Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

lokaltog, Kyst (-og Nord)banen (Generelt)

af gamle ole, 21/8 2011, 11:48 (4929 dage siden)

Hej

Jer ved godt at der er mange og lange tråde om Kyst-og Nordbanen tidligere og hos EVP, men jeg snupper lige et lille hjørne her.
Hvornår ophørte lkokaltogkørslen mellem Klampenborg og Rungsted, og var der noget med til sidst, før BN-styrevognstogene, stiv køreplan mm startede, at Rungsted Kh, der fortsatte efter Klampenborgs ophør, fortsattte forbi Kh og videre til Hedehusene, Roskilde mm?
Og var materielet til det sidste "Lille-Nordmodellen" (MO og div. CLx evt BHx?
Og som skrevet under Nordbane-foto-tråden mangler der vist stadig fotos af lokaltogne mellem Holte og Allerød/Hillerød (der iøvrigt aldrig blev videreført ad Lille Nord, selvom det var samme type materiel).
Er ikke sikker på Kystbanebogen omtaler dette? og Nordbanebogen omtaler ikke lokaltogene Holte-Hillerød. Kun Allerød.

Hilsen Ple

lokaltog, Kyst (-og Nord)banen

af Jens Gadmar, Holstebro., 21/8 2011, 13:02 (4929 dage siden) @ gamle ole

Jeg ved ikke, om det er denne oplysning, der ledes efter, men jeg prøver alligevel. I midten af 1960-erne blev der kørt ekstratog Kh-Hi. Oprangeringen var normalt S-maskine med et vist antal Cl-vogne. Kun lørdage eftermiddage fortsatte S-maskinen og den forreste Cl-vogn til Fredensborg. Her vendte toget og returnerede til Hi. I Hillerød skulle maskinen så tage godstoget Hi-Gb kl. 15.59. (Lørdag eftermiddag, kl. 15.45 kunne der således iagttages 3 S-maskiner samtidigt på Hillerød station). Med venlig hilsen: Jens Gadmar.

af gamle ole, 21/8 2011, 15:28 (4929 dage siden) @ Jens Gadmar, Holstebro.

Tak. Det var mere specielt de lokale tog fra Holte til Allerød og Hillerød jeg var ude efter, og som sagt synes der ikke rigtigt at være fotos af disse, selvom driften på hverdage var ret intensiv.
(Det andet element gik på lokaltogrnr på Kystbanen fra og til Rungsted og Klampenborg, KH og Vestbanen)

hilsen Ole

af Georg Schmidt, 29/8 2011, 00:00 (4922 dage siden) @ gamle ole

Jeg husker, at når man ankom til Holte med S-toget i sporet "i midten" holdt der i sporet nærmest stationsbygningen MO og Cl-materiel til viderekørsel til Allerød eller Hillerød. Ser man på køreplanen for sommeren 1967 har en enkelt stamme været nok til denne kørsel. Iflg tjkpl 1B af 28/5 1967 blev togene 71317 og 71320 (MO 185)afg. Kh 5.59 og 6.59 videreført til Fd som tog 4707 og 4711. Materieltog 76319 Kh-Li (MO 173) afg. Kh 6.39 ank. Li 7.20. Første tog Li-Hot afg Li 8.11 ank Hot 8.25 (MO 173).
Mvh
Georg

af gamle ole, 29/8 2011, 10:07 (4921 dage siden) @ Georg Schmidt

Tak. Yderst interessant. Men stadigvæk underligt med de efterhånden mange fotos fra Nordbanen stadig ikke er dukket nogle fotos om denne drift op. Det var jo en slags "Lille-lillenord", som mange må havde set med den ret intensive drift.

Hilsen Ole

af h087 ⌂, køge, 29/8 2011, 00:30 (4921 dage siden) @ gamle ole

hej gl Ole

lokaltog, Kyst (-og Nord)banen (Jernbanehistorie)
af gamle ole, s�ndag 21. august, 2011, 15:28 (7 dage siden) @ Jens Gadmar, Holstebro.
Tak. Det var mere specielt de lokale tog fra Holte til Allerød og Hillerød jeg var ude efter, og som sagt synes der ikke rigtigt at være fotos af disse, selvom driften på hverdage var ret intensiv.
(Det andet element gik på lokaltogrnr på Kystbanen fra og til Rungsted og Klampenborg, KH og Vestbanen)
hilsen Ole

er det sådan noget du eftersøger ? planen er fra 1956

[image]

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

af gamle ole, 29/8 2011, 10:04 (4921 dage siden) @ h087

Tak. Ja den er jo interessant. Men der optræder ikke tog lokalt Klampenborg-Rungsted og retur. Det gør der ej heller i min "fugterstatningskøreplan" fra 67. Var de mon ikke indført endnu i din plan, men først senere?

Hilsen Ole

af h087 ⌂, køge, 29/8 2011, 10:41 (4921 dage siden) @ gamle ole

hej gl Ole

fandt dem her - sene aftent : 677, 681 og 687

[image]

går på jagt efter flere af dem du nævner og scanner ind

den plan jeg har fra 56 er blå og betegnet tjenesteeksemplar

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

af gamle ole, 29/8 2011, 11:03 (4921 dage siden) @ h087

Ja men så kom Klampenbortogene jo på banen! Tak. Så var den god nok:-)

Hilsen Ole

af gamle ole, 28/8 2011, 15:45 (4922 dage siden) @ gamle ole

-og der er ikke dukket noget mere info om dette tema op?

Ole

af Svend, 28/8 2011, 22:37 (4922 dage siden) @ gamle ole

-og der er ikke dukket noget mere info om dette tema op?

Uden at være et tur i de gamle køreplaner: Kystbanekøreplanen blev ændret radikalt i 1973, men forinden havde der skiftevis været kørt lokaltog mellem København H og Rungsted Kyst og mellem Klampenborg og Rungsted Kyst. Fordelen ved kun at køre til og fra Klampenborg var, at der kunne opnås timedrift ved kørsel med en stamme. I perioder hvor der blev kørt fra og til København H, var der til gengæld to timer mellem togene i en stor del af driftstiden ("betalingen" for at undgå at skifte tog i Klampenborg).

--
Svend

af gamle ole, 29/8 2011, 09:56 (4921 dage siden) @ Svend

Tak for svar.
Fik jo fat i en sommerkøreplan-den grønne- fra sommeren 67. Der optræder ingen Klampenbortog, men kun KH-tog der måske -måske ikke- videreførtes ad vestbanen?
(fremgår jo ikke direkte af publikumskøreplanen)

Hilsen Ole:-)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak