Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

I see four... (Generelt)

af Aleman, 19/8 2011, 20:41 (4932 dage siden)

Når man går sig en tur langs med sporet, ser man ind imellem sære ting. I dag så jeg f.eks. dette tog komme luntende ved Rønninge på Østfyn.

[image]

Jeg ved godt, at andre har set lignende syner, men det er måske snart blot et fata morgana?

Hvad er i øvrigt IC4's marchhastighed? Da jeg gik langs med sporet, kom der en masse IC 3 og ER 4 med afsindig fart (så jorden buldrede), men da dette togsæt kørte forbi, skete det i mageligt luntetrav - som en bedaget, gammel skinnebus. Hvor hurtigt kan disse tog køre - og er der eksempler på, at de har nået deres (estimerede) tophastighed i almindelig drift?

Slutteligt et billede af, hvad der stadig er af gammelt 'inventar' langs sporet. Ved km 143,2 står resterne af et led, og flere steder står de gamle kilometersten stadig og viser afstanden fra Nyborg, side om side med afstandstavlerne med distancen fra København H.

[image]

Begge billeder er optaget med samme hastighed - men togene kørte bestemt ikke med samme hastighed, trods et førsteklasses spor!

Venlig hilsen,

Aleman

Avatar

I see four...

af Per Hauberg, 19/8 2011, 20:45 (4932 dage siden) @ Aleman

Det må have noget at gøre med hallucinationer.
Søg straks mod nærmeste lægehus - eller værtshus....

I see four...

af UTJ, 19/8 2011, 20:50 (4932 dage siden) @ Aleman

Man skal vel være helt sikker på at IC4 også kan køre langsomt - det er jo ingen selvfølge ;-)

I see four...

af KimC, 19/8 2011, 21:54 (4932 dage siden) @ Aleman

Hvad er i øvrigt IC4's marchhastighed? Da jeg gik langs med sporet, kom der en masse IC 3 og ER 4 med afsindig fart (så jorden buldrede), men da dette togsæt kørte forbi, skete det i mageligt luntetrav - som en bedaget, gammel skinnebus. Hvor hurtigt kan disse tog køre - og er der eksempler på, at de har nået deres (estimerede) tophastighed i almindelig drift?

Lyset falder på toget, og skyggen af køreledningsmasten går ind over sporet. Eftersom vi er på banen over Fyn går jeg ud fra at IC4 tget er på vej vestpå, hvor flexlineren på det efterfølgende billed er for østgående.
Ifølge DMI har der i dag været vestenvind med hastigheder på 10-12 m/s.

IC4 toget har dermed modvind, og flexlineren medvind. Så enkelt der det såmænd.

Mine erfaring med IC3 (ja, der skal stå I-C-Tre) er - på nær én undtagelse - at deres maks hastighed er ca. 50 km/t. Den ene undtagele var til gengæld også alle pengene værd.

I see four...

af h087 ⌂, køge, 19/8 2011, 22:42 (4932 dage siden) @ Per Hauberg

hej

den du´r ikke
ved læge vil du få vedvarende problemer - han skal jo også leve !!

og i den anden løsning vil man så risikere at se 2 IC4 !!!! og så kan det jo hurtigt blive til IC8

men mener at have hørt at marchhast er 180 mens top skulle være over 200
men de italienere har jo sagt så meget

mvh henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

I see four...

af Aleman, 19/8 2011, 22:59 (4932 dage siden) @ KimC

Hvad er i øvrigt IC4's marchhastighed? Da jeg gik langs med sporet, kom der en masse IC 3 og ER 4 med afsindig fart (så jorden buldrede), men da dette togsæt kørte forbi, skete det i mageligt luntetrav - som en bedaget, gammel skinnebus. Hvor hurtigt kan disse tog køre - og er der eksempler på, at de har nået deres (estimerede) tophastighed i almindelig drift?


Lyset falder på toget, og skyggen af køreledningsmasten går ind over sporet. Eftersom vi er på banen over Fyn går jeg ud fra at IC4 tget er på vej vestpå, hvor flexlineren på det efterfølgende billed er for østgående.
Ifølge DMI har der i dag været vestenvind med hastigheder på 10-12 m/s.

IC4 toget har dermed modvind, og flexlineren medvind. Så enkelt der det såmænd.

Mine erfaring med IC3 (ja, der skal stå I-C-Tre) er - på nær én undtagelse - at deres maks hastighed er ca. 50 km/t. Den ene undtagele var til gengæld også alle pengene værd.

Hmmm - det stemmer med dine iagttagelser: IC4 er på vej vestpå, IC3 østover. Det kan selvfølgelig forklare IC3'erens høje hastighed. Men der kom en hel del IC3-kloner den anden vej, og de kørte skam også hurtigt, så - hvad skal den spidse snude på bumletoget egentlig til for? Og kunne IC4 måske ikke snarere sættes ind på den kommende letbane i Københavns omegn - der bliver hastigheden vel nogenlunde moderat, og der bliver vel heller ikke brug for catering og toiletter, hvorved man kunne spare nogle elektroniske duppeditter?

Venlig hilsen,

aleman

Avatar

I see four...

af Per Hauberg, 20/8 2011, 17:01 (4931 dage siden) @ Aleman

"hvad skal den spidse snude på bumletoget egentlig til for? "
Citat: aleman

SKRJ M4 havde to snuder for at opbevare en bette 6-cyl. Leyland-motor.
Resten var varm luft a la bella Italia (made in Dronningborg).

vh

Per

I see four...

af Aleman, 20/8 2011, 17:34 (4931 dage siden) @ Per Hauberg

Jeg forstår - snuden er til opbevaring af lokomotivførerens pizzaer.

Venlig hilsen,

Aleman

I see four...

af UTJ, 20/8 2011, 19:02 (4931 dage siden) @ Per Hauberg

"hvad skal den spidse snude på bumletoget egentlig til for? "
Citat: aleman

SKRJ M4 havde to snuder for at opbevare en bette 6-cyl. Leyland-motor.
Resten var varm luft a la bella Italia (made in Dronningborg).

Kære Per

Det er absolut ikke varm luft med snuderne på IC-quattro: de er skyld i adskillige forgyldte perronforlængelser og vedligeholdelsesanlæg, fordi ingen tænkte på UIC-standardlængder på perroner og strømudtag. Det er den gennemførte katastrofe. På den anden side har de hjulpet i mange år med at holde samfundet i gang med disse hersens anlægsinvesteringer alle taler om pt skal rede landet :-D

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak