Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tog 151 med G-maskine i Fåborg i 1951-52 (Generelt)

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 28/8 2011, 11:12 (4837 dage siden)

Et foto mere fra gemmerne. Tog 151 med G 625 holder holder klar til afgang i Fåborg i 1951-52. Første vogn ligner en CP, anden vogn noget fra SFJ-tiden, mens sidste vogn minder om en EH. Et passende tog til G-maskinen inden turen op af stigningerne. Fotografen var Svend Jørgensen.

Mvh
Claus

[image]

--
[image]

Tog 151 med G-maskine i Fåborg i 1951-52

af Niels Munch, 28/8 2011, 11:51 (4837 dage siden) @ Claus E. Hansen

Dejligt billede, Claus!

Personvogn nr. 2 er CMMP 2413, kendelig på sprængværket, se f.eks *her*.

Bedste hilsener
Niels

Tog 151 med G-maskine i Fåborg i 1951-52

af Steff, 28/8 2011, 12:00 (4837 dage siden) @ Claus E. Hansen

Som næsten de fleste G III, blev alle stationere i det daværende 1. Distrikt (Sjælland-Falster) ved deres levering. Senere skete der en almen udveksling og omstationering og G nr. 625 kom senere til 2. Distrikt (Jylland-Fyn).
DSB litra G III nr. 625 fik komplet trykluftudstyr i april 1947 og blev herefter teknisk benævnt som G IV. Selvom flere lokomotiver i 2. Distrikt fik fuld trykluftudstyr, var det langtfra alle, der fik flyttet sandkasserne, der ellers lå under barrierepladen, op under samme damphat som dampdomen. Men nr. 625 gjorde. Nr. 625 blev i 1957 købt af HTJ og kørte som HTJ G nr. 625 frem til 1978, hvorefter den blev solgt til Dansk Jernbane Klub. Lokomotivet blev i øvrigt som eneste G, udstyret med sneplader efter svensk forbillede, men det er skete efter DSB tiden.

[image]
Tegning: DSB litra G IV med sandkasse under samme damphat som dampdomen, pop sikkerhedsventiler, "slampotte" på taget og tender med forhøjet vandindhold. Tegning: SGD.

--
Steffen Dresler

Tog 151 med G-maskine i Fåborg i 1951-52

af lkfsteen, 29/8 2011, 22:28 (4835 dage siden) @ Claus E. Hansen

Synes nu ikke der er meget CP vogn over den første:-) Jeg mener det er en af de 4 ASM 191-194;-)

Mvh Steen

Tog 151 med G-maskine i Fåborg i 1951-52

af Georg Schmidt, 29/8 2011, 23:51 (4835 dage siden) @ lkfsteen

Togene 151 og 148 var de eneste tog der førte første klasse på Nyborg-Ringe-Fåborg på den tid. Tog 151 afg. Fåborg 14.06 og retur fra Nyborg med tog 162 ank. Fåborg 20.10 var eneste damptur Fåborgfolkene havde i en ellers ren motortur. Fra Fåborg blev der på den tid kørt med MF, MBF, MDF og MP. Togenen 151-162 skulle normalt fremføres af en AF-maskine iflg. kørselsfordelingen 1951-52, men disse har sikkert ikke været så stabile, så togparret har nok de fleste gange været fremført af G-maskine.
Mvh
Georg

Tog 151 med G-maskine i Fåborg i 1951-52

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 30/8 2011, 00:35 (4835 dage siden) @ Georg Schmidt
redigeret af Claus E. Hansen, 30/8 2011, 00:47

Og det forklarer jo også meget godt hvorfor de fynske maskiner hurtigt blev faset ud, mens G-maskinerne fik en mindre "opblomstring" på Sydfyn. Det har nok heller ikke været lige nemt at holde de fynske maskiner med dele mm. Så har det været mere rationelt at satse på et par enkelte og driftssikre typer i stedet for. Det var G-maskinen i hvert fald, ligesom den havde akseltrykket til de sydfynske "båndjern".
(I D-maskinebogen er der i øvrigt et Svend Jørgensen foto fra Fåborg, hvor en D-maskine er afsporet med tenderen pga. det spinkle spor).

Med 50 km/t tog turen med G-maskinen til Nyborg i øvrigt 1 time og 40 min. Til sammenligning så kører bussen fra Fåborg Rutebilstation til Nyborg på 1 time i dag.

Var faktisk ikke klar over at der blev ført 1.klasse på banen efter SFJ-tiden. Men det må også være forsvundet igen inden nedlæggelsen af persontrafikken og Ringe-Nyborg i 1962?

Et i øvrigt meget modelegnet tog, da det ikke fylder alverdens. Ganske vist kan G-maskinen ikke fås i model, men vognmæssigt kan der efterhånden laves noget fornuftigt. Men der kommer dog næppe tidl. SFJ-vogne fra de store producenter!

Mvh
Claus

--
[image]

Tog 151 med G-maskine i Fåborg i 1951-52

af h087 ⌂, køge, 30/8 2011, 03:43 (4835 dage siden) @ Claus E. Hansen

hej

1951/1952 - mmmhh

ASM for sådan en er det

ASM 191 ombygget 1953 og A+B styreledninger 1941 - 53
ASM 192 ombygget 1953 og A+B styreledninger 1941 - 53
ASM 193 ombygget 1953 og A+B styreledninger 1941 - 54
ASM 194 ombygget 1952 og A+B styreledninger 1941 - 54

G 625 stationeret i Ng 1952 - 54 og i Få 1955

Oprang i 1953
tog 151 Få - Ng, Hv : ( MF kun 20/6 - 9/8 ) + AZMP/ATMP + CMMP + EH96 + DO204 + maskine
tog 151 Få - Ng, sø : AZMP/ATMP + CMMP + DO104 + (MDF)MP

så fotoet er efter 1952 og så er ASM 194 at bruge
1953 er der alle 4 ASM at bruge og 2 af ASM har fået fjernet A+B styreledninger
1954 - fordi jeg ikke kan se styreledninger
så det kan tidligst være 1953

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak