Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Bænkene på storebæltsfærgerne (Generelt)

af D 826, 23/8 2011, 21:03 (4841 dage siden)

Davs

Er her nogen herinde der kan fortælle mig om bæmkene på storebæltsfærgerne: storebælt, fyn og dronning ingrid lignede dem der på stationerne på den tid.

Jeg ved at epokemodeller laver nogle stationsbænke, men de er lidt dyre og bruge til en storebæltsfærge når man skal have ca 100 stk.

Vh. D 826

Bænkene på storebæltsfærgerne

af Georg Schmidt, 25/8 2011, 10:01 (4840 dage siden) @ D 826

Har ikke nogen billeder af bænkene på promenadedækket på de gamle storebæltsfærger, men fandt et fra agterdækket på Prs Anne Marie som viser typen, dog i lidt mere moderne udgave.
[image]
M/F Prs Anne Marie 1968.
Ryg og sæde var med to lakerede planker sværere og mere afrundede (end den på billedet) i ender og i kanten. Bordet er jeg ikke helt sikker på, mener der ikke var kantliste på bordene på storebæltsfærgerne. Vinduerne på promenadedækket kunne oplukkes indad og havde forneden et øsken med en messingring så de kunne "hænges op" på en krog i loftet. Lukketøjet bestod i to messingskydere i de nederste hjørner af vinduet. Oplukning af vinduerne var noget der sjældent skete, bænkene var ikke særlig populære, ikke engang de værnepligtige kunne lokkes derud på de store afgange i weekenden. Vi brugte dem mest til at sidde lidt på, når vi stod i kø for at komme i land.:-D
Mvh
Georg

af Steff, 25/8 2011, 10:19 (4840 dage siden) @ D 826

I tilknytning til Georg Schmidts billede, fandt jeg en anden type bænke, måske lidt mere moderne.
Er lidt i tvivl om hvilken færge, kan være Prins Knud eller Sprogø. Men det kan en færgenørd vel helt sikkert hjælpe med;-)
[image]
Billedet optaget omkring 1996/97.

--
Steffen Dresler

af Georg Schmidt, 25/8 2011, 10:56 (4840 dage siden) @ Steff

Hej Steff
Det er på "Arveprins Knud", fandt lige et fra bagbord marts 1988, så har vi da de moderne bænke på plads.;-)
[image]
Mvh
Georg

af Steff, 25/8 2011, 11:16 (4840 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg!

Der kan man bare se. lidt "krydsreference" (styrbord/bagbord) og tingene falder på plads. Så nu må jeg hellere rette mine angivelser. Tak for info.

Ellers tror jeg at et besøg på jernbanemuseets afdeling for færger vil gøre godt. Der findes jo næsten alle modellerne af færger i de originale farver og med original aptering. Så hér må der kunne gives svar.
Iøvrigt er museet altid et besøg værd, især hvis man søger farver mv. 1:10 modellerne er jo rene guldgruber desangående.

Steff

--
Steffen Dresler

af D 826, 25/8 2011, 12:01 (4840 dage siden) @ Steff

Hej alle sammen

Mange tak for hjælpen. okay jeg havde måske nok lidt på fornemmelsen af de bænke der er vist nu - dog så fra nogle andre færger kunne ligne dem fra stationerne.

Jeg har en gang været på jbm for at tage billeder af færgen storebælt, og jeg fik også nogen noget utydelige billeder af bænkene som stod på agterdækket - det var dem der bedst kunne ses. Men desværre ikke med det bedste resultat da færgen jo er lukket inde i glas og glasset gav genspejl da jeg skulle tage billederne.. Jeg har desværre mistet dem alle pga virusangreb fornylig

Vh. D 826

af gamle ole, 25/8 2011, 12:44 (4839 dage siden) @ D 826

Meget pudsigt spørgsmål. Jeg mener at der var sammenfald mellem de gl. jernbanefærger og visse stationsbænke, og som beskrevet forefindes der vist nogle på museet i Odense.

Ole

af Allan C @, Præstø, 25/8 2011, 16:03 (4839 dage siden) @ gamle ole

I filmen Lyntoget (slutningen) er der nogle optagelser fra den gamle "Dronning Ingrid", måske kan disse give inspiration

af D 826, 25/8 2011, 16:34 (4839 dage siden) @ Allan C

Hej Allan C

Mange tak for oplysningen, jamen det vil jeg da så prøve at kigge på.. Jeg mener at filmen stadig kan fåes på bestilling hos gucca.dk eller hos Tp musik..

Vh. D 826

af Flemming, knivkær Strand, 25/8 2011, 16:51 (4839 dage siden) @ D 826

Hej Allan C

Mange tak for oplysningen, jamen det vil jeg da så prøve at kigge på.. Jeg mener at filmen stadig kan fåes på bestilling hos gucca.dk eller hos Tp musik..

Vh. D 826

Hej Martin

Så vidt jeg husker ligger filmen på vores "fjernlager", nede i klubben.

Venligste hilsner

Flemming

af D 826, 25/8 2011, 17:06 (4839 dage siden) @ Flemming

Hej Flemming

Ja okay, men det var min tanke at jeg selv skulle have den en dag, men selvfølgelig kan man jo se den klubben har..

Martin

af Steff, 25/8 2011, 17:16 (4839 dage siden) @ D 826

Go´eftermiddag!

Har lige set filmen igennem og det må siges, at det sandelig er lykkedes instruktør og fotograf at undgå alle scener med nærbilleder af bænke.
Vedhæftet 3 cuts, der er de eneste der viser bænke.
[image]
[image]
[image]
Som jeg ser dem er de magen til de bænke der før er blevet vist af Georg Schmidt og undertegnede fra Arveprinds Knud, men med en brædt øverst istedet for to lister.
Men under alle omstændigheder, se dog filmen for ikke andet end nostagiens skyld med DDL DC 3, lyntog og M/F Dronning Ingrid.
Har ligeledes set på tegninger og alle "moderne" færger fra M/F Korsør og frem synes at have de listebeklædte bænke.

--
Steffen Dresler

af D 826, 25/8 2011, 19:19 (4839 dage siden) @ Steff

Hej Steff

Mange tak for billederne du fandt.. Som jeg ser det syntes jeg at de ligner lidt dem som epokemodeller laver i messing..

Jeg må have fundet filmen frem nede i kmk og have set den..

Vh. D 826

af Georg Schmidt, 26/8 2011, 11:52 (4839 dage siden) @ D 826

Lidt mere bænkenørderi.:-D
Et par billeder mere fra Prs Anne Marie øverste agterdæk. Møblementet på "Anne Marie" virkede mere "rustikt" end på de gamle storebæltsfærger. På det nederste agterdæk stod en bænk af "listetypen" som færgen ikke havde nogen af i Kalundborg - Århus tiden. Vedlagte tegning fra 1940 kunne godt indikere denne type fra starten, men jeg holder fast i den med de to brædder i ryg og sæde.;-)
[image]
M/F Prs Anne Marie Helsingør-Hälsingborg 1988.
[image]
[image]
M/F Storebælt 1940.
Mvh
Georg

af D 826, 26/8 2011, 13:02 (4838 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg

Tak for billederne, tegningen har jeg dog selv i fuld byggestørrelse i 1:87
Og der har jeg også selv set at der ligesom er indikeret en form for listebænke, men så har jeg også været over op jbm og har kigget lidt på modellen af storebælt - den var dog ikke nem at affotografere pga. glasset, men der var det bænke med brædder i sæde og ryg som du snakker om.

Men spørgsmålet er så hvornår den havde fået nye bænke, for jeg vil helst bygge den så korrekt så muligt så det passer på den tidsperiode hvor vi kører i nede i Kmk

Men hva Georg ved du om storebælt fik nye redningsbåde samtidig med at promenadedækket blev lukket i 1959 eller kom de nye både først senere??

Vh. D 826

Bænkene på storebæltsfærgerne, lidt hjælp?

af Steff, 26/8 2011, 21:01 (4838 dage siden) @ Steff

Go´aften!
Kom i tanker om, at jeg jo havde nogle billeder af M/F Morsø i model optaget på jernbanemuseet samt nogle billeder af min egen model af M/F Morsø.
Kan muligvis give lidt inspiration.

[image]
På museets model ses tydeligt at bænkene fra ihvert tilfælde 1930´erne og frem var fremstillet af lister, som også de tidligere filmcuts fra "Lyntoget" viste.
Men i model er det jo - som rigtigt fremført - en temmelig dyr affære med de industrieltfremstillede bænke, hvis man skal bruge godt 100 stk.
Nu ved jeg jo ikke hvilken størrelse "skivet" skal have eller jeg har overset det.
Men man kan anvende plastikbænke med riller. Det har jeg gjort på min MORSØ og derefter malet dem træfarvede. Bænkene er fra Faller.
[image]
Således ser bænkene ud i 1:87. Jeg synes (selvfølgelig) at det er en god og brugbar løsning. Og så koster den ikke spidsen af en jetjager (som forresten slet ikke er så dyr. F 16 "spids" 18.000,- dkr.)

--
Steffen Dresler

af Georg Schmidt, 26/8 2011, 21:55 (4838 dage siden) @ Georg Schmidt

Dette for blot for at vise vinduerne på promenadedækket. Billedet er ombord på M/F Kalundborg (tidl. "Broen") 1977. Man ser ringen forneden og krogen i loftet og skyderne i hver side forneden. Det trak lidt ind ved disse vinduer, så der var altid en dejlig frisk luft derude. Møblementet er vist ikke lige det vi søger.:-D
Vedr. redningsbåde skift på M/F Storebælt har jeg ikke noget bud.
[image]
M/F Kalundborg 1977.
Mvh
Georg

af D 826, 26/8 2011, 22:22 (4838 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg

Tak for billedet.. Ja jeg havde godt på fornemmelsen at det var i den stil vindues rammerne så ud, altså i træ - måske lakeret mahoni..

Nej de møbler er vist meget for nye.. Jeg har støvsuget nettet en smule for at se hvad der kan fåes i model af bænke som ligner de danske med med 2 brædder på ryg og sæde, men det er vist ikke meget, ikke noget der har gjort at dem ville jeg prøve at bestille for et syns skyld.. Så jeg må ligge hovedet i blød.

Ang. rednings bådene, så har jeg et billede (kender ikke årstallet på det) men der ser man færgen med de gamle både, og med lukket promenadedæk - dog lige bortset fra landgangen, den er åben..

Vh. D 826

Asynkronlokomotiver
Asynkronlokomotiver

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om anvendelsen af asynkrone motorer i danske, svenske og tyske lokomotiver. Under 1977 provkörde den norska statsjärnvägen (NSB) och den danska statsjärnvägen (DSB) en ny lokomotiv type DE 2500.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak