ganske almindelige tog på en ganske almindelig strækning. Tog som jeg lige så godt kunne fotografere "i morgen" eller "i næste uge". Men hvor mange gange har man ikke måttet sande, at man aldrig fik det gjort og en dag var det lige pludselig for sent.

Nu er sæt 21 og 47 eviggjort og om 40 år kan vi kigge på billederne igen: Mon træsvellerne stadig er der? Mon strækningsradiomasten er der? Mon strækningen er elektrificeret? Hvilken materiel mon kører der til den tid? Standser nogle af togene igen i Laurbjerg? Nogle af os vil leve længe nok til at opleve svarene. Nogle af os vil ikke.

Endnu et år og endnu en sommer er gået. For sjov skyld prøvede jeg i torsdags at stille mig samme sted, som jeg stod for et år siden. Der sker faktisk en del i løbet af et år: Sporet er fornyet, perronen er forsvundet og der er opsat en ERTMS-mast.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Laurbjerg, søndag den 28. august 2011 kl. 15.44-15.47. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.
[image]
Laurbjerg, torsdag den 30. august 2012 kl. 15.29. AR 18 i tog 5465 Aarhus-Skive. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

[image]
Laurbjerg, søndag den 28. august 2011 kl. 15.44-15.47. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

[image]
Laurbjerg, torsdag den 30. august 2012 kl. 15.34. MRD/MR 17 i tog 3952 Lindholm-Aarhus. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Laurbjerg ét år senere

af Erik Kjærgaard, 4/9 2012, 17:14 (4469 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Fint at illustrere forskellen på blot 1 (et)år.
I teksen til billedet med MR-toget, mener du vel (Aalborg-Aarhus)?
Da jeg forrige fredag var med MR-tog til Aarhus, var der også "falsk reklame" på informationsskærmene, da vi kom til Aarhus. Der stod tog fra "Lindholm".
I relation til anden diskussion på forum om IC4, var det med vilje, at vi valgte en afgang med MR i stedet for IC4, der kørte blandt andet 1 time før og efter "vores tog".
På vej til Aarhus kom vi til at holde i ca. 10 min. uden for Langå. Det viste sig, at der var et Arriva-tog, der af en eller anden grund var strandet der. Det myldrede ind med passagerer fra Arrivatoget. Vi fortsatte ad venstre spor til Hadsten. Der blev annonceret ekstradiornært stop i Hinnerup ("Arriva-land") - selvfølgelig a.h.t. Arrivapassagererne fra Langå.

Venlig hilsen

Erik Kjærgaard

Avatar

Laurbjerg ét år senere + 1 år

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 28/8 2013, 20:53 (4111 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

To ting: 1) Jeg kører næsten dagligt gennem Laurbjerg. 2) Flere steder er det skrevet, at det er hverdagen, vi skal huske at fotografere, for i morgen er den historie. Og det, der i dag er en massevare, vil om 40 år være en sjældenhed.

Så nedenstående to billeder er blot en dokumentation af hverdagen, mens den endnu er her. Det er søndag eftermiddag og det er ifølge kalenderen en af de sidste sommerdage. Stationen er nedlagt for mange år siden, men ø-perronen, trappeopgangen og perronbelysningen er der stadigvæk.

Trappeopgangen er muret til og træer har i årevis fået lov til at vokse frit på ø-perronen. Men i forrige uge har "nogen" fældet træerne og de ligger nu visne og giver indtryk af de kommende efterårsfarver, som venter os om få uger.

På det første billede er togsæt 21 på vej nordpå kl. 15.44 i rettidigt tog IC 141 Københavns Lufthavn Kastrup-Lindholm. På det andet billede er togsæt 47 på vej sydpå kl. 15.47 i et ca. 20 minutter forsinket IC 148 Lindholm-Københavns Lufthavn Kastrup (med skift i Aarhus).

Et par ganske almindelige tog på en ganske almindelig strækning. Tog som jeg lige så godt kunne fotografere "i morgen" eller "i næste uge". Men hvor mange gange har man ikke måttet sande, at man aldrig fik det gjort og en dag var det lige pludselig for sent.

Nu er sæt 21 og 47 eviggjort og om 40 år kan vi kigge på billederne igen: Mon træsvellerne stadig er der? Mon strækningsradiomasten er der? Mon strækningen er elektrificeret? Hvilken materiel mon kører der til den tid? Standser nogle af togene igen i Laurbjerg? Nogle af os vil leve længe nok til at opleve svarene. Nogle af os vil ikke.


Endnu et år og endnu en sommer er gået. For sjov skyld prøvede jeg i torsdags at stille mig samme sted, som jeg stod for et år siden. Der sker faktisk en del i løbet af et år: Sporet er fornyet, perronen er forsvundet og der er opsat en ERTMS-mast.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Laurbjerg, søndag den 28. august 2011 kl. 15.44-15.47. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.
[image]
Laurbjerg, torsdag den 30. august 2012 kl. 15.29. AR 18 i tog 5465 Aarhus-Skive. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

[image]
Laurbjerg, søndag den 28. august 2011 kl. 15.44-15.47. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

[image]
Laurbjerg, torsdag den 30. august 2012 kl. 15.34. MRD/MR 17 i tog 3952 Lindholm-Aarhus. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Ak ja, så er der gået endnu et år. "Traditionen" tro, har jeg her på årets - næsten - sidste sommerdag endnu engang gjort et lille stop i Laurbjerg for at forevige "hverdagen".

Der er ikke sket meget på jernbanefronten i Laurbjerg det seneste års tid. Og der går nok mange år, inden Laurbjerg bliver genoprettet som standsningssted. Men mon ikke det kommer - engang om mange mange år. Og så kan vores efterkommere til den tid jo sidde og kigge på de billeder, som ham "jernbaneidioten" tog hvert år på den - næsten - sidste sommerdag. Dengang togene ikke standsede i Laurbjerg.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Kl. 14.28. AR 52 i tog 5459 Aarhus-Struer.
[image]
Kl. 14.31. MFA 5010 i tog IC 144 Lindholm-CPH Lufthavn.
Begge fotos: Laurbjerg, onsdag den 28. august 2013. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Avatar

Laurbjerg 2011+2012+2013 og nu med 2014

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 3/9 2014, 20:43 (3740 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Som tålmodige læsere af denne tråd vil vide, har jeg gjort det til en mere eller mindre tradition at fotografere lidt af toggangen gennem Laurbjerg på årets sidste sommerdag (efter kalenderen er det som bekendt 31. august). Det kan være lidt svært at ramme datoen præcist - det kommer lidt an på, hvor jeg har kunder den pågældende dag.

I år faldt "årets sidste sommerdag" - i denne sammenhæng - i dag onsdag den 3. september.

Der er ikke sket alverden i Laurbjerg siden sidste år. Som så mange andre steder gror området dog mere og mere til.

Det rullende materiel domineres fortsat af Arrivas Lint og DSB's IC3.

Klik på billederne for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
http://www.laurbjerg-bramming.dk/home/1-laurbjerg-silkeborg/km-17-0-laurbjerg

[image]
Arriva AR 2051 i tog 5442 Viborg-Aarhus passerer Laurbjerg kl. 13.16. Til venstre ses vogterhus 95a (dobbeltbolig). Klik på billedet for højere opløsning.

[image]
DSB MFB+FF+MFA 67 i tog IC 140 Lindholm-CPH Lufthavn passerer Laurbjerg kl. 13.28. Klik på billedet for højere opløsning.

Begge fotos: Laurbjerg den 3. september 2014. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Laurbjerg 2011+2012+2013 og nu med 2014

af re20000, 3/9 2014, 21:08 (3740 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

men lygtepælene er væk... Hvad med perrontunnelen?

Nold

Avatar

Laurbjerg 2011-2014 og nu med 2015

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 2/9 2015, 20:13 (3376 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det lykkedes faktisk - for 5. år i træk - at fotografere Laurbjerg på årets sidste sommerdag. Sådan da: Årets sidste sommerdag er ifølge kalenderen 31. august, men vejen faldt først forbi i dag den 2. september 2015.

Der er ikke sket alverden i Laurbjerg siden sidste år og det er stadig Arriva Lint og DSB IC3, der trækker det store læs på strækningen gennem Laurbjerg. I år lykkedes det tilfældigvis at få en "togkrydsning" (togpassage) med på billedet.

Laurbjerg har været lidt i vælten siden sidste år: Forskellige parter ønsker Laurbjerg genåbnet som standsningssted - andre mener det er en dårlig ide. Argumenterne fra de forskellige parter er ikke altid lige "videnskabelige".

Men det er da indtil videre endt med følgende politiske aftale:

[image]Uddrag af "Aftale mellem Regeringen (Socialdemokraterne og Radikale Venstre), Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten om: Cykler, busfremkommelighed og kollektiv trafik i yderområder." 22. maj 2015.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image] Laurbjerg: Sydgående Arriva Lint (ukendt nummer) passerer nordgående DSB IC3-sæt nummer 15 den 2. september kl. 14.46. Klik på billedet for højere opløsning. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Avatar

Genåbning af Laurbjerg har nu landspolitisk interesse

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 4/9 2014, 09:31 (3739 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg tvivler på, at det er min årlige fotografering i Laurbjerg, der har vakt politisk interesse på Folketingsniveau.

Men jeg kan konstatere, at Venstres transportpolitiske ordfører Kristian Pihl Lorentzen nærmest "på dagen" har stillet transportministeren 7 meget konkrete og knivskarpe spørgsmål om genåbning af Laurbjerg som standsningssted.

Vi noterer os i øvrigt, at Arriva citeres for at være indstillet på at standse i Laurbjerg hver halve time i begge retninger for egen regning og risiko. Det er da noget af et tilbud. Det betyder, at den eneste "modstander" af genåbningen, er Trafikstyrelsen og det er helt åbenlyst den, Kristian Pihl Lorentzen nu går i kødet på.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Links til Kristian Pihl Lorentzens spørgsmål til transportministeren:

Spørgsmål 978
Spørgsmål 979
Spørgsmål 980
Spørgsmål 981
Spørgsmål 982
Spørgsmål 983
Spørgsmål 984

Avatar

Genåbning af Laurbjerg har nu landspolitisk interesse

af BoergeOf61, Randers C, 4/9 2014, 15:04 (3739 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Vi noterer os i øvrigt, at Arriva citeres for at være indstillet på at standse i Laurbjerg hver halve time i begge retninger for egen regning og risiko. Det er da noget af et tilbud. Det betyder, at den eneste "modstander" af genåbningen, er Trafikstyrelsen og det er helt åbenlyst den, Kristian Pihl Lorentzen nu går i kødet på.

Hvad med Region Midtjylland?

Genåbning af Laurbjerg har nu landspolitisk interesse

af Fysikeren, 4/9 2014, 17:06 (3739 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg tvivler på, at det er min årlige fotografering i Laurbjerg, der har vakt politisk interesse på Folketingsniveau.

Men jeg kan konstatere, at Venstres transportpolitiske ordfører Kristian Pihl Lorentzen nærmest "på dagen" har stillet transportministeren 7 meget konkrete og knivskarpe spørgsmål om genåbning af Laurbjerg som standsningssted.

Vi noterer os i øvrigt, at Arriva citeres for at være indstillet på at standse i Laurbjerg hver halve time i begge retninger for egen regning og risiko. Det er da noget af et tilbud. Det betyder, at den eneste "modstander" af genåbningen, er Trafikstyrelsen og det er helt åbenlyst den, Kristian Pihl Lorentzen nu går i kødet på.

Man burde vel overveje den lokale betjening af området. Over Silkeborg til Herning har man jo lavet hurtigere regionaltog, mens man nord for Aarhus har kigget på mulighederne for nærbane.

Personligt er jeg modstander af, at man bare åbner nye standsninger uden at have en større plan, for den ekstra køretid kan være uheldigt givet ud.

Måske man skulle, om muligt, lave halvtimedrift med genåbning af flere stationer Aarhus-Randers og samtidigt lade mindst et tog mod Viborg blive hurtigtog inkl. shunt i Langå.

At Arriva gerne vil standse der for egen regning og risiko er fint nok, men ved næste udbud skal Laurbjerg nok blive indregnet i den samlede regning.

Avatar

Laurbjerg på årets (næsten) sidste sommerdag

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 30/8 2016, 20:23 (3013 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I "Chiefinspector Morse" (tror jeg nok, det er) er der et afsnit med nogle fotonørder: Faderen forlanger, at sønnen hver dag skal tage et billede af den samme gade og han (sønnen) skal stå på samme sted hver dag og at det skal ske på samme tidspunkt hver dag. Og der er vist nok også noget med, at sønnen fotograferer sin middagsmad, hver dag (han får i øvrigt det samme at spise hver dag).

Og med dette in mente er det så i år 6. år i træk, at jeg fotograferer Laurbjerg på årets (næsten) sidste sommerdag.

Der sker ikke meget i Laubjerg mellem år og dag - i hvert fald ikke rent jernbanemæssigt. Det er stadig IC3, MR og Lint, der huserer.

Klik på billederne for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

[image]Pænt og velfriseret - og stendødt. Klik på billedet for højere opløsning.

[image]Klokken er 15.11 og MFB-FF-MFA 92 haster mod syd som IC 352 Aalborg-Aarhus. Klik på billedet for højere opløsning.

Begge fotos: Laurbjerg 30. august 2016. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Avatar

Laurbjerg - nu med penge på lommen

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 31/8 2017, 13:53 (2647 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Traditionen tro et billede fra Laurbjerg på årets sidste sommerdag. Der er ikke megen forskel at se i forhold til billederne fra de seneste seks sidste sommerdage - og så alligevel: Siden sidste sidste (det må det vel hedde?) sommerdag er der nu af et politisk flertal uden om regeringen afsat 6 mio. kr. til genåbning af Laurbjerg.

Foto: Laurbjerg 31. august 2017 kl. 13.19. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak