Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Man tror, det er løgn! (Billedegætterier)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 18/8 2011, 10:47 (4849 dage siden)

Overskriften er tyv-stjålet fra EVP's hjemmeside; men må være dækkende for nedenstående billede.

Der skal ikke knyttes yderligere oplysninger til billedet, idet man så alt for hurtigt vil kunne gætte sig frem til, hvad vi ser, hvor vi er, hvornår billedet er fra og hvilken "funktion", der potentielt kan udøves.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Man tror, det er løgn!

af Sønderjyden, 21/8 2011, 20:36 (4845 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kruså, nogle få hundrede meter fra grænsen, 1940-45. Det er tale om nogle smalsporsvogne, sandsynligvis fra en nærliggende grusgrav. De er placeret på et skinnestykke, således at de kan køres ud på vejen, for at spærre for en evt. invasion fra nord.

Man tror, det er løgn! - løsningen

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 23/8 2011, 09:10 (4844 dage siden) @ Sønderjyden

Kruså, nogle få hundrede meter fra grænsen, 1940-45. Det er tale om nogle smalsporsvogne, sandsynligvis fra en nærliggende grusgrav. De er placeret på et skinnestykke, således at de kan køres ud på vejen, for at spærre for en evt. invasion fra nord.

Det er fuldstændig rigtig - jf. her

Og selvfølgelig gættet/vidst af en "sønderjyde".

Forklaringen om, at der er tale om smalsporsvogne giver svaret på det spørgsmål, som jeg stillede mig selv, da jeg læste om fænomenet første gang: Hvordan pokker havde man fået transporteret en jernbanevogn til Kruså - vognbjørne i Danmark kom (vel) først til efter 2. verdenskrig.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

af Peter Christensen @, 23/8 2011, 19:14 (4843 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Forklaringen om, at der er tale om smalsporsvogne giver svaret på det spørgsmål, som jeg stillede mig selv, da jeg læste om fænomenet første gang: Hvordan pokker havde man fået transporteret en jernbanevogn til Kruså - vognbjørne i Danmark kom (vel) først til efter 2. verdenskrig.

Det vil jeg stærkt betvivle.
Omkring 1955 begynder DSB at undersøge mulighederne for at bruge vognbjørne (iøvrigt svensk låneord - på tysk hedder de strassenrolleren).
I forbindelse med sagsbehandlingen skriver maskinafdelingen således "Det bemærkes, at man har bragt i erfaringen, at de godsvogne, der under krigen blev befordret med tyske strassenrolleren i Jylland blev efterset af vognmester, inden godsvognene igen måtte befordres på spor".
Jeg tager overstående citat som en kraftig indikator på at vognbjørne blev brugt i DK inden 1945 og kombineres den indikator med billedet, så må vi nok erkende at vognbjørne har været brugt.

Hvis nogen af Forums læsere skulle ligge med seneste særnummer af Eisenbahn-Kurier (1940-1945, Deutchland und die Reichbahn im Zweiten Weltkrieg), så findes der en lille artikel netop omkring DRs vognbjørne (s. 52-54).
Da DR begyndte med vognblørne midt i 30'erne, så må tysken siges at have visse erfaringer desangående.
Tilbage i 1955, da DSB skal forsøge at strikke et reglement sammen spørges bl.a. DB og SJ. Fra SJ overtages ordet vognbjørn og DB afleverede et meget langt svar (nok grundet de omkring 20 års erfaringer).

Se iøvrigt Jernbanehistorisk årbog 2006 for mere om DSBs vognbjørne.

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 23/8 2011, 19:28 (4843 dage siden) @ Peter Christensen

I forbindelse med sagsbehandlingen skriver maskinafdelingen således "Det bemærkes, at man har bragt i erfaringen, at de godsvogne, der under krigen blev befordret med tyske strassenrolleren i Jylland blev efterset af vognmester, inden godsvognene igen måtte befordres på spor".
Jeg tager overstående citat som en kraftig indikator på at vognbjørne blev brugt i DK inden 1945 og kombineres den indikator med billedet, så må vi nok erkende at vognbjørne har været brugt.

Enig. Og måske er der så ikke tale om en smalsporsvogn på billedet?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

af Peter Christensen @, 23/8 2011, 19:57 (4843 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Og måske er der så ikke tale om en smalsporsvogn på billedet?

Aner det ikke - måske godsvognseksperterne kan hitte ud af noget via bremsehuset?

Jeg er bare glad ved at maskinafdelingens gemmer endnu engang har vist sig at holde stik.

af Sønderjyden, 26/8 2011, 16:47 (4840 dage siden) @ Peter Christensen

Indrømmet: At det er en smalsporsbane er rent gætværk, og muligvis skudt ved siden af. Der er omkring 1 km til en tidligere skærvefabrik, hvor der sandsynligvis har været sporforbindelse til. Ellers er (Nørre) Smedeby station få kilometer derfra.

De er flere billeder på http://www.avlg.dk/KrusaaVejspaerringFlensborgvej.htm

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak