Jeg kan berette, at jeg en gang midt i 70erne har overværet en nødbremse blive brugt.
Det var forbavsende udramatisk.
Episoden udspilledes i en liggevogn i et eksprestog på vej mod Basel. Under indkørsel til Freiburg (Breisgau) slingrede vi i sporskifterne, og en lidt forvirret passageuse greb efter det nærmeste håndtag at holde fast i. Gæt selv hvilket…
Der kom en hvæsende lyd, jeg aldrig har hørt magen til før eller siden, og så standsede toget stille og roligt – uden noget ryk.
Sporskifterne taget i betragtning gætter jeg på, at hastigheden har været omkring 60 kilometer i timen..
Straks efter kom der en piften fra en fløjte på vognen, da lokomotivføreren forsøgte at sætte tryk på hovedledningen. Den schweiziske liggevognskonduktør kom styrtende med en firkantnøgle og stillede det famøse håndtag tilbage. Vi fik luft på, og trillede ind til perronen.
Synderen var ulykkelig, men jeg trøstede hende med, at jeg – som sandt var – altid havde ønsket mig at se, hvad der skete, hvis man trak i nødbremsen.
Jeg erindrer, at der i danske vogne var et opslag om, at man risikerede ”offentlig politisag”, hvis man hev i håndtaget. Det slap hun så for. Det tyske personale var tydeligvis mere interesseret i at overholde køreplanen end i at lave en større undersøgelse.
Med venlig hilsen fra de gode gamle dage
Hans-Henrik Landsvig
Hej Hans-Henrik
Når man trækker nødbremsen, sker der faktisk (i princippet) det samme som når den (rare) lokomotivfører betjener den inddirekte bremse (togbremsen) dog med den forskel at med førerbremseventilen kan man regulere trykket i Bremseledningen, nødbremsen åbner et hul på bremseledningen og laver det der svarer til en farebremsning på førerbremseventilen, dvs. tømmer den. I min tid ved "banen" har jeg oplevet mange træk i "kujonbremsen" men aldrig hørt om at nogen har fået en "politisag" på nakken selv om en del så sandelig havde fortjent det.
Venlige Nødbremse hilsner
Flemming
PS. på Lokomotiverne er / var der også et nødbremsegreb, det blev internt kaldt for "Ingeniørgrebet" FORDI i lidt ældre tid var der en ingeniør med når der kørtes atestkørsel (køreprøve) og det lykkedes forbavsende tit at lokke den højtuddannet mand til at betjene grebet og det er et greb uden fortrydelsesret, piller man - åbner ventilen (ligesom på personvognen, dog med den forskel at her er den gemt godt af vejen) Nåh, når ventilen åbner kommer der luft i 5 bars tryk ud og det er IKKE det eneste, sammen med luften kommer der et ganske pænt sortiment af vand, olie og andre rare sager De næste ti minutter kan jeg ikke huske - men jeg måtte undlade kigge mere på den stakkels mand, min kørerlærer blev aldrig den samme igen og hver gang vi har mødtes siden, er det altid endt med en mavepine - se det Hans-Henrik skulle du have oplevet!