Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ingen IC3 nord for Aarhus i K12

af Fysikeren, 22/8 2011, 21:58 (4841 dage siden) @ andersj

DSB's adm. direktør har sagt, at det kun er IC-tog der evt. skal vende i Århus. Lyntog vil fortsat køre nord for Aalborg.

Andre rygter siger at Århus-Esbjerg også skal tilbage til MR.

Lars

Ingen IC3 nord for Aarhus i K12

af Bruger4711, 22/8 2011, 22:28 (4841 dage siden) @ Fysikeren
redigeret af Bruger4711, 22/8 2011, 22:41

DSB's adm. direktør har sagt, at det kun er IC-tog der evt. skal vende i Århus. Lyntog vil fortsat køre nord for Aalborg.

Korrekt. Der vil stadig være MF helt til Frederikshavn i K 12 i forbindelse med lyntogssystmet ligesom nu.

Andre rygter siger at Århus-Esbjerg også skal tilbage til MR.

Den er god nok. Der bliver indlagt mere køretid, så MR kan erstatte MF i RV 29xx-systemet.

Ingen IC3 nord for Aarhus i K12

af Anders pedersen @, mørke, 23/8 2011, 09:40 (4840 dage siden) @ Bruger4711

DSB's adm. direktør har sagt, at det kun er IC-tog der evt. skal vende i Århus. Lyntog vil fortsat køre nord for Aalborg.


Korrekt. Der vil stadig være MF helt til Frederikshavn i K 12 i forbindelse med lyntogssystmet ligesom nu.

Andre rygter siger at Århus-Esbjerg også skal tilbage til MR.


Den er god nok. Der bliver indlagt mere køretid, så MR kan erstatte MF i RV 29xx-systemet.

Men så er det vil enlig forkert at sige at alle tog Nord for Århus bliver MR hvis IC3 forsat skal køre lyntog til Frederikshavn.
Jeg ved der køres afgange med IC4 hvor der kun køres mellem Aalborg og Århus.

ved dog ikke hvordan IC4 kommer til at køre og hvor mange afgange det bliver.
om de afgange så vil forsæt med IC4 i K 12

Hvis IC togene skal til at vende i Århus på alle afgange så vil køretiden med MR videre nordpå blive længere
fortrækker dog hellere IC3 eller eller IC4 på strækningen mellem Århus og Aalborg, men har kørt hele turen i MR.

Ingen IC3 nord for Aarhus i K12

af andersj, Aalborg, 22/8 2011, 22:34 (4841 dage siden) @ Fysikeren

DSB's adm. direktør har sagt, at det kun er IC-tog der evt. skal vende i Århus. Lyntog vil fortsat køre nord for Aalborg.

Der er åbenbart noget jeg er gået glip af. Hvornår sagde han det? :)

Ps. Det er også dette jeg har hørt fra nogle lkf. fra Vendsyssel, at IC systemet bliver erstattet af MR nord for Aarhus.

Ingen IC3 nord for Aarhus i K12

af Svend, 23/8 2011, 10:24 (4840 dage siden) @ Fysikeren

DSB's adm. direktør har sagt, at det kun er IC-tog der evt. skal vende i Århus. Lyntog vil fortsat køre nord for Aalborg.

DSB har solgt budskabet rigtig dårligt. At man vil indsætte IC3-materiellet andre steder, er én ting (som jeg ville interessere mig rigtig meget for, hvis jeg boede nord for Aarhus). Nu er den administrerende direktør et kendt ansigt i det nordjyske, så man kan jo bare tage fat i ham, når man møder ham på gaden.

I stedet for at at få en positiv vinkel på historien (at de hurtige tog fortsat kører med IC3-materiel), får DSB drejet det til noget negativt. Gad vide om de sidder og river sig i håret (eller støder hovedet hårdt ned i bordet) i DSBs presse- og kommunikationsafdelinger?

--
Svend

Avatar

Stationsbyer - lidt statistik

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 23/8 2011, 11:39 (4840 dage siden) @ Svend

Af Danmarks 100 største byer har de 84 stadig en station.

De 16 byer, der ikke har jernbanebetjening, er:

28. Haderslev
40. Aabenraa
47. Rønne
54. Dragør
65. Grindsted
68. Nykøbing Mors
69. Sæby
74. Aars
77. Galten
83. Ebeltoft
86. Faaborg
92. Hammel
93. Slangerup
95. Nordborg
97. Skælskør
100. Billund

Alle 16 har tidligere haft en station.

Jeg skrev engang et læserbrev, som jeg sendte til Jyllands-Posten, og hvori jeg argumenterede for, at så rigt et samfund som vores, burde have råd til at jernbanebetjene landets 28. største by. Læserbrevet blev ikke optaget:-).

Af de 84 byer, der stadig har en station, har 60 byer én eller flere togforbindelser til/fra København H uden togskift.

De 24 byer, der ikke har direkte togforbindelse, er:

14. Silkeborg
25. Svendborg
42. Ikast
46. Grenaa
48. Nakskov
49. Varde
52. Frederiksværk
58. Odder
59. Hedensted
60. Haslev
62. Lystrup
64. Ringkøbing
70. Hundested
71. Skagen
72. Fredensborg
73. Ribe
76. Helsinge
81. Tønder
82. Skjern
87. Lemvig
89. Hørning
96. Gilleleje
98. Løgten
99. Hirtshals

Af disse 24 byer har de fleste på et eller andet tidspunkt haft direkte tog til/fra København H.

De 100 største byer har til sammen 3.489.990 indbyggere = 100 procent. Af disse bor 1.199.224 i hovedstadsområdet = 34% og 2.290.766 = 66% uden for hovedstadsområdet.

Af de 2.290.766, der bor uden for hovedstadsområdet, har 1.854.663
= 81% i dag direkte togforbindelse med København H.

Hvis man fjerner de direkte tog nord for Aarhus vil de 81% falde til 69% (det forudsættes, at der fortsat køres direkte tog København-Hinnerup-Hadsten-Langå-Bjerringbro-Viborg-Skive-Struer).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Kilde: Danmarks Statistik via Wikipedia.

Stationsbyer - lidt statistik

af Fysikeren, 23/8 2011, 18:29 (4840 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

IC 176 og IC 177 standser både i København og Hedensted.

Lars

Avatar

IC4-forsinkelse giver DSB materielproblemer i Nordjylland

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 23/8 2011, 16:27 (4840 dage siden) @ andersj

Pressemeddelelse fra DSB:
23-08-2011 15:30:35
IC4-forsinkelse giver DSB materielproblemer i Nordjylland
Nordjyderne mister i en overgangsperiode i køreplanen for 2012 den ene af to direkte forbindelser fra Københavns Hovedbanegård til Aalborg, fordi InterCity-togene i en overgangsperiode kun kører til Aarhus.

Det skyldes to forhold: IC4-forsinkelsen gør, at DSB mangler materiel, og dertil kommer, at DSB og DSB's kunder så at sige bliver ofre for DSB's succes med at tiltrække flere kunder til toget.
Passagerfremgang
I den nye køreplan for 2012 er der tale om at indstille InterCity-driften med IC3, mens lyntoget forsat vil køre mellem København og Aalborg en gang i timen.

"Stigningen i antallet af kunder på blandt andet hovedstrækningen mellem København og Aarhus betyder desværre, at vi ikke har IC3-materiel til at dække alle afgange mellem Aarhus og Aalborg. Men jeg vil gerne understrege, at den nye køreplan er lavet, så den tilgodeser så mange som overhovedet muligt. Vi betjener så mange kunder som muligt med det materiel, vi nu engang har til rådighed", siger DSB's nye administrerende direktør Christian Roslev.
Han lover til gengæld, at han og resten af DSB-ledelsen vil kigge på beslutningen en gang mere.
"Det er meget beklageligt og bestemt ikke noget, vi er stolte af. Men den store kundetilstrømning og forsinkelsen af IC4-togene gør det altså nødvendigt, indtil vi får flere IC4-tog ud at køre. Vi gør dette på den mest nænsomme måde, vi kan, således at vi rammer så få kunder som overhovedet muligt. Men når vi prioriterer materiellet, som vi gør, handler det om siddepladser – vores kunder har en berettiget forventning om at sidde ned, og derfor fordeler vi materiellet efter, hvor der er flest kunder. Derfor er der beklageligvis nogle steder på Sjælland kunder, der står op i myldretiden, og derfor er vi ærgerligt nok nødt til i en periode at betjene nordjyderne med ældre tog", siger Christian Roslev.

Lyntogskunder ikke berørt
Lyntogskunderne mellem København og Aalborg vil ikke mærke det store til ændringerne i køreplanen. Der vil stadig være lyntogsdrift mellem København og Aalborg hver time, så kunder til Randers, Hobro og Aalborg vil ikke mærke det store til ændringerne.
Antallet af afgange mellem Aarhus og Aalborg er også det samme som i dag, men rejsende til de mindre stationer med få passagerer skal nu skifte i Aarhus til MR-tog.
Det drejer sig om højt sat 1.500 passagerer ud af den halve million passagerer, som DSB i dag transporterer dagligt, der vil blive berørt af køreplansændringerne. På den pågældende strækning vælger 75 procent af DSB's kunder lyntoget, som fortsætter også i den nye køreplan.

Midlertidig løsning
"Det er dog vigtigt at slå fast, at vi tænker ordningen som midlertidig, da vi stadig arbejder stenhårdt og målrettet på blandt andet at få flere afgange med IC4. Og jeg vil gerne love nordjyderne, at vi vender hver en sten, og at vi bringer alle muligheder i spil og kigger på andre løsninger, der både kan tilgodese DSB's materielproblem og ikke mindst vores nordjyske kunders behov for togtransport", siger Christian Roslev, der selv er nordjyde og om nogen forstår de nordjyske kunders frustration.
For yderligere kommentarer kontakt DSB Kommunikation på 2468 0000.

IC4-forsinkelse giver DSB materielproblemer i Nordjylland

af andersj, Aalborg, 23/8 2011, 17:27 (4840 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Sjovt nok siger pressemeddelelsen INTET om hvad der sker nord for Aalborg, hvilket er lidt mistænkeligt, for er det MR-togene der kommer til at køre Aarhus-Frederikshavn eller skal der skiftes hver time i Aalborg eller forbliver det uændret?

IC4-forsinkelse giver DSB materielproblemer i Nordjylland

af Anders Pedersen @, Mørke, 23/8 2011, 21:58 (4840 dage siden) @ andersj

Sjovt nok siger pressemeddelelsen INTET om hvad der sker nord for Aalborg, hvilket er lidt mistænkeligt, for er det MR-togene der kommer til at køre Aarhus-Frederikshavn eller skal der skiftes hver time i Aalborg eller forbliver det uændret?

Nord for Aalborg betyder det bus et par mdr i 2012.

Ellers vil jeg da håbe det bliver uændret som idag

Men er det ikke muligt at lade nogle enkelte IC forsætte nord på?
ifølge en hurtig hoved regning er det ca 4-6 sæt der bliver frigivet til andre steder.

samtidig kan det vil risikere at IC4 kommer til at kører nogle afgange som regional tog.

Avatar

IC4-forsinkelse giver DSB materielproblemer i Nordjylland

af Per Hauberg, 24/8 2011, 00:06 (4840 dage siden) @ Anders Pedersen

"IC4-togene er ikke kommet ud at køre, og de kommer heller ikke ud at køre".
Transportministeren 22.08.2011

"...vi arbejder stenhårdt og målrettet på blandt andet at få flere afgange med IC4."
DSB-direktøren 23.08.2011

Har de to herrer mon et internt kommunikationsproblem ?

:-P

IC4-forsinkelse giver DSB materielproblemer i Nordjylland

af UTJ, 24/8 2011, 08:15 (4839 dage siden) @ Per Hauberg

"IC4-togene er ikke kommet ud at køre, og de kommer heller ikke ud at køre".
Transportministeren 22.08.2011

"...vi arbejder stenhårdt og målrettet på blandt andet at få flere afgange med IC4."
DSB-direktøren 23.08.2011

Har de to herrer mon et internt kommunikationsproblem ?

:-P

Du skulle se optegelserne fra seneste samråd i Folketingets Trafikudvalg hvor transportministeren foldede sig ud. Man har for sig en vis ambivalens, noget i retning af: "de kommer ikke ud at køre, kun meget lidt, men lidt mere end slet ikke og for at dette kan ske reparerer vi lidt på dem."

Jeg tror som sagt at der er mere end blot kommunikationsproblemer mellem minister og direktør. Der er jo nok problemer med hvad man overhovedet skal sige, når man ikke rigtig vil nå til Endlösung.

IC4-forsinkelse giver DSB materielproblemer i Nordjylland

af andersj, Aalborg, 24/8 2011, 13:30 (4839 dage siden) @ Anders Pedersen

Sjovt nok siger pressemeddelelsen INTET om hvad der sker nord for Aalborg, hvilket er lidt mistænkeligt, for er det MR-togene der kommer til at køre Aarhus-Frederikshavn eller skal der skiftes hver time i Aalborg eller forbliver det uændret?


Nord for Aalborg betyder det bus et par mdr i 2012.

Ellers vil jeg da håbe det bliver uændret som idag

Men er det ikke muligt at lade nogle enkelte IC forsætte nord på?
ifølge en hurtig hoved regning er det ca 4-6 sæt der bliver frigivet til andre steder.

samtidig kan det vil risikere at IC4 kommer til at kører nogle afgange som regional tog.

Efter hvad jeg har hørt, bliver strækningen Lindholm-Hjørring spærret fra juni til august og Hjørring-Frederikshavn fra august til oktober. Men da man ikke kan tanke mv. i Frederikshavn bliver der buskørsel i hele perioden mellem Aalborg-Frederikshavn og mellem Hjørring-Frederikshavn når strækningen Ab-Hj er færdig.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak