Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

K-582 + masser af damp (Generelt)

af Lars Kragh, 24/8 2011, 09:09 (4841 dage siden)

Hej Tommy + andre interesserede.

Ved NSJV har vi i år indført kontrol af det kedelvand vi benytter på K-582.

I ”gamle dage” tilsatte man kedelvandet typisk en tilsætningsstof som hed Nalco, men det findes vist ikke mere på markedet!

Når vi skal til at opfyrer maskinen tager vi en prøve af vandet i kedlen, og måler bl.a. Ph værdien + en anden måleenhed, som jeg ikke husker her (sidder p.t. i Thailand på ferie). Ud fra det måleresultat, kan vi så doserer med Hydro X til tendervandet, hvilket bevirker at urenheder bliver bundfældet som slam, som så ikke sætter sig indvendig i kedlen som kedelsten og lign.

Derfor må vi engang imellem bundblæse kedlen, hvilket gøres ved at den fyldes op med vand, og vi blæser ca. en halv kedelvandstand ud. Derved får vi fjernet alle urenheder, og kedelvandet bliver ”roligt”

Jeg havde selv fornøjelsen for nogle år siden, at køre som Lkf. På HSB. Det første vi gjorde om morgen i Wernigerode var at tage en vandprøve fra kedlen, og når vi så holdt ved Western Tor (værkstedet i Wernigerode) blev den afleveret for et prøveresultat. Når vi så vendte tilbage fra Brocken fik vi det udleveret, og typisk var det sådan, at kedelvandet blev så doseret med forskellige former for tilsætningskemikalier. På vej ned fra Brocken på anden turen blev der så bundblæst, med den trykluftstyret udblæsningsventil. De fleste tyske damplokomotiver er udstyret med denne form for bundblæsning.

Håber det giver lidt svar på spørgsmålene hvorfor at K-582 var indhyllet i damp på Gørløse station.

Bedste hilsner
/Lars:-)

--
Med venlig hilsen
Lars Kragh

[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak