Dørene på promenadedækket (Generelt)
Hejsa
Nogen der ved hvilken farve dørene på promenadedækket af Mf storebælt har??
Jeg ved at det vist nok er fyldnings døre.
Vh. D 826
Hejsa
Nogen der ved hvilken farve dørene på promenadedækket af Mf storebælt har??
Jeg ved at det vist nok er fyldnings døre.
Vh. D 826
Øhhhhhhhhh, der er ingen vej udenom. Du må vist på Danmarks jernbanemuseum i Odense og se på færgemodeller. Fotografer uden blits.
Du skal tilsikre dig om MF Storebælt skal være med redningsbåde af ny type eller af den oprindelige Engelhardt type.
Søg også f.eks. på google eks. "MF Storebælt" + billeder.
Så finder du bl.a. et som dette:
Men der er MASSER af detaljebillder på nettet.
God fornøjelse.
--
Steffen Dresler
Hej Steff
Ja det er også planen at jeg skal over på museet et dag - har faktisk en fribillet derover til..
Jamen jeg har støvsuget nettet for hvad jeg kunne finde af billeder og andet materiale.. dog mangler jeg at få læst signal posten vedr storebæltsfærgerne.
Så billedet du har vedhæftet er et jeg har i forvejen.. Men tak alligevel..
Nu har jeg så en fornemmelse af at Georg schmidt måske ved noget, han har jo tilsyneladende været mange steder med sit kamera..
Vh. D 826
De var mørkebrune - farvet af et tykt lag lak eller fernis, som fik en ekstra påsmøring med jævne mellemruum.
Og dejlige skibe var færgerne fra den tid. Jeg er ked af, at der ikke er bevaret en i bare nogenlunde original tilstand.
Med venlig hilsen
Hans-Henrik Landsvig
Hej Hans-Henrik Landsvig
Tak for svaret.. Hva kan du evt huske om det var fyldningsdøre eller alm. døre??
På min byggetegning er det fyldningsdøre.. Hvad med dørene nede på vogndækket kan det have været det samme med mørkebrune dører??
Vh. D 826
Ja, det var døre med fyldninger - men som alt andet på de skibe væsentligt mere solidt, end man så det i husene inde på land.
Nu er det jo mange år siden, og jeg er i tvivl om dørene forrest og på tværs af promenadedækket, som førte ind til første klasse. De sad beskyttet og kan have været af glas på de nyere færger, men hvordan de var præcis på færgen Storebælt, kan jeg ikke huske.
Som du tidligere er inde på, er de gamle numre af Signalposten er herlig kilde til storebælts- og de andre færger, så i dit sted ville jeg kigge der, inden jeg foretog mig noget yderligere i sagen.
Med venlig hilsen
Hans-Henrik Landsvig
Hej igen Hans-Henrik Landsvig
Tak skal du have, jamen der er nok ingen vej udenom, jeg må have kigget signal posten igennem.. Man altid rart med lidt viden fra andre som har haft sin gang de steder i en eller anden form..
Vh. D 826
Tillad mig en lille bemærkning:
Der er nu efterhånden efterlyst mange emner omkring denne færgebygning, ofte under forskellige overskrifter. Mange har reageret og sendt oplysninger, men hvor bliver alle disse oplysninger af, når de er væk fra "forsiden". OK, --de står på side to, side tre eller efterhånden endnu længere nede.
D 826 burde næsten have en "pligt" til at sammenfatte oplysningerne på en lidt mere "langtidsholdbar" hjemmeside, måske krydret med lidt fotos af modelbyggeriet efterhånden som det skrider frem.
Det kunne være en slags "betaling" til alle svargiverne ! ! !
Kunne Forum´s webmaster evt. "udvikle" en sådan side, som kunne bruges til et sådant formål ???
Naturligvis skal der ikke være "fri adgang" for alle - så er det vel bare et nyt Forum.
Indlæggene skal vel gennemlæses af "nogen" inden de bliver "lukket ind" for at sikre en vis kvalitet og måske ensartethed, men arbejdet med "siden" skulle gerne kunne udføres af den pågældende Forum-bruger.
Det er jo lidt i retning af de "Fællessider", der er oprettet på www.evp.dk
Er tanken helt umulig.
Erik V. Pedersen
www.evp.dk
PS:
D 826´s tråde er naturligvis kun nævnt her som eksempel. Der er mange andre såvel "indlægs-indsendere" som tråde, der er lige så aktuelle.
Hej Erik
Jeg syntes at det lyder som en god ide med sådan en side eller "ny tråd" om Mf storebælt i model.. og jeg har også nogle billeder allerede, men de er ikke så gode som originalbillederne jeg havde. (mistede dem pga virus) så jeg måtte hente dem et sted hvor jeg tidligere havde oploadet dem..
Og så skal man nok skrive sig bag øret at der kan gå uger eller måneder indimellem at der kommer noget ny da jeg kun arbejder på projektet hver onsdag i vinterhalvåret.. og ikke får taget billeder hver gang - kun hvis der er sket noget nyt..
Men det kan jo være op til Tommy Nilsson om han vil lave en eller anden side som omhandler den slags.. Der er sikkert andre der bygger færger.. Jeg kender til en over på sporskiftet ved navn tybalt - han har været ved at bygge Df Langeland.
--
Vh. D 826
Kunne Wikipedia ikke være en løsning?
Der er godt nok frit slag for alle, men der er metoder til at begrænse vandalismen. Derudover overlever alle versioner også, så man kan rulle tilbage hvis folk sletter eller overskriver teksten...
--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK
Hej Jacob
Tak for dit forslag
Men jeg har næsten så godt som fundet løsningen, på kmk's hjemmeside har vi et punkt med færgebyggeri, og der kommer der til at være lidt tekst og billeder som folk kan gå ind og kigge på..
Der er endnu Pt ikke noget at læse eller se, da hjemmesiden er relativ ny, og jeg skal først lige have skrevet lidt om projektet - billeder har jeg.
--
Vh. D 826
Go´aften Erik og andre sæ´følig!!
Jamen dog, helt enig. Emnet er ved at taget sådan et omfang at det næsten er for meget. Ikke et ondt ord om spørgeren. Spørger man ikke får man ikke svar. Men der er fan..... mange døre om dimser på den færger man kan være i tvivl om. Så dette færgebyggeri kunne optage denne side laaaaaaaaaaaaang tid frem.
Nå, lidt alvor. Spørgsmålene bør vel retteligt for fremtiden stilles på "Signalpostens Forum", der jo omhandler modeller og ikke på denne side.
Da jeg nu alligevel var i bygningen tog jeg lige nogle billeder. Nedenunder. Så - igen - afsted til Odense og fotografer. Billederne er taget uden blitz, derfor lidt kornede. Brug et LILLE og SMALT kamera, ellers kommer man IKKE ind mellem de forskellige montre!!!!
Nu kan jeg ihvert tilfælde ikke hjælpe mere, men vi er mange der ser frem til at komme til stabelafløbning
Det sidste billede er fra en anden færge og kun a.h.t. de berømte bænkes udseende.
--
Steffen Dresler
Go´aften Erik og andre sæ´følig!!
(...)
Nå, lidt alvor. Spørgsmålene bør vel retteligt for fremtiden stilles på "Signalpostens Forum", der jo omhandler modeller og ikke på denne side.
(...)
--
Steff
----------
Steff.
Du har ret i det meste, men lige een ting:
Man skal -man kan sige desværre- lige huske een ting. -- Hvis en sådan efterlysning kun skrives på Signalpostens Forum, får man ikke kontakt med en masse, vel nærmest langt den største del af de seere/læsere, der har de eftersøgte fotos.
Erik V. Pedersen
www.evp.dk
Hej Erik V. Pedersen, steff og andre som har fulgt med i de tråde om færgerne på storebælt..
Jeg vil som det første sige at jeg mener det samme som erik og på en måde vil jeg følge opfordingen fra Steff. Jeg har nu efterhånden få løst de fleste af de spørgsmål om færgerne på storebælt. Og alle billederne og svarene har gjordt stor gavn, jeg er kommet et langt stykke længere frem.
Og tak for billederne steff, de er så en begyndelse til den store samling - som en skrev tidligere som kræver den slags modelbygning masser af billededokumentation for at få alle detaljer med.
Så jeg vil sige tak til alle der har leveret billeder og svar på spørgsmål, og så vil jeg lukke den her og de andre tråde og til slut sige at man kan følge byggeriet af færgen inde på kmk's hjemmeside under Kmk's færgebyggeri. Der vil komme tekst og billeder hen ad vejen i pdf form.
--
Vh. D 826