Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Mundelstrup station sporplan 1911 (Billedegætterier)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 22/8 2011, 19:37 (4842 dage siden) @ Thomas Bruun

Stationen havde sidespor til averhoff+co,samt 2 læssespor hvor det ene endte ved en læsserampe.Sidesporet blev betjent med MH fra Århus,når det lokale Fuglsang savværk fik leveret træ.Der var osse et udtræksspor på ca.300 meter ud langs sporet fra Ramders.

Før averhoff+co flyttede til det gamle teglværk i Tilst havde firmaet til huse i den gamle gødningsfabrik på Sortevej i Mundelstrup st.by,og havde sidespor fra Mundelstrup station,sporskiftet lå i det nordgående spor på den østjyske længdebane.

Allerede i 1911 var sidesporsanlægget i Mundelstrup ret omfattende på trods af, at der "kun" var tale om en landstation. I 1911 havde "Fredens Mølles Svovlsyre og Gødningsfabrikker" ikke mindre end tre omløbsmuligheder på eget område plus en "lille", som man delte med DSB. Klik på billedet for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Sporplan af Mundelstrup station 1911. Klik på billedet for højere opløsning. Arkiv: Landsarkivet for Nørrejylland, TTDBS100, Bb 80/Thomas Boberg Nielsen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Sukkerkogeriet Odense
Sukkerkogeriet Odense

Sukkerkogeriet Odense åbnede i december 1873 som en af de første sukkerfabrikker i Danmark. Sydfynske Jernbaneselskab forestod i starten driften på fabrikken indtil man selv begyndte at indkøbe brugte lokomotiver. Her er historien om Odense Sukkerfabrik.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak