Man tror, det er løgn! - løsningen (Billedegætterier)
Forklaringen om, at der er tale om smalsporsvogne giver svaret på det spørgsmål, som jeg stillede mig selv, da jeg læste om fænomenet første gang: Hvordan pokker havde man fået transporteret en jernbanevogn til Kruså - vognbjørne i Danmark kom (vel) først til efter 2. verdenskrig.
Det vil jeg stærkt betvivle.
Omkring 1955 begynder DSB at undersøge mulighederne for at bruge vognbjørne (iøvrigt svensk låneord - på tysk hedder de strassenrolleren).
I forbindelse med sagsbehandlingen skriver maskinafdelingen således "Det bemærkes, at man har bragt i erfaringen, at de godsvogne, der under krigen blev befordret med tyske strassenrolleren i Jylland blev efterset af vognmester, inden godsvognene igen måtte befordres på spor".
Jeg tager overstående citat som en kraftig indikator på at vognbjørne blev brugt i DK inden 1945 og kombineres den indikator med billedet, så må vi nok erkende at vognbjørne har været brugt.
Hvis nogen af Forums læsere skulle ligge med seneste særnummer af Eisenbahn-Kurier (1940-1945, Deutchland und die Reichbahn im Zweiten Weltkrieg), så findes der en lille artikel netop omkring DRs vognbjørne (s. 52-54).
Da DR begyndte med vognblørne midt i 30'erne, så må tysken siges at have visse erfaringer desangående.
Tilbage i 1955, da DSB skal forsøge at strikke et reglement sammen spørges bl.a. DB og SJ. Fra SJ overtages ordet vognbjørn og DB afleverede et meget langt svar (nok grundet de omkring 20 års erfaringer).
Se iøvrigt Jernbanehistorisk årbog 2006 for mere om DSBs vognbjørne.