Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Surt opstød om ING.dk vedr IC4

af re20000, 20/8 2011, 16:12 (4931 dage siden) @ KimC

Jeg synes det er skuffende at ING.dk gang på gang viser sig sensationslysten som Ekstra Bladet på en liderlig dag. Ingeniører burde hævde deres faglige niveau og stolthed ved at holde sig til fakta og ikke løbe med en halv vind. Gang på gang har vi set overskrifter som denne nye:
DSB opgiver stor satsning med IC4-toget
Selvom der ikke er kommet noget officielt frem om det og selvom projektet så alligevel er fortsat. Og Kommentarerne fra de "menige ingeniører" nedenunder lader da bestemt ikke selv de værste af vore bidragydere noget tilbage i hånende nedgøren og selvhævdelse. Her er vi de rene englebasser!. Bortset fra at politik hele tiden bliver blandet ind i "sagligheden" idet alt offentligt pr definition er evnesvagt eller korrupt og al privat virksomhed drives af forfulgte uskyldigheder. Jeg må indrømme at jeg ikke har den store respekt for den sides objektivitet mere.

Nold

Surt opstød om ING.dk vedr IC4

af Henrik Hansen, Vejen, 20/8 2011, 17:53 (4931 dage siden) @ re20000

Jeg synes det er skuffende at ING.dk gang på gang viser sig sensationslysten som Ekstra Bladet på en liderlig dag. Ingeniører burde hævde deres faglige niveau og stolthed ved at holde sig til fakta og ikke løbe med en halv vind. Gang på gang har vi set overskrifter som denne nye:
DSB opgiver stor satsning med IC4-toget
Selvom der ikke er kommet noget officielt frem om det og selvom projektet så alligevel er fortsat. Og Kommentarerne fra de "menige ingeniører" nedenunder lader da bestemt ikke selv de værste af vore bidragydere noget tilbage i hånende nedgøren og selvhævdelse. Her er vi de rene englebasser!. Bortset fra at politik hele tiden bliver blandet ind i "sagligheden" idet alt offentligt pr definition er evnesvagt eller korrupt og al privat virksomhed drives af forfulgte uskyldigheder. Jeg må indrømme at jeg ikke har den store respekt for den sides objektivitet mere.

Hele DSB's IC4 projekt er en kæmpe skandale, derom kan der vist ikke herske megen tvivl.

Projektet er DSB's ansvar - hverken mere eller mindre. Og hver gang DSB har haft en mulighed for at komme ud af det, så har man forspildt denne mulighed og derimod givet Ansaldo en ny chance for at leverer. DSB har igennem hele forløbet hævdet at have en stærk kontrakt, men åbenbart ikke stærk nok til at hamle op med et inkompetent firma som Ansaldo - kontrakten er også DSB's ansvar - og den er nok ikke så stærk som hævdet !!!

DSB har endvidere under hele forløbet været mere lukket en en flådebase i Murmansk under den kolde krig, absolut intet sliber ud - det skaber rygter og myter, som kun DSB kan mindske, men man er åbenbart ikke så generet af dem, at man ønsker det.

Hvor mange ledende medarbejdere i IC4 projektet har været med fra start til nu - vist nok ingen, de er klogeligt flygtet bort - helt forståeligt.

/Henrik

Surt opstød om ING.dk vedr IC4

af KimC, 20/8 2011, 19:05 (4931 dage siden) @ Henrik Hansen

DSB har endvidere under hele forløbet været mere lukket en en flådebase i Murmansk under den kolde krig, absolut intet sliber ud - det skaber rygter og myter, som kun DSB kan mindske, men man er åbenbart ikke så generet af dem, at man ønsker det.

Kan det tænkes at virkeligheden er meget værre end rygterne? - at DSB derfor foretrækker at lade rygterne stå uimodsagt?
Hvis rygterne var skudt vidt over målet, og IC4 i virkeligheden kører bedre end de har ord for, burde DSB jo være i stand til at dokumentere dette.

Surt opstød om ING.dk vedr IC4

af UTJ, 20/8 2011, 18:27 (4931 dage siden) @ re20000

Jeg synes det er skuffende at ING.dk gang på gang viser sig sensationslysten som Ekstra Bladet på en liderlig dag. Ingeniører burde hævde deres faglige niveau og stolthed ved at holde sig til fakta og ikke løbe med en halv vind. Gang på gang har vi set overskrifter som denne nye:
DSB opgiver stor satsning med IC4-toget
Selvom der ikke er kommet noget officielt frem om det og selvom projektet så alligevel er fortsat. Og Kommentarerne fra de "menige ingeniører" nedenunder lader da bestemt ikke selv de værste af vore bidragydere noget tilbage i hånende nedgøren og selvhævdelse. Her er vi de rene englebasser!. Bortset fra at politik hele tiden bliver blandet ind i "sagligheden" idet alt offentligt pr definition er evnesvagt eller korrupt og al privat virksomhed drives af forfulgte uskyldigheder. Jeg må indrømme at jeg ikke har den store respekt for den sides objektivitet mere.

Nold

Desværre er DSB's håndtering af IC4-farcen og politikernes accept af at lade det stå til i så lang tid en sensation. Kontrakten burde forlængst være lagt til offentlig skue, ligesom de faktiske driftforhold burde være tilgængelige og lagt på DSB's hjemmeside, så skatteyderne kunne følge med i denne investerings udvikling.

Det er desto mere en sensation i og med at DSB i de sidste 10 år har fyret adskillige folk som netop har gjort opmærksom på at IC4 bare ikke duer. Der skal trods alt meget til at ingeniører kan komme til en konklusion at man ikke kan få noget ud af et tog.

Surt opstød om ING.dk vedr IC4

af re20000, 20/8 2011, 19:10 (4931 dage siden) @ UTJ

Jeg er også fælt bange for at der er en hel del lig i lasten. Jeg glæder mig til jeg bliver 150 år eller deromkring og arkiverne bliver frigivet så vi kan se hvad der i virkeligheden er sket for der er rigtig meget der tyder på at Ansaldo har en dygtig klemme på DSB. Men indtil vi ser nogle facts er det omsonst at gætte.

Nold

Surt opstød om ING.dk vedr IC4

af UTJ, 20/8 2011, 20:27 (4931 dage siden) @ re20000

Jeg er også fælt bange for at der er en hel del lig i lasten. Jeg glæder mig til jeg bliver 150 år eller deromkring og arkiverne bliver frigivet så vi kan se hvad der i virkeligheden er sket for der er rigtig meget der tyder på at Ansaldo har en dygtig klemme på DSB. Men indtil vi ser nogle facts er det omsonst at gætte.

Nold

Du behøver ikke vente så længe, for det som Ingeniøren skriver er sådan set ganske sobert. I ingeniørkredse vil en sag som IC4 være ganske svær at skjule. Desværre er det kun få som tror på det som skriver, måske fordi denne sag er helt utrolig eller fordi der er koncensus om at det ikke er noget man vil røre ved politisk. Det er trods alt en kontrakt indgået inder en S-regering, men videreført uanfægtet under en VK-regering. IC4-sagen er faktisk ganske simpel, som oprullet i Ing, men også af den slags som er helt usandsynlige, hvis man sidder og tænker på fremtidige skrækscenarier,

NY status fra ING.dk på ic4

af gamle ole, 20/8 2011, 21:16 (4931 dage siden) @ kristian jakobsen

Undrede mig iøvrigt at høre transportministeren udtale at folk skulle være tilfredse med IC-4!


Ole

NY status fra ING.dk på ic4

af Jens MO-Møller @, 20/8 2011, 21:47 (4931 dage siden) @ gamle ole

Jeg hørte også transportministeren i radioavisen, vistnok ved 12-tiden udtale på spørgsmålet om han kunne noget positivt om IC 4, at han absolut intet overhovedet havde af positive ting at sige om dette tog, så mon dog ikke at du blander IC 3 og IC 4 sammen!

Venlig hilsen
Jens Møller

NY status fra ING.dk på ic4

af UTJ, 20/8 2011, 21:51 (4931 dage siden) @ Jens MO-Møller

Jeg hørte også transportministeren i radioavisen, vistnok ved 12-tiden udtale på spørgsmålet om han kunne noget positivt om IC 4, at han absolut intet overhovedet havde af positive ting at sige om dette tog, så mon dog ikke at du blander IC 3 og IC 4 sammen!

Såfremt vognkasserne er fremstillet af aluminium er det godt at aluminiumsprisen er steget i løbet af de sidste 10 år. Få dem skrottet inden råvarepriserne falder igen pgra krisen......

NY status fra ING.dk på ic4

af Bent Olsen, 21/8 2011, 20:49 (4930 dage siden) @ kristian jakobsen

Hvis IC4 projektet "skrottes", hvilke muligheder har DSB, realistisk set, for at klare materielsituationen fremover? (leje af materiel o.l.)
Mvh
Bent ;-)

NY status fra ING.dk på ic4

af Peter Christensen @, 21/8 2011, 21:11 (4930 dage siden) @ Bent Olsen

Hvis IC4 projektet "skrottes", hvilke muligheder har DSB, realistisk set, for at klare materielsituationen fremover? (leje af materiel o.l.)

Faktisk en del.
Man kunne leje flere DD-vogne og lade dem indgå i landstrafik (måske med nogle lidt bedre sæder). Lokomotiver (diesel og el) kan også lejes.
Der er en del loko på markedet, som kan køre 160 km/t (en 185'er for eks og dem er der jo en del af i landet allerede). Lokomotiver med hastigheder over 160 km/t er reelt ikke interessante for DSB (grundet infrastrukturen og køreplan).
Eneste ukendte punkt er hvorledes en vis Ulrik Salmonsen vil stille sig - tænk om førerrummet ikke var indrettet efter hans hoved!

På længere sigt kunne DSB koble sig på DBs rammeaftale om ICx. Bevares, det er eltog, men mon ikke de kan trækkes rundt af diesel på de strækninger, som ikke eletrificeres?
Som jeg ser det, så skal en bunke diesellokomotiver lejes i en periode - uanset hvad.

Forslag om TGV og højhastighedsbaner anser jeg ikke for realistisk grundet riges pengemangel + de relativt korte stationsafstande.

NY status fra ING.dk på ic4

af Flemming, knivkær Strand, 21/8 2011, 22:35 (4930 dage siden) @ Peter Christensen

Eneste ukendte punkt er hvorledes en vis Ulrik Salmonsen vil stille sig - tænk om førerrummet ikke var indrettet efter hans hoved!

Kære Peter

Desværre er DSBs førerrum ikke kun indrettet efter Ulrik hoved, det er naivt at tro han har så stor magt - desværre. Der er stadig masser af uhensigtmæssigheder i danske førerrum, det kan have uheldige konsekvenser for dem der bruger dem, mange af dem i 30 - 40 år, dårlig ryg, trækskader og meget andet - så der er nok en ganske god grund til at han forsøger at få så stor indflydelse, som mulig.

Venlig hilsen

Flemming.

NY status fra ING.dk på ic4

af Peter Christensen @, 22/8 2011, 08:21 (4930 dage siden) @ Flemming

Desværre er DSBs førerrum ikke kun indrettet efter Ulrik hoved, det er naivt at tro han har så stor magt - desværre. Der er stadig masser af uhensigtmæssigheder i danske førerrum, det kan have uheldige konsekvenser for dem der bruger dem, mange af dem i 30 - 40 år, dårlig ryg, trækskader og meget andet - så der er nok en ganske god grund til at han forsøger at få så stor indflydelse, som mulig.

Så er der noget her jeg ikke forstår.
For nogen tid siden blev det undersøgt at bruge Railion 185'ere i nattoget Kh-Pa-Kh. Så vidst jeg er orienteret, så røg det forslag grundet Hr. Salmonsens førerrumsidéer.
Sært at indretningen af førerrummet blev et problem da lokomotiverne skulles fremføres af DSBs folk, idet Railion og Hector allerede havde 185'er her i landet uden at førerumsindretningen var et problem. Denne form for forskelsbehandling (både af egne medlemmer og operatører) virker ikke fremmende for troværdigheden.
Og det er denne forskelsbehandlingen jeg ikke fatter - der bør være en koncis linje i sådanne forhold.

Men bortset fra ovenstående, så bliver vi ret hurtigt enige om at folk ikke skal blive syge af at gå på arbejde.

NY status fra ING.dk på ic4

af Flemming, knivkær Strand, 22/8 2011, 13:47 (4929 dage siden) @ Peter Christensen

Desværre er DSBs førerrum ikke kun indrettet efter Ulrik hoved, det er naivt at tro han har så stor magt - desværre. Der er stadig masser af uhensigtmæssigheder i danske førerrum, det kan have uheldige konsekvenser for dem der bruger dem, mange af dem i 30 - 40 år, dårlig ryg, trækskader og meget andet - så der er nok en ganske god grund til at han forsøger at få så stor indflydelse, som mulig.


Så er der noget her jeg ikke forstår.
For nogen tid siden blev det undersøgt at bruge Railion 185'ere i nattoget Kh-Pa-Kh. Så vidst jeg er orienteret, så røg det forslag grundet Hr. Salmonsens førerrumsidéer.
Sært at indretningen af førerrummet blev et problem da lokomotiverne skulles fremføres af DSBs folk, idet Railion og Hector allerede havde 185'er her i landet uden at førerumsindretningen var et problem. Denne form for forskelsbehandling (både af egne medlemmer og operatører) virker ikke fremmende for troværdigheden.
Og det er denne forskelsbehandlingen jeg ikke fatter - der bør være en koncis linje i sådanne forhold.

Men bortset fra ovenstående, så bliver vi ret hurtigt enige om at folk ikke skal blive syge af at gå på arbejde.

Hej Peter

Jeg må indrømme at jeg ikke kender den sag med DB 185 lokomotiverne, så jeg har lidt svært ved at komme med en seriøs kommentar til den. men er det ikke lidt tyndt at vurdere mandens troværdighed på noget du måske ved ?

Det er stadigvæk ikke Hr. Salomonsens førerrumsideer, men et udvalg i DJ/LPO der har vedtaget en række krav til førerrummene som de ønsker opfyldt, mange af den er iøvrigt sanktioneret af DSB og hvem man ellers har overenskomst med og det er det han som forbundsformand varetager.

Hvis ikke 185 lokomotiverne opfylder disse krav, er det vel ganske forståeligt at han afviser at DSB lokomotivfører skal køre dem. Jeg ved ikke om der er andre aftaler med DB Schenker omkring indretningen af førerrum - gør du det ?

Hectorrail er Norsk ejet. DB Schenker er Tysk, medens DSB er dansk, alene det kan jo meget vel betyde at der ikke hersker de samme aftaler, bla. ved jeg at arbejdstidsaftaler er lidt anderleds hos DB Schenker end hos DSB.

Ulrik Salomomsen er formand for DJ, det er altså en arbejderforening og det er arbejdernes interesser der skal varetages - ikke operatørernes - det ville ihvertfald være dybt utroværdigt.

Helt generelt til indholdet af denne tråd.: Jernbaner er meget nemt at drive godt og fornuftigt - sålænge man ikke selv har ansvaret for det;-)

Venlig hilsen

Flemming

NY status fra ING.dk på ic4

af thomash, 23/8 2011, 14:36 (4928 dage siden) @ Flemming


Hvis ikke 185 lokomotiverne opfylder disse krav, er det vel ganske forståeligt at han afviser at DSB lokomotivfører skal køre dem. Jeg ved ikke om der er andre aftaler med DB Schenker omkring indretningen af førerrum - gør du det ?

Hectorrail er Norsk ejet. DB Schenker er Tysk, medens DSB er dansk, alene det kan jo meget vel betyde at der ikke hersker de samme aftaler, bla. ved jeg at arbejdstidsaftaler er lidt anderleds hos DB Schenker end hos DSB.

Spørgsmålet er så om det er urimelige krav? De selvsamme udenlandske ejede lokomotiver fremføres da af danske lokomotivfører, og hvis de kan, kan jeg ikke se problemet i at en lokomotivfører ved DSB skulle kunne fremføre sådan et lokomotiv, og jeg tvivler på at en DSB lokomotivfører har en ret meget anderledes arbejdsdag "bag ved roret" end en lokomotivfører Schenker eller Hector..

Man har nok fanget Ulrik på en dårlig dag hvor kan kun så begrænsninger frem for løsninger på de problemer DSB er i, for med den driftstabilitet EA lokomotiverne har i dag, ville det nok ikke have været nogen dum ide at lade dem afløse af en 185 eller 146..

--
Mvh
Thomas
https://railphotos.eu
[image][image]

NY status fra ING.dk på ic4

af UTJ, 23/8 2011, 16:56 (4928 dage siden) @ thomash

Spørgsmålet er så om det er urimelige krav? De selvsamme udenlandske ejede lokomotiver fremføres da af danske lokomotivfører, og hvis de kan, kan jeg ikke se problemet i at en lokomotivfører ved DSB skulle kunne fremføre sådan et lokomotiv, og jeg tvivler på at en DSB lokomotivfører har en ret meget anderledes arbejdsdag "bag ved roret" end en lokomotivfører Schenker eller Hector..

Man har nok fanget Ulrik på en dårlig dag hvor kan kun så begrænsninger frem for løsninger på de problemer DSB er i, for med den driftstabilitet EA lokomotiverne har i dag, ville det nok ikke have været nogen dum ide at lade dem afløse af en 185 eller 146..

Det løser sig selv når hr. Salomonsen får valget mellem en dansk besætning eller en tysk eller svensk hvis lokomotiverne ikke er fine nok for hans folk.

NY status fra ING.dk på ic4

af Flemming, knivkær Strand, 23/8 2011, 21:18 (4928 dage siden) @ UTJ


Det løser sig selv når hr. Salomonsen får valget mellem en dansk besætning eller en tysk eller svensk hvis lokomotiverne ikke er fine nok for hans folk.

Hej Ulrik

Den bemærkning er ikke din intelligens værdig

Venlig, men skuffet hilsen

Flemming

NY status fra ING.dk på ic4

af Flemming, knivkær Strand, 23/8 2011, 17:10 (4928 dage siden) @ thomash


Hvis ikke 185 lokomotiverne opfylder disse krav, er det vel ganske forståeligt at han afviser at DSB lokomotivfører skal køre dem. Jeg ved ikke om der er andre aftaler med DB Schenker omkring indretningen af førerrum - gør du det ?

Hectorrail er Norsk ejet. DB Schenker er Tysk, medens DSB er dansk, alene det kan jo meget vel betyde at der ikke hersker de samme aftaler, bla. ved jeg at arbejdstidsaftaler er lidt anderleds hos DB Schenker end hos DSB.


Spørgsmålet er så om det er urimelige krav? De selvsamme udenlandske ejede lokomotiver fremføres da af danske lokomotivfører, og hvis de kan, kan jeg ikke se problemet i at en lokomotivfører ved DSB skulle kunne fremføre sådan et lokomotiv, og jeg tvivler på at en DSB lokomotivfører har en ret meget anderledes arbejdsdag "bag ved roret" end en lokomotivfører Schenker eller Hector..

Man har nok fanget Ulrik på en dårlig dag hvor kan kun så begrænsninger frem for løsninger på de problemer DSB er i, for med den driftstabilitet EA lokomotiverne har i dag, ville det nok ikke have været nogen dum ide at lade dem afløse af en 185 eller 146..

Hej Thomas

Urimelige ? hvem skal så afgøre det ? De fleste af de krav der er stillet handler om at minimere gener og skader - er det urimelige krav ? eller synes du at lokomotivførerren skal udvise "samfundssind" og ricikere helbredet, fordi banen er "på røven" prøv en gang at se på et førerrum fra et indisk lokomotiv, der er ikke taget hensyn til brugerne. Hvordan tror du Ulriks medlemmer ville reagere hvis han pludselig sagde god for noget der ikke opfyldte kravene ?
og næste gang etaten så skulle have nyt matriel, ville man sige "der er ingen grund til at opfylde kravene, fjolserne godkender den aligevel" Næh Ulrik udviste bare ansvarlighed og troværdighed ved at stå ved vedtagne regler m.m. hvis det var det der lå til grund for hans afvisning.
Du bedes erindre at jeg skrev at jeg ikke havde kendskab til sagen med 185 erne i mit første indlæg, det betyder at jeg ikke ved hvad der ligger til grund for Ulriks beslutning, det jeg gjorde var at ridse nogle mulige forklaringer op, om Ulrik havde en dårlig dag ved jeg ikke, men det er stadig ikke hans ansvar at DSB har de problemer de har og det er heller ikke lokomotivførernes - hans ansvar er DJ personalets ve og vel, set ud fra deres interesser og det passer han rimelig godt, hvis DSB ledelsen havde passet deres ansvar, lige så godt - havde vi ikke haft de problemer vi har.

Venligste hilsner

Flemming

NY status fra ING.dk på ic4

af thomash, 23/8 2011, 17:49 (4928 dage siden) @ Flemming


Urimelige ? hvem skal så afgøre det ? De fleste af de krav der er stillet handler om at minimere gener og skader - er det urimelige krav ? eller synes du at lokomotivførerren skal udvise "samfundssind" og ricikere helbredet, fordi banen er "på røven" prøv en gang at se på et førerrum fra et indisk lokomotiv, der er ikke taget hensyn til brugerne. Hvordan tror du Ulriks medlemmer ville reagere hvis han pludselig sagde god for noget der ikke opfyldte kravene ?
og næste gang etaten så skulle have nyt matriel, ville man sige "der er ingen grund til at opfylde kravene, fjolserne godkender den aligevel" Næh Ulrik udviste bare ansvarlighed og troværdighed ved at stå ved vedtagne regler m.m. hvis det var det der lå til grund for hans afvisning.
Du bedes erindre at jeg skrev at jeg ikke havde kendskab til sagen med 185 erne i mit første indlæg, det betyder at jeg ikke ved hvad der ligger til grund for Ulriks beslutning, det jeg gjorde var at ridse nogle mulige forklaringer op, om Ulrik havde en dårlig dag ved jeg ikke, men det er stadig ikke hans ansvar at DSB har de problemer de har og det er heller ikke lokomotivførernes - hans ansvar er DJ personalets ve og vel, set ud fra deres interesser og det passer han rimelig godt, hvis DSB ledelsen havde passet deres ansvar, lige så godt - havde vi ikke haft de problemer vi har.

At sammenligne et indisk lokomotiv med et Europæisk der kører rundt i 1000 vis blandt meget store og et hav af private operatører, kan jeg ikke helt se pointen i, da de to ting ligger så langt fra hinanden. En BR 185 er et ganske fint lokomotiv, som også sagtens kan køres af en DSB lokomotivfører. Så vidt jeg er orienteret var DSB's krav at der skulle bygges ret meget om i førerrummet (ligesom alle andre ting DSB har fingrene i) og så faldt det til jorden. Set med mine øjne er det urimelige krav, og jeg tror simpelthen ikke på, at der med den mængde af 185'ere som kører rundt i dag, ikke er en eneste operatør som vil sætte spørgsmålstegn ved indretningen, hvis den er så ergonomisk forkert ifølge DSB's mening.

--
Mvh
Thomas
https://railphotos.eu
[image][image]

NY status fra ING.dk på ic4

af Henrik Hansen, Vejen, 23/8 2011, 19:21 (4928 dage siden) @ thomash

At sammenligne et indisk lokomotiv med et Europæisk der kører rundt i 1000 vis blandt meget store og et hav af private operatører, kan jeg ikke helt se pointen i, da de to ting ligger så langt fra hinanden. En BR 185 er et ganske fint lokomotiv, som også sagtens kan køres af en DSB lokomotivfører. Så vidt jeg er orienteret var DSB's krav at der skulle bygges ret meget om i førerrummet (ligesom alle andre ting DSB har fingrene i) og så faldt det til jorden. Set med mine øjne er det urimelige krav, og jeg tror simpelthen ikke på, at der med den mængde af 185'ere som kører rundt i dag, ikke er en eneste operatør som vil sætte spørgsmålstegn ved indretningen, hvis den er så ergonomisk forkert ifølge DSB's mening.

Det kunne være interresant at høre hvilke ændringer der skulle foretages i 185'erens førerrum, for at DSB kunne bruge typen.

I alle nyere tyskfremstillede lokomotiver - og styrevogne - er førerbordet bygget over et koncept kaldet 'Einheitsführerstand', som først blev indført med BR120.

Vor hjemlige EA'er er også udstyret med et sådan førerbord - men så alligevel ikke, for også dengang skulle DSB bygge om for at kunne benytte lokomotivet.

Det lyder mærkeligt, hvis DSB ikke kan benytte samme koncept som Deutsche Bahn.

Hvor meget er det ombygget på f.eks. dobbeltdækker toget og 'Fætter BR' ??

/Henrik

NY status fra ING.dk på ic4

af Christian Ahm, 23/8 2011, 19:34 (4928 dage siden) @ Henrik Hansen

At sammenligne et indisk lokomotiv med et Europæisk der kører rundt i 1000 vis

Det kunne være interresant at høre hvilke ændringer der skulle foretages i 185'erens førerrum, for at DSB kunne bruge typen.

Så vidt jeg har forstået, så er det førerums signalet der er problemet. Altså at det sidder oppe i hjørnestolpen. Jeg vil ikke selv betegne det som et problem, og man vender jeg hurtigt til at det sidder der over og roder rundt.

Med venlig hilsen

Christian Ahm

NY status fra ING.dk på ic4

af Peter Christensen @, 23/8 2011, 19:53 (4928 dage siden) @ thomash

At sammenligne et indisk lokomotiv med et Europæisk der kører rundt i 1000 vis blandt meget store og et hav af private operatører, kan jeg ikke helt se pointen i, da de to ting ligger så langt fra hinanden. En BR 185 er et ganske fint lokomotiv, som også sagtens kan køres af en DSB lokomotivfører. Så vidt jeg er orienteret var DSB's krav at der skulle bygges ret meget om i førerrummet (ligesom alle andre ting DSB har fingrene i) og så faldt det til jorden. Set med mine øjne er det urimelige krav, og jeg tror simpelthen ikke på, at der med den mængde af 185'ere som kører rundt i dag, ikke er en eneste operatør som vil sætte spørgsmålstegn ved indretningen, hvis den er så ergonomisk forkert ifølge DSB's mening.

Helt enig i ovenstående betragtninger.
Når næste serie af materiel bestilles, så vil et krav være STANDARTMATERIEL i STANDARTUDFØRELSE. Det betyder at:
- designerne og arkitekter kan få lov at vælge togets udvendige bemaling. Samt farve på indvendige paneler og sædestof efter fabrikantens katalog.
- ingeniørerne bliver reduceret til en kontrollede rolle.
- økonomifolket må acceptere at leveringen sker på fabrikantens standartbetingelser.
Er det realistisk at tro at lokomotivførerne kan få lov at bestemme en hel masse, når alle andre hos DSB tvinges til at afgive indflydelse? Bevares, ønskes en anden stol, så hitter man nok ud af det, men regn ikke med mere.
Set i lyset af DSBs seneste underskud, så skal der nok ske en vis forventningsafstemning til hvormeget "pilleri" DSB kan tillade sig.

Omkring DD og fætter BR, så er begge "ting" lånt.
Derfor kan DSB ikke pille ret meget. Et ATC-førerrumssignal er vidst alt hvad det kan blive til.

Er ligeledes helt enig med UTJ i at DSBs topledelse kan lægge "pres" på lokomotivførerne ved at bruge svenske lokomotivfører (med dansk/svensk SR osv). Kombineres med tyske lokomotivfører (fra det danske mindretal syd for grænsen), så bliver en del af Hr. Salmonsens medlemmer arbejdsløse. De overenskomstansatte er det relativt let at slippe af med (arbejdsmangel) - lidt sværer er det med tjenestemændene. Dog kan tjenestemændene jo overflyttes og mon ikke der findes nogle rigtige møgtjanser rundt om i DSB, som kan tilbydes disse tjenestemænd? An offer you can't refuse!

NY status fra ING.dk på ic4

af Jens MO-Møller @, 23/8 2011, 21:39 (4928 dage siden) @ Peter Christensen

Nu er det vel også relevant at have i baghovedet, at danskerne i navnlig de seneste 10-20 år har udviklet en kedelig, nærmest anarkistisk holdning til stort set alt! Regler er til for at brydes, for regler og i forvejen fastlagte ting er i enhver henseende til diskussion for europas nok mest notorisk kværulante befolkning, som opfatter fastlagte ting som brud på menneskerettighederne! Se blot på trafikafviklingen i mange danske storbyer, hvor princippet alles kamp mod alle hersker!

Venlig hilsen

Jens Møller

NY status fra ING.dk på ic4

af Flemming, knivkær Strand, 23/8 2011, 22:15 (4928 dage siden) @ Jens MO-Møller

Hej Jens

Hvor har du ret, tak for påmindelsen

Venlige hilsner

Flemming

NY status fra ING.dk på ic4

af AndreasM, 6/9 2011, 08:10 (4915 dage siden) @ Peter Christensen

Omkring DD og fætter BR, så er begge "ting" lånt.
Derfor kan DSB ikke pille ret meget. Et ATC-førerrumssignal er vidst alt hvad det kan blive til.

Man har lige flyttet rundt på alle manometrene på DD førerbordet for at skabe en god plads til greenspeed skærmen, så din antagelse om "lånt" tysk materiel holder ikke ;-)

I forvejen har de også MSR-3 radio og danske kørerlærerstole med holder, så tror sq egentlig knap nok en tysk lokomotivfører ville kunne genkende førerrummet :-P

NY status fra ING.dk på ic4

af Flemming, knivkær Strand, 23/8 2011, 21:08 (4928 dage siden) @ thomash


At sammenligne et indisk lokomotiv med et Europæisk der kører rundt i 1000 vis blandt meget store og et hav af private operatører, kan jeg ikke helt se pointen i, da de to ting ligger så langt fra hinanden. En BR 185 er et ganske fint lokomotiv, som også sagtens kan køres af en DSB lokomotivfører. Så vidt jeg er orienteret var DSB's krav at der skulle bygges ret meget om i førerrummet (ligesom alle andre ting DSB har fingrene i) og så faldt det til jorden. Set med mine øjne er det urimelige krav, og jeg tror simpelthen ikke på, at der med den mængde af 185'ere som kører rundt i dag, ikke er en eneste operatør som vil sætte spørgsmålstegn ved indretningen, hvis den er så ergonomisk forkert ifølge DSB's mening.

Hej Thomas

Der er ingen der sammenligner det indiske lokomotiv med et europæisk ditto - ud over dig, det jeg prøvede at forklare dig var at i Indien er der ingen der tænker lokomotivførerrens velbefindende eller helbred, der er kun eet parameter og det er billigst muligt! Jeg er ikke i tvivl om at du syntes at en BR 185 er et dejligt lokomotiv og det er det sikkert også, ja selvfølgelig kan det køres af en DSB lokomotivfører - men i den virkelige verden, kun hvis det er godkendt. Jeg troede at det var DJs repræsentant denne diskution handlede om, ikke DSB, jeg mente også at det var Ulrik der vragede førerrumindretningen.
Jeg har i snart 30 år betjent næsten alle de førerrum DSB og Railion har haft i den periode, støj og træk, dårlig indretning, elendige stole slingrende lokomotiver, iskolde styrevogne om vinteren og glohede førerrum om sommeren, kørt med åbne vinduer, så min kiropraktor hvinede af fryd - bliv selv ved, jeg har prøvet det. Så jeg VED med bestemthed at de krav som det er lykkes DLF/LPA/LPO og DJ at få indført så absolut ikke er urimelige - selv om man er togtosse, som dig og mig, må man ikke glemme at det først og fremmest er en arbejdsplads. I øvrigt fortæller mine gamle kolleger fra Railion (DB Schenker)at BR ikke når EG lokomotivet til Sokkeholderen - om det er rigtigt ved jeg ikke, men EG lokomotivet er efter min mening det bedste lokomotiv at arbejde på, der er lidt for meget førerrumstøj og så er dødmandpedalen anbragt midt for en (som på alle andre lokomotiver) Gu ved om de tror vi bruger det "3.ben" (det giver en skæv kørestilling for alle der er "normalt udrustet".

Venlige fut hilsner

Flemming

NY status fra ING.dk på ic4

af Jens N, 5/9 2011, 22:59 (4915 dage siden) @ Flemming

I øvrigt fortæller mine gamle kolleger fra Railion (DB Schenker)at BR ikke når EG lokomotivet til Sokkeholderen - om det er rigtigt ved jeg ikke, men EG lokomotivet er efter min mening det bedste lokomotiv at arbejde på, der er lidt for meget førerrumstøj og så er dødmandpedalen anbragt midt for en (som på alle andre lokomotiver) Gu ved om de tror vi bruger det "3.ben" (det giver en skæv kørestilling for alle der er "normalt udrustet".

Nu er en BR 185 jo heller ikke en EG ;-) Jeg vil betegne BR 185 som en moderne udgave af EA.

BR 185 er mere komfortabel i førerrummet end EG. Mindre støj, lavere til loftet og smartere/enklere betjeningshandlinger.

EG har aldrig passet helt godt til mine lange ben (197 cm), BR 185 gør det heller ikke.

Mvh
Jens

NY status fra ING.dk på ic4

af Flemming, knivkær Strand, 6/9 2011, 08:51 (4915 dage siden) @ Jens N


Nu er en BR 185 jo heller ikke en EG ;-) Jeg vil betegne BR 185 som en moderne udgave af EA.

BR 185 er mere komfortabel i førerrummet end EG. Mindre støj, lavere til loftet og smartere/enklere betjeningshandlinger.

EG har aldrig passet helt godt til mine lange ben (197 cm), BR 185 gør det heller ikke.

Mvh
Jens

Hej Jens

Du godeste, så lange ben (197 cm) har jeg aldrig set:-D Det lyder rimeligt nok 185 lokomotivet er jo også et par år nyere, jeg nåede ikke at stiftebekendskab med dem, inden jeg kom tilbage til DSB i 2006 EG var i forhold til EA (og andre litra) klart det bedste lokomotiv (for mig vel at bemærke, der er sikkert andre der synes bedre om noget andet).

Venligste hilsner

Flemming

NY status fra ING.dk på ic4

af Bruger4711, 21/8 2011, 23:36 (4930 dage siden) @ Peter Christensen

Eneste ukendte punkt er hvorledes en vis Ulrik Salmonsen vil stille sig - tænk om førerrummet ikke var indrettet efter hans hoved!

På længere sigt kunne DSB koble sig på DBs rammeaftale om ICx. Bevares, det er eltog, men mon ikke de kan trækkes rundt af diesel på de strækninger, som ikke eletrificeres?

Som jeg ser det, så skal en bunke diesellokomotiver lejes i en periode - uanset hvad.

Helt enig i alle tre punkter. Især det med at koble sig på tyskerne må siges at være den bedste løsning, men det skal DJ nu nok få forpurret, hvis det kom så vidt.

NY status fra ING.dk på ic4

af steenth, 22/8 2011, 01:48 (4930 dage siden) @ Peter Christensen

Hvis IC4 projektet "skrottes", hvilke muligheder har DSB, realistisk set, for at klare materielsituationen fremover? (leje af materiel o.l.)

..

På længere sigt kunne DSB koble sig på DBs rammeaftale om ICx. Bevares, det er eltog, men mon ikke de kan trækkes rundt af diesel på de strækninger, som ikke eletrificeres?

For at DSB kan koble sig på DB's aftale kræver et nyt udbud, hvis det ikke allerede er indbygget i deres aftale - det er det næppe. Men DSB skal alligevel i udbud med nyt elektrisk materiel, der skal bruges til Femeren-forbindelsen og udvidelser af driften.

Mvh
Steen

NY status fra ING.dk på ic4

af tgpedersen, 22/8 2011, 11:59 (4929 dage siden) @ steenth

Hvis IC4 projektet "skrottes", hvilke muligheder har DSB, realistisk set, for at klare materielsituationen fremover? (leje af materiel o.l.)

..

På længere sigt kunne DSB koble sig på DBs rammeaftale om ICx. Bevares, det er eltog, men mon ikke de kan trækkes rundt af diesel på de strækninger, som ikke eletrificeres?


For at DSB kan koble sig på DB's aftale kræver et nyt udbud, hvis det ikke allerede er indbygget i deres aftale - det er det næppe. Men DSB skal alligevel i udbud med nyt elektrisk materiel, der skal bruges til Femeren-forbindelsen og udvidelser af driften.

Hvorfor ikke bare udvide Øresundståg-systemet? Det går til Göteborg i forvejen.

NY status fra ING.dk på ic4

af re20000, 22/8 2011, 16:14 (4929 dage siden) @ tgpedersen

Hvorfor ikke bare udvide Øresundståg-systemet? Det går til Göteborg i forvejen.

Bare forsinkelsene ikke følger med. Og dørene ikke falder af...

Nold

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak