Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

spørgsmål ved.r Mf storebælt (Generelt)

af D 826, 26/8 2011, 19:57 (4838 dage siden)

Hejsa

Jeg har et spørgsmål vedr motorfærgen storebælt. Forest på vingedækket helt ude ved bovporten, sidder/sad der et spil af en art. Er her nogen der kan fortælle mig hvad det blev brugt til?.

Jeg ved også at der længere inde - bag ved redningsbådene sad et andet spil, men det må have været til en låge som kunne klappes ned som landgang på ledeværket/bolværket.

Men jeg håber at nogen kan hjælpe mig

Vh. D 826

Ps Georg schmidt har lagt et billede ind i en tidligere tråd - "billeder af vogndækket på Mf storebælt" hvor man kan se spillet oppe foran.

spørgsmål ved.r Mf storebælt

af D 826, 27/8 2011, 23:58 (4837 dage siden) @ D 826

Nogen der har et bud på spørgsmålet her over??

Vh. D 826

af Hans-Henrik Landsvig ⌂, 28/8 2011, 00:34 (4837 dage siden) @ D 826

Jeg kan ikke finde omtalte billede.

Har spillene form af lodretstående valser - det sømænd kalder en "capstan"?

I så fald blev de brugt til at totne (stramme) fortøjningswirerne, så færgen lå fast og sikkert i færgelejet.

Med venlig hilsen
Hans-Henrik Landsvig

af Georg Schmidt, 28/8 2011, 10:56 (4837 dage siden) @ D 826

Hvis det "spil" du mener er de to ruller der ses foran redningsbåden, ser det ud til at være såkaldte wireruller. Disse blev brugt til at opbevare stålwire som regel dækket af en presenning. Her ser de ud til at være tomme.
[image]
M/F Storebælt 1980.
[image]
Her på færgen "Korsør" ses den store "capstan" lige bag ved plankerne til bovporten.
[image]
De to forreste capstans på "Korsør" ses på billedet.
Herunder nogle flere af "Storebælt".
[image]
[image]
Den forreste af de store redningsbåde har vist i færgens seneste tid været erstattet af nogle "Viking" gummiredningsflåder. Disse var altid noget af det første der blev fjernet når færgerne gik ud af drift, de har måske været lejede.
[image]
Mvh
Georg

af D 826, 28/8 2011, 11:25 (4837 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej til jer begge to og tak

ja det er det spil lige foran redningsbådene jeg mente..

Vh. D 826

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak