Rindsholm station (Generelt)
1)Er der nogen der er bekendt med hvornår Rindsholms msidste station er opført?
2)Der var et sidespor til Rindsholm Mølle. Hvilken perioden eksisterde dette sidespor?
1)Er der nogen der er bekendt med hvornår Rindsholms msidste station er opført?
2)Der var et sidespor til Rindsholm Mølle. Hvilken perioden eksisterde dette sidespor?
Er der ingen af dette forums gæster, der har kendskab til Rindsholm station?
1)Er der nogen der er bekendt med hvornår Rindsholms msidste station er opført?
Vi kan da starte med at se et billede af "emnet". Det fremgår af den bagvedliggende artikel (fra 2008), at stationsbygningen stadig eksisterer og at den har været privatbolig i mange år. Dette er vist noget af en tilsnigelse. Mig bekendt er stationsbygningen nedrevet. Til gengæld ligger der på vestsiden af banen (jf. her) et "dobbelthus"(?), som tidligere har været tjenestebolig og som nu er udlejet eller solgt. Jeg har ikke bøgerne "Forsvundne stationer"/"Flere forsvundne stationer" ved hånden i skrivende stund. Men det har en anden sikkert?
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Rindsholm station. Dato: Ukendt. Fotograf: Ukendt. Arkiv: http://b.bimg.dk/node-images/590/3/800x600-u/3590681-toget-skal-stoppe-i-rindsholm-igen...
Hej.
I Bogen forsvundne stationer, side 51. Står der bl.a. om Rindsholm station.
Station på strækningen Langå-Viborg, åbnet i 1863. I over 100 år fungerede stationen uden større ændringer i ekspeditionsmæssig henseende. Men efter sidste verdenskrig tog rutebilerne persontrafikken og lastbilerne godstrafikken. Selv sidesporet til Rindsholm mølle, der tidligere havde givet stationen megen godstransport. Mistede sin betydning for banen. Læssesporet nedlagdes i 1969, og der var derfor billetsalg en kort tid, da stationen helt nedlagdes i 1970. Bygningen blev nedrevet i 1974. arkitekt N.P.C.Holsøe.
I Strejftog V, Damptog gennem Danmark, W. E. Dancker-Jensen: Jernbanebilleder 1940-1965, er der på side 97 et billede af Rindsholm station. Billedet er udateret men er, så vidt jeg kan vurdere, fra 1950'erne.
I Strejftog VII, Gennem Danmark med Dancker, W. E. Dancker-Jensen: Jernbanebilleder 1943-1966, er der på side 116 et billede af Rindsholm station fra 1949.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Jeg besøgte Rindsholm station første gang søndag den 14. januar 1979.
Stationen fik nyt sikringsanlæg 18. november 1969.1) Den blev fjernstyret fra FC Viborg fra og med 17. marts 1970 2) og nedlagt for persontrafik fra og med 31. maj 1970.3) Stationsbygningen blev nedrevet i 1974.4)
På billederne er stationen nærmest gået i vinterdvale. Vi er som nævnt i januar 1979 og på dette tidspunkt var der i Rindsholm kun en enkelt krydsning mandag-fredag om eftermiddagen kl. 17.50. Der var ingen krydsninger om lørdagen og om søndagen var der kun en enkelt krydsning kl. 23.48-23.51 mellem togene 1847 og 1844. Derfor er vigesporet pakket godt og grundigt ind i sne denne søndag. Men sporskiftet er varmt og ser ud til at være klar til at blive omlagt senere på dagen.
Vi er i K78 vinter og MO er stadig herskende på strækningen. 4½ måned senere trådte K79 i kraft. Der blev indført timedrift. 800-tognumrene blev udskiftet med 3800-tognumre og MO med MR.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
_______________________________________________
1) Signalposten 1970, nr. 2, side 50
2) Jernbanen 1970, nr. 3, side 16
3) Vingehjulet 1970, nr. 4, side 18
4) Forsvundne stationer, side 51
Set mod Langå. Stationsbygningen lå, hvor de små grantræer står.
Samme sted som ovenfor men set mod Viborg. Til venstre den dobbelte tjenestebolig tidligere nævnt i denne tråd. I nordvestenden af stationen (uden for billedets horisontpunkt) skete 20. april 2006 en påkørselsulykke her. Havarikommissionens rapport kan læses her.
Set mod Langå.
Indgangssporskiftet fra Langå. Sporskiftet er opvarmet og det ser ud til, at opvarmningen virker efter hensigten.
Udkørsel mod Langå.
Alle fotos: Rindsholm, søndag 14. januar 1979. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.
Anden gang, jeg fotograferede i Rindsholm, var 27 år og 4 måneder senere:
14. januar 1979. Set mod Langå. Stationsbygningen lå, hvor de små grantræer står.
Samme sted 14. maj 2006.
14. januar 1979. Samme sted som ovenfor men set mod Viborg.
Samme sted 14. maj 2006. Grantræerne er vokset lidt.
Alle fotos: Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
2)Der var et sidespor til Rindsholm Mølle. Hvilken perioden eksisterde dette sidespor?
Sidesporet har sandsynligvis eksisteret i perioden 1925-1968. Det er altid svært at få "styr" på disse sidespor, der ligger inden for indkørselssignalerne. Havde det ligget på fri bane, ville det have kastet nogle arkivalier af sig i kraft af optagelse i ordresamlingerne, togplanerne, sikkerhedsinstrukserne m.v.
Jeg har nogle genparter af påtegninger til deklarationen vedrørende sidesporet til Rindsholm Mølle. Jeg har imidlertid ikke alle genpart-påtegningerne, hvoraf der må have været mindst otte og jeg har ikke selve deklarationen.
Deklarationen, der henvises til, er fra 25. juni 1925 og sandsynligvis tinglyst på matrikel nr. 38a, b m. fl. Rind By og Sogn. Så hvis du eftersøger den ved Tinglysningsretten, kan du sikkert få/købe en kopi.
Ved at nærlæse deklarationen af 25. juni 1925 vil du sikkert også kunne finde ud af, om "det hele starter i 1925" eller om nævnte deklaration erstatter noget endnu tidligere.
For at give et eksempel på en påtegning samt vise et kort over sidesporet, gengives nedenfor en påtegning af 19. marts 1937 vedrørende ændring af sidesporet, der i øvrigt blev ændret flere gange i sin levetid. Tryk på billederne for højere opløsning.
Det anføres her, at da produktionen var på sit højeste kørte 7-8 banevogne læsset med hvede, rug og byg dagligt i pendulfart mellem Møllen og havnene i Randers og Århus. Samme sted anføres, at ejeren døde i 1966 og at det sidste korn blev malet i 1988. Jeg er i besiddelse af en sporplan af Rindsholm fra 1968 og her er sidesporet væk. Men det kan udemærket være nedlagt år før - også før ejerens død.
Og så skal vi da lige have med, at denne godsvogn i en periode fra 1941 og til senest 1951 har været "bremsevogn Rindsholm-Rindsholm Mølle". Måske Tommy vil fortælle os, hvor den interessante oplysning stammer fra?
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Genpart af påtegning på deklaration omhandlende sidespor til Rindsholm Mølle, 19. marts 1937. Klik på billederne for højere opløsning. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.
Og så skal vi da lige have med, at denne godsvogn i en periode fra 1941 og til senest 1951 har været "bremsevogn Rindsholm-Rindsholm Mølle". Måske Tommy vil fortælle os, hvor den interessante oplysning stammer fra?
Oplysningen stammer fra "Tillæg for Januar Kvartal 1941 til Fortegnelsen over DRIFTSMATERIELLET II".
Det kan også nævnes, at en række QR-vogne i forskellige perioder var indrettet til korntransport Randers/Århus-Rindsholm for Rindsholm Mølle.
--
Og så skal vi da lige have med, at denne godsvogn i en periode fra 1941 og til senest 1951 har været "bremsevogn Rindsholm-Rindsholm Mølle". Måske Tommy vil fortælle os, hvor den interessante oplysning stammer fra?
Oplysningen stammer fra "Tillæg for Januar Kvartal 1941 til Fortegnelsen over DRIFTSMATERIELLET II".
Det kan også nævnes, at en række QR-vogne i forskellige perioder var indrettet til korntransport Randers/Århus-Rindsholm for Rindsholm Mølle.
De var indrettet med en slags siloanordning, lidt på samme måde som IA/HD-vogne blev det i 1970'erne til fx Dlg og KFK....... Desuden var en K-vogn indrettet som bremsevogn
Og så skal vi da lige have med, at denne godsvogn i en periode fra 1941 og til senest 1951 har været "bremsevogn Rindsholm-Rindsholm Mølle". Måske Tommy vil fortælle os, hvor den interessante oplysning stammer fra?
Oplysningen stammer fra "Tillæg for Januar Kvartal 1941 til Fortegnelsen over DRIFTSMATERIELLET II".
Her er et billede fra Børge Sundahl af den føromtalte bremsevogn.
--
Der har åbenbart været "knald på" i Rindsholm i slutningen af 1930'erne og i starten af 1940'erne.
Tidligere i denne tråd er vist et kort fra 1937 over en ændring af sidesporet. Nedenfor er vist et kort fra 1940, hvor sidesporet endnu engang ændres.
Sammenligner man de to kort, vil man kunne se, at der har været endnu en ændring efter 1937 men før 1940: 1937-projektets slutstatus er et anlæg med to spor til møllen. 1940-projektets udgangspunkt er en situation, hvor der kun er ét spor til møllen. Det nordvestligste spor på 1937-tegningen er på 1940-tegningen allerede afbrudt. Jeg har desværre ikke et kort over eller en påtegning på det projekt, som ligger mellem 1937 og 1940.
Men til 1940-projektet:
Sporet oplægges og der etableres en "vippeanordning", således at vognene kan tømmes ved at vippe dem. Der må være tale om de QR-vogne, der er nævnt i et tidligere indlæg i denne tråd.
"Vipperiet" er beskrevet i påtegningens punkt 3 og 4 og det er faktisk i punkt 3 beskrevet, hvorledes vognene skal ombygges. Det er vist ikke hver dag, at kravspecifikation for ombygning af DSB-godsvogne tinglyses på privat ejendom!
Klik på billederne for højere opløsning.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Genpart af påtegning på deklaration omhandlende sidespor til Rindsholm Mølle, 13. april 1940. Klik på billederne for højere opløsning. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.
Og nu kan hele molevitten købes:
http://www.nyboligerhverv.dk/sagsvisning/?mglid=N301951&sagsnr=2282
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Nogle interesserede har spurgt til dette gamle indlæg, hvor links gik døde, da Imageshack trak stikket. Jeg har derfor opdateret links (se nedenfor).
2)Der var et sidespor til Rindsholm Mølle. Hvilken perioden eksisterde dette sidespor?
Sidesporet har sandsynligvis eksisteret i perioden 1925-1968. Det er altid svært at få "styr" på disse sidespor, der ligger inden for indkørselssignalerne. Havde det ligget på fri bane, ville det have kastet nogle arkivalier af sig i kraft af optagelse i ordresamlingerne, togplanerne, sikkerhedsinstrukserne m.v.Jeg har nogle genparter af påtegninger til deklarationen vedrørende sidesporet til Rindsholm Mølle. Jeg har imidlertid ikke alle genpart-påtegningerne, hvoraf der må have været mindst otte og jeg har ikke selve deklarationen.
Deklarationen, der henvises til, er fra 25. juni 1925 og sandsynligvis tinglyst på matrikel nr. 38a, b m. fl. Rind By og Sogn. Så hvis du eftersøger den ved Tinglysningsretten, kan du sikkert få/købe en kopi.
Ved at nærlæse deklarationen af 25. juni 1925 vil du sikkert også kunne finde ud af, om "det hele starter i 1925" eller om nævnte deklaration erstatter noget endnu tidligere.
For at give et eksempel på en påtegning samt vise et kort over sidesporet, gengives nedenfor en påtegning af 19. marts 1937 vedrørende ændring af sidesporet, der i øvrigt blev ændret flere gange i sin levetid. Tryk på billederne for højere opløsning.
Det anføres her, at da produktionen var på sit højeste kørte 7-8 banevogne læsset med hvede, rug og byg dagligt i pendulfart mellem Møllen og havnene i Randers og Århus. Samme sted anføres, at ejeren døde i 1966 og at det sidste korn blev malet i 1988. Jeg er i besiddelse af en sporplan af Rindsholm fra 1968 og her er sidesporet væk. Men det kan udemærket være nedlagt år før - også før ejerens død.
Og så skal vi da lige have med, at denne godsvogn i en periode fra 1941 og til senest 1951 har været "bremsevogn Rindsholm-Rindsholm Mølle". Måske Tommy vil fortælle os, hvor den interessante oplysning stammer fra?
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Ajourført link kan ses her.
Ajourført link kan ses her.
Genpart af påtegning på deklaration omhandlende sidespor til Rindsholm Mølle, 19. marts 1937. Klik på billederne for højere opløsning. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.
Nogle interesserede har spurgt til dette gamle indlæg, hvor links gik døde, da Imageshack trak stikket. Jeg har derfor opdateret links (se nedenfor).
Der har åbenbart været "knald på" i Rindsholm i slutningen af 1930'erne og i starten af 1940'erne.
Tidligere i denne tråd er vist et kort fra 1937 over en ændring af sidesporet. Nedenfor er vist et kort fra 1940, hvor sidesporet endnu engang ændres.
Sammenligner man de to kort, vil man kunne se, at der har været endnu en ændring efter 1937 men før 1940: 1937-projektets slutstatus er et anlæg med to spor til møllen. 1940-projektets udgangspunkt er en situation, hvor der kun er ét spor til møllen. Det nordvestligste spor på 1937-tegningen er på 1940-tegningen allerede afbrudt. Jeg har desværre ikke et kort over eller en påtegning på det projekt, som ligger mellem 1937 og 1940.
Men til 1940-projektet:
Sporet oplægges og der etableres en "vippeanordning", således at vognene kan tømmes ved at vippe dem. Der må være tale om de QR-vogne, der er nævnt i et tidligere indlæg i denne tråd.
"Vipperiet" er beskrevet i påtegningens punkt 3 og 4 og det er faktisk i punkt 3 beskrevet, hvorledes vognene skal ombygges. Det er vist ikke hver dag, at kravspecifikation for ombygning af DSB-godsvogne tinglyses på privat ejendom!
Klik på billederne for højere opløsning.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Ajourført link kan ses her.
Ajourført link kan ses her.
Ajourført link kan ses her.
Genpart af påtegning på deklaration omhandlende sidespor til Rindsholm Mølle, 13. april 1940. Klik på billederne for højere opløsning. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.