Af Danmarks 100 største byer har de 84 stadig en station.
De 16 byer, der ikke har jernbanebetjening, er:
28. Haderslev
40. Aabenraa
47. Rønne
54. Dragør
65. Grindsted
68. Nykøbing Mors
69. Sæby
74. Aars
77. Galten
83. Ebeltoft
86. Faaborg
92. Hammel
93. Slangerup
95. Nordborg
97. Skælskør
100. Billund
Alle 16 har tidligere haft en station.
Jeg skrev engang et læserbrev, som jeg sendte til Jyllands-Posten, og hvori jeg argumenterede for, at så rigt et samfund som vores, burde have råd til at jernbanebetjene landets 28. største by. Læserbrevet blev ikke optaget.
Af de 84 byer, der stadig har en station, har 60 byer én eller flere togforbindelser til/fra København H uden togskift.
De 24 byer, der ikke har direkte togforbindelse, er:
14. Silkeborg
25. Svendborg
42. Ikast
46. Grenaa
48. Nakskov
49. Varde
52. Frederiksværk
58. Odder
59. Hedensted
60. Haslev
62. Lystrup
64. Ringkøbing
70. Hundested
71. Skagen
72. Fredensborg
73. Ribe
76. Helsinge
81. Tønder
82. Skjern
87. Lemvig
89. Hørning
96. Gilleleje
98. Løgten
99. Hirtshals
Af disse 24 byer har de fleste på et eller andet tidspunkt haft direkte tog til/fra København H.
De 100 største byer har til sammen 3.489.990 indbyggere = 100 procent. Af disse bor 1.199.224 i hovedstadsområdet = 34% og 2.290.766 = 66% uden for hovedstadsområdet.
Af de 2.290.766, der bor uden for hovedstadsområdet, har 1.854.663
= 81% i dag direkte togforbindelse med København H.
Hvis man fjerner de direkte tog nord for Aarhus vil de 81% falde til 69% (det forudsættes, at der fortsat køres direkte tog København-Hinnerup-Hadsten-Langå-Bjerringbro-Viborg-Skive-Struer).
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Kilde: Danmarks Statistik via Wikipedia.