Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Gammel jernbanevogn (Generelt)

af D 826, 21/8 2011, 16:54 (4838 dage siden)

Hejsa

For en del år siden stod der en gammel godsvogn på et sidespor i den nordvestlige ende af slagelse station, en vogn der var noget ødelagt af hærværk tilsidst.. Er her nogen herinde som ved hvad det kan have været for en vogn??

Den blev vist nok hentet af Vestsjællands Veterantog for nogen år siden..

Vh. D 826

Gammel jernbanevogn

af Michael Pedersen, 21/8 2011, 17:17 (4837 dage siden) @ D 826

Det var OHJ Glm 350 - lukket godsvogn af den tyske G10 type.
Vognen var ejet af DJK - den var i meget dårlig stand til sidst, og jeg ved faktisk ikke, om den eksisterer mere.

Mvh.
Michael Pedersen

Gammel jernbanevogn

af Aleman, 21/8 2011, 17:37 (4837 dage siden) @ Michael Pedersen

Sidst, jeg så vognen, holdt den i Gørlev og var temmelig modløs at se på.

[image]

Det var i marts 2002, og der var da i hvert fald godt med udluftning i den.

Ikke fordi den så ret meget bedre ud under opholdet i Slagelse. Den 12. juni 1994 nåede jeg lige at få et billede af den ud af et åbentstående vindue i Bn-styrevognstoget fra Korsør.

[image]

Farverne var dog lidt mere genkendelige som OHJ-kulører, og man kunne også tyde noget af litreringen. Igennem flere år havde den selskab af de udrangerede sukkervogne, som det anes på billedet.

Venlig hilsen,

Aleman

Gammel jernbanevogn

af D 826, 21/8 2011, 18:10 (4837 dage siden) @ Aleman

Hej Aleman

Tak for det.. Jeg var i Gørlev i juni, og der forkommer det mig at jeg ikke så noget til den, så den er nok hugget op.. Måske er noget af undervognen brugt til reservedele..

Vh. D 826

Gammel jernbanevogn

af Georg Schmidt, 21/8 2011, 19:05 (4837 dage siden) @ D 826

OHJ Glm 350 her hensat i Vig 1970, vognen sidste gang revideret i Holbæk 14.02.68.
[image]
Mvh
Georg

Gammel jernbanevogn

af Aabenraabanen, Kgs. Lyngby, 22/8 2011, 23:20 (4836 dage siden) @ Georg Schmidt

OHJ GLM 350 blev for lidt over to år siden købt af en lille kreds af jernbaneinteresserede, der først og fremmest ville undgå at den blev hugget op. På længere sigt er det tanken at vognen skal indgå i Frilandsmuseets jernbanemiljø.

--
Mvh

Erik

[image]

Gammel jernbanevogn

af D 826, 22/8 2011, 23:55 (4836 dage siden) @ Aabenraabanen

Interessant.. så lever den altså endnu..

Frilands museet - nå ja der er vist lavet en kort jernbane og en stationbygning fra amager banen, men kan ikke helt huske hvilken stationsbygning det er..
Det kan Erik v. Pedersen nok svare på..

Vh. D 826

Gammel jernbanevogn

af Svend, 22/8 2011, 23:58 (4836 dage siden) @ D 826

Frilands museet - nå ja der er vist lavet en kort jernbane og en stationbygning fra amager banen, men kan ikke helt huske hvilken stationsbygning det er..

Der er ikke sket en smule. Museet har ingen penge ..... ikke til det projekt ihvert fald :-(

--
Svend

Gammel jernbanevogn

af Jens MO-Møller @, 23/8 2011, 01:16 (4836 dage siden) @ Aabenraabanen

Hvis Frilandsmuseet fattes penge til bestemte projekter, ville det så ikke være nærliggende at starte en indsamling her på forumsiden. Det er jo blevet en evigt tilbagevendende begivenhed, så langt jeg husker tilbage, at der har været indsamling til Afrika, men til hvad nytte? Hvad med i stedet at donere penge til bestemte øremærkede projekter, som f.eks. genopbygning af Øresundsvej station på Frilandsmuseet?

Hvis en vel tilrettelagt og med statsstøtte koordineret indsamling til Afrika kan indbringe 50-100 millioner kroner, hvorfor er det så på det nærmeste umuligt at få indsamlet blot 100.000 kroner til et kulturhistorisk projekt i Danmark?

Jeg selv vil da hellere donere 500 kroner til projekt Øresundsvej station, fremfor at give en masse penge til en evigt tilbagevendende Afrika-indsamling, som i mine øjne er mere eller mindre spildte penge, som ædes op i administration og resten af griske forbrydere og korrupte embedsmænd i Afrika.

Venlig hilsen

Jens Møller

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak